![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I morgen blir det halve Skandinavia rundt igjen.
S-92 med Norsk Helikopter fra Statfjord B til Flesland, 737 fra SAS mellom Bergen og Stavanger, og etter hvert videre med DAT sin SF-340 til Esbjerg. Lørdag blir det offshore, trolig med Superpuma. En liten rapport kommer nok, selv om det ikke er nye selskap, strekninger eller flytyper ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Ser frem til å høre om Legoland-flyselskapet. God tur til deg også!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Bagen din havnet i hvertfall i rett tralle i dag. Det sørget undertegnede for etter å ha fått bagen fra SGS.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Tilbake til turen: Jeg befant meg altså på Statfjord B, og på grunn av en annen jobb så skulle jeg sporenstreks avgård til Danmark, nærmere bestemt Esbjerg. ![]() Etter nattskift er det alltid hardt med en morgenflight til land. Heldigvis fant jeg køya kl 2, så fikk sove noen timer før innsjekk kl 7.15. S-92 var ca et kvarter forsinket, den kom via Statfjord A. Var kjapp ombord og fikk meg et singel-sete på Madonna ![]() På vei inn skulle vi innom Statfjord C og hente en passasjer til, og da var det stinn brakke. Flytid til Flesland var ca 50 minutter. Komfort: 2/10. Det bråker og setene er smale og harde. Minimalt med benplass. Eneste grunnen til at det ikke ble 1/10 var at jeg hadde singelsete. Dessuten er suiten ikke så utrolig komfortabel, men den er jo likevel kjekk å ha. IFE: 5/10. Fin utsikt, til blandt annet Gullfaks på veien inn. Dessuten er det sennheiserheadset med passiv støyreduksjon og musikk, trådløst. På innerlomma hadde jeg et flight international, så 50 minutter gikk ganske fort. Servering: 5/10. Ombord var det som vanlig, null, niks og nada. Jeg kunne se at pilotene hadde en termos, men det var ingen antydning til å dele. Det var vel heller ingen grunn til å klage, siden jeg en time før avgang hadde inntatt en standard offshorefrokost med omelett, pølser, bacon, brød, jus, melk og kaffe. Last edited by Dag Viking; 01-03-2008 at 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ankomst Flesland ca 9.30, og avgang videre til SVG kl 10.50 betydde god tid. Vanligvis pleier jeg sjekke inn dagen før på nett, men denne billetten ble booket samme morgen og jeg måtte dermed ta til takke med det som var igjen. Det ble 03D, og det spiller jo heller ingen rolle på en så kort flight. På Flesland var det ingen kø for å sjekke inn i automaten, og 2 minutter kø for å levere bagen. Flyet var ca 15 minutter forsinket, så det ble tid til å sjekke mail og spise litt. En kjapp tur til SVG uten noen form for servering med en x-BU 735. På Sola var bagen min ca nr 15 på båndet, med priority på selve taggen. Ingen ekstra rød tag ble satt på i Bergen.
Det er ikke så mye å gi karakterer på egentlig. Kjapp og grei innsjekk, akkurat nok plass til at det ikke er vondt å sitte i 30 minutter, ingen servering, og bagen tålig tidlig på båndet. Standard kort innenriksflight, som alle har opplevd mange ganger. Etter noen timer på Forus var det på tide å bevege seg videre. Ankomst flyplassen ca 50 minutter før avgang. Ingen automatinnsjekk, men ca 2 minutter kø for å få brukt skranken/bagdrop'en til DY. Køen til security var, som på Flesland, ikke eksisterende! Akkurat det gjør reiseopplevelsen mye bedre, ikke noe gjør reising med jobben mer slitsomt enn å stå i kø for en kjip ting som security. Etterpå gikk jeg for å få meg litt mat og en halvliter. Siden jeg skulle offshore var det liten vits å handle noe på taxfree. Flyet var noe forsinket, og propp fullt av danske oljearbeidere som skulle tilbake til hjemlandet. Det ble servert samme mat som forrige gang jeg fløy ruten, et lite stykke brød med MYE pålegg. Ikke så veldig godt, men greit nok. Jeg vil påstå at SAS serverer bedre mat foran i kabinen på intraskandinavisk. 340 er trang og den bråker, litt mer enn F-50 og vesentlig mer enn Q-400. 70 minutter er mer enn nok, men heldigvis sov jeg deler av turen. Fremme i Esbjerg var bagen ganske kjapt på båndet, det er jo en bitteliten flyplass. ![]() Her i Esbjerg er jeg nå på andre dagen, turen offshore har blitt utsatt til i morgen. Tror forresten det blir samme type helikopter som jeg fløy i fjor sommer, den litt mindre Eurocopter EC-155. Et mer komfortabelt helikopter enn SuperPuma og S-92 iallefall ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Jepp det var på SVG.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt treg med oppdatering her.
Turen fra EBJ til Energy Exerter ble ikke med et lite søtt helikopter, men derimot med S-92. Turen tok totalt 2,5 timer, med ikke mindre enn 6 mellomlandinger. Har virkelig hatt sight-seeing i Nordsjøen den siste måneden. Turen var på singel-sete hele veien, men det er altfor lenge å sitte i et helikopter i 2 timer, avbrutt av en halvtime transfer-pause. Vi var innom både Dan Fox og Tyra East, komplekser som ligner på Ekofisk. Vi fløy ut like før det begynte å skumre, og det er alltid et stilig syn å ankomme en fullt opplyst plattform med fakkel i full flamme i mørket. Synd man ikke kan ta bilder eller filme. Mærsk har helt ander suit'er enn man bruker på norsk side. Mye mer behagelige, men jeg har ikke spesielt lyst til å havne i vannet med de der. Riggen her nede er ikke noe i nærheten av StatoilHydro sine plattformer, variabelt internett og en telefon på deling. Nå nærmer det seg hjemtur, jeg er booket i land torsdag, så blir det en natt på hotell i Billund, før jeg flyr BLL-CPH med Climber Air og CPH-OSL med SAS. Det er booket i Y, så jeg får vel testet hvordan serveringen er på Øko Extra igjen. Etter snart 4 uker og totalt 29 offshorebonuser blir det godt å komme på land.. og godt å få lønn ![]() Kunne forresten tenkt meg å besøke loungen i CPH, men det går vel ikke med billett i Y. Noen som vet om det går an å kjøpe opp til C, selv om SAS ikke har C på den ruta? Har prøvd å forhåndsbestille tax-free varer på CPH nå, til 20% rabatt. Det må jeg si er gunstig, siden prisene i utgangspunktet ligger på samme nivå som OSL (justert for kurs) Last edited by Dag Viking; 18-03-2008 at 07:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ikke dagligdags med rapport fra helikopterturer i Nordsjøen - kjempebra!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takker for rapporten. Har selv bare flydd med CHC Super Puma Mk 2, men hva synes du er det beste helikopter av de to?
Har prøvesittet flere S-92 og setene er veldig harde som du sier. Samme på begge selskap. Husker at det ble reklamert fra fabrikanten at S-92 kom til å bli like stille og vibrasjonsfri som et vanlig passasjerfly (vet ikke hvilke passajerfly de tenkte på da?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg tror nok at jeg foretrekker Super Puma. Jeg har en følelse av at den vibererer mindre, og har bedre seter. S-92 har rettere vegger og bare ett sete i "club-config", som gir en følelse av større kabin. Alt i alt vil jeg si, same shit, different name!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så var det klart for siste avsnitt i denne rundturen. Som det står i profilen min, jeg flyr ikke mer enn jeg må. Etter litt surfing på nettet fant jeg ut at i stedet for å ta taxi Esbjerg-Billund, overnatte på hotell i Billund og så fly Billund-København-Oslo, kunne jeg ta tog fra Esbjerg til København, overnatte på hotell der og så ta et tidligere fly til Oslo på langfredag. Siden jeg skulle kjøre rett til hytta var to timer tidligere ankomst til Oslo veldig gunstig, og alt i alt ble det en billigere reiserute. Lounge i CPH ble heller ikke aktuelt med denne ruten.
Tog fra Esbjerg til Kastrup tok knappe 4 timer med togbytte i Fredericia. Første del var med et dårlig lokaltog, andre del var med DSB1 (ala signatur pluss) på et ICE-tog. Turen gikk med til å drikke øl og spise potetgull, samt se filmen Michael Clayton. I følge reisebyrået det bare var på Hotel Dan jeg kunne få full voucher valgte jeg det fremfor Hilton, jeg går for minst mulig i reiseregninger. Et dårlig valg fant jeg ut i etterkant, siden Dan krevde taxitur, og jeg likevel måtte legge ut for middagen for hotellet. Innsjekk på nettet kvelden før, jeg valgte 2F på MD80. Da dette var langfredag var jeg temmelig sikker på at midtsetet ble ledig, og da er det et bedre valg enn 2A der man fort kan få noen i nabosetet. Jeg ankom CPH ganske tidlig, siden jeg skulle hente pre-order på taxfree og handle litt mer. Ingen kø for innsjekk på automat, ingen kø for bagdrop, og med økonomi extra kunne jeg bruke fast-tracken i security som også var uten kø. MEGET bra CPH. Etter å ha handlet så mye at jeg fikk både en gratis toalettmappe og bæreveske i taxfreen, var det på tide å finne ut hvor gaten var. Pre-order på tax-free fungerte meget bra, og gir automatisk 20% rabatt. Prisene på CPH er i utgangspunktet like eller litt lavere (justert for kurs) i forhold til OSL, så dette er en veldig god deal. Flighten var dessverre flyttet til A-27, så det ble en lang gå-tur. Vi boardet ca 15 minutter før annonsert avgang (10.25) og pushet 10.30. Jeg ble litt satt ut når jeg måtte frem med leg under boarding, fingeravtrykkene i Norge fungerer så bra at man lurer på hvorfor ikke det blir brukt flere steder. Flyet var ganske fullt bakover, jeg kunne se at mange E-seter var opptatt bak øko extra. Flyet hadde gardiner bak rad 2, jeg antar de blir brukt når flyet flyr i tre-klasse. Det ble servert et lite kaldt måltid i en isopor-boks. Boksen inneholdt et lite stykke grovt brød med en del roast-biff og egg med reker på. Lite, men smakfullt. Etterpå ble det kaffe eller te, for de som ønsket. MD-80 er en drøm å fly med når det gjelder både oppførsel i turbulens og støynivå. Benplassen er det heller ikke noe å si på. Det blir en trist dag når den forlater flåten til SAS! Vi fløy rett inn til 01R og var ved gate ca 5 minutter før rute. Nok et besøk i tax-free på ankomst på OSL, og så begynte ventingen. Det varte og rakk, og hele 25 minutter tok det før den siste bagen min kom på beltet. Dette er latterlig dårlig!!!! I tillegg var området rundt beltet så overbefolket, at hvis jeg hadde vært normalt høy hadde jeg ikke hatt sjanse til å se om bagen min kom i det hele tatt. Innsjekk, bagdrop, security og boarding: 10/10. Raskt, effektivt og minimalt bryderi. I lufta: 8/10 Lite, men godt og sunt måltid. De hadde ikke eplejus, kun appelsin. Hyggelig vertinne, og god plass både til bena og skuldrene. Ankomst OSL: 2/10 Det går ikke an å vente 25 minutter på bagen når man har priority-tag!!!! FY! Eneste grunnen til at det blir 2 poeng, er at begge bagene kom frem. Alt i alt har SAS et godt produkt på intra-skandinavisk, og jeg skal definitivt prøve å fly MD neste gang jeg skal til Danmark også. Last edited by Dag Viking; 24-03-2008 at 13:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Har selv vert på Hotel Dan. Strandet i CPH på en id tur og gikk først til Hilton. De skulle ha 3000kr for en natt!!!
Etterpå spurte vi en taxisjåfør om det var et annet rimeligere hotell han kunne kjøre oss til. Han anbefalte da hotel Dan og pekte i en retning og at det var unødvendig å ta taxi fordi det tok bare 5 min å spasere. Tror vi gikk å trasket i en time gjennom en haug med gater før vi kom fram midt på natten. Betalte vel rundt 700kr |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hilton var ca 1300 og Dan 950, så med taxi kom de nesten på det samme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det kostet ca 90dkk hver vei. Kveld skjærtorsdag og morgen langfredag. I Oslo var det ca 50% dyrere fra flytoget og hjem enn vanlig, så regner med de har tilsvarende påslag der nede.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Jeg synes nok at S-92 er hakket bedre en Puma'en, selv om den rister mer en Puma'en. I en Puma sitter en som sild i tønne, ikke er det stå høyde og trangt som rakkeren. Knapt plass nok til å presse seg frem i kabinen hvis setene rundt inngangen er opptatt, og det blir jo de kjapt ved ombordstigning siden de som går først ombord ALLTID sitter seg ved døråpningen. Dobbelt setene er for smale, og sitter du på det ytterste (som jeg gjorde på veien ut her) får du bare halve skinken på setet hvis sidemannen er litt stor (eller en selv er det, en blir det når en kjører i seg de frokostene Dag Viking beskriver hver dag ![]() Som Dag Viking sier er ikke setene i S-92 så mye av å skryte av de heller. S-92 har aircondition, noe som Puma'en ikke har. Men mest av alt så kommer nok ingen opp mot gode gamle S-61N ![]() Yngve
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Du har nok rett Someone
![]() Har hørt at nye S-92 skal få 5 rotorblad for mindre støy/vibrasjon |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BGO-MAN og transfer på LHR? (splittet fra BA på SVG/BGO) | LN-AFG | Reiseforum | 10 | 15-05-2012 00:33 |
En liten trip-report SVG-BGO-SOG/FDE – SOG-BGO-SVG | sirpjalle | TripReports | 10 | 16-09-2010 21:39 |
SVG-KRS-CPH-BGO-SVG med WF og SK | Twin Otter | TripReports | 14 | 01-09-2010 16:25 |
TripReport SVG-CPH-LCY og STN-BGO-SVG | sirpjalle | TripReports | 15 | 14-05-2008 22:25 |
DAT med Saab 340 på BLL/EBJ -SVG | Guest | Flyforum | 1 | 08-03-2005 09:59 |