![]() |
|
![]() |
#1 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
En tråd på a.net (http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/1798777/) prates det høylytt om UA som nærmer seg kanten. Hvor mye av det som er varmluft og hvor mye som er reelt kan det og sies en del om, men i utgngspunktet har UA varslet at de muligens misser et forfall som er ganske viktig, som igjen åpner for at kreditorene kan påkreve Chapter 7, aka det vi kjenner som konkurs her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,255
|
![]()
Mulig det bare er meg, men synes det blir ropt "ulv" litt for ofte nå... X antall ganger hver bidige uke kommer det advarsler om dommedag for enten Delta, US, UA eller noen av de andre. Man blir rett og slett vant med at "om noen dager går XX på rævva", for man vet jo at det mest sannsynlig ikke vil skje likevel, noe skriveriene det siste året er et bevis på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
|
![]()
Kan noen forklare en, ifølge noen, mindre begavet romsdaling hva Chapter 7 og 11 og eventuelle andre Chaptere er for noe...? Slik kort og enkelt da, ikke hele lovverket.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Kort fortalt:
Chapter 7 = åpning av konkurs i selskapet = likvidasjon og selskapets drift stanses Chapter 11 = restrukturering under overoppsyn av en komite bestående av bl.a. representanter for kreditorene; dvs. selskapet settes under administrasjon, men driften fortsetter med formålet å omorganisere driften/revidere forretningsplanen etc. for å sikre profitabel drift i fremtiden jy |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
|
![]()
Ok, mange takk! Var bare ikke helt fortrolig med de amerikanske terminologier...
Noen som har noen ideer om hvorfor UA, US, DL og forsåvidt ATA har havnet der de har og ikke South West og Jet Blue, slik kort fortalt? Kan det ha noe med enhetsflåte å gjøre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
|
![]()
US, UA og DL har skyhoeye kostnader hvor pensjons forpliktelser er en stor del av grunnen. Alle 3 betaler ogsaa piloter opp til det 3 dobbelte av hva jetBlue / Southwest gjoer....samt at de betaler ledelsen ennaa mere enn pilotene noe som ogsaa er en skyhoey kostnad....paa den annen side har jetBlue og Southwest soerget for aa holde fuel kostnadene nede ved aa forhaands betale/forplikte seg....og spesiellt Southwest har ikke fulgt prisene helt ned i bunn...ATA fly med smekkfulle fly, svaert lave kostnader, men allikvel er prisene saa lave at det ikke gaar an aa tjene penger.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
|
![]()
Ja, jeg så en liste over de høyeste pilotlønningene og Delta var suvernt høyest der. Når de samtidig har "noen" fly å bemanne også da, så blir det en del daler ut av systemet. Men på den annen side, AA har ikke rent få fly de heller og også der tjener pilotene noen dollars. DL og AA har begge huber på DFW og flyr vel, om jeg ikke bommer helt her, ganske mye side om side til LGA, JFK og en del "mindre" flyplasser? Nja ja, lurer bare litt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
|
![]()
DL legger ned DFW.....AA er interessant...de har klart faatt en tilfoering av kapital...under bordet tildels....et normal bokfoereing skulle AA vaere i dypt sunket i salaten.....AA er brutale i markedet....og det hjelper godt.....de kjoerer beinharde kontrakter og om markedsandel ikke oppfylles er det plenty av ris bak speilet.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Lønningene er MYE høyere i DL enn UA og AA. Jeg postet en oversikt her tidligere.
UA går ikke under, men ser ikke bort fra at DL gjør det. US er vel et håpløst tilfelle. Om de to går under, ligger spesielt sørstatene /Florida og østkysten klart for alle de andre. Og det kan gjerne være dråpen som skal til for at trenden skal snu. FL er vel spesielt interessert i bla ATA og US ruter. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
'Knee Defender' - bedre plass, men potensielt forsinket ankomst .... | LN-MOW | Småprat | 34 | 04-09-2014 18:38 |
Mesa i Chapter 11 | Someone | Flyforum | 0 | 05-01-2010 13:00 |
Se nærmere på bildet! | enva | Bilder & foto | 7 | 20-01-2009 06:41 |
Rygge - enda, enda flere bilder... | Seabee | Bilder & foto | 1 | 26-08-2007 21:41 |
NW ut av chapter 11 ! | SQ 777 | Flyforum | 2 | 14-01-2007 07:07 |