Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-05-2007, 01:01   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Default Stop the greenie meanie

Dette bør alle her på forumet skrive under på.

http://www.gopetition.com/online/12222.html

Synes det har tatt litt vel av, når TV2 hadde toppoppslag om alle statsråders reising og forurensing av miljøet.

Det er en kjennsgjerning at all luftfart globalt bare utgjør 3-5% av CO2 utslipp, samt at det knapt finnes en bransje som til de grader har gjort mer for å senke forbruk av drivstoff og dermed få mindre utslipp av miljøgasser. I tillegg går støynivået og dermed støyforurensing ned med hver nye generasjon av fly.

Gjør ditt lille bidrag og bruk 30 sekunder på å slå tilbake mot miljøvernere som vil ha oss alle på trikk og tog:exclamati
Old 15-05-2007, 07:40   #2
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Default Re: Stop the greenie meanie

Da har jeg undertegnet. Fint initiativ.
Old 15-05-2007, 08:50   #3
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

*Undertegnet*

Det må da være mulig å kunne fokusere primært på det som virkelig forurenser...?
Old 15-05-2007, 09:24   #4
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-AFG
Det er en kjennsgjerning at all luftfart globalt bare utgjør 3-5% av CO2 utslipp, samt at det knapt finnes en bransje som til de grader har gjort mer for å senke forbruk av drivstoff og dermed få mindre utslipp av miljøgasser. I tillegg går støynivået og dermed støyforurensing ned med hver nye generasjon av fly.
Hvor mye har egentlig CO2-utslippene fra luftfart gått ned siden 1990? (For å ta året som brukes som "nullpunkt" i Kyotoprotokollen som eksempel)
Old 15-05-2007, 09:28   #5
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Quote:
Originally posted by gustavf

Quote:
Hvor mye har egentlig CO2-utslippene fra luftfart gått ned siden 1990? (For å ta året som brukes som "nullpunkt" i Kyotoprotokollen som eksempel)

hmmmm.... Hva gjorde Bush med denne

SVAR: RITSJ

Så co2-utslippet kunne ha vært betydelig mer redusert
Old 15-05-2007, 09:30   #6
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally posted by sirpjalle

Quote:
Originally posted by gustavf

hmmmm.... Hva gjorde Bush med denne

SVAR: RITSJ

Så co2-utslippet kunne ha vært betydelig mer redusert
Så for å ikke knytte det mot denne da. Hvor mye har CO2-utslippene fra luftfarten gått ned siden 1995?
Old 15-05-2007, 10:52   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Trety

*Undertegnet*

Det må da være mulig å kunne fokusere primært på det som virkelig forurenser...?
Med all respekt Trety, det gjøres det da virkelig. Luftfarten er ikke spesielt tungt belastet i den forbindelse (og selv om det ikke er direkte relevant her så betaler man ikke noe særlig mva heller for flyreiser eller annen persontransport for den saks skyld, så skattebyrden er i utgangspunktet ikke høy sammenliknet med andre typer tjenester). Man betaler miljøavgift på drivstoff for biler, man betaler for utslipp av CO2 (utover kvotene som er tildelt) for energiproduksjon i Europa, og man anslår vel at næringer som står for bortimot 50% av CO2-utslippene i Europa er innlemmet i EUs kvotehandelssystem.

I UK som er de eneste tallene jeg fant i farten for utslipp av CO2 fra luftfarten så har utslippene mer enn doblet i 2005 målt i forhold til 1990-utslippene, så det er vel muligens veksten mer enn absolutte utslippsmengder som vekker bekymring.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2007, 11:55   #8
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Det er en kjennsgjerning at all luftfart globalt bare utgjør 3-5% av CO2 utslipp, ..
3-5 prosent av de menneskeskapte utslippene, eller av CO2-utslipp totalt?

Quote:
Gjør ditt lille bidrag og bruk 30 sekunder på å slå tilbake mot miljøvernere som vil ha oss alle på trikk og tog:exclamati
Dette høres ut som et vedtak fra landsmøtet til et visst parti sist helg. Jeg, - og trolig mange med meg -, vet for lite om hvor mye flytrafikken bidrar. Det er lett å hive rundt seg med tall, og det blir ofte for enkelt. Utslipp av CO2 i de tynnere luftlagene har f.eks. større negativ effekt, mener ekspertene. Jeg har ikke faglig grunnlag for å argumentere mot det.
I det hele tatt tror jeg en viss porsjon miljøverntenkning er nødvendig, og populistiske underskriftsaksjoner som dette holder jeg meg foreløpig unna.
Ja, jeg er "flyfreak", liker å se på fly, høre på fly og være med og fly - men det er nok mulig at også denne sektoren må ta ansvar for miljøet.

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2007, 14:08   #9
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

TOS: Poenget mitt er at det må legges primærinnsatsen der problemene er størst, og da snakker vi om skipstrafikken og diverse kullkraftverk. Jeg er på ingen måte uenig i at man skal gjøre sitt for å redusere utslipp, men jeg mener at hysteriet må legge seg og man må begynne å jobbe med utslippene der det trengs mest!

Både fly- og biltrafikken må bære sin bør, men oppmerksomheten rundt akkurat disse to står ikke helt i forhold til hva de slipper ut. Det er poenget mitt, og derfor synes jeg at hele debatten blir på grensen til latterlig når Steinar Lem & co står på barrikadene og nekter å være med på at utfordringen er større enn bil og flytrafikk.

Og for ordens skyld, jeg har personlig en rimelig bra miljøsamvittighet. Boligen min har ca, 9000 kWh forbruk i året i strøm (72 kvm BOA), begge bilene (jada, jada, jeg vet det er selvmotsigende ) er snille på utslipp og dieselbilen har partikkelfilter. Jeg resirkulerer alt jeg kan og jeg bruker sykkelen ofte. Det hele føles bare så meningsløst når man ikke er villige til å ta de grepene som har størst effekt først.
Old 15-05-2007, 20:11   #10
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Det er heldigvis ikke Steinar Lem og hans kumpaner som styrer miljøpolitikken her i landet. Dessuten jobbes det jo på noe annet enn hjemlig mikronivå også. Jeg fant en interessant kronikk i Aftenposten i dag om kvotehandel:

"Handelen med klimakvoter har ført til utslippsreduksjoner i mer enn
130 land. Skepsisen mot kvotehandelen beror på misforståelser, mener Per-Otto Wold, Atle C. Christiansen og Jørund Buen i Point Carbon AS."

Mer HER.

Her er noen fakta (sakset fra Universitetsavisa) om Point Carbon. Det virker relativt seriøst:

"Leverer analyser av markedene for klimakvoter, kraft og gass. Selskapet har 90 ansatte i Oslo, samt kontorer i Kiev, Washington D.C., London, Brussel, Hamburg og Tokyo.
16 av de ansatte har doktorgrader, blant annet fra MIT. Inntektene kommer fra rundt 15.000 abonnenter verden over.
Gründerne Kristian Tangen, Jørund Buen og Atle Christiansen, samt direktør Per-Otto Wold, kontrollerer 45 prosent av aksjene. 10 prosent eies av øvrige ansatte."

Luftfartsbransjen er bare en liten del av hele pakka, men selvsagt bør den også ta sin del av ansvaret (noe enkelte også gjør, i form av mer "utslippsvennlige" motorer bl.a.).

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2007, 20:17   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Point Carbon er definitivt et meget seriøst analyse- og tradingselskap innen blant annet CO2-kvoter.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2007, 21:14   #12
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Synes ikke slike protestbrev har noe her å gjøre -det å verve folk til å skrive under her på forumet synes jeg er noe "politisk verving" og IKKE har noe her å gjøre. Derimot er meninger greit å skrive noe om, men å verve underskrifter - NEI.

Det blir som skrive under på ................ - ikke bland politikk her, da blir det krig på scanair.no - politikk er verden for å lage krig

Beklager - blir hissig når man ser slike opprot.

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2007, 21:38   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Synes ikke slike protestbrev har noe her å gjøre -det å verve folk til å skrive under her på forumet synes jeg er noe "politisk verving" og IKKE har noe her å gjøre. Derimot er meninger greit å skrive noe om, men å verve underskrifter - NEI.

Det blir som skrive under på ................ - ikke bland politikk her, da blir det krig på scanair.no - politikk er verden for å lage krig

Jan
Der er jeg uenig. Politiske aspekter som berører luftfarten hører i allerhøyestegrad hjemme på ett flyforum. Og meningen til vedkommende som startet tråden er jo bare at dette er en god ide, det er jo ikke det at han reklamerer for ett produkt eller noe slik.

Hadde ikke saken hatt noe med luftfart å gjøre så hadde det ikke hørt hjemme her, men svært mye med luftfarten er politikk og da er det naturlig at de aspektene dras inn her, men selvsagt bør man holde andre ikke-fly relatert politikk ute
Old 15-05-2007, 22:02   #14
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:

Jan
Der er jeg uenig. Politiske aspekter som berører luftfarten hører i allerhøyestegrad hjemme på ett flyforum. Og meningen til vedkommende som startet tråden er jo bare at dette er en god ide, det er jo ikke det at han reklamerer for ett produkt eller noe slik.

Hadde ikke saken hatt noe med luftfart å gjøre så hadde det ikke hørt hjemme her, men svært mye med luftfarten er politikk og da er det naturlig at de aspektene dras inn her, men selvsagt bør man holde andre ikke-fly relatert politikk ute
Politiske diskusjoner hører ikke hjemme på et slikt faglig forum som scanair.no - det er bedre at du-dere hvem som helst melder seg inn i det politiske partiet som passer for deg - og kanskje ikke alle andre på forumet - da vi har forskjellige politiske meninger også.

Jeg skriver dette ikke for å mene det ene eller andre i denne saken, men vil ikke oppleve politiske "kriger" her på forumet. Det kan trygt diskutere saker og meninger uten å føle politiske partier.

Ikke glem at politikk og relion er den største årsaken til krig i verden - å

Next flight:
Old 15-05-2007, 22:15   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

Politiske diskusjoner hører ikke hjemme på et slikt faglig forum som scanair.no -
Her har det da blitt diskutert luftfartspolitikk siden "tidenes morgen" og jeg har aldri opplevd at moderatorer har slått ned på politikk som har vært relatert til fly, snarere tvert imot.....

Svært mye av det vi diskuterer her som f.eks kjøp av nye transportfly til forsvaret, sikkerhetskontrollen, byggig av 3. rullebane på OSL, byggingen av Rygge etc etc er alt politikk og det akter jeg å fortsette å diskutere:exclamati
Old 15-05-2007, 22:45   #16
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:

Politiske diskusjoner hører ikke hjemme på et slikt faglig forum som scanair.no -
Her har det da blitt diskutert luftfartspolitikk siden "tidenes morgen" og jeg har aldri opplevd at moderatorer har slått ned på politikk som har vært relatert til fly, snarere tvert imot.....

Svært mye av det vi diskuterer her som f.eks kjøp av nye transportfly til forsvaret, sikkerhetskontrollen, byggig av 3. rullebane på OSL, byggingen av Rygge etc etc er alt politikk og det akter jeg å fortsette å diskutere:exclamati
Store forskjeller om hva man diskuterer

Jan

Next flight:
Old 15-05-2007, 23:07   #17
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Partipolitik är en sak och som "Someone" skriver är politik som branschen berörs av OK enligt Moderatorn från Östeuropa

Sen hur långt diskussionen går får vi ta från fall till fall.

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2007, 10:40   #18
Isbamse
ScanFlyer Molded

Jeg vil ikke skrive under på oppropet, men jeg har ikke noe problem med at det diskuteres flyrelatert politikk her, så lenge tonen er saklig. Flybransjen har nå en gang innvirkning på, og blir påvirket av, politikk og miljø.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules