![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Dette bør alle her på forumet skrive under på.
http://www.gopetition.com/online/12222.html Synes det har tatt litt vel av, når TV2 hadde toppoppslag om alle statsråders reising og forurensing av miljøet. Det er en kjennsgjerning at all luftfart globalt bare utgjør 3-5% av CO2 utslipp, samt at det knapt finnes en bransje som til de grader har gjort mer for å senke forbruk av drivstoff og dermed få mindre utslipp av miljøgasser. I tillegg går støynivået og dermed støyforurensing ned med hver nye generasjon av fly. Gjør ditt lille bidrag og bruk 30 sekunder på å slå tilbake mot miljøvernere som vil ha oss alle på trikk og tog:exclamati
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da har jeg undertegnet. Fint initiativ.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
*Undertegnet*
Det må da være mulig å kunne fokusere primært på det som virkelig forurenser...?
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
hmmmm.... Hva gjorde Bush med denne ![]() SVAR: ![]() Så co2-utslippet kunne ha vært betydelig mer redusert ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
I UK som er de eneste tallene jeg fant i farten for utslipp av CO2 fra luftfarten så har utslippene mer enn doblet i 2005 målt i forhold til 1990-utslippene, så det er vel muligens veksten mer enn absolutte utslippsmengder som vekker bekymring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
I det hele tatt tror jeg en viss porsjon miljøverntenkning er nødvendig, og populistiske underskriftsaksjoner som dette holder jeg meg foreløpig unna. Ja, jeg er "flyfreak", liker å se på fly, høre på fly og være med og fly - men det er nok mulig at også denne sektoren må ta ansvar for miljøet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
TOS: Poenget mitt er at det må legges primærinnsatsen der problemene er størst, og da snakker vi om skipstrafikken og diverse kullkraftverk. Jeg er på ingen måte uenig i at man skal gjøre sitt for å redusere utslipp, men jeg mener at hysteriet må legge seg og man må begynne å jobbe med utslippene der det trengs mest!
Både fly- og biltrafikken må bære sin bør, men oppmerksomheten rundt akkurat disse to står ikke helt i forhold til hva de slipper ut. Det er poenget mitt, og derfor synes jeg at hele debatten blir på grensen til latterlig når Steinar Lem & co står på barrikadene og nekter å være med på at utfordringen er større enn bil og flytrafikk. Og for ordens skyld, jeg har personlig en rimelig bra miljøsamvittighet. Boligen min har ca, 9000 kWh forbruk i året i strøm (72 kvm BOA), begge bilene (jada, jada, jeg vet det er selvmotsigende ![]() ![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er heldigvis ikke Steinar Lem og hans kumpaner som styrer miljøpolitikken her i landet. Dessuten jobbes det jo på noe annet enn hjemlig mikronivå også. Jeg fant en interessant kronikk i Aftenposten i dag om kvotehandel:
"Handelen med klimakvoter har ført til utslippsreduksjoner i mer enn 130 land. Skepsisen mot kvotehandelen beror på misforståelser, mener Per-Otto Wold, Atle C. Christiansen og Jørund Buen i Point Carbon AS." Mer HER. Her er noen fakta (sakset fra Universitetsavisa) om Point Carbon. Det virker relativt seriøst: "Leverer analyser av markedene for klimakvoter, kraft og gass. Selskapet har 90 ansatte i Oslo, samt kontorer i Kiev, Washington D.C., London, Brussel, Hamburg og Tokyo. 16 av de ansatte har doktorgrader, blant annet fra MIT. Inntektene kommer fra rundt 15.000 abonnenter verden over. Gründerne Kristian Tangen, Jørund Buen og Atle Christiansen, samt direktør Per-Otto Wold, kontrollerer 45 prosent av aksjene. 10 prosent eies av øvrige ansatte." Luftfartsbransjen er bare en liten del av hele pakka, men selvsagt bør den også ta sin del av ansvaret (noe enkelte også gjør, i form av mer "utslippsvennlige" motorer bl.a.). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Point Carbon er definitivt et meget seriøst analyse- og tradingselskap innen blant annet CO2-kvoter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Synes ikke slike protestbrev har noe her å gjøre -det å verve folk til å skrive under her på forumet synes jeg er noe "politisk verving" og IKKE har noe her å gjøre. Derimot er meninger greit å skrive noe om, men å verve underskrifter - NEI.
Det blir som skrive under på ................ - ikke bland politikk her, da blir det krig på scanair.no - politikk er verden for å lage krig ![]() Beklager - blir hissig når man ser slike opprot. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Hadde ikke saken hatt noe med luftfart å gjøre så hadde det ikke hørt hjemme her, men svært mye med luftfarten er politikk og da er det naturlig at de aspektene dras inn her, men selvsagt bør man holde andre ikke-fly relatert politikk ute |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Traveler
|
![]() Quote:
Jeg skriver dette ikke for å mene det ene eller andre i denne saken, men vil ikke oppleve politiske "kriger" her på forumet. Det kan trygt diskutere saker og meninger uten å føle politiske partier. Ikke glem at politikk og relion er den største årsaken til krig i verden - å ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Svært mye av det vi diskuterer her som f.eks kjøp av nye transportfly til forsvaret, sikkerhetskontrollen, byggig av 3. rullebane på OSL, byggingen av Rygge etc etc er alt politikk og det akter jeg å fortsette å diskutere:exclamati |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Traveler
|
![]() Quote:
![]() Jan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Partipolitik är en sak och som "Someone" skriver är politik som branschen berörs av OK enligt Moderatorn från Östeuropa
![]() Sen hur långt diskussionen går får vi ta från fall till fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg vil ikke skrive under på oppropet, men jeg har ikke noe problem med at det diskuteres flyrelatert politikk her, så lenge tonen er saklig. Flybransjen har nå en gang innvirkning på, og blir påvirket av, politikk og miljø.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lang Stop over i Bangkok, what to do? | VirreVapp | Reiseforum | 10 | 20-07-2015 15:10 |
Multi-stop på sas.no | Eriksan | Reiseforum | 3 | 27-02-2012 13:52 |
Bagasje på overnight stop-over | henning | Reiseforum | 4 | 24-03-2010 20:16 |
Micro-stop på GOT. | IngemarE | Bilder & foto | 2 | 14-07-2008 21:46 |