Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2004, 17:19   #1
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default "Et tilsyn til besvær"

Interresant lesing på www.dn.no som jeg ville også andre burde lese....

Et tilsyn til besvær
Snart to år etter at luftfartsdirektøren frarådet å flytte Luftfartstilsynet fra Oslo til Bodø, lar Torild Skogsholm seg overraske over at det ikke har gått på skinner å erstatte et tilsyn tettpakket av spesialkompetanse. Det er større grunn til å undres over statsrådens erkjennelser, enn nordlandspolitikernes trusler om politisk blodbad.

Ingenting er galt med tiltak for å sikre arbeidsplasser i distriktene. Det er tross alt distrikter det er mest av i dette landet. Derfor er det bra at norske politikere har vist vilje til å legge offentlige arbeidsplasser utenfor hovedstadens ring 3.



Det er likevel grunn til å undres om ikke det noen ganger kan være andre hensyn som er viktigere.

Flere hensyn å ta
De siste årene har vi sett det trauste Luftfartsverket bli transformert til aksjeselskapet Avinor. Et AS med krav til inntjening kan ikke drive på som et statlig foretak, og økonomiske innskjæringer er blitt mer hverdag enn unntak for flygelederne og deres kollegaer.

Kampen mellom flyselskapene har sjelden vært hardere, og også her må alle kutte kostnader for å henge med i svingene. De siste dagene har vi lest at selv SAS får på pukkelen for å ha spart seg bort fra gjeldende regler om inspeksjoner av fly.

At fly for lengst er blitt våpen i internasjonale terroristers øyne, og at det er fysisk mulig for en psykisk ustabil passasjer å ta med seg øks om bord i et fly over nordlandskysten tre år etter 11. september, illustrerer om ikke annet én ting;

Å ha en oppegående, uavhengig, organisasjon som har tilsyn med luftfarten er ingen dum idé.

Slag i trynet
For de mange høyt kvalifiserte medarbeiderne i Luftfartstilsynet må det derfor føles som et slag i trynet at norske politikere tilsynelatende har trodd at deres kompetanse skulle kunne erstattes over natten, og at denne utbyttingen skal skje samtidig med at resten av luftfarten går gjennom enorme endringer.



Torild Skogsholm
Det har vært brukt som et argument for flytting, at folk i distriktene kan klare samme jobber som folk i Oslo.

Selvsagt er det en korrekt teori. Men den samlede kompetansen i et tilsyn er et resultat av lang tids utvikling og mange menneskers kompetanseheving over tid. Man må ha forståelse for at ikke flertallet av befolkningen - ei heller i Luftfartstilsynet - er villige til å bryte opp og flytte til en annen kant av landet. At norske politikere likevel vil bygge opp et nytt tilsyn i løpet av 3-4 år, kan ikke anses som annet enn vel ambisiøst.

Vel optimistisk
Nå har også samferdselsministeren innrømmet at hun og hennes kollegaer kanskje var ”vel optimistiske” med tanke på hvor raskt det skulle være mulig å finne folk til jobbene i Bodø.

I januar 2003 konkluderte Hartmark Consulting at det vil koste 340 millioner kroner å flytte og starte opp en ny organisasjon for Luftfartstilsynet. Luftfartsdirektørens råd var klart å gå imot en flytting.



Foreløpig er bare 16 av 34 utlyste stillinger besatt ved det nye tilsynet i Bodø. Disse må gjennom en seks måneders grunnopplæring, før jobben kan gjøres. Totalt skal 148 årsverk fylles.

Nå vurderer Torild Skogsholm å likevel beholde deler av Luftfartstilsynet i Oslo, fordi man ikke klarer å fylle 148 stillinger med spesialkompetanse i Bodø. Dersom Bodø ender opp med et amputert tilsyn, varsler nordlendingene bråk. At politikerne nordpå truer med politisk blodbad, er intet annet enn forståelig.

At statsråden er overrasket over at det tar tid å erstatte en organisasjon pakket med spesialkompetanse, er det langt større grunn til å undres over.

DY is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2004, 19:09   #2
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic '

Quote:
At statsråden er overrasket over at det tar tid å erstatte en organisasjon pakket med spesialkompetanse, er det langt større grunn til å undres over.
er det virkelig det...
OMW is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2004, 16:58   #3
Shark-41
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 91
Default Replying to Topic '

"Tilsynet for Bekjempelse av Sivil Luftfart"
Shark-41 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Yoghurt til besvær 1944vintage Småprat 1 23-07-2016 22:46
Fugler til besvær... Theaviator Småprat 0 26-06-2012 11:26
SAS EB poeng til besvær. Hvor skal jeg dra? Fredrik Propell Reiseforum 15 02-09-2011 16:30
Silkonpupper til besvær Hpkris Småprat 4 27-08-2011 10:35
Infants til besvær.... wf145 Flyforum 13 31-03-2005 22:54


All times are GMT +2. The time now is 02:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.