Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-12-2004, 21:20   #1
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default KLM 747-200, PH-BUK

KLM sin 747-200 , PH-BUK er donert til Lelystad museum.

-Mer å lese her:
http://www.aviodrome.nl/collectie/projecten/jumbo/

Bilder her:
http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=PH-BUK&distinct_entry=true


-Tenk om et av våre Norske selskaper (les Braathens eller SAS) kunne donert et av sine 737-200, eller en Dc9 til et av museene her i landet....

G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2004, 22:11   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,294
Default Replying to Topic 'KLM 747-200, PH-BUK'

SAS har da allerede donert en Caravelle som finnes på Kjelsås i Oslo!!!
EB is online now   Reply With Quote
Old 18-12-2004, 22:12   #3
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Replying to Topic 'KLM 747-200, PH-BUK'

Skulle vært en på FBU int'l airport også!!!!!!!!!!
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2004, 03:55   #4
LN-KEH
Doodlebugger
 
LN-KEH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
Default Replying to Topic 'KLM 747-200, PH-BUK'

Hei,

Caravellen er vel overrepresentert i Norden, finnes utstilt på museer i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Jeg hadde gjerne sett en av de tidlige DC-9erne satt på sokkel inne på Fornebu, eventuelt stående ved SAS Museet eller i Bodø.

Hva er tatt vare på av passasjerfly:

Ju 52 sivilmalt i Bodø og militaer på Gardermoen
DC-3 flygende fra Torp og militaer på Gardermoen
Norseman militaer på Gardermoen
Single Otter militaer i Bodø
Twin Otter sivil i Bodø og militaer på Gardermoen
Metropolitan ved Solasamlingen
DH 114 Heron ved Solasamlingen
Fokker F.27 ved Solasamlingen
Fokker F.28 i Bodø
Caravelle hos NTM
To av Hønningstads konstruksjoner

Blant de jeg savner er DC-9 og Boeing 737 i en eller annen variant, 737ern kommer vi vel til å se i en eller annen form i lang tid framover, men en tidlig DC-9er burde tatt vare på siden det vel var det vikigste SAS flyet i mange år.

Av helikoptere så er det tatt vare på flere Bell 47 og Sola har vel en Puma under oppbygging. Det som absolutt bor inn i Solasamlingen eller Oljemuseet eller Bodø er Sikorsky S-61N - de åpnet opp oljealderen i Nordsjøen og har vaert tro tjenere for oss som reiser offshore i 30+ år.

Flytyper som er dårlig representert også i nabolandene våre er DC-4/6/7 som var viktige i DNL/SAS/Braathens, Stinson Reliant må vi vel til Frankrike for å finne.
Convair 990 tror jeg er utstilt i Sveits og Short Sandringham finnes i Southampton og muligens også på Le Bourget.


Eders
Knut Erik
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2004, 08:50   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,294
Default Replying to Topic 'KLM 747-200, PH-BUK'

Da ønsker jeg meg heller en SAS DC-10 i Vikingdesign...Gjerne på Gardermoen!
EB is online now   Reply With Quote
Old 19-12-2004, 10:37   #6
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,384
Default Replying to Topic 'KLM 747-200, PH-BUK'

Problemet er kanskje at SAS og Braathens kvitter seg med fly relativt tidlig, slik at de fortsatt kan få en god slump penger for de? Jeg vet ikke.

Er det noen som vet hvor mye de fikk for en DC-9 når den ble faset ut?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2004, 10:55   #7
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'KLM 747-200, PH-BUK'

Nogen af SASdc-9-41 flyver vel hos NW nu. Når de er færdige med dem (om yderligere ca 15 år!) kunne man vel købe en af dem tilbage igen
Guest is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2004, 11:26   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,294
Default Replying to Topic 'KLM 747-200, PH-BUK'

SAS har vel først solgt - så leaset tilbake og da er det jo ikke så lett å gi bort maskinene ved utløp av leasingperioden...
EB is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL Veteran Avia 747-200 16.9. og 17.9. Toffen Spotteralerts 8 18-09-2014 21:34
KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200 Someone Småprat 15 20-04-2012 01:01
Hvordan seating på SAS 747-200? EB Flyhistorisk forum 28 23-05-2011 02:56
747-100/200/300 Vede Flyforum 6 06-03-2008 14:08
SAS Boeing 747-200 FlightDeck Flyforum 24 26-11-2006 16:34


All times are GMT +2. The time now is 11:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.