Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-10-2004, 12:08   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default DC9'ere som fraktere

Airborne Express drøye 70 DC9'ere, i følge Airlinerlist, og mitt store spørsmål er; hvordan pokker får man inn cargo i disse maskinene!?

Ta en titt på disse bildene, kan noen si meg hvor lasteluken er?

http://www.airliners.net/open.file/520057/L/
http://www.airliners.net/open.file/557396/L/
http://www.airliners.net/open.file/106577/L/
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2004, 12:36   #2
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Jo det er ikke så vanskelig, Mange av dem har cargo luker, dessuten hvis du fjærner noen gulvplater inni flyet kan man fint ha ganske stor last.

Men nå må du huske på at "Cargo" er ett ganske vidt begrep. Det er mye last og mange størrelser man får plass til i en D9S. Det behøver ikke være flykropper og olerigger for å kalle det cargo. Det kan være alt fra brev til byggesett. og det tar jo ikke så mye plass pr stk
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2004, 12:48   #3
LN-RMX
ScanFlyer Blue
 
LN-RMX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 60
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Mener bestemt at Airborn Express har spesialbygde containere som går inn gjennom døren forran.
Kan til forveksling se ut som en galley modul. Var en reportasje om dette i Airways for ett år eller tre tilbake.
LN-RMX is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2004, 13:06   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Quote:
Originally posted by LN-RMX


Mener bestemt at Airborn Express har spesialbygde containere som går inn gjennom døren forran.
Kan til forveksling se ut som en galley modul. Var en reportasje om dette i Airways for ett år eller tre tilbake.

Takk for svar! Det var akkurat dette jeg var ute etter.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2004, 16:59   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

LN-RMX er helt korrekt.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 01:35   #6
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Og jeg mente bestemt at Evergreen hadde noen luker
OMW is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 11:03   #7
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Det er jo forskjell på de som er bygd som DC-9F (fullfraktere), eller DC-9CF (kombi-varianter) evt DC-9-33RC som noen hadde, og en del av de vanlige DC-9 som ble bygd for passasjertrafikk og som seinere er blitt fraktfly, uten å ha blitt bygd om med cargo-dør.

Er ikke Airborne Express et av de selskapene som har flest slike ominredede passasjerfly? bl.a noen ex SAS DC-9-41.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 11:06   #8
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

og en af dem var en tidligere SAS DC9-33F, mener at den crashede efter et par år hos Evergreen
Guest is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 11:19   #9
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

De två ex-SAS maskinerna finns fortfarande kvar: c/n 47413 är nu N935AX hos Airborne Express och c/n 47414 är N327US hos USA Jet Airlines
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 11:21   #10
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Quote:
Originally posted by jens
og en af dem var en tidligere SAS DC9-33F, mener at den crashede efter et par år hos Evergreen
Jeg tror du husker feil her, begge var nå i drift seinest i fjor, i følge JP Airline Fleets 2003. ex SE-DBN som N935AX og ex LN-RLW som N327US.


Edit: Bra du har oversikten, RolfL
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 11:34   #11
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Ex. SE-DBN hos Airborne Express i august 2001: http://www.airliners.net/open.file/189614/M/
Bilde tatt i juli i år: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=337608

Ex. LN-RLW hos USA Jet (Airlines) i juni i år: http://www.airliners.net/open.file/613063/M/
Fint bilde fra cockpit: http://www.airliners.net/open.file/423761/M/
Fint bilde av lasterommet: http://www.airliners.net/open.file/423811/M/

Jeg har også hørt en gang at en av 33F'ene var avskrevet, men det ser ut som begge lever og har det rimelig bra.

Falcon is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2004, 11:36   #12
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'DC9'ere som fraktere'

Ex. SE-DBN hos Airborne Express i august 2001: http://www.airliners.net/open.file/189614/M/
Bilde tatt i juli i år: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=337608

Ex. LN-RLW hos USA Jet (Airlines) i juni i år: http://www.airliners.net/open.file/613063/M/
Fint bilde fra cockpit: http://www.airliners.net/open.file/423761/M/
Fint bilde av lasterommet: http://www.airliners.net/open.file/423811/M/

Jeg har også hørt en gang at en av 33F'ene var avskrevet, men det ser ut som begge lever og har det rimelig bra.


Edit: Her nytter det ikke å gå litt til og fra mens man skriver innlegg - ble slått av både Rolfl OG Fellowship...
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2019, 14:42   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: DC9'ere som fraktere

Gammel tråd som sårt trenger oppdatering ..

SE-DBN er nå N935CE hos Everts. Den er akkurat tilbake i trafikk etter å ha stått i San Antonio siden mars for C-sjekk og reperasjoner. Det virker dermed som at den ikke skal pensjoneres på en stund.

LN-RLW er fortsatt going strong som N327US hos USA Jet Airlines.


Alle andre SAS-niere er vel skrotet nå ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2019, 15:56   #14
DC 10-30
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 121
Default Re: DC9'ere som fraktere

Alle andre SAS-niere er vel skrotet nå ....[/QUOTE]

Kommer vel litt an på hvordan man ser på det? SAS fikk jo noen DC9-81/MD81 fra Swissair som aldri fikk MD80 cockpit, så hvis den da regnes som DC9 flyr fremdeles OY-KIG for Olympia Aviation. OY-KIG var forøvrig DC9-80 nummer syv produsert, så den er en gammel dame etter hvert. Hvis man regner den som MD80 er den vel såvidt jeg forstår 1 av 3 ex SAS MD80 med luft under vingene sammen med LN-RMP og SE-DIP ( Begge MD87 ) som flyr for KAM AIR.
DC 10-30 is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2019, 17:15   #15
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 217
Default Re: DC9'ere som fraktere

Håb for DC9-21 N127NK (ex SE-DBO) Perris Valley Skydiving. Efter en del år stored på gr. af motor gangtid udløbet. Ifølge dette link

https://www.airportspotting.com/perr...1-back-flight/

kommer den måske i luften igen?
/T
Lund is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2019, 18:50   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default DC9'ere som fraktere

Quote:



Kommer vel litt an på hvordan man ser på det? SAS fikk jo noen DC9-81/MD81 fra Swissair som aldri fikk MD80 cockpit, så hvis den da regnes som DC9 flyr fremdeles OY-KIG for Olympia Aviation. OY-KIG var forøvrig DC9-80 nummer syv produsert, så den er en gammel dame etter hvert. Hvis man regner den som MD80 er den vel såvidt jeg forstår 1 av 3 ex SAS MD80 med luft under vingene sammen med LN-RMP og SE-DIP ( Begge MD87 ) som flyr for KAM AIR.


Mente ‘classic-nierne’. Vet det er en og annen MD fortsatt i trafikk. Regner 8x som MD i denne sammenhengen for enkelhets skyld.




Sent from my iPad using Tapatalk Pro
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2019, 19:25   #17
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: DC9'ere som fraktere

Hur är det med DC-9-21 F-GVTH c/n 47308 , någon som vet status på den ? Fortfarande stored ? Scrapped ? Såg den för många år sedan vid flera tillfällen i Bordeaux. Cancelled från F-registret 21 oktober 2010.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2020, 23:42   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: DC9'ere som fraktere

N327US ble bylig påtruffet ved Atlanta - bilder i Bildeforumet

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152435

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 04-10-2020 at 23:44.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2020, 23:44   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: DC9'ere som fraktere

Har forøvrig et bilde av RLW tatt i Atlanta i 2000.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2020, 14:07   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: DC9'ere som fraktere

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
N327US ble bylig påtruffet ved Atlanta - bilder i Bildeforumet

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152435
Maskinen har nylig hatt en C-sjekk. Det skal visstnok kostet godt over budsjett, og det er meningen å pensjonere den når den går ut på timer, trolig i begynnelsen av 2022. Imidlertid leste jeg nettopp i en FB-gruppe at den vil gå en runde til hvis fraktmarkedet holder seg godt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Delta overtar airTran's 88 MD95'ere LN-MOW Flyforum 20 27-09-2013 17:08
3 stk Norske DC-4'ere rhusberg Flyhistorisk forum 1 26-08-2009 00:05
Hvor er nødutgangene på DY's 737-800'ere? TOS Flyforum 19 15-05-2009 16:11
Heldigvis gjelder ikke røykeloven for DC-8`ere... EB Flyforum 3 16-01-2006 12:36
3 ex-MYT DC10'ere får nytt liv Blubird Flyforum 0 10-11-2004 17:17


All times are GMT +2. The time now is 06:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.