![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
KLM sin 747-200 , PH-BUK er donert til Lelystad museum.
-Mer å lese her: http://www.aviodrome.nl/collectie/projecten/jumbo/ Bilder her: http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=PH-BUK&distinct_entry=true -Tenk om et av våre Norske selskaper (les Braathens eller SAS) kunne donert et av sine 737-200, eller en Dc9 til et av museene her i landet.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,294
|
![]()
SAS har da allerede donert en Caravelle som finnes på Kjelsås i Oslo!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Skulle vært en på FBU int'l airport også!!!!!!!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Doodlebugger
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
|
![]()
Hei,
Caravellen er vel overrepresentert i Norden, finnes utstilt på museer i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Jeg hadde gjerne sett en av de tidlige DC-9erne satt på sokkel inne på Fornebu, eventuelt stående ved SAS Museet eller i Bodø. Hva er tatt vare på av passasjerfly: Ju 52 sivilmalt i Bodø og militaer på Gardermoen DC-3 flygende fra Torp og militaer på Gardermoen Norseman militaer på Gardermoen Single Otter militaer i Bodø Twin Otter sivil i Bodø og militaer på Gardermoen Metropolitan ved Solasamlingen DH 114 Heron ved Solasamlingen Fokker F.27 ved Solasamlingen Fokker F.28 i Bodø Caravelle hos NTM To av Hønningstads konstruksjoner Blant de jeg savner er DC-9 og Boeing 737 i en eller annen variant, 737ern kommer vi vel til å se i en eller annen form i lang tid framover, men en tidlig DC-9er burde tatt vare på siden det vel var det vikigste SAS flyet i mange år. Av helikoptere så er det tatt vare på flere Bell 47 og Sola har vel en Puma under oppbygging. Det som absolutt bor inn i Solasamlingen eller Oljemuseet eller Bodø er Sikorsky S-61N - de åpnet opp oljealderen i Nordsjøen og har vaert tro tjenere for oss som reiser offshore i 30+ år. Flytyper som er dårlig representert også i nabolandene våre er DC-4/6/7 som var viktige i DNL/SAS/Braathens, Stinson Reliant må vi vel til Frankrike for å finne. Convair 990 tror jeg er utstilt i Sveits og Short Sandringham finnes i Southampton og muligens også på Le Bourget. Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,294
|
![]()
Da ønsker jeg meg heller en SAS DC-10 i Vikingdesign...Gjerne på Gardermoen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,384
|
![]()
Problemet er kanskje at SAS og Braathens kvitter seg med fly relativt tidlig, slik at de fortsatt kan få en god slump penger for de? Jeg vet ikke.
Er det noen som vet hvor mye de fikk for en DC-9 når den ble faset ut? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
Nogen af SASdc-9-41 flyver vel hos NW nu. Når de er færdige med dem (om yderligere ca 15 år!) kunne man vel købe en af dem tilbage igen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,294
|
![]()
SAS har vel først solgt - så leaset tilbake og da er det jo ikke så lett å gi bort maskinene ved utløp av leasingperioden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL Veteran Avia 747-200 16.9. og 17.9. | Toffen | Spotteralerts | 8 | 18-09-2014 21:34 |
KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200 | Someone | Småprat | 15 | 20-04-2012 01:01 |
Hvordan seating på SAS 747-200? | EB | Flyhistorisk forum | 28 | 23-05-2011 02:56 |
747-100/200/300 | Vede | Flyforum | 6 | 06-03-2008 14:08 |
SAS Boeing 747-200 | FlightDeck | Flyforum | 24 | 26-11-2006 16:34 |