Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-01-2008, 08:24   #1
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
SAS Prosedyre etter go-around

Fikk litt spenning i hverdagen på tur til Oslo fra Stavanger i dag når flyet jeg var passasjer på gjorde en go-around før landing på OSL. Før nytt landingsforsøk fikk vi god informasjon fra cockpit og fikk bla. opplyst at go-around ble gjort på grunn av for høy fart. Aksjon var da påkrevd i henhold til prosedyre. Så til spørsmålet: Vil det være samme person som "styrer skuta" ved neste landingsforsøk, eller overlater man da roret til personen i nabosetet (eller er det normal praksis / prosedyrer som sier noe om dette)?

Last edited by SpotOn; 18-01-2008 at 08:49. Reason: Trenger jo strengt tatt ikke oppgi flightnummer og selskap for å få svar...
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2008, 08:46   #2
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Prosedyre etter go-around

Med mindre det er noe spesielt, som en trainingflight med ny styrmann eller noe (neppe særlig aktuelt for SAS...), vil det være den samme som er Flying Pilot på neste forsøk også.

Er det spesielle forhold, som ekstrem medvind i høyden, etc, er et jo den som gjorde den første innflygningen som har kjent forholdene best "på kroppen" også.

Det er altså ingen prosedyre eller praksis som sier at en annen pilot skal fly innflygning nr. to om man ikke har kommet ned på første forsøk. Normalen er at samme pilot flyr hele flyturen.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2008, 09:58   #3
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: Prosedyre etter go-around

Men kapteinen kan vel alltids overstyre og si "jeg flyr". Mener å ha hørt at i Widerøe, hvis været på destinasjon er verre enn en viss grense så skal kapteinen fly approach og landing? Mulig det er avhengig av erfaringsnivået til styrmann?
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2008, 10:06   #4
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Prosedyre etter go-around

Jeg vet at enkelte små flyplasser krever en viss erfaring ved visse værforhold. I hvilken grad det er formalisert i Widerøe er jeg ikke sikker på.
atck is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2008, 10:25   #5
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 888
Default Re: Prosedyre etter go-around

Men her var det jo kun for høy fart iflg Spoton... ser ikke
noe kritisk i en go-around pga for høy fart.

Hadde en opplevelse ved mellomlanding i faro med en DC-10 for å fylle
fuel, da ble landingen avbrutt pga vinden som gjorde at flyet driftet ut til siden
(vet ikke hva det heter på fagspråket)
Men uansett, jeg så rullebanen ved sidenav oss når jeg tittet ut
av vinduet. De gjorde et nytt forsøk og alt gikk bra.
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2008, 11:06   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Prosedyre etter go-around

Det er helt normalt at Pilot Flying fremdeles flyr. Forøvrig kan styrmann overta for kaptein, og kaptein overta for styrmann - om nødvendig.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2008, 22:52   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Prosedyre etter go-around

Quote:
Originally Posted by VoiceCom View Post
Mener å ha hørt at i Widerøe, hvis været på destinasjon er verre enn en viss grense så skal kapteinen fly approach og landing? Mulig det er avhengig av erfaringsnivået til styrmann?
Riktig at det finnes begrensninger i forhold til erfaringsnivå, men det går på crosswind-landinger (som igjen begrenses av hvor glatt rullebanen er). Mener begrensningen gjelder opp til 100 timer på type. Dette er en begrensning som er ganske normal i alle selskaper, og ikke noe spesielt for Widerøe. Ellers er det ingen begrensninger på hvem som skal fly approach og landing under visse værforhold.

Men, det kan selvsagt situasjoner som gjør at crewet velger å bytte kontroller før innflyging. Det kan f.eks. være rufsete vær hvor man er nødt til å sirkle innerst i en fjord, i mørket, med turbulens, nedbør og dårlig sikt. Da er det greit at den som er PF (Pilot Flying) sitter i "innersvingen" for enklere å kunne bedømme høyde og avstand til rullebanen. Sitter man i "yttersving" er det ikke alltid man ser rullebanen før man svinger finale. Så man forsøker å legge inn ekstra sikkerhetsmarginer der man kan, uten at det har betydning for om man er kaptein eller styrmann.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2008, 13:41   #8
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Prosedyre etter go-around

Normalt kun ett klikk på TO/GA, ellers er man oppe på høyden sin omtrent før A/T har gått til GA thrust.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ny boarding-prosedyre hos British Airways C130 Småprat 4 20-11-2017 16:27
WF etter SK CRJ900 Flyforum 11 14-11-2012 23:29
Prosedyre for USA tur, pass-visa etc etc? VirreVapp Reiseforum 15 30-03-2011 17:27
Vanlig prosedyre? snag Flyteknisk forum 5 18-04-2008 15:27


All times are GMT +2. The time now is 16:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.