![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() http://www.theage.com.au/news/travel/super-jet-could-fit-1000-passengers/2007/06/06/1181089193488.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banned
|
![]()
Blir nok litt av en applaus fra 1000 pax når de lander...
Fløy forresten OSL-FRA med LH for en tid tilbake. På radene bak meg satt en gjeng husmødre fra Ålesund-kanten. De klaget over trange seter, og jeg hørte en av dem si: "Jeg leste et sted at nå kommer det snart en ny flytype med store seter, flere etasjer, egen bar osv...det blir noe annet enn dette!" Dream on! Medmindre du vil betale for first/business på longhaul da. Men den muligheten har vi jo allerede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
O skrekk O gru!
Grøssssss! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Dersom jeg forstår artikkelen riktig her, er dette strengt tatt snakk om en større (-900?) versjon som ikke finnes i dag. Så en 853-seters A388 eller en 1000-seter A389 blir det ikke sååå stor forskjell på, bortsett fra at det blir trangere i bredden.
Men er det så mye værre å skulle sitte 1000 stykker i en forlenget A380 enn 189 i en 737-800? Det er jo like fordømt j*vlig trangt ettersom flyets fysiske størrelse endres i forhold til antallet passasjerer. Det som derimot kan bli et mareritt i denne sammenhengen er når 1000 bleikfeite nordmenn velter ut av en sånn en med sin sedvanlige charterkotyme (som også innebærer at omlag 70% er på snurr allerede) inn i ankomsthallen på LPA eller PMI og bruker sin vanlige gode folkeskikk og effektivitet rundt bagasjebåndet, se da kan dette blir alldeles grusomt. ![]()
![]() |
#5 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Dog, en maskin med 1000pax vil gi fint lite inntekter fra cargo, om en fyller opp maskinen med pax, da vil det være knapt noe ledig plass for cargo... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
En sånn maskin kunne kanskje være aktuelt for lavprisaktører som vil utvide til trans-atlantiske ruter? Ryanair/EasyJet kanskje?
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Men ellers med 1000 pax. så snakker vi om LCC'er uansett og de tar vel ikke med seg noe særlig cargo uansett?
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det kommer til rekkevidde er ikke det noe stort problem, selv med max payload vil den kunne fly ~6500nm, ikke akkurat kortdistanse. Og når det kommer til domestic flights i Japan, glem det, det er en grunn til at JAL og ANA faser ut 747SR og 747D på domestic flights, og heller går for 773A, 763, og på sikt 783 på slike flighter. Jeg anser Leahy sitt forslag om A388 på slike flighter som en drøm, den er ikke designet for flighter på 1-2 timer, heller minst 5-6 timer. Det blir som å sette en A345 på flighter mellom SIN-KUL, en vil ikke gjøre det med mindre pilotene trenger litt trening på landinger/takeoff... Selv for domestic i India har jeg mine tvil, det er så utrolig mye mer fleksibelt å bruke mindre maskiner. Quote:
Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ingen overraskelse.. Dette er det folket ønsker: Billige priser. Billige priser = grusomme flyturer. IGJEN - hver sin lyst
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Her tror jeg faktisk vi aner konturene av fremtidens flytrafikk, si i et 10 - 15 års løp, i hvert fall i Europa og på sikt også i USA.
Det er flere momenter. I Sentral-Europa bygges det høyhastighetsbaner i stort tempo. Nå i disse dager åpnes strekningen Paris - Frankfurt hvor de reisende kommer fra sentrum til sentrum på under fire timer, og for byer som Basel og Strasbourg er også tidsbesparelsen betydelig. Dette har så langt vært strekninger med intensiv flytrafikk. Denne vil nå slite grunnet konkurranse fra toget. Om 15 år har vi kanskje også høyhastighetstog også i Norge, det er allerede politisk flertall for slike baner. Slike baner er faktisk nå også på beddingen i Syd-Amerika og vil mellom enkelte byer utradere dagens meget intensive flytrafikk. Høyhastighetstogene vil gjøre et betydelig kutt i attraktiviteten og lønnsomheten til mange av dagens trafikkinstensive kortere samband. I tillegg må vi regne med avgiftsøkniger på flydrivstoff, for også den bransjen må ta sin del av klimansvaret. Det vil truet lønnsomheten til ganske mange flyruter og selskap. Det som da står igjen er de lengre strekningene, hvor selv høyhastighetstog ikke konkurrerer. Og hvis drivstoffprisene bare blir høye nok, forstår selv jeg at en daglig avgang med et stort fly med inntil 1000 reisende mellom to destinasjoner er billigere enn tilsvarende fem med fly som tar 200 reisende på samme strekning. Så fremstidscenarioet tilsier kanskje en daglig avgang mellom Oslo og Kanariøyene med en A380-9 og reisende fra det øvrige Sør-Norge kommer seg til Oslo samme morgen med høyhastighetstoget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Poenget mitt er at det ene erstatter ikke det andre. I Gnore er det veldig upraktisk og på ingen måte regningssvarende, mens i sentrale deler av Europa er befolkningsgrunnlaget stort nok til både-og.
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tror ikke høyhastighets tog (250-300 km/t) kommer til å bli en realitet i Norge. Det blir enormt dyrt, vi er bare 4,5 millioner mennesker og de fleste høyhasighetstogene i Europa går mellom millionbyer. Og hvilken frekvens skal togene ha her i Norge, hver time som flyene har idag? Eller to-tre ganger daglig som idag?? Dessuten står fly for minimalt med utslipp, ca 2-3%!! At noen nordmenn bytter fra fly til høyhastighetstog vil ikke merkes noe som helst på CO2 utslippene i verden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
At det ikke er marked for raske tog noe annet enn rundt Oslo er jeg derimot helt med på. Sats på en stjerne fra Oslo mot Vestfold, Østfold/Gøteborg og Lillehammer, det vil også forkorte reisen videre til de andre byene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
ja tror det er lang lang tid til vi ser en airbus 380-900 eller 380 i det heletatt i rutetrafikk på osl , det er da en gang slik at grunnet stort vingespenn er ikke osl i stand til å ta inn slike fly og ingen gater har stor nok kapasitet til å gjøre det heller så dream on man må nok til de sentrale flyplassene i europe for å se sånne maskiner
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Slutt paa sikkerhetshysteriet for reisende til USA | Tommy777 | Flyforum | 13 | 06-01-2010 12:57 |
Endelig slutt paa oppblaaste priser til NYC: Southwest inntar LGA! | Tommy777 | Flyforum | 1 | 08-04-2009 23:12 |
Pass paa hva dere skriver paa facebook | LN-MOW | Flyforum | 25 | 03-11-2008 11:17 |
Er det slutt paa CPH-WAW-CPH? | Tommy777 | Flyforum | 12 | 18-09-2008 19:42 |
Slutt paa gratis stand-by samme dag i USA? | Tommy777 | Flyforum | 16 | 03-07-2008 17:08 |