Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2007, 01:02   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Noe for SAS

http://www.bangkokpost.com/News/14Mar2007_news09.php

Quote:
Thai Airways International's commerce department has asked the airline's board to sell its four brand-new A340-500 Airbus passenger jets. THAI vice-president for commerce Wallop Bhukkanasut said the the four-engined jetliners consume a lot of fuel and offer limited seating capacity.
Og nei, jeg tror ikke dette er noe for SAS
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 01:40   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,418
Default Re: Noe for SAS

Nei, de er lite oekonomiske og Thai legger ned nonstop-rutene til USA av denne grunnen. Tror ikke disse maskinene blir lette aa selge.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 01:50   #3
memphis_belle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
Default Re: Noe for SAS

Ble A340-500 mye mindre økonomisk i drift i virkligheten enn på papiret?
Virker litt rart å kjøpe fly som bryker mye drivstoff per sete hvis det fantes bedre modeller på markedet.
Men A340-500 var kanskje den beste kjøpet på markedet den gangen de ble kjøpt inn?
memphis_belle is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 02:39   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Noe for SAS

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Nei, de er lite oekonomiske og Thai legger ned nonstop-rutene til USA av denne grunnen. Tror ikke disse maskinene blir lette aa selge.
Jeg trodde Thai fortsatte flydde direkte til JFK?? Planen er vel å bruke 772 LR og droppe 345en ikke å legge ned ruten
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 05:28   #5
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Noe for SAS

Quote:
THAI vice-president for commerce Wallop Bhukkanasut said the the four-engined jetliners consume a lot of fuel and offer limited seating capacity.
Det er tydelig blitt gjort utmerket research i Bangkok på et litt for sent tidspunkt
OMW is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 07:43   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Noe for SAS

Til TGs forsvar var vel ikke 772LR presentert før 345 katastrofen var bestilt? Om det er noen trøst, er ikke TG alene. Blir like lett som å selge en Lada på 80 tallet i Norge disse 345ene..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 09:42   #7
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Noe for SAS

Quote:
Originally posted by memphis_belle
Ble A340-500 mye mindre økonomisk i drift i virkligheten enn på papiret?
Etter at drivstoffprisene gikk i været, og etter at 777NG fikk vist hva den virkelig var god for, så ja, da blir en A345 en tørst maskin....

Quote:
Originally posted by memphis_belle
Virker litt rart å kjøpe fly som bryker mye drivstoff per sete hvis det fantes bedre modeller på markedet.
Tilgjengelighet, og også pris, A345ene har ikke vært solgt til imponerende priser...

Quote:
Originally posted by memphis_belle
Men A340-500 var kanskje den beste kjøpet på markedet den gangen de ble kjøpt inn?
Nei, men den var tilgjengelig noen år før 772LR ble det.

Quote:
Originally posted by Tommy777
Til TGs forsvar var vel ikke 772LR presentert før 345 katastrofen var bestilt? Om det er noen trøst, er ikke TG alene. Blir like lett som å selge en Lada på 80 tallet i Norge disse 345ene..
Åjoda, målet for 772LR var kjent (dog, den ble enda bedre,) men den var enda en del år unna EIS.

Det ser ut til at disse fire maskinene kan havne hos South African Airways btw.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 10:01   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Noe for SAS

Brendas, et tanke eksperiment. La oss si at en kan kjøpe 345 for akkurat det samme som A343. Hvordan er økonomien på "kortere" ruter som til BKK og LAX som begge kan brukes på ??
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 10:14   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Noe for SAS

Hvor mange seter går det i en 345? For TG, selv om de har flere seter enn SQ så er det vel svært god plass ombord og man bør vel få inn rundt 300 og fortsatt ha 32" selv bak

SAA har vel kanskje bruk for de da de har planer om å øke til USA og idag må de normalt ned i DAKAR for påfyll av suppe
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 11:20   #10
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Noe for SAS

Det er vel samme kabinstørrelse i 345 som i 343 ?
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 11:25   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Noe for SAS

Quote:
Originally posted by LN-SEK

Det er vel samme kabinstørrelse i 345 som i 343 ?

Nei, 500 er ca 4m lenger enn 300
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 12:40   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Noe for SAS

Quote:
Originally posted by SQ 777

Brendas, et tanke eksperiment. La oss si at en kan kjøpe 345 for akkurat det samme som A343. Hvordan er økonomien på "kortere" ruter som til BKK og LAX som begge kan brukes på ??
Den har 40 tonn ekstra OEW å dra på, så økonomien er nok heller dårlig. Mulighet for ekstra pax og cargo veier sjelden opp for så mye ekstra vekt.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 13:48   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,913
Default Re: Noe for SAS

Tiden har nok løpt forbi A340, så det spørs om SAS blir kvitt de når det ønskes!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 20:34   #14
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Noe for SAS

Quote:
Originally posted by SQ 777
Brendas, et tanke eksperiment. La oss si at en kan kjøpe 345 for akkurat det samme som A343. Hvordan er økonomien på "kortere" ruter som til BKK og LAX som begge kan brukes på ??
Nå vil jeg ikke kalle BKK-LAX for en kortere rute (men det er vel derfor du skrev "kortere"...,) selv for en A345 (i enkelte tilfeller.)
En A343X på BKK-LAX skal kunne gå greit i østlig retning, med 295 pax+bags, men ikke med noe extra cargo. Men jeg ville ikke prøvd å ta den samme strekningen i motsatt retning, ikke uten å ha dumpet av 100 pax først... Følgelig vil fuel burn per sete bli latterlig høyt for en A343 i slike scenarioer, en A343 har rett og slett ikke payload/range-egenskapene. Mao, skal en fly slike ruter er A345 det klart beste alternativet av de to, da sistnevnte kan ta med en høyere payload.
Flyr du ruter som er opptil ~6000nm er en A343 overlegen med tanke på fuel burn per sete, den er rett og slett så mye lettere. Vi snakker da om ~15-20% lavere fuel burn.

For å oppsummere, for BKK-LAX vil en A345 være å foretrekke av de to. Ja, en A345 vil ha en høyere trip cost, men du tjener samtidig mer på turen pga større payload.

Quote:
Originally posted by Someone
Hvor mange seter går det i en 345?
Airbus sin standard setekonfig er på 313pax. Dog, 240-250 seter er mer realistisk, med mindre du har tenkt å fly 7500+nm mot jetstrømmene...

Quote:
Originally posted by Someone
For TG, selv om de har flere seter enn SQ så er det vel svært god plass ombord og man bør vel få inn rundt 300 og fortsatt ha 32" selv bak
Med configen over er det snakk om 32" for eco (259stk,) 40" for business (42stk) og 62" for first (12 stk.) Men, om en skal drive med long haul er ikke dette en realistisk config for å si det mildt...
SQ har 181 seter (rett og slett fordi de ikke ville ha greid LAX-SIN med flere seter...) (fordelt på 64seter med 64" pitch og 117 seter med 37" pitch.)
TG har 215 seter (fordelt på 60 seter med 60" pitch, 42 seter med 42" pitch og 113 med 36" pitch.)
Mao, bedre plass i Y enn du stort sett finner, men hva kan en forvente på maskiner som er ment å fly i 17-18 timer?

Quote:
Originally posted by Someone
SAA har vel kanskje bruk for de da de har planer om å øke til USA og idag må de normalt ned i DAKAR for påfyll av suppe
Det gikk rykter om at SAA var ute etter noen av A346ene EK ikke ville ta, det vil vel ikke skje nå. SAA får ikke tatt flere pax med en A345, men de kan nå ta med mer cargo på flighten til/fra USA.

Quote:
Originally posted by LN-SEK
Det er vel samme kabinstørrelse i 345 som i 343 ?
En A345 tar 18 pax mer i en normal seteconfig, og kabinen i en A345 er ca 3,2meter lenger.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 20:36   #15
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Noe for SAS

Quote:
Originally posted by SQ 777
Brendas, et tanke eksperiment. La oss si at en kan kjøpe 345 for akkurat det samme som A343. Hvordan er økonomien på "kortere" ruter som til BKK og LAX som begge kan brukes på ??
Ah, du mente feks CPH-BKK og CPH-LAX? På slike ruter vil en A343 være klart å foretrekke av de to, med god margin. Innholdet i den forrige posten viser vel det
brendas is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 02:06   #16
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Noe for SAS

Quote:
Nei, de er lite oekonomiske og Thai legger ned nonstop-rutene til USA av denne grunnen. Tror ikke disse maskinene blir lette aa selge.
De er pinadø så godt som solgt allerede....

SAA to buy ex. TG 345's



__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 05:59   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,330
Default Re: Noe for SAS

Så da er ikke markedet så dårlig som noen her vil ha det til...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 06:21   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Noe for SAS

Quote:
Originally posted by EB

Så da er ikke markedet så dårlig som noen her vil ha det til...
Alt er salgbart til rett pris..... Tror dog at TG hadde rimelig flaks her. Vi får se hvor mye SAS får for sine 343er...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 06:23   #19
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,330
Default Re: Noe for SAS

...først ønsker jeg at SAS skal bruke sine A340 - i forhold til mange andre selskap så har jo SAS nye langdistanse maskiner!!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2007, 06:38   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Noe for SAS

Quote:
Originally posted by EB

...først ønsker jeg at SAS skal bruke sine A340 - i forhold til mange andre selskap så har jo SAS nye langdistanse maskiner!!!!

Jeg snakker ikke om alderen her, men hva det koster å ha disse 343ene flyvende med den oljeprisen vi har i dag. Besparelsene blir relativt store dersom SAS bestiller 787er. Si hva du vil om 343en. Et fly for fremtiden er det ihvertfall ikke.

Dessuten er det vel snakk om å øke antallet maskiner. Da er det kanskje smart å modernisere flåten samtidig?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er A380 noe for SAS? Tarzan Småprat 6 06-12-2014 23:33
Noe nytt rundt SAS og BKK? jjessen Flyforum 2 24-11-2012 20:24
SAS Component,noe nytt? fokkeren Flyforum 4 30-06-2008 12:14
Ny smågris, noe for SAS? Trety Flyforum 2 07-09-2006 11:13
CK andre SAS folk noe å ta lærdom av! LN-AFG Flyforum 15 16-02-2005 12:20


All times are GMT +2. The time now is 20:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.