Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2007, 11:03   #1
G-COLE
ScanFlyer Molded

Default Ryanair får ris i media ,- igjen...

Ser ikke ut som om dette selskapet har skrupler i det hele tatt.....!
Flyet blir kanselert, og så tilbyr de en ny avgang om 9....,- ja 9 dager ! -Har ikke, og vil ikke reise med dette selskapet.

Les i BA her:

http://www.ba.no/nyheter/article2901530.ece

G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 11:38   #2
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Default Re: Ryanair får ris i media ,- igjen...

Hadde de bare lest reisevilkårene......
Old 30-07-2007, 11:47   #3
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by MD11

Hvorfor det? De er jo billigst?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 12:00   #4
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Nåja, den blir for tynn å komme med. I dette tilfellet går Ryanair LANGT over streken. De kansellerer, men nekter å hjelpe paxen - her er det da vitterligen noen EU-regler ute og går?
Old 30-07-2007, 12:17   #5
OEH
ScanFlyer Gold

Ryanair må da følge de samme reglene som alle andre selskaper innen EU. Hvis dette stemmer, er det jo et klart brudd på EU-reglene.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 12:32   #6
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Dette er jo ikke akkurat første gang det har skjedd Eller
Old 30-07-2007, 14:42   #7
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Quote:

Hvorfor det? De er jo billigst? -A
Det der var muligens å undervurdere Ryanair-kundene en tanke?

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 14:55   #8
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by Fly high

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Quote:

Hvorfor det? De er jo billigst? -A
Jeg skal gå med på at det er en generalisering, men langt fra en undervurdering. Min erfaring med venner og bekjente er ganske mye steroetypen om at "Oj, de var jo billigere enn alt annet", og når de kommer hjem så er det få som har noe fint å si om Ryanair sin evne til å håndtere avvik. Og samtidig driver alle og samenligner de med andre "nettverksselskap" som håndterte det bedre på en annen tur.

-A
Old 30-07-2007, 14:55   #9
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Akkurat det er jeg enig i her. Selv om de er billige forventer man (eller bør ikke måtte forvente ) at de hever seg over lovgivning.
Old 30-07-2007, 14:57   #10
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by Trety

Quote:
Akkurat det er jeg enig i her. Selv om de er billige forventer man (eller bør ikke måtte forvente ) at de hever seg over lovgivning.
Ikke forvirr det at jeg undervurderer kunden med at jeg tror at Ryanair er på det tørre med sin behandling. Men i praksis, man får det man betaler for, og folk velger det billigste og forventer "alt", sånn jevnt over.

-A
Old 30-07-2007, 15:06   #11
jb1
ScanFlyer Rusty

Dette er jo helt hårreisende om alt denne familien sier er sant. Her kan jeg faktisk forstå at de "sutrer" i media. Er flyet kansellert kommer EU-regler inn. Jeg håper "flypassasjer-direktivet" etterhvert kommer opp for EF-domstolen, slik at man kan få avklart hva som egentlig ligger i direktivet. Spesielt interessant er problemstillingen om kansellering av tekniske grunner faller inn under unntak flyselskapene kan bruke for å slippe unna ansvar. Jeg mener det generelle unntaket endel flyselskaper praktiserer ikke er i samsvar med direktivt.
Old 30-07-2007, 15:10   #12
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by jb1

Dette er jo helt hårreisende om alt denne familien sier er sant. Her kan jeg faktisk forstå at de "sutrer" i media. Er flyet kansellert kommer EU-regler inn. Jeg håper "flypassasjer-direktivet" etterhvert kommer opp for EF-domstolen, slik at man kan få avklart hva som egentlig ligger i direktivet. Spesielt interessant er problemstillingen om kansellering av tekniske grunner faller inn under unntak flyselskapene kan bruke for å slippe unna ansvar. Jeg mener det generelle unntakrt endel flyselskaper praktiserer ikke er i samsvar med direktivt.
Her er vi helt enig. Jeg har selv opplevd SAS bruke unnskyldningen at teknisk feil på flyet ikke er brukbart med tanke på EU-regler fordi de mener at det generelle vedlikeholdet er så bra at de ikke kan klandres for snags, og de er da puttet i posen "force majeure".

-A
Old 30-07-2007, 19:40   #13
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Har lurt på en ting lenge knyttet til mange her inne.

Det virker som pax på billigselskapene blant mange er dritt som opptar plass på flyplassene, og at man bør ha det så godt om man reiser med disse.

Reisevilkår er en grei ting, men så lenge de bryter med gjeldende internasjonalt lovverk så er disse ikke verdt en dritt. Spurt tabloid: Burde lufta vært reservert pax som betaler mye og flyr nettverksselskaper?

En del her inne er jeg sikker på nikker tankefullt. Er merkelig at folk ikke går til sak mot Ryanair. Gjentatte lovbrudd får ingen følger.

Omentrent like håpløst som komiserien "Airplane" på TV Norge hvor EasyJet roter seg gjennom det ene etter det andre tilfellet på slett kundeservice.
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 20:35   #14
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally posted by Trash2000
Det virker som pax på billigselskapene blant mange er dritt som opptar plass på flyplassene, og at man bør ha det så godt om man reiser med disse.

Reisevilkår er en grei ting, men så lenge de bryter med gjeldende internasjonalt lovverk så er disse ikke verdt en dritt. Spurt tabloid: Burde lufta vært reservert pax som betaler mye og flyr nettverksselskaper?
Jeg regner ikke meg selv som tilhenger av det i første avsnitt og nei, jeg synes ikke at luften skal være kun for de som ikke skal reise billigst. Jeg regner med at jeg nok ofte ordlegger meg slik at det kansje kan se slik ut, men det er da mer fordi folk antar at siden jeg ofte snakker negativt om folks forventninger til lavpris-selskap.

Det som plager meg er at folk faktisk forventer at å kjøpe en tjeneste av noen som har gjort det til deres misjon å kutte ut alt som ikke er absolutt strengt tatt lovpåbudt for å fly folk fra A til B, og så forventer all verdens service utover de de faktisk har betalt for.

I Ryanair sitt tilfelle i denne tråden, om det faktisk er tilfelle at de får beskjed om "kom tilbake om 9 døgn og vi skal fikse noe", så er det hårreisende ille at de slipper nok unna med det til at det er så akseptert at en vanlig skrankeansatt er komfortabel med å gjøre dette mot folk, og at selskapet slipper unna i så stort omfang som det til tider virker de gjør med det.

Det andre som irriterer meg er at selv om det nå finnes lovgivning som er vag og enda ung og åpen for tolkning og ikke har så mye presends å vise til i rettssaler, at selskap skal få lov å prøve å slippe unna med at tech snag er en hendelse utenfor hva flyselskapet kan stå ansvarlig for, basert på argumentet om at de vedlikeholder ofte og bra, ergo skulle feilen ikke oppstått.

Og sist men aller minst, noe folk her gjerne kan debattere videre: dette er hønen og egget, men hvem har ansvar her, folk som på død og liv skal ha alt mulig billigst uten å se konsekvensene, eller de som på død og liv skal tilby ting så billig at det må gjøres på kanten av hva som er lov?

-A
Old 30-07-2007, 22:07   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Det er helt sykt hvor mye media skriver om passasjerer som er forlatt, som har blitt dårlig behandlet, etc. Det er sikkert fortjent - men uansett; helt sykt hvor mange sånne historier som skrives!
Old 30-07-2007, 22:22   #16
OEH
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Det er helt sykt hvor mye media skriver om passasjerer som er forlatt, som har blitt dårlig behandlet, etc. Det er sikkert fortjent - men uansett; helt sykt hvor mange sånne historier som skrives!
Hvorfor det? Når flyselskap gjør sånt fortjener de pepper. Mediaoppslag=dårlig reklame, det kan virke som negative mediaoppslag er den eneste form for kritikk flyselskapene hører på. Dersom ingenting hadde kommet fram i media, hadde heller ikke selskapene gjort noe for å bedre seg.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 23:52   #17
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Quote:

Om Ola Nordmann har bestilt ferie reise, MEN blir

1) innelåst i en korridor hele natta
2) blir beordret fra fly tilbake til terminal pga. annen bruk av maskinen
3) ikke får hjemreise til avtalt tidspunkt
4) ser at en stup full mann raserer innsjekkingen
5) ikke får fly på grunn av andre merkelige årsaker

så er det forståelig at man reagerer. Når loven tolkes, men selskapene nekter handling å utbetale care etc., så går folk til media.

En person gir blanke faen i HVA DY og FR tillatter handling å gjøre for / med passasjerene, og da blir det naivt at flyplassansatte klager på kjeft med kommentaren "Selskapet har ikke lov blablablabla".

Er nok riktig at sesongen for flyagurker har vært god i år, og den blir neppe dårligere i årene fremover. Brutte løfter, sex og skandaler selger. Thats life, og da blir det naivt å klage på vilkår i avtaler og lignende.

Bestiller man en tur fra A til B tur/retur, så skal man faktisk komme fra startsted til sluttsted og tilbake. Klarer flyselskapet ikke å ordne det, skal EU relgementet slå inn. At det ikke holder å si at kunden kan komme tilbake ni dager senere holder ikke. Virker heller ikke som Ryanair var veldig interessert i å dekke hotell for den perioden.
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 09:00   #18
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally posted by ph-ndr... Min erfaring med venner og bekjente er ganske mye steroetypen om at "Oj, de var jo billigere enn alt annet", og når de kommer hjem så er det få som har noe fint å si om Ryanair sin evne til å håndtere avvik. -A
Men statistisk sett er det jo ikke så mange avvik i Ryanair, så det er muligens en myte at selskapet tråkker over streken så ofte?

Selv har jeg liten erfaring med Ryanair, men snakker ofte med folk som har brukt dem. Da spør jeg spesielt om deres erfaringer (av nysgjerrighet siden det er så mye diskusjon omkring dette), og jeg har nesten ikke hørt noe negativt.

Men nå snakker vi altså bare om dine og mine erfaringer. Det blir et for tynt grunnlag uansett hva man måtte mene.

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2007, 09:13   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally posted by OEH

Quote:

Hvorfor det? Når flyselskap gjør sånt fortjener de pepper. Mediaoppslag=dårlig reklame, det kan virke som negative mediaoppslag er den eneste form for kritikk flyselskapene hører på. Dersom ingenting hadde kommet fram i media, hadde heller ikke selskapene gjort noe for å bedre seg.
Jeg sier ikke at det er galt med alle disse historiene. Jeg sier jo at det sikkert er fortjent. Poenget mitt er bare at det er helt sykt hvor mange slike historier som kommer opp. Man kan jo nesten lese om det i avisen hver eneste dag nå.
Old 31-07-2007, 09:23   #20
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Men statistisk sett er det jo ikke så mange avvik i Ryanair, så det er muligens en myte at selskapet tråkker over streken så ofte?
At det er statistisk lite avvik hjelper jo fint lite når du står det og de fraskriver seg ethvert ansvar for egne tabber. Her er det evnen til håndtering av uregelmessigheter og her ser det ut som om Ryanair står til strykkarakter.

Posting Rules