![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det bare meg, eller kommer bagasjen senere på ankomst med Northport enn SGS?
Om det er flere som har dette inntrykket - hva kommer dette av? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvis det stemmer kommer bagasjen da definitivt sent
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
OSL er helt skandaløst sen til å utlevere bagasje og slik har det vært lenge. Jeg gjør alt jeg kan for kun å reise med håndbagasje når jeg skal dit. Skaff dere små flasker til toalettmappen.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Min erfaring er at det går veldig raskt noen ganger, og andre ganger må man vente....gjelder alle handlingagenter.....
Men det folk ofte glemmer er at på OSL er det ofte bare et par minutter å gå til bagasjebåndet fra du går ut av flyet. Dermed FØLES ventetiden lenger, enn på større flyplasser hvor man går i 15 min før man ankommer båndet.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Må si meg enig med jb1 OSL, er jo helt på trynet. Det tar jo ALLTID evigheter å få bagasjen uansett om det er NP eller SGS...
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
kom med CO her for ikke så lenge siden.....tok ikke mange minuttene før det begynte å komme noe da hvertfall....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
,men WF får bag'n raskt frem ,aldri noe å klage på....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hmm - noen "insidere" som vet om arbeidsprosessene er forskjellige?
Er det f.eks stuerlaget som losser bagasjen på ank.båndet hos den ene, mens det er egne folk hos den andre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Jeg er ikke noe ekspert på temaet, men etter hva jeg har forstått så er det et par faktorer som spiller inn.
Total trafikk i øyeblikket - hvor stor kapasitet på båndet. Blir bag henter med en gang eller står eier i taxfree...? Mye trafikk gir lite plass på båndene. OSL har jo nå byttet et av utenlandsbåndene til et "skråstlt" men plass til mer bag håper at det hjelper. Rutinene til handelingselskapet (SA, NP, WF, SGS) Hvor raskt tømmer de flyet og kjører man all bag samlet til ankomst, eller deler opp etc. Hvis det er lite (og urutinerte) medarbeidere kanskje bag blir liggende ved flyet lenge... Jeg har opplevd både å vente halve vinteren (BUSK fra Bergen hektisk søndag ettermiddag /kveld) og at kofferten ligger på båndet når jeg kommer til ankomst (BA fra London - sen Fredag kveld) Dere som jobber med dette kan vel korrgere meg på hva som eventuelt er korrekt. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvis det er for lite personell på jobb kan det ta tid. Ofte er det egne "bagteam" som henter bagasjen da går det ganske raskt. Ved lite personell og ingen bagteam kan bagasjen i værste tilfelle bli stående på gate helt til flyet er lastet igjen.
I rushtrafikken rundt helgene er det mye kø og forsinkelse på bagasjesystemet som frakter bag opp til ankomstbåndene. Tax-Free shoppere medvirker til dette ved at bagasjen blir fjernet forsent fra båndene. Jeg reiser nesten alltid kun med håndbagasje, for å slippe ventetiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er vanskelig å avgjøre om man skal gå i tax freen før eller etter man har hentet bagasjen, noen ganger kommer den i løpet av 5-10 minutter, og noen ganger tar det over 30 minutter...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Norport i Bergen og Stavanger er iallefall raske med å få bagasjen på båndet. Bagasjen ligger som regel på båndet når jeg kommer ned til bagasjehallen, unntaket er søndagskveldene, men da er det jo mye mer bagasje enn normalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her er det mange faktorer... Bagasje anlegget til OSL tåler ikke den belastningen av bagasjemengder som daglig går i gjennom systemet. De holder stadig vekk på med brannslukking av problemet frem til en ny terminal står ferdig. Bl.a det skråstilte båndet inne på ankomst som ble nevnt tidligere på denne topicen. De er godt igang med å bygge/montere en ny baggasje sorteringshall som kun skal brukes til charter check-in. Dette for å avlaste et anlegg som stopper opptil flere ganger daglig, p.g.a for store mengder baggasje.
SGS har egen avdeling som kun henter baggasje ved flyside for så å kjøre de inn til pålaster-bånd ankomst. NP har det samme, men i noe mindre omfang da jeg ofte ser baggasje står lenge ved flyside før det blir kjørt inn. SA hadde egne til å kun kjøre baggsje da de hadde NAS, men nå benytter de seg ikke av dette. Ukurant baggasje som sykler, gå-stoler, golfbager, ski etc er ikke det beste å legge på pålasterbånd, da det ofte setter seg fast i systemet. Da stopper alt, og det må fjernes manuelt, noe som til tider tar litt tid. Dette går utover paxen som står å venter inne på ankomst. Tilbake til det overbelastede anlegget. Som dere som pax kan se på skjermene inne på ankomst er det spes. i peakene et veldig trykk på hvert bånd... opptil 5 flighter på et ankomstbånd. Hvis en i snitt kan si 100 bag per flight er det 500 bag som skal opp på båndet samtidig. Da tar det tid. Også er det denne taxfree butikken. Da vil jeg si at spes. charter turistene er fæle til å konsekvent sette beina inn i den butikken før de i det hele tatt gjør seg oppmerksom på hvilket bånd deres baggasje er å finne. Båndet er utstyr med sensorer som leser av hvor og hvilket type kolli som passer inn i baggasje mengden som allerede ligger på båndet. Hvis det er fullt, kommer det ikke mer baggasje før paxen har tatt av sine kolli. Jeg ville hvis jeg hadde hatt mulighet satt det som regel at baggasje hentes først, så kan en ta turen til taxfree. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Vet ikke hvem som Handler Novair, men på Mandag når vi kom hjem fra Fuerteventura kl 18.15, så måtte vi vente i 55 før FØRSTE koffert/bag kom på båndet.......
![]() Airbus 330. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ops Manager
|
![]()
Som sagt er det veldig avhengig av bemanning. i NP er det som regel alt for lite folk som er satt opp til å hente bagasjen ute ved fly og da vil den stå en stund. er vi tre mann ute på fly og det er veldig lite bagasje som skal på flyet igjen hender det vi kan kjøre det inn selv, hvis det er utstyr til det da som det skjeldent er. Dette er jo et resultat av å spare penger, ved å kutte ned på bemanning og utstyr. Og det er ikke mye norwegian betaler for ground handling på OSL, billett prisene er lave og man kan rett og slett ikke forvente så utrolig mye..
![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Min erfaring er at OSL ligger (sammen med CPH) på toppen av tregeste flyplasser i verden med å få ut bagasjen. Slik har det vært på OSL i årevis.
Ikke få meg startet på priority bagasje.. ![]() Det er mange poster som forklarer en del her, men det er ingenting som forklarer hvorfor SGS (særlig på OSL) er suverent verst i *A med å få ut priority bagasje.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL: Statistikk over ventetid i sikkerhetskontroll | Chriscross | Reiseforum | 3 | 25-03-2015 16:09 |
Ventetid sikkerhetskontrollen OSL | teamseacow | Reiseforum | 0 | 15-02-2013 22:19 |
Bagasje på OSL | Fnate | Flyforum | 10 | 05-04-2009 20:41 |
Bagasje og OSL | matsbg | Flyforum | 9 | 28-05-2008 12:05 |
Bagasje på OSL | Ace | Flyforum | 15 | 25-12-2004 18:59 |