Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2008, 11:19   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Danmark Danskene innrømmer fangefly-kjennskap

Den danske regjering innrømmer at den har visst om CIAs fangeflyginger i årevis. Den norske regjering har i tre år avvist ethvert kjennskap til tilsvarende operasjoner i Norge.

Folketinget drøftet fangeflygingene til CIA i et to dagers langt møte onsdag og torsdag denne uken. Undersøkelser viser at regjeringen til statsminister Anders Fogh Rasmussen (Venstre) har hatt kjennskap til de ulovlige flygingene i lang tid, sier folketingsrepresentant Frank Aaen, til Aftenbladet[/PHP]
[PHP]I vedtaket i Folketinget heter det at dansk, grønlandsk eller færøysk luftrom ikke må brukes i strid med internasjonale konvensjoner. Regjeringen skal sammen med myndighetene på Færøyene og Grønland gå gjennom de nye opplysningene om at CIA-flyginger har foregått i dansk og grønlandsk luftrom. Kontakt skal tas om saken med amerikanske myndigheter.


CIA har forsøkt å holde flygingene hemmelige ved å la flyene operere av private firma. I virkeligheten har de angivelige eierne av flyene vært dekkselskaper for CIA.

Aftenbladet har flere ganger de siste tre årene meldt om tilsvarende mystiske fly som har mellomlandet på Sola, og en del andre norske flyplasser. Hele tiden har tilknytning til hemmelige amerikanske organisasjoner og CIA blitt avvist av Utenriksdepartementet og andre norske myndigheter.


Saken er svært parallell til tilsvarende hendelser i Norge. 1. juni 2005 mellomlandet et amerikansk fangefly av typen MD-82 med registering N822US på Sola.

Etter drivstoffylling fortsatte flyet som kom fra Bucharest i Romania til Keflavik på Island. I Aftenbladet ble det avslørt at flyet var et spesialinnredet, statlig fangefly tilhørende den statlige fangetransport organisasjonen US Marshall Services.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 12:13   #2
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Danskene innrømmer fangefly-kjennskap

Regel nr. 1 hvad angår dansk politik!

Lyt aldrig til hvad Frank Aaen siger og stol aldrig på denne mand - han er så forskruet venstreorienteret så det halve kunne være nok...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 13:28   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Danskene innrømmer fangefly-kjennskap

Jeg har aldri forstått denne debatten, og at man faktisk kommer noen vei med å anklage forskjellige land for å ha "tillat" "fangetransporter. Man har da vel aldri spurt hva som er ombord i fly som overflyr et land? I 1944 vedtok man Chicago-konvensjonen, og rettene til å overfly og gjøre tekniske mellomlandinger i andre land ble to av "The five freedoms of the Air" (det nedenforstående sakset fra Wikipedia):

First freedom
It was also known as technical freedom. The right to overfly a country without landing. It grants the privilege to fly over the territory of a treaty country without landing.

Since the end of the Cold War, first freedom rights are almost completely universal, although most countries require prior notification before an overflight.


Second freedom
It was also a technical freedom. The right to stop in a country for refueling or maintenance on the way to another, without transferring passengers or cargo.

The most famous example of the second freedom is Shannon Airport, which was used as a stopping point for most North Atlantic flights until the 1960s. Anchorage was similarly used for flights between Western Europe and East Asia, bypassing Soviet airspace, until the 1980s. Anchorage is still used by some Chinese and Taiwanese airlines for flights to the U.S. and Toronto from China and Taiwan. Also, flights between Europe and South Africa often stopped at Ilha do Sal (Sal Island), off the coast of Senegal, due to many African nations refusing to allow South African flights to overfly their territory during the Apartheid regime. Gander, Newfoundland was also a frequent stopping point for airlines from the U.S.S.R. and East Germany on the way to the Caribbean, Central America, Mexico and South America.

Second-freedom rights are not commonly exercised by most passenger carriers today, but they are widely used by air cargo carriers, and are more or less universal between countries.


Third freedom
It was the First Commercial Freedom. The right to carry passengers or cargo from one's own country to another

Last edited by Wig-wag; 09-02-2008 at 13:31.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 14:43   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Danskene innrømmer fangefly-kjennskap

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post

Saken er svært parallell til tilsvarende hendelser i Norge. 1. juni 2005 mellomlandet et amerikansk fangefly av typen MD-82 med registering N822US på Sola.

Etter drivstoffylling fortsatte flyet som kom fra Bucharest i Romania til Keflavik på Island. I Aftenbladet ble det avslørt at flyet var et spesialinnredet, statlig fangefly tilhørende den statlige fangetransport organisasjonen US Marshall Services.
.... og som vi husker saa opererer de stort sett faste ruter i USA og omkringliggende territorier med transport av 'vanlige' kriminelle mellom fengsler og domstoler, samt deporteringer av folk uten oppholdstillatelse Det er like dramatisk som aa frakte en bankraner fra fengsel i Oslo til rettsal i Stavanger eller aa deportere en gjeng nigerianere...

Mitt gamle bolag utfoerer ogsaa slike transporter, og jeg har selv vaert med paa langtur til Afrika med liberianere og ghanesere som ikke lenger var oensket. US Marshals Service er ikke akkurat CIA ........

Her er den nevnte maskinen i 'tjeneste' paa BFI for noen aar siden.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	N822US.jpg
Views:	233
Size:	150.6 KB
ID:	15652  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 09:32   #5
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Avinor Re: Danskene innrømmer fangefly-kjennskap

Vær forsiktig med å bagatellisere dette.
At US Marshall Service har fly til fangetransport er greit nok hvis de bruker det til transport av fanger som er funnet skyldig i en godkjent rettsal.
Noe helt annet er det at de hjelper CIA å transportere fanger mellom lugubre små militærleire i øst-europa hvor det er kjent at CIA har interrogation-facilities og Guantanamo Bay.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 14:06   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Danskene innrømmer fangefly-kjennskap

Det var akkurat det som var mitt poeng. De gjoer ikke det ...... Maskinen kom fra et verksted i Bucharest som eies av flyets eiere. Det er foroevrig samme firma som ogsaa lager hushkit for MD80 og som eier Jetranair - rumensk MD80-operatoer.

Selvfoelgelig er jeg fullstendig klar over at ting har foregaatt, men US Marshals tar ikke del i det. Maskinen var foroevrig heller ikke i US Marshals' tjeneste da den var i Stavanger.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 02:29   #7
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Danskene innrømmer fangefly-kjennskap

Hvor har du det fra at det kom fra et verksted i Buchuresti?
Kjenner ikke til det spesifikke tilfellet du sikter til, men det har vært flere suspekte flygninger gjennom norsk luftrom med fly som er kjent som Guantanamo-express flighter. Også disse knyttes til US Marshall og CIA.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 06:27   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Danskene innrømmer fangefly-kjennskap

Du kan jo lese igjennom traaden som ble skrevet da det sto paa som vaerst ..
http://forum.flyprat.no/showthread.p...ghlight=n822us

Alameda Corp. som eier maskinen, eier ogsaa Romaero - vedlikeholdsselskapet som holder til paa Banaesa-flyplassen i Bucharest. Det var her maskinen kom fra. Det ble, som du kan se, bekreftet av Lufthavnsjefen paa Sola.

At det har vaert suspekte flyvninger tviler jeg ikke paa, men ikke bland sammen US Marshals og CIA. De har helt forskjellige arbeidsoppgaver.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair innrømmer pilotbløff ENGM 911 Flyforum 10 21-10-2010 12:25
Noen med kjennskap til www.onlinetours.no ?? ENGM RAMP Reiseforum 4 22-10-2008 19:56
Litt OT: Noen med kjennskap til Paragliding? ENGM RAMP Flyforum 0 12-08-2007 17:14
Hangar innrømmer feil jb1 Flyforum 0 24-11-2004 12:25
Avinor innrømmer blemme.... DY Flyforum 0 24-09-2004 17:45


All times are GMT +2. The time now is 03:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.