![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Den danske regjering innrømmer at den har visst om CIAs fangeflyginger i årevis. Den norske regjering har i tre år avvist ethvert kjennskap til tilsvarende operasjoner i Norge.
Folketinget drøftet fangeflygingene til CIA i et to dagers langt møte onsdag og torsdag denne uken. Undersøkelser viser at regjeringen til statsminister Anders Fogh Rasmussen (Venstre) har hatt kjennskap til de ulovlige flygingene i lang tid, sier folketingsrepresentant Frank Aaen, til Aftenbladet[/PHP] [PHP]I vedtaket i Folketinget heter det at dansk, grønlandsk eller færøysk luftrom ikke må brukes i strid med internasjonale konvensjoner. Regjeringen skal sammen med myndighetene på Færøyene og Grønland gå gjennom de nye opplysningene om at CIA-flyginger har foregått i dansk og grønlandsk luftrom. Kontakt skal tas om saken med amerikanske myndigheter. CIA har forsøkt å holde flygingene hemmelige ved å la flyene operere av private firma. I virkeligheten har de angivelige eierne av flyene vært dekkselskaper for CIA. Aftenbladet har flere ganger de siste tre årene meldt om tilsvarende mystiske fly som har mellomlandet på Sola, og en del andre norske flyplasser. Hele tiden har tilknytning til hemmelige amerikanske organisasjoner og CIA blitt avvist av Utenriksdepartementet og andre norske myndigheter. Saken er svært parallell til tilsvarende hendelser i Norge. 1. juni 2005 mellomlandet et amerikansk fangefly av typen MD-82 med registering N822US på Sola. Etter drivstoffylling fortsatte flyet som kom fra Bucharest i Romania til Keflavik på Island. I Aftenbladet ble det avslørt at flyet var et spesialinnredet, statlig fangefly tilhørende den statlige fangetransport organisasjonen US Marshall Services.
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Regel nr. 1 hvad angår dansk politik!
Lyt aldrig til hvad Frank Aaen siger og stol aldrig på denne mand - han er så forskruet venstreorienteret så det halve kunne være nok...
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Jeg har aldri forstått denne debatten, og at man faktisk kommer noen vei med å anklage forskjellige land for å ha "tillat" "fangetransporter. Man har da vel aldri spurt hva som er ombord i fly som overflyr et land? I 1944 vedtok man Chicago-konvensjonen, og rettene til å overfly og gjøre tekniske mellomlandinger i andre land ble to av "The five freedoms of the Air" (det nedenforstående sakset fra Wikipedia):
First freedom It was also known as technical freedom. The right to overfly a country without landing. It grants the privilege to fly over the territory of a treaty country without landing. Since the end of the Cold War, first freedom rights are almost completely universal, although most countries require prior notification before an overflight. Second freedom It was also a technical freedom. The right to stop in a country for refueling or maintenance on the way to another, without transferring passengers or cargo. The most famous example of the second freedom is Shannon Airport, which was used as a stopping point for most North Atlantic flights until the 1960s. Anchorage was similarly used for flights between Western Europe and East Asia, bypassing Soviet airspace, until the 1980s. Anchorage is still used by some Chinese and Taiwanese airlines for flights to the U.S. and Toronto from China and Taiwan. Also, flights between Europe and South Africa often stopped at Ilha do Sal (Sal Island), off the coast of Senegal, due to many African nations refusing to allow South African flights to overfly their territory during the Apartheid regime. Gander, Newfoundland was also a frequent stopping point for airlines from the U.S.S.R. and East Germany on the way to the Caribbean, Central America, Mexico and South America. Second-freedom rights are not commonly exercised by most passenger carriers today, but they are widely used by air cargo carriers, and are more or less universal between countries. Third freedom It was the First Commercial Freedom. The right to carry passengers or cargo from one's own country to another Last edited by Wig-wag; 09-02-2008 at 13:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]() Quote:
Mitt gamle bolag utfoerer ogsaa slike transporter, og jeg har selv vaert med paa langtur til Afrika med liberianere og ghanesere som ikke lenger var oensket. US Marshals Service er ikke akkurat CIA ........ Her er den nevnte maskinen i 'tjeneste' paa BFI for noen aar siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Vær forsiktig med å bagatellisere dette.
At US Marshall Service har fly til fangetransport er greit nok hvis de bruker det til transport av fanger som er funnet skyldig i en godkjent rettsal. Noe helt annet er det at de hjelper CIA å transportere fanger mellom lugubre små militærleire i øst-europa hvor det er kjent at CIA har interrogation-facilities og Guantanamo Bay. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
Det var akkurat det som var mitt poeng. De gjoer ikke det ...... Maskinen kom fra et verksted i Bucharest som eies av flyets eiere. Det er foroevrig samme firma som ogsaa lager hushkit for MD80 og som eier Jetranair - rumensk MD80-operatoer.
Selvfoelgelig er jeg fullstendig klar over at ting har foregaatt, men US Marshals tar ikke del i det. Maskinen var foroevrig heller ikke i US Marshals' tjeneste da den var i Stavanger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Hvor har du det fra at det kom fra et verksted i Buchuresti?
Kjenner ikke til det spesifikke tilfellet du sikter til, men det har vært flere suspekte flygninger gjennom norsk luftrom med fly som er kjent som Guantanamo-express flighter. Også disse knyttes til US Marshall og CIA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
Du kan jo lese igjennom traaden som ble skrevet da det sto paa som vaerst ..
http://forum.flyprat.no/showthread.p...ghlight=n822us Alameda Corp. som eier maskinen, eier ogsaa Romaero - vedlikeholdsselskapet som holder til paa Banaesa-flyplassen i Bucharest. Det var her maskinen kom fra. Det ble, som du kan se, bekreftet av Lufthavnsjefen paa Sola. At det har vaert suspekte flyvninger tviler jeg ikke paa, men ikke bland sammen US Marshals og CIA. De har helt forskjellige arbeidsoppgaver. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair innrømmer pilotbløff | ENGM 911 | Flyforum | 10 | 21-10-2010 12:25 |
Noen med kjennskap til www.onlinetours.no ?? | ENGM RAMP | Reiseforum | 4 | 22-10-2008 19:56 |
Litt OT: Noen med kjennskap til Paragliding? | ENGM RAMP | Flyforum | 0 | 12-08-2007 17:14 |
Hangar innrømmer feil | jb1 | Flyforum | 0 | 24-11-2004 12:25 |
Avinor innrømmer blemme.... | DY | Flyforum | 0 | 24-09-2004 17:45 |