![]() |
Noe for SAS
http://www.bangkokpost.com/News/14Mar2007_news09.php
Quote:
|
Re: Noe for SAS
Nei, de er lite oekonomiske og Thai legger ned nonstop-rutene til USA av denne grunnen. Tror ikke disse maskinene blir lette aa selge.
|
Re: Noe for SAS
Ble A340-500 mye mindre økonomisk i drift i virkligheten enn på papiret?
Virker litt rart å kjøpe fly som bryker mye drivstoff per sete hvis det fantes bedre modeller på markedet. Men A340-500 var kanskje den beste kjøpet på markedet den gangen de ble kjøpt inn? |
Re: Noe for SAS
Quote:
|
Re: Noe for SAS
Quote:
|
Re: Noe for SAS
Til TGs forsvar var vel ikke 772LR presentert før 345 katastrofen var bestilt? Om det er noen trøst, er ikke TG alene. Blir like lett som å selge en Lada på 80 tallet i Norge disse 345ene.. :p
|
Re: Noe for SAS
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Det ser ut til at disse fire maskinene kan havne hos South African Airways btw. |
Re: Noe for SAS
Brendas, et tanke eksperiment. La oss si at en kan kjøpe 345 for akkurat det samme som A343. Hvordan er økonomien på "kortere" ruter som til BKK og LAX som begge kan brukes på ??
|
Re: Noe for SAS
Hvor mange seter går det i en 345? For TG, selv om de har flere seter enn SQ så er det vel svært god plass ombord og man bør vel få inn rundt 300 og fortsatt ha 32" selv bak:question:
SAA har vel kanskje bruk for de da de har planer om å øke til USA og idag må de normalt ned i DAKAR for påfyll av suppe |
Re: Noe for SAS
Det er vel samme kabinstørrelse i 345 som i 343 ?
|
Re: Noe for SAS
Quote:
Nei, 500 er ca 4m lenger enn 300 |
Re: Noe for SAS
Quote:
|
Re: Noe for SAS
Tiden har nok løpt forbi A340, så det spørs om SAS blir kvitt de når det ønskes!
|
Re: Noe for SAS
Quote:
En A343X på BKK-LAX skal kunne gå greit i østlig retning, med 295 pax+bags, men ikke med noe extra cargo. Men jeg ville ikke prøvd å ta den samme strekningen i motsatt retning, ikke uten å ha dumpet av 100 pax først... Følgelig vil fuel burn per sete bli latterlig høyt for en A343 i slike scenarioer, en A343 har rett og slett ikke payload/range-egenskapene. Mao, skal en fly slike ruter er A345 det klart beste alternativet av de to, da sistnevnte kan ta med en høyere payload. Flyr du ruter som er opptil ~6000nm er en A343 overlegen med tanke på fuel burn per sete, den er rett og slett så mye lettere. Vi snakker da om ~15-20% lavere fuel burn. For å oppsummere, for BKK-LAX vil en A345 være å foretrekke av de to. Ja, en A345 vil ha en høyere trip cost, men du tjener samtidig mer på turen pga større payload. Quote:
Quote:
SQ har 181 seter (rett og slett fordi de ikke ville ha greid LAX-SIN med flere seter...) (fordelt på 64seter med 64" pitch og 117 seter med 37" pitch.) TG har 215 seter (fordelt på 60 seter med 60" pitch, 42 seter med 42" pitch og 113 med 36" pitch.) Mao, bedre plass i Y enn du stort sett finner, men hva kan en forvente på maskiner som er ment å fly i 17-18 timer? Quote:
Quote:
|
Re: Noe for SAS
Quote:
|
Re: Noe for SAS
Quote:
SAA to buy ex. TG 345's |
Re: Noe for SAS
Så da er ikke markedet så dårlig som noen her vil ha det til...
|
Re: Noe for SAS
Quote:
|
Re: Noe for SAS
...først ønsker jeg at SAS skal bruke sine A340 - i forhold til mange andre selskap så har jo SAS nye langdistanse maskiner!!!!
|
Re: Noe for SAS
Quote:
Jeg snakker ikke om alderen her, men hva det koster å ha disse 343ene flyvende med den oljeprisen vi har i dag. Besparelsene blir relativt store dersom SAS bestiller 787er. Si hva du vil om 343en. Et fly for fremtiden er det ihvertfall ikke. Dessuten er det vel snakk om å øke antallet maskiner. Da er det kanskje smart å modernisere flåten samtidig? |
All times are GMT +2. The time now is 14:20. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.