Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-09-2007, 16:04   #1
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner

http://www.boarding.no/art.asp?id=28121

Tilsammen 1.764.998 passasjerer reiste over Oslo Lufthavn Gardermoen i august. Det er 91.179 eller 5,4 prosent flere enn i samme måned i fjor. Størst økning var det i utenrikstrafikken. Over 12.6 millioner passasjerer har så langt i år reist over den norske hovedflyplassen.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2007, 16:08   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
Default Re: Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner

Det betyr vel at OSL igjen øker mer enn ARN etter en liten "pause" i juli
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-09-2007, 18:02   #3
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner

Ja, eftersom trafiken på ARN växte med 3,6 procent under augusti. Undrar hur mycket trafiken på OSL kommer påverkas när väl flygningarna på RYG kommer igång senare...?
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2007, 19:52   #4
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner

Quote:
Originally posted by jikswoboB

Ja, eftersom trafiken på ARN växte med 3,6 procent under augusti. Undrar hur mycket trafiken på OSL kommer påverkas när väl flygningarna på RYG kommer igång senare...?
Et godt spørsmål.

Mye skal til for at Rygge fra dag EN blir en "alternativ" flyplass til Oslo, slik Norwegian virker å tro med sin strategi. Jeg tror mye på Rygge sitt potensial, men tror flyplassen trenger mye tid og mange år på å vokse seg Torp! Jeg skulle helst ha sett at et mindre selskap med mindre fly dro igang kalaset selv. Jeg er redd denne sjokk åpningen blir Rygges skjebne....

Jeg håper at jeg tar feil, men jeg tror Rygge vil ha liten innvirkning på tallene fra Osl den første tiden. Jeg tror heller (om Rygge er en suksess) at den stabiliserer veksten på Osl og at den selv tar mye av den nye produksjonen av pax i Oslo området.

Nedgang tror jeg ikke Rygge i seg selv klarer å være ene og allene om for nedgang på Osl. I alle fall ikke med det første.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2007, 20:35   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner

Som vanlig har mitt regneark kommet ut med noen interessante tall.

La oss først prognosen for hele året for de tre:
CPH 21,4 millioner - en økning på rundt 550 000 passasjerer fra 2006
OSL 18,9 millioner - en økning på rett over 1,2 millioner passasjerer fra 2006
ARN 17,8 millioner - en økning på rett under 240 000 passasjerer fra 2006

Så passasjervekst fra samme periode i fjor
CPH +374 153 passasjerer
OSL +828 465 passasjerer
ARN +157 399 passasjerer

Jeg har også fulgt tallene for tolv måneders rullende (summen av de tolv siste måneder), og da er tallene:
CPH 21 251 649
OSL 18 500 644
ARN 17 695 321
Nå begynner forskjellen å bli så stor mellom ARN og OSL at hvis all trafikk hadde blitt innstilt på OSL i desember, så hadde nesten fremdeles OSL vært større for året. Med andre ord så passerte OSL på siste dag i august sin designkapasitet + 1 million.

Denne tolvmånders rullerende kan jeg nå følge helt tilbake til utgangen av 2004. Hvis man sammenligner tallene ved utgangen av 2004 med siste måneds tolvmåneders rullende verdi, så dukker interssante aspekter opp:

- Avstanden mellom CPH og OSL har minsket med 1 418 120 passasjerer, med andre ord nå er OSL 87,1% av CPH og ved utgangen av 2004 var tallet 78,1% - en minskning i avstand med 9,0 p.p.
- Avstanden mellom CPH og ARN har øket med 775 615 passasjerer, med andre ord nå er ARN 83,3% av CPH og ved utgangen av 2004 var tallet 85,4% - en økning i avstand med 2,1 p.p.
- ARN har tapt i perioden i forhold til OSL med 2 193 735 passasjerer, med andre ord var OSL var 104,6% av ARN og ved utgangen av 2004 bare 91,5% - en økning i OSLs favor på 13,1 p.p.

Som illustrasjon legger jeg også ved utviklingen i den tolv måneders rullende for de tre.

Eneste trøsten nå for rampegutta er at det kan hende at vi ikke bryter 25-millionersgrensen før T2 er online.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	12mnd07-08.jpg
Views:	12
Size:	34.4 KB
ID:	3400  
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2007, 23:41   #6
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner

Quote:
Originally posted by MartinL
Jeg håper at jeg tar feil, men jeg tror Rygge vil ha liten innvirkning på tallene fra Osl den første tiden. Jeg tror heller (om Rygge er en suksess) at den stabiliserer veksten på Osl og at den selv tar mye av den nye produksjonen av pax i Oslo området.

Nedgang tror jeg ikke Rygge i seg selv klarer å være ene og allene om for nedgang på Osl. I alle fall ikke med det første.
Att det just är Norwegian som väljer att satsa på RYG gör att jag kan tänka mig att tillväxten på OSL blir märkbart lägre. DY har ju varit den främsta orsaken till OSL:s massiva tillväxt och när man nu väljer förflytta kapacitet till sin nya bas bör vara på bekostnad av trafiken på OSL. Men som vanligt är det svårt att förutspå framtiden så vi får helt enkelt se. Intressant blir det i alla fall.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2007, 08:06   #7
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner

Quote:
Originally posted by jikswoboB

Quote:
Originally posted by MartinL
Jeg håper at jeg tar feil, men jeg tror Rygge vil ha liten innvirkning på tallene fra Osl den første tiden. Jeg tror heller (om Rygge er en suksess) at den stabiliserer veksten på Osl og at den selv tar mye av den nye produksjonen av pax i Oslo området.

Nedgang tror jeg ikke Rygge i seg selv klarer å være ene og allene om for nedgang på Osl. I alle fall ikke med det første.
Att det just är Norwegian som väljer att satsa på RYG gör att jag kan tänka mig att tillväxten på OSL blir märkbart lägre. DY har ju varit den främsta orsaken till OSL:s massiva tillväxt och när man nu väljer förflytta kapacitet till sin nya bas bör vara på bekostnad av trafiken på OSL. Men som vanligt är det svårt att förutspå framtiden så vi får helt enkelt se. Intressant blir det i alla fall.
Merkbart lavere? Jeg tror bare flytrafikken vil øke jeg, både på Rygge og OSL. Husk at Norwegian ikke reduserer på osl, for å øke på Rygge....
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2007, 10:59   #8
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner

Quote:
Originally posted by GFL

Merkbart lavere? Jeg tror bare flytrafikken vil øke jeg, både på Rygge og OSL.
Att tillväxten minskar är inte samma sak som att flygtrafiken minskar. Antalet passagerare kan mycket väl fortsätta växa ett tag till men i lägre takt än tidigare som till följd av konkurrensen från RYG. Det tror jag är oundvikligt.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2007, 11:41   #9
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner

Quote:
Originally posted by LN-KGL

Eneste trøsten nå for rampegutta er at det kan hende at vi ikke bryter 25-millionersgrensen før T2 er online.
Flott analyse! Jeg deler din oppfatning helt og fullt, men ser også problemene før T2 er klar. Det kan bli veldig trangt på OSL i årene som kommer....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
'Single European Sky' nærmer seg LN-MOW Flyforum 2 03-12-2010 00:06
Det nærmer seg jubileum ... LN-MOW Flyforum 6 23-12-2009 14:08
Min Asia-debut nærmer seg Twin Otter Flyforum 3 14-09-2007 09:09
Det nærmer seg NATO møte.. Thomas Flyforum 56 25-04-2007 22:31
Icelandair nærmer seg! OMW Flyforum 3 10-03-2005 09:14


All times are GMT +2. The time now is 09:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.