![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/05/520291.html
Er det et fast sykefly, eller ombygges det etter behov? Hvilket fly er forresten det på bildet? (Om noen kjenner til det?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
De bygges om ved behov , det er vel en stående avtale med forsvaret om at 2 fly skal være
operative på 24 timer (? tynn is) + 2 i backup ? Last edited by sail4fun; 05-12-2007 at 18:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Thomas?
(-masse tekst for å tilfredsstille minimumskravet i lengden for en post-)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Nok et bilde, side 5 http://www.evalueringsutvalget.no/pd...mtransport.pdf
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Bildet er vel fra LN-TUI som ble brukt for å hente skadde skandinaver hjem fra Thailand etter tsunamien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
LN-TUK, LN-TUJ og LN-TUI ble brukt under katastrofen i Thailand. Det er disse maskinene som hos SAS Norge har størst MTOW.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Er usikker på om bildet er fra tsunamien. Hvis du ser i lommen på det ene setet så er det en lapp, eller noe slikt, hvor det står Braathens på. Og, hvis ikke hjernen min lyver for meg, så skjedde tsunamien 2 juledag 2004, og da het selskapet Sas Braathens.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Fullt mulig du har rett i det at selskapet het SASBraathens da. Mulig det er et eldre bilde. Men..Thomas, sikker på at alle de flyene du nevner ble brukt under tsunamien? Mener det ikke ble behov for så mange som man først trodde, eller tar jeg feil?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Jeg vet med sikkerhet at LN-TUI ble brukt ihvertfall. De 2 andre vet jeg ikke noe om.
TUI var inne på C-sjekk ikke lenge etter, og tror at det ble funnet spor etter blod i stol track'ene da.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Location: Uppsala, Sweden
Posts: 137
|
![]()
Det er i alle fall en ex BU 737-700 som er avbildet her i allefall! Ser det på festene til cabin-divider.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Andre måter å se det på er hattehyllene (NG), gulvteppet (ex-BU), taket (NG), nødbelysningen på gulvet (ex-BU). Det finnes flere måter å se det på men nevner bare disse som det er lettest å se det på.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Det var TUI og TUK som ble brukt under evakueringen fra Thailand. Jeg var med på tur nummer tre av i alt fem, som flight mech. Det var en tøff affære, selv om andre hadde det verre enn oss. TUI hadde tre turer mens TUK hadde to.
Dette kom i stand på bakgrunn av BU's gamle MEDEVAC-avtale som SAS Braathens hadde "arvet", selv om dette egentlig var utenfor den avtalens rekkevidde, som omhandlet Europa og nærmeste omgivelser. Den tilsa ett fly klar innen 24 timer, med mulighet for ett til etter 48 (såvidt jeg husker). Dokumentunderlaget for "ombyggingen" var klar for -700 og -400 på det tidspunktet. Jeg har hørt forlydender om at denne avtalen er fornyet og utvidet, men i og med at jeg er ute av "bolaget" kjenner jeg ikke mer til det. Som en kuriositet kan jeg nevne at når vi landet OSL etter denne turen var det den siste flight noensinne med BU-flightnummer (BU1278). Snodig, egentlig, at det skulle slutte som det begynte, med langturer til østen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Og som det sies, disse bildene er -700. Hvis ikke min hukommelse spiller meg et puss mener jeg å huske at dette bare ble øvet en gang, lenge før tsunamien, og at det da ble benyttet en -400 (BRI, tror jeg). Så bildene er nok tatt i forbindelse med Thailand-turene. At det står Braathens på "nød-plakaten" i stollommen gjør ingenting til eller fra, disse ble benyttet i hvert fall til BU-prefixet var borte på den tiden. Det var mangt og mye som "hang igjen", som det forsåvidt gjør ennå
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Det het vel ikke SAS Braathens før 1.januar 2005, gjorde det??
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
De ble vel slått sammen 1 oktober 2004 hvis jeg ikke husker helt feil
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Mulig minne er dårlig, men husker noe om at det nye AOC'et kom på våren 2005.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]()
Gammel tråd, men nå som 737ene hos SAS snart er ute, har de da fortsatt en avtale med Staten om Medevac ved behov? Eller har dette nå bortfallet?
Tenker litt på dagens nyhet om at Norge skal evakuere Ukrainske pasienter |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
|
![]()
Avtalen er fortsatt aktiv, men det trengs neppe ‘sykefly’ for å hente flyktninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]() Quote:
Det var snakk om et stort antall pasienter også, slik jeg forstod det. Uten at det kom frem hvilken forfatning de var i |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
Join Date: Jan 2015
Posts: 11
|
![]()
Medivac avtalen går ut året. De fleste 737 er ute innen oktober men holder igjen en -700 igjen til kontrakten går ut ved nyttår.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Turkish tilbud og faste priser | Hypern | Reiseforum | 10 | 11-02-2021 21:24 |
90% ønsker faste seterygger slik som hos Ryanair | robertaas | Småprat | 50 | 06-10-2013 20:00 |
Min nye faste reisepartner.. | Yankee | Bilder & foto | 4 | 20-06-2012 19:03 |
Faste lave priser hos SAS SE, MMX-ARN SEK: 285.- | Blackhawk | Flyforum | 8 | 23-03-2007 21:43 |