![]() |
|
![]() |
#1 |
Magic Nostalgic
|
![]()
Såg denna bild och undrar var restaurangen låg, och vilket håll är det man ser ut genom fönstren? Känner inte igen mej..
![]() bilden är från Tradera http://www.tradera.com/Fornebu_Carav...ktion-52142126 -MTC |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå er visst alle forumister veldig opptatt med julestria...
Restauranten lå i tredje etasje, med utsikt mot tarmac (flyoppstillingsplassen). Sett utenfra tarmac blir det rett til venstre for det stooore vindusfeltet. Finnes en bildetråd her inne et sted. Man kom dit ved å gå inn i andre etasje fra Snarøyvei-siden, opp trappen til høyre og så rett frem. Var også en kafeteria i tredje, bak "trappeoppgangen", med utsikt til tarmac men et stykke unna vinduene. Terminalen ble bygget i 1964 og bildet kan ikke være tatt særlig lenge etter, for jordhaugen utenfor har ikke fått gress ennå, og gjestenes klær/frisyrer er mer 60-tall enn 70-tall. Det var en meget stilig og populær restaurant.
![]() |
#3 |
Magic Nostalgic
|
![]()
Tack!
Jag ramlade ner i en fontän på Fornebu -71 ![]() Fanns den i närheten? Mitt minne sviker mej men pinsamt var det! -MTC |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Het restauranten på FBU Caravelle hele tiden? Og er dette samme restauranten som lå bak kafeterian i 3 etg eller hva det en annen? Husker ikke om den hadde vinduer mot flyene eller P-huset selv om jeg spiste middag der endel ganger på 90-tallet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Den som laa bak kafeterian, mot P-huset, het Cabin, og var mer som en pizzeria. Helt grei mat og rikelig med oel. Ikke et uvanlig sted aa tilbringe et par timer etter kveldsvakta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fontenen lå i første etasje under trappene.
Finner ikke bildetråden med interiørbilder fra noen få år tilbake. Ja, restauranten het Caravelle helt fra starten. Tror Cabin kom på 80-tallet, husker ikke nøyaktig, men det gør vel MOW.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vi hadde en restaurant på KB også som helt fra åpningen av flyplassen i 1970 het Caravelle.
Dette navnet henspeilet på den gamle franske skutetypen caravelle, og man hadde en skute-logo i full seilføring på kopper og fat. Etterpå skiftet man navn til Marbakken Café, også denne gangen et navn relatert til sjøen. Hva den heter i dag aner jeg ikke, men tror det er noe så fantasiløst som Mix.... Hvorfor skal det være så innfløgt å bruke luftfartsrelaterte navn på en restaurant som ligger på en flyplass...??? (Bare en ørliten digresjon, sorry!).
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Har vært på Caravelle noen ganger opp gjennom årene, ja! Men jeg kan ikke huske takkonstruksjonen som på bildet. Det er noe merkelig med skyggene på bordet, solen må stå langt i nordvest, og da skulle det være mer skumring ute. Mystisk! Mener Cabin oppsto rundt den tiden da jeg flyttet fra Alta til Skien ( Norving), og da snakker vi 79-80 omtrent. De hadde gode burgere, av og til elgburgere. Jeg bodde 8 minutters gange fra Cabin, så jeg har naturligvis vært en del der også. Minner... Nå ble jeg sulten igjen!
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En bild från Caravelle i augusti 1999...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
”Someone” hadde lagt inn Fornebu-bilder fra 2006 under "Bak skranken", så det tok litt tid å finne den.
Tillater meg å kopiere inn hit de bilder som illustrerer hva trådstarter spurte om. Første etasje – svømmebassenget til LN-MTC skimtes under trappene: ![]() Fasaden - Caravelle restaurant til venstre med ornamentvindu der balkongen er betong: ![]() Trappen som leder til Caravelle til venstre, kafeteriaen rett frem med dekor på balustrade: ![]() Det var virkelig en flott bygning!
![]() |
#11 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Jeg har mange bilder fra Caravelle i perioden 1997-1998, men er ikke kommet så langt i bunken... De vil komme - efterhånden
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Da husket jeg riktig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Magic Nostalgic
|
![]()
[QUOTE=ANX;221693
Første etasje – svømmebassenget til LN-MTC skimtes under trappene[/QUOTE] ![]() ![]() Tack!! -MTC (JM) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
LN-MTC, det MÅ da ha vært flere barn som tok et raskt bad under trappa der...
Fikk aldri sett noe sånt selv, sikkert fordi jeg ikke var så ofte i den etasjen. Viking255, det bildet du la inn tror jeg er fra (hoved)kafeteriaen i tredje, den som ligger bak dekorasjonen som vises på mitt tredje bilde. LN-SSL, jeg mener å huske at Caravelle-restauranten på Fornebu hadde en sånn skute i logoen sin, ihvertfall på servietter og muligens tallerkner etc. Da terminalen ble oppført i 1964 hadde SAS hatt Caravelle i fem år, så navnevalget var faktisk flyrelatert. (Edit: Komprimerte teksten fordi Someone's bilder var så store at det ble sidescrolling.)
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... Last edited by ANX; 01-12-2007 at 12:39. Reason: Komprimere teks pga bildenes størrelse |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
[QUOTE=ANX;222247]LN-MTC, det MÅ da ha vært flere barn som tok et raskt bad under trappa der...
QUOTE] Har hatt noen fuktige turer dit selv ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Ah, Caravelle. Moren min jobbet der i en årrekke, fra åpningen i 1964. Historien bak bildet over er at det var arrangert; damene ved bordet var ansatte i restauranten. Hovmesteren som serverer damene er restaurantsjef Jan Erik Rivelsrud. Noen tid etter at dette bildet ble tatt giftet han seg inn i den svenske adelen og startet en ikke ukjent hotellkjede sammen med svigerfatter prins Carl.
Logoen til restauranten var som sagt over et skip (en karavell...), og ikke en sånn bråkebøtte med bremseskjerm, som man kanskje skulle tro. Det er viktig å skille mellom "kafeteriaen" og "restauranten"; bildet over er altså fra sistnevnte. Last edited by Falcon; 27-02-2008 at 19:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Og bråkebøtta med fallskjerm er kalt opp etter samme båt
![]() |
#19 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Jeg var i kjellerstuen til foreldrene mine her om kvelden, og fikk plutselig øye på denne i en hylle:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
jeg har feiret bursdag på Caravelle!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Restaurant-valg i Longyearbyen | litt-amatør | Reiseforum | 10 | 16-07-2013 16:33 |
Restaurant i Singapore - hjelp! | MisterOlsen | Reiseforum | 1 | 06-08-2012 18:39 |
Tips til restaurant i Göteborg? | gustavf | Reiseforum | 8 | 22-11-2010 18:59 |
Ny restaurant testet | LN-KOG | Flyforum | 8 | 22-04-2006 06:53 |