![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
http://www.bangkokpost.com/News/14Mar2007_news09.php
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,418
|
![]()
Nei, de er lite oekonomiske og Thai legger ned nonstop-rutene til USA av denne grunnen. Tror ikke disse maskinene blir lette aa selge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
|
![]()
Ble A340-500 mye mindre økonomisk i drift i virkligheten enn på papiret?
Virker litt rart å kjøpe fly som bryker mye drivstoff per sete hvis det fantes bedre modeller på markedet. Men A340-500 var kanskje den beste kjøpet på markedet den gangen de ble kjøpt inn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Til TGs forsvar var vel ikke 772LR presentert før 345 katastrofen var bestilt? Om det er noen trøst, er ikke TG alene. Blir like lett som å selge en Lada på 80 tallet i Norge disse 345ene..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Det ser ut til at disse fire maskinene kan havne hos South African Airways btw. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Brendas, et tanke eksperiment. La oss si at en kan kjøpe 345 for akkurat det samme som A343. Hvordan er økonomien på "kortere" ruter som til BKK og LAX som begge kan brukes på ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Hvor mange seter går det i en 345? For TG, selv om de har flere seter enn SQ så er det vel svært god plass ombord og man bør vel få inn rundt 300 og fortsatt ha 32" selv bak
![]() SAA har vel kanskje bruk for de da de har planer om å øke til USA og idag må de normalt ned i DAKAR for påfyll av suppe |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Det er vel samme kabinstørrelse i 345 som i 343 ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
Nei, 500 er ca 4m lenger enn 300 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,913
|
![]()
Tiden har nok løpt forbi A340, så det spørs om SAS blir kvitt de når det ønskes!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
En A343X på BKK-LAX skal kunne gå greit i østlig retning, med 295 pax+bags, men ikke med noe extra cargo. Men jeg ville ikke prøvd å ta den samme strekningen i motsatt retning, ikke uten å ha dumpet av 100 pax først... Følgelig vil fuel burn per sete bli latterlig høyt for en A343 i slike scenarioer, en A343 har rett og slett ikke payload/range-egenskapene. Mao, skal en fly slike ruter er A345 det klart beste alternativet av de to, da sistnevnte kan ta med en høyere payload. Flyr du ruter som er opptil ~6000nm er en A343 overlegen med tanke på fuel burn per sete, den er rett og slett så mye lettere. Vi snakker da om ~15-20% lavere fuel burn. For å oppsummere, for BKK-LAX vil en A345 være å foretrekke av de to. Ja, en A345 vil ha en høyere trip cost, men du tjener samtidig mer på turen pga større payload. Quote:
Quote:
SQ har 181 seter (rett og slett fordi de ikke ville ha greid LAX-SIN med flere seter...) (fordelt på 64seter med 64" pitch og 117 seter med 37" pitch.) TG har 215 seter (fordelt på 60 seter med 60" pitch, 42 seter med 42" pitch og 113 med 36" pitch.) Mao, bedre plass i Y enn du stort sett finner, men hva kan en forvente på maskiner som er ment å fly i 17-18 timer? Quote:
Quote:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
SAA to buy ex. TG 345's
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,330
|
![]()
Så da er ikke markedet så dårlig som noen her vil ha det til...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,330
|
![]()
...først ønsker jeg at SAS skal bruke sine A340 - i forhold til mange andre selskap så har jo SAS nye langdistanse maskiner!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Jeg snakker ikke om alderen her, men hva det koster å ha disse 343ene flyvende med den oljeprisen vi har i dag. Besparelsene blir relativt store dersom SAS bestiller 787er. Si hva du vil om 343en. Et fly for fremtiden er det ihvertfall ikke. Dessuten er det vel snakk om å øke antallet maskiner. Da er det kanskje smart å modernisere flåten samtidig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Er A380 noe for SAS? | Tarzan | Småprat | 6 | 06-12-2014 23:33 |
Noe nytt rundt SAS og BKK? | jjessen | Flyforum | 2 | 24-11-2012 20:24 |
SAS Component,noe nytt? | fokkeren | Flyforum | 4 | 30-06-2008 12:14 |
Ny smågris, noe for SAS? | Trety | Flyforum | 2 | 07-09-2006 11:13 |
CK andre SAS folk noe å ta lærdom av! | LN-AFG | Flyforum | 15 | 16-02-2005 12:20 |