![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Det er opplyst flere steder at 737-300 i snitt bruker 0.0379 liter pr km - i underkant av 0,4 liter pr person pr min og hvis det er ca 40 mil mellom ENGM og BGO i luftlinje - så tilsvarer det 16 liter fuel pr pass og med 148 pers ombord så tilsvarer firbruket ca 2.400 liter drivstoff. Hva dette er i liter/ ton - hvor mange liter det går på tonnet - det vet jeg ikke noe om. Er dette riktig regnestykke ???
Hvorfor jeg spør - prøver å finne ut hvordan lavprisselskapene kan tjene penger på når snittprisen er under kr. 500.- hver vei. Det som kommer i tillegg er leasing av flyet, crew i cabin, to i cockpit, forsikringer, handling, lufthavnavgifter, faste service/rep/ etter faste regler, booking, administrasjon osv. Begriper ikke at dette er lønnsomt med de prisene som alle lavprisselskapene har. Noen som har noen svar på dette jeg snakker om ??? Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]()
Hvem er det som flyr med 500 i gjennomsnittlig billettpris??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg tror kanskje at KennethGS lurer på hvor du henter tallene fra når du sier at lavpriselskapene har en snittpris på under kr. 500,-. Han har sannsynligvis et poeng, for dette er vel informasjon som ikke så mange utenforstående har tilgang på og informasjon som de som har den ikke vil gi over forumet her. Jeg snakker nå om inntekter på en enkeltstrekning. Kostnadsoverslag i forhold til drivstoffbruk er det sikkert mulig å få noen her inne til å si noe om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Sorry, jeg vet ikke hva snittpriser er - når jeg reiser så er prisene billig. Trodde at snittprisen lå på det nivået, men det er kanskje ikke sånn - beklager vis dette ble temaet.
OK - tilbake til det egentlige temaet - bruker man i snitt 2.400 liter fuel på en slik strekning ?? hva utgjør fuel som utgift pr person på en slik strekning ?? Hvis noen kan si noe om dette så lærer man litt av dette også ![]() Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Hvis en flytype hos f.eks SAS er oppgitt til å bruke en viss drivstoffmengde pr passasjerkm så er det ut fra konfigurasjonen det selskapet bruker og de rutene selskapet bruker flåten på. Det er slik at jo lenger flightene er (opp til et visst punkt), jo mindre bruker flyet pr passasjerkm. F.eks OSL-BGO vil gi et annet forbruk enn OSL-TOS.
Jeg husker ikke tallene nøyaktig i hodet, men en 733 kan bruke ca 1000-1100kg pr motor pr time på cruise. Legg til en del for taxi, climb, og trekk fra for descend. Mellom 2200 og 2500kg for OSL-BGO kan høres rimelig ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Ellers takk for infoen - sitter å leser flyblader og infoblader fra flyselskapene - derfor litt nyskjerrig. Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: May 2005
Posts: 40
|
![]()
En liter drivstoff veier ca 0,78- 0,80 kg .avhengig av temperaturen(density)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]()
Jeg hørte engang at NAS på OSL-BGO måtte ha inn 70000 pr leg for å gå i null. Siden da har vel fuelprisen gått opp endel og de har vel kuttet litt i andre kostnader, så jeg tipper de må ha inn ca 80000 pr i dag. Men dette er VELDIG ca tall :exclamati
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
NAS opplever for tiden sviktende yield, bl.a pga. oppstart av nye ruter og lengre flydistanser. På sikt er det en uheldig utvikling, men de er vel på rett vei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 54
|
![]()
OSL-BGO på en normal dag bruker man omtrent 1800 kg fuel.
Standard density på JET-A1 er 0.8. Dvs 2160 liter. En god tommelfingerregel for B737-300 er: 3200 kg fuel for første time flytid 2300 for andre time 2200 for tredje time 2100 for fjerde time osv osv |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Jeg ser gjerne en oppstilling over kostnad pr km (eller pr pax-plass), hvis du får det gjort?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
I går brukte vi 1800kg fuel med en 736 OSL-SVG. Veldig direkte routing, direct DOGGI etter noen få minutter i lufta. Ca 80knop motvind og FF på 1250kg pr motor på cruise. En 733 er nok ikke altfor langt unna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Blir self/automatisk bagdrop lite brukt?! | kekker | Småprat | 10 | 09-02-2013 13:14 |
Blir jeg straffet om jeg tar en frekkas? | Ståle | Reiseforum | 9 | 05-06-2011 21:42 |
Får håpe disse aldri blir brukt | ENGM 911 | Flyforum | 4 | 06-12-2008 10:21 |
Hvor mye baggasje kan jeg ha med? | Marius_S | Flyforum | 14 | 13-02-2008 00:12 |
A380.. Hvor skal de fly ?.. Når blir de levert ?.. Hvor mange seter ? | LN-OSS | Flyforum | 8 | 26-01-2005 15:38 |