![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Som mange av dere har lest her tidligere, så er det faktisk slik at OSL har vært i kontakt med selskaper for IC-trafikk, både øst- og vestover. Det skal være snakk om minst 3 selskaper, SAS IKKE medregnet.
Nå har det kommet meg for øret at ett av de største hindrene er mangel på gates på OSL! Årsaken er altfor få gates ytterst på utenlandspiren, altså utenfor Schengenområdet. Kanskje ENGM RAMP kjenner til dette, i så fall er det helt bortreist... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
jaggu, sier du det:clap Noen rykter om hvilke selskaper?
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
På travle tidspunkter er det ganske fullt på non-schengen, men jeg tror OSL skulle klart å dytte inn en IC rute eller to til i løpet av dagen. Men hvis noen av disse flyselskapene som det er snakk om ønsker å fly på de mest travle tidene på døgnet kan nok kapasiteten være ganske sprengt der ute. Men positivt å lese at OSL jobber med å tiltrekke seg flere IC ruter.
Start byggingen av T2 NÅ!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Saken er vel, som du skriver amatør, at det er de attraktive formiddagstimene som gjelder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
BA Concorde Sep 1998
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå er det vel ikke så ofte at 46,47,48,49,50,51,53, er okkupert av fly samtidig? Spesielt ikke på formiddagen mellom 10 og 12, så at det ikke er "plass" til IC virker rart.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
tror EK 3-4 ganger i uka kunne gjort det bra.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er ganske ofte alle non-schengen gatene er opptatt, men det burde være mulig å presse inn om man kommer med 767 eller mindre fly. Faktisk nå har det dukket opp flere anledninger hvor man ikke har hatt plass til å parkere overhode (inkludert fjernparkering)
USA trafikk er litt spesiell med tanke på den ekstra sikkerhetsinfrastrukturen som kreves. Og der har OSL virkelig ikke særlig mye å stille med. Men et større problem er den begrensede plassen på non-schengen område for paxen, og passkontrollen har jo knapt kapasistet til de passasjerene som går igjennom i dag.
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kapasiteten er for dårlig og har vært det lenge. At også gate 46 har blitt gjort om til kombi-gate har neppe hjelpet så mye, ikke minst fordi tilgangen til gater generelt er vanskelig på enkelte tidspunkter. Løsningen med passkontrollen fungerer jo heller ikke tilfredstillende og det bli fort kø. Bak veggen står mann gjerne som sild i tønna når alle gater er opptatt ikke minst fordi CO er veldig plasskrevende. Tror nok det er en større ombygging som skal til for å løse problemet.
Hilsen, Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
I går (Fredag) opplevde jeg at det gikk kø fra passkontrollen og bort til rullebåndet. er vel 20 meter eller så. Og en person i passonktrollen.
Alle non-schengen gater inkludert kombi gatene var i bruk. Og heldgvis var CO litt forsinket inn for DY brukte 53 (CO faste gate) og pushet ikke før rundt 1030. Dette pga av problemer med passasjerer hvor en blandt annet ble offloadet og sendt avgårde før de ombestemte seg og hentet han tilbake...... CO ble stående 10-15 mnutter for å få gaten. Og da var den i utgangspunktet allerede rundt 20 minutter sen. Hadde den kommet på rute så ville det ha blitt rundt 40 minutter å vente på gate..... S |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sorry folkens, jeg har vært noen dager i deilige Bordeauc
![]() Hva angår spørsmålet her kan jeg nevne følgende. Dette vet jeg og mine intet om desverre, da vi ikke rådføres i slike spørsmål, men det jeg KAN svare er at om disse ønsker f.eks å komme inn tidlig en morgen rundt kl. 06-07 (som jo er tider vi ser alle fly fra USA på vei østover og sørover kommer...) så¨har vi et problem..... Jeg tror dog IKKE dette er et problem som bl.a Thomas sier litt senere på formiddagen eventuellt senere..... Men dette kan vi dog simulere på systemene våre, så om dette er noe der snakkes om om dagen så jobbes det vel i det stille med det, uten at noe slipper ut til oss enda ![]() Men at vi har det stadig trangere på Non-Schengen kan vel best dokumenteres en lørdag & søndag morgen, hvor spesiellt DY flyr til "Gu'bevare'meg'vel'så'mange'steder" ![]()
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
:huh:
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Vi,langrutepilotene i SAS,hadde et møte med ledelsen i SAS Intercont. for en måneds tid siden.Bl.a. var mangel på gates et argument mot intercont. ruter fra OSL.Med vingespennet til A330/340,så kan vi strengt tatt kun bruke de tre ytterste gate'ene.
Roll on T2!
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() ![]() Edit: Kommer noen nye selskaper med B747-400 er vi ENDA verre stilt! ![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() ![]() Airbus 330- ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ser jeg ut som typen som "stresser" JK ?
![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Den trange situasjonen på Non-Schengen kan vel bli litt bedre til nyttår, da flere EU-land kommer med i Schengen-samarbeidet. Men jeg tror nok situasjonen ville latt seg løse om en IC-operatør absolutt ville komme til OSL.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Alt løser seg, det er bare at man er smarte nok til å sjekke ut når man har kapasitet til å ta i mot flyet, så en slipper f.eks å måtte taue flyet ut en time eller to og såå inn igjen....
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL mister trofast charter traver - Air Méditerrané konkurs | Cockpitview | Flyforum | 4 | 17-02-2016 12:55 |
OSL Gates | fspro15 | Flyspotting | 2 | 08-07-2013 23:47 |
Bruden mister bryllupet pga teknisk på flyet | Cecilie | Flyforum | 74 | 11-07-2010 22:04 |
slot & gates @OSL | sail4fun | Flyforum | 2 | 04-02-2009 14:36 |
Ankomst og adgangstider på all trafikk - ikke bare trafikk med pax. | ATC-flyradar | Flyforum | 4 | 23-05-2007 19:03 |