![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fikk litt spenning i hverdagen på tur til Oslo fra Stavanger i dag når flyet jeg var passasjer på gjorde en go-around før landing på OSL. Før nytt landingsforsøk fikk vi god informasjon fra cockpit og fikk bla. opplyst at go-around ble gjort på grunn av for høy fart. Aksjon var da påkrevd i henhold til prosedyre. Så til spørsmålet: Vil det være samme person som "styrer skuta" ved neste landingsforsøk, eller overlater man da roret til personen i nabosetet (eller er det normal praksis / prosedyrer som sier noe om dette)?
Last edited by SpotOn; 18-01-2008 at 08:49. Reason: Trenger jo strengt tatt ikke oppgi flightnummer og selskap for å få svar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Med mindre det er noe spesielt, som en trainingflight med ny styrmann eller noe (neppe særlig aktuelt for SAS...), vil det være den samme som er Flying Pilot på neste forsøk også.
Er det spesielle forhold, som ekstrem medvind i høyden, etc, er et jo den som gjorde den første innflygningen som har kjent forholdene best "på kroppen" også. Det er altså ingen prosedyre eller praksis som sier at en annen pilot skal fly innflygning nr. to om man ikke har kommet ned på første forsøk. Normalen er at samme pilot flyr hele flyturen.
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Men kapteinen kan vel alltids overstyre og si "jeg flyr". Mener å ha hørt at i Widerøe, hvis været på destinasjon er verre enn en viss grense så skal kapteinen fly approach og landing? Mulig det er avhengig av erfaringsnivået til styrmann?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg vet at enkelte små flyplasser krever en viss erfaring ved visse værforhold. I hvilken grad det er formalisert i Widerøe er jeg ikke sikker på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]()
Men her var det jo kun for høy fart iflg Spoton... ser ikke
noe kritisk i en go-around pga for høy fart. Hadde en opplevelse ved mellomlanding i faro med en DC-10 for å fylle fuel, da ble landingen avbrutt pga vinden som gjorde at flyet driftet ut til siden (vet ikke hva det heter på fagspråket) Men uansett, jeg så rullebanen ved sidenav oss når jeg tittet ut av vinduet. De gjorde et nytt forsøk og alt gikk bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er helt normalt at Pilot Flying fremdeles flyr. Forøvrig kan styrmann overta for kaptein, og kaptein overta for styrmann - om nødvendig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men, det kan selvsagt situasjoner som gjør at crewet velger å bytte kontroller før innflyging. Det kan f.eks. være rufsete vær hvor man er nødt til å sirkle innerst i en fjord, i mørket, med turbulens, nedbør og dårlig sikt. Da er det greit at den som er PF (Pilot Flying) sitter i "innersvingen" for enklere å kunne bedømme høyde og avstand til rullebanen. Sitter man i "yttersving" er det ikke alltid man ser rullebanen før man svinger finale. Så man forsøker å legge inn ekstra sikkerhetsmarginer der man kan, uten at det har betydning for om man er kaptein eller styrmann. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Normalt kun ett klikk på TO/GA, ellers er man oppe på høyden sin omtrent før A/T har gått til GA thrust.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny boarding-prosedyre hos British Airways | C130 | Småprat | 4 | 20-11-2017 16:27 |
WF etter SK | CRJ900 | Flyforum | 11 | 14-11-2012 23:29 |
Prosedyre for USA tur, pass-visa etc etc? | VirreVapp | Reiseforum | 15 | 30-03-2011 17:27 |
Vanlig prosedyre? | snag | Flyteknisk forum | 5 | 18-04-2008 15:27 |