![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]()
http://www.airliners.net/open.file/686857/L/
Jeg kom over dette blidet på Airliners.net i dag, med hele 3 SAS fly samtidig på Madeira. Noen som vet hvem SAS flyr for? og hvor de flyr fra? Litt stiligt bilde... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
STS Solia, de tok over etter Sterling. (Pluss at de sikkert flyr for noen andre også.)
Fra Norge har vel STS Solia turer fra Oslo, Bergen og Stavanger til Funchal hvis jeg ikke husker feil.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,338
|
![]()
M.a.o SAS begynner å ta en større del av chartermarkedet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 170
|
![]()
Til priser hvor engang ikke Sterling tjener penger. Det ser ut som de kjøper seg inn i markedet for charter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,338
|
![]()
Eller er det lettere for Sterling å si at man tapte anbudet på priser de ikke kunne tjene penger på? Har SAS råd til å kjøpe seg dette markedet? Eller kan de levere disse tjeneste til en lavere kostnad enn nettopp Sterling?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 377
|
![]() Quote:
For SAS er charter en sideforretning som udgør en lille del af den store forretning. SAS flyver forsat for en stor dels vedkommende på ruter hvor forretningstrafikken er drivkraften og hvor antallet af afgange mandag til fredag er vigtige. Tage fx Malmo-Stockholm ca. 11 afgange på hverdage og kun 4 på lørdage, eller København-Brussels 5 afgange på hverdage og 3 afgange på lørdage. Sådan er der mange SAS ruter der er kraftig reduceret i weekenden, specielt på lørdage. Altså har SAS en del maskiner som er "arbejdsløse" i weekenden. Sterling derimod flyver primært lesiuretrafik, hvor efterspørgslen er aller størst i weekenden. De har derfor nærmere ledige maskiner på hverdagene i modsætning til SAS (nu er Sterling dygtige til også at udnytte maskinerne på hverdage, så de har alligevel faktisk ikke ledig kapacitet). Charterselskaberne vil have så mange afgange som muligt (helst alle) i weekenden, for det er de afgange der sælger bedst. Så hvis Sterling skal flyve chartertrafik skal de enten fjerne afgange fra deres rutesalg eller anskaffe ekstra maskiner for at flyve charter. Ekstra maskiner koster penge og så skal de også være sikker på at de kan udnytte disse på hverdagene. Hvis de ikke kan det så vil omkostningen ved at flyve charter i weekenden være for stor på trods af lavere driftomkostninger fordi maskinen står stille på hverdage (afskrivning). SAS derimod har allerede disse maskiner og de står ovenkøbet stille i weekenden. Så SAS kan faktisk godt blive billigere på trods af deres højere driftomkostninger fordi de udnytter flyflåden bedre. Så det kan altså være at begge taler sandt. Sterling ville tabe på at sige ja til denne trafik og hvorimod SAS tjener på den (måske kun lidt, men det er bedre end ingenting). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,338
|
![]()
Det var en slik tankegang jeg tenkte...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]()
Fint bilde med 3 SAS 737-800. Ikke lett/vanlig å få med 3 samtidig nei.
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
, i dette tilfelle som kom trolig SE-DY fra MMX og LN-RRT fra ARN
(3dje individet er vel ikke identifiserbart?) /G |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
LN-RRS ja, og den kom fra GOT ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 170
|
![]() Quote:
En god tanke av SAS å bruke ledig helgekapasitet til å fly charter, men bildet av SAS-maskinene på Maderia er tatt 5 oktober. Det var en tirsdag. Dermed var ikke dette "helgearbeidsløse" maskiner for SAS. Det er tydelig at SAS vil inn på chartermarkedet i ukedagene og ikke bare utnytte maskiner som brukes lite i helgene. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 377
|
![]() Quote:
Men for SAS vedkommende så har de iøjeblikket iøvrigt også ledig kapacitet på hverdage, da de har overskyd af maskiner. Så selvom at nogle af disse charterafgange skulle gå på hverdage, snakker vi stadig i store træk overskuds kapacitet. Derudover fjerner det ikke det faktum at langt hovedparten af den charter trafik som SAS i dag har flyves i weekenden. Med SAS' nuværende situation kan du være sikker på at de ikke vil købe sig ind på chartermarkedet medmindre der var penge i det. Som tidligere nævnt, SAS kan flyve denne stigende mængde chartertrafik fordi de udnytter deres nuværende flyflåde bedre, og dermed kan de påtrods af højre driftsomostninger alligevel gøre det billigere end mange andre (fx Sterling). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,155
|
![]()
jeg har fått meg ny skrivebordsbakgrunn i dag
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Drammen Flyklubb ENHS aktive medlemmer her? | AvoidingRoyster | General Aviation og sjøfly | 2 | 03-07-2014 18:57 |
CPH aktive for nye ruter til Asia | litt-amatør | Flyforum | 14 | 22-04-2008 19:23 |
Opprydding i lite aktive underforum | gustavf | Flyforum | 0 | 26-03-2008 22:52 |
Madeira, 9 Juli | Roxman | Bilder & foto | 12 | 10-08-2007 23:56 |