Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2012, 08:28   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
KLM KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

For å enklere kunne fly deres rute til Taiwan har KLM lange hatt flere av deres 747 malt i KLM Asia farger for å unngå trøbbel med kinesiske myndigheter. Men siden ruten legges om og vil nå gå AMS-TPE-MNL vil ikke lenger 747 brukes, men 777-200ER. Dette betyr at totalt sju 777-200 skal males om og første er allerede ferdig

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=7318014

KLM er vel de eneste som fortsatt kjører denne løsningen for å kunne fly over Kina til Taiwan, og mener vel at Air France og gamle Swissair hadde "Asia-selskap" tidligere
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 08:33   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Skjønner formålet, men hvorfor må så mange som syv 777-maskiner males om?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 08:46   #3
ThePlanespotter1
ScanFlyer Silver
 
ThePlanespotter1's Avatar
 
Join Date: Jul 2011
Location: KRS/ENCN
Posts: 563
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
For å enklere kunne fly deres rute til Taiwan har KLM lange hatt flere av deres 747 malt i KLM Asia farger for å unngå trøbbel med kinesiske myndigheter.
Hva er problemet mellom KLM og de Kinesiske myndighetene?
__________________
Watch my videos at: www.youtube.com/user/ThePlanespotter1
<a href="https://www.facebook.com/groups/449511585120244/"> Sørlandets flyspotterforening</a> på Facebook
ThePlanespotter1 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 08:46   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,843
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Skjønner formålet, men hvorfor må så mange som syv 777-maskiner males om?
Antar det er for å ha en viss fleksibilitet og få kabelen til å gå opp? Ruten i seg selv krever vel isolert sett to maskiner, men man må vel regne med at KLM har gjort sine analyser og sett at sju maskiner var det mest ideelle? Ulempen blir jo da at de nå får sju maskiner de ikke kan bruke på sitt etterhvert betydelige nettverk til Kina.

Quote:
Originally Posted by ThePlanespotter1 View Post
Hva er problemet mellom KLM og de Kinesiske myndighetene?
Det er ikke noe problem mellom KLM og Kinesiske myndigheter. Derimot er det et problem mellom Kinesiske myndigheter og Taiwan, hvilket innebærer slik jeg har forstått det at hvis du skal fly til Kina, kan du ikke overfly Kina på din vei til Taiwan
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 13:54   #5
Christianz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Trondheim
Posts: 187
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Da blir det KLM asia neste gang jeg skal til Filippinene. Ruta AMS-TPE-MNL starter 25.mars. Men hva skjer med 747ene? Og hvorfor ikke bruke 777-300ER på ruta AMS-TPE-MNL, De bruker jo 777-300ER på den ruta idag AMS-MNL?
Husker også før at de hadde ruta AMS-KUL-MNL med 747-300.
__________________

Last edited by Christianz; 28-02-2012 at 17:37.
Christianz is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 15:06   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Trodde verden hadde kommet videre slik at man ikke lenger behøvde å ha Asia selskap. Grunnen var vel fordi selskap som fløy til Taiwan ikke fikk fly til Kina av kinesiske myndigheter. Så for å unngå dette, laget man "asiaselskaper" som stod for flygningen til Taiwan så man tilfredsstilte kinesiske myndigheter.

Et annet spørsmål er hvorfor KL legger ned direkte ruta si mellom AMS og MNL? Den har jo gått full nesten hver dag. Det er vel den ruta det er vanskeligst å få noen greie priser på. Sjeldent å finne en øko billett til under 9 lapper. At de nå starter opp MNL via Taiwan vil jo gjøre dette til en uhorvelig lang flytur, noe som vel gjør Thai via BKK eller SQ via SIN til bedre alternativer til å komme til MNL.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 17:59   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Enig Biz , KL til MNL er altfor dyrt. SQ via CPH via reisebyråer ofte billigere og bedre. SQ i rett klasse gir oss 100% poeng på CO/UA også... Ofte samme pris som 25% på FB som dreper deg med taxes på award...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 17:59   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Trodde de 747ene gikk i KLM Asia farger kun fordi ingen hadde giddet å male dem om? Det er jo lenge siden KLM Asia sluttet å eksistere som selskap. Det er dessuten mange som flyr til både folkerepublikken og Taiwan i egne farger i dag, inkludert de hjemlige selskapene på begge sider av Taiwanstredet. Få interkontinentale destinasjoner though.

Hadde ikke KLM egentlig annonsert at MNL-ruta skulle legges helt ned? Sånn sett er jo dette enn forbedring i den forstand at MNL beholdes, og man får en non-stop-rute til TPE (dette er eneste direkterute fra Europa, og har tidligere gått via BKK).

BTW: Skal ruta gå innom TPE begge veier, eller blir det en rundtur?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 18:03   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Mistenker at inntjeniningen på MNL var for dårlig, samme som LH som la ned ogdå. Flyene var jo fulle av gjestearbeidere som ganske sikkert har agency som presser prisene ? Bare teori, men..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2012, 18:12   #10
Christianz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Trondheim
Posts: 187
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Skal innom TPE begge veiene. 1 time og 25 minutter stopp.
__________________
Christianz is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 10:08   #11
Giama3
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Location: Strømmen
Posts: 144
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Jeg har en venn fra Philippinene som er i Norge nå. Kom fra MNL via AMS. På returbilletten som er i Mai står det direkteflight fra AMS til MNL? Ikke noe om mellomlanding i TPE? Blir det rettet senere??
Giama3 is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 19:55   #12
memphis_belle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Et annet spørsmål er hvorfor KL legger ned direkte ruta si mellom AMS og MNL? Den har jo gått full nesten hver dag.
BF
Skal vist ha med noen spesielle skatter som Filippinske myndigheter har til utenlandske flyselskaper.
KLM må betale noen prosenter på inntektene på både pax og cargo, selv om billettene er kjøpt i fra Europa.
Hvis dem mellomlander så blir det bare skatt på inntektene fra flyplassen dem mellomlander på og MNL.

Myndighetene begynte også å kreve 12% moms på hotellrommene for crew i fjor. Dette + spesialskatten var utslagsgivende på at dem nå kutter direkteruten.
Da kan crewet hvile i TPE i stedet.
KLM kjøpte 36 rom per dag i gjennomsnitt i følge en artikkel jeg leste.

Link til ett par av nyhetsrepotasjene om saken :

http://www.manilastandardtoday.com/i...11/november/11
og
http://www.manilastandardtoday.com/i...011/october/20

I tillegg så har KLM hatt en nedgang på rundt 10% på ruten i fjor. De har vel sluttet å bruke 777-300 på ruten og bruker nå kun 777-200 versjonen.

Opprinnelig var vel planen også å mellomlande i HKG. Det har da blitt TPE i stedet. Dessverre for meg, ville passet meg mye bedre og stoppe i HKG :-(

MB

Last edited by memphis_belle; 29-02-2012 at 19:58.
memphis_belle is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 23:25   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Ingenting overrasker meg når det gjelder Filippinske myndigheter. De har tydeligvis ikke gitt et godt nok "bidrag" til enkelte høytstående tjenestemenn, ser jeg for meg.

Men at de kjøpte 36 rom pr dag kjøper jeg ikke sånn uten videre. Da må jo crewet i såfall bo 2 netter på hotell, dvs 2 crew der hver natt? For de flyr vel ikke med 2 sett cabincrew?

De fløy forresten med 773 fra Manila til AMS i dag. Så helt sluttet med det er det ikke. I tillegg var flyet smekk fullt i alle klasser har jeg fra troverdige kilder som var ombord.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2012, 11:21   #14
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,485
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Mistenker at inntjeniningen på MNL var for dårlig, samme som LH som la ned ogdå. Flyene var jo fulle av gjestearbeidere som ganske sikkert har agency som presser prisene ? Bare teori, men..
Gissar att linjen är populär bland tjänstemännen på ADBs HQ samt UD-folk och diplomater som har ärenden dit. Så det är nog inte bara OFWs som fyller planet.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 00:00   #15
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Quote:
Originally Posted by memphis_belle View Post
Skal vist ha med noen spesielle skatter som Filippinske myndigheter har til utenlandske flyselskaper.
KLM må betale noen prosenter på inntektene på både pax og cargo, selv om billettene er kjøpt i fra Europa.
Hvis dem mellomlander så blir det bare skatt på inntektene fra flyplassen dem mellomlander på og MNL.

Myndighetene begynte også å kreve 12% moms på hotellrommene for crew i fjor. Dette + spesialskatten var utslagsgivende på at dem nå kutter direkteruten.
Da kan crewet hvile i TPE i stedet.
KLM kjøpte 36 rom per dag i gjennomsnitt i følge en artikkel jeg leste.

Link til ett par av nyhetsrepotasjene om saken :

http://www.manilastandardtoday.com/i...11/november/11
og
http://www.manilastandardtoday.com/i...011/october/20

I tillegg så har KLM hatt en nedgang på rundt 10% på ruten i fjor. De har vel sluttet å bruke 777-300 på ruten og bruker nå kun 777-200 versjonen.

Opprinnelig var vel planen også å mellomlande i HKG. Det har da blitt TPE i stedet. Dessverre for meg, ville passet meg mye bedre og stoppe i HKG :-(

MB
Nå har tydeligvis Filippinske myndigheter snudd og gitt etter for disse avgiftene, og KLM har opprettholdt direkteruten! Det er nok mange som er glad for det!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 01:01   #16
memphis_belle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
Default Re: KLM Asia - Fra 747-400 til 777-200

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Nå har tydeligvis Filippinske myndigheter snudd og gitt etter for disse avgiftene, og KLM har opprettholdt direkteruten! Det er nok mange som er glad for det!

BF
Det høres veldig bra ut, men hvor har du hørt dette?
Jeg har prøvd å Google, men finner bare informasjon om den siste turen dem hadde non-stop.
Har også søkt på expertflyer både på sommer og vinter men får bare opp med mellomlanding.
,
MB
memphis_belle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bilder av KLM 747-400 over huset her i dag Putte Bilder & foto 12 05-03-2013 17:19
KLM 777-200 Mr_Tupolev Flyforum 9 21-05-2008 02:05
KLM 747-400 Beechdriver Flyforum 10 17-08-2006 20:12
MAS ned fra 747-400 til 777-200 på ARN CK Flyforum 5 20-10-2005 17:57
KLM 747-200, PH-BUK G-COLE Flyforum 7 19-12-2004 11:26


All times are GMT +2. The time now is 18:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.