![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
GREEN LIGHT FOR AIRCRAFT ORDERS
British Airways has today placed an order for 12 Airbus A380 and 24 Boeing 787 aircraft with options for a further seven Airbus A380s and18 Boeing 787s. Both aircraft types will be powered by Rolls-Royce engines. The new aircraft will replace 34 of the airline's longhaul fleet and will be delivered between 2010 and 2014. The order, including options, will give the airline the ability to grow its capacity by up to four per cent per year and the flexibility to tailor its future capacity growth in line with market conditions. The aircraft will be greener, quieter and more fuel efficient with significantly lower carbon dioxide emissions and reduced impact on local air quality. This was a key consideration in the order. Willie Walsh, British Airways' chief executive, said: "This is an exciting day for British Airways with our largest fleet order since 1998. It's great news for our business, our customers and the environment. "These aircraft set the gold standard when it comes to environmental performance in the key areas of CO2 emissions, local air quality and noise. They will contribute significantly to our target of improving fuel efficiency by 25 per cent between 2005 and 2025. "They are also much quieter than their predecessors, which is of vital importance at Heathrow. Both the A380 and B787 are rated as producing a quarter of the noise level of the B747-400. "These new aircraft will continue our commitment to deliver the best travel experience to our customers. This order builds upon our recent investment in improving the customer experience through Terminal 5, the new Club World cabin, inflight entertainment system and ba.com." The new aircraft types will enable the airline to strengthen further its network strategy, complementing each other in the longhaul fleet. The A380 will be used to provide more capacity for the airline's key high-density markets and maximise use of scarce Heathrow slots. The B787 will be used to start new routes and increase frequencies in existing markets. Both aircraft bring significant economic benefits with lower costs per seat. They are both long range aircraft and bring more flexibility in to the fleet as, unlike the B767 that they replace, they can be flown across the airline's network. British Airways will continue to consider the most suitable aircraft to replace its remaining B747-400 aircraft and is examining the B787-10, B777-300 ER and A350XWB. The airline has arranged for a group of banks to provide $1.5 billion of debt financing to cover all of the airline's firm orders to the end of 2011. Ends September 27, 2007 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og det var siste spikeren i kista til 747-8i?
Kan vi regne med at LH konverterer sin bestilling på 747-8i til 747-8F nå? BA nevner i sin pressemelding at disse 36 første (24x B787 og 12x A380) skal erstatte 20x B744 og 14x B767. Her er det helt klart en downgrade av enkelte 744-destinasjoner til 772 og bytte enkelte 772-destinasjoner over til 787, men det er også ekspansjon inne i bildet siden A380 har plass til 150 flere passasjerer enn 744 (351 i BA-konfigurasjon). Synes dermed at det begynner å lukte A350XWB-10R (IGW) lange veier på BA siden de understreker slikt denne gang av valget av RR-motorer. En eventuell 787-10 med RR blir for liten og for lite langbeint til å erstatte resten av 744ene. GE er ikke noen favoritt hos BA (bare se på svitsjen til Trent 895 på de siste 772ERene), så 777-300ER er vel bare med som forhandlingsfyll. Dermed tror jeg deres fremtidige langdistanseflåte kommer til å bli: 12x 787-8 (erstatte 767 + to 757ETOPS) 40x 787-9 (erstatte 767 + noen 772A og 772ER + utvidelse) 40x A350XWB-10 (erstatte 744 + de nyeste 772ene) 30x A380 (erstatte 744 på high demand ruter)
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
|
![]()
787 orderen skal visst være en miks av -8 og -9.
Gode nyheter for 380, men ett lite skudd for baugen for 747-8i som fortsatt kun har 20 ordre for passasjer modellen. Men nye ordre kan ventes også i fremtiden da BA fortsatt har mange 747-400 som etterhvert skal erstattes |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Ja, jeg er sikker på at miljøhensynet veide tungt når avgjørelsen ble tatt
![]() Anywayz... A380 kommer til å se lekker ut i BA livery. Så kan man jo håpe at A350XWB også kommer inn i flåten etterhvert, |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
aicaramba! Dette var en fjær i hatten for "the frogs" Airbus har lenge siklet på BA, og Boeing har vel hatt et håp om at BA skulle kjøpe en haug med 747-8i som erstatning for 747-400.
Men, om det er spikeren i kista for 747-8i vet jeg ikke. Det er fremdeles store 747-operatører som ikke har valgt noen erstatter, som Cathay Pacific, ANA, JAL, United, Northwest.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Jeg tror BA vil være en god bjellesau for de andre, og enkelte 744-operatører du nevner CK har allerede uttrykt at de avhender 744ene (de i Japan). Og i USA er det bare twin som gjelder nå - kanskje blir det 787 på UAL og A350XWB på NWA?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]()
Veldig spennende!
Syntes utviklingen for 747-8 er litt skummel. Det er et fly jeg har veldig lyst til å se/fly, men opp imot A380, så er det ikke så mye den kan stille med, med tanke på passasjerkapasitet. Men uansett blir det spennende å se utviklingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]() Quote:
Opsjonene for 7 380 må forøvrig utøves innen utgangen av 2009 og ut fra BA's egne utsagn og behov er 380 kapasiteten tilsvarende 32 maskiner innen 2020 . Det kan jo bety at ytterligere opsjoner kan bli tatt ut i 2009/2010. Tror ikke 747-8i blir kansellert , men som skrevet tidligere her på forumet er markedet begrenset. Cathay har tidligere sagt at de ikke har hastverk med å bestille 747-400 erstatter og vil nok nøye vurdere 747-8i mot 380. Nå som BA har bestillt 380 i tillegg til SQ vil nok dette prege en avgjørelse hos Cathay vil jeg tro. Østen markedet er sterkt og materiell og service betyr mye for kundene.Dette er hensyn flyselskapene ikke kan se bort fra. Med dagens markedsituasjon i USA tror jeg ikke Boeing får noen kunder enda fra hjemmemarkedet for 747-8i. Derimot tror jeg japanerne kan være aktuelle kandidater for 747-8i. Noe stort salg av denne typen tror ikke markedet på i pax versjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Airbus A380 kommer definitivt til å ta seg bra ut i BA-farger.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]() Quote:
Ellers så er det bare å gratulere BA, Boeing og Airbus ![]() ![]() Det mangler fortsatt et britisk flagg...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Vel, siden de skal ha Rolls Royce motorer på samtlige av flyene kan du jo godt heise et britisk flagg.
A380 stygg? Jeg antar at enkelte ikke eier smak. Synd for dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]() Quote:
Egil
__________________
:: Egil :: wias HQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]() Quote:
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
|
![]()
Tror det vil gøre sig bedre hvis det der "bånd" foran navnet bliver større. det vil tage opmærksomheden væk fra den afskyelige næse
__________________
User no longer active due harrasment from other user. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]()
Kjenner jeg BA rett så vil de endre litt på designen på 380 innen den settes i trafikk.
Både den og 787 representerer noe nytt , så her mener jeg det er realistisk at det kommer en noe ny design. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
|
![]()
Spennende og absolutt en fjær i hatten til Airbus...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Trist de velger den stygge plastikk-hvalen fra TLS i stedet for den flotte damen fra SEA....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
De valgte jo plast dronninga fra SEA. Den er jo derimot lekker hvertfall
![]()
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
|
![]()
De ser vel at 747 er historie og A380 er fremtiden...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa bestiller 787-9 og flere A350-900, og selger 6 A380 | Someone | Flyforum | 37 | 03-02-2023 13:40 |
Norwegian bestiller nye 787-9 | sail4fun | Flyforum | 31 | 04-07-2014 15:19 |
Monarch bestiller 787 | LN-MOW | Flyforum | 6 | 22-08-2006 11:12 |
Ethiopian bestiller Boeing 787 | LN-AFG | Flyforum | 16 | 01-06-2005 10:41 |
Korean bestiller 10 787'er | LN-MOW | Flyforum | 3 | 11-04-2005 14:54 |