Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2007, 21:49   #1
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Det er opplyst flere steder at 737-300 i snitt bruker 0.0379 liter pr km - i underkant av 0,4 liter pr person pr min og hvis det er ca 40 mil mellom ENGM og BGO i luftlinje - så tilsvarer det 16 liter fuel pr pass og med 148 pers ombord så tilsvarer firbruket ca 2.400 liter drivstoff. Hva dette er i liter/ ton - hvor mange liter det går på tonnet - det vet jeg ikke noe om. Er dette riktig regnestykke ???

Hvorfor jeg spør - prøver å finne ut hvordan lavprisselskapene kan tjene penger på når snittprisen er under kr. 500.- hver vei.

Det som kommer i tillegg er leasing av flyet, crew i cabin, to i cockpit, forsikringer, handling, lufthavnavgifter, faste service/rep/ etter faste regler, booking, administrasjon osv.

Begriper ikke at dette er lønnsomt med de prisene som alle lavprisselskapene har.

Noen som har noen svar på dette jeg snakker om ???

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 21:58   #2
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Hvorfor jeg spør - prøver å finne ut hvordan lavprisselskapene kan tjene penger på når snittprisen er under kr. 500.- hver vei.


Jan
Vill gjetting?
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 22:01   #3
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Quote:
Originally posted by KennethGS

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Hvorfor jeg spør - prøver å finne ut hvordan lavprisselskapene kan tjene penger på når snittprisen er under kr. 500.- hver vei.


Jan
Vill gjetting?
Unnskyld - hva mente du med det svaret ??? Sorry det er kanskje litt sent på kvelden !
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 22:17   #4
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Hvem er det som flyr med 500 i gjennomsnittlig billettpris??
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 22:19   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Jeg tror kanskje at KennethGS lurer på hvor du henter tallene fra når du sier at lavpriselskapene har en snittpris på under kr. 500,-. Han har sannsynligvis et poeng, for dette er vel informasjon som ikke så mange utenforstående har tilgang på og informasjon som de som har den ikke vil gi over forumet her. Jeg snakker nå om inntekter på en enkeltstrekning. Kostnadsoverslag i forhold til drivstoffbruk er det sikkert mulig å få noen her inne til å si noe om.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 22:26   #6
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Sorry, jeg vet ikke hva snittpriser er - når jeg reiser så er prisene billig. Trodde at snittprisen lå på det nivået, men det er kanskje ikke sånn - beklager vis dette ble temaet.

OK - tilbake til det egentlige temaet - bruker man i snitt 2.400 liter fuel på en slik strekning ?? hva utgjør fuel som utgift pr person på en slik strekning ??

Hvis noen kan si noe om dette så lærer man litt av dette også

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 22:45   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Hvis en flytype hos f.eks SAS er oppgitt til å bruke en viss drivstoffmengde pr passasjerkm så er det ut fra konfigurasjonen det selskapet bruker og de rutene selskapet bruker flåten på. Det er slik at jo lenger flightene er (opp til et visst punkt), jo mindre bruker flyet pr passasjerkm. F.eks OSL-BGO vil gi et annet forbruk enn OSL-TOS.

Jeg husker ikke tallene nøyaktig i hodet, men en 733 kan bruke ca 1000-1100kg pr motor pr time på cruise. Legg til en del for taxi, climb, og trekk fra for descend. Mellom 2200 og 2500kg for OSL-BGO kan høres rimelig ut.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 22:57   #8
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Hvis en flytype hos f.eks SAS er oppgitt til å bruke en viss drivstoffmengde pr passasjerkm så er det ut fra konfigurasjonen det selskapet bruker og de rutene selskapet bruker flåten på. Det er slik at jo lenger flightene er (opp til et visst punkt), jo mindre bruker flyet pr passasjerkm. F.eks OSL-BGO vil gi et annet forbruk enn OSL-TOS.

Jeg husker ikke tallene nøyaktig i hodet, men en 733 kan bruke ca 1000-1100kg pr motor pr time på cruise. Legg til en del for taxi, climb, og trekk fra for descend. Mellom 2200 og 2500kg for OSL-BGO kan høres rimelig ut.
Hva er 1000 kg i liter -bare ren nyskjerighet - da flyfuel veier mindre enn vann

Ellers takk for infoen - sitter å leser flyblader og infoblader fra flyselskapene - derfor litt nyskjerrig.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 23:32   #9
xbrave
Newcomer
 
Join Date: May 2005
Posts: 40
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

En liter drivstoff veier ca 0,78- 0,80 kg .avhengig av temperaturen(density)
xbrave is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 23:39   #10
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Quote:
Originally posted by xbrave

En liter drivstoff veier ca 0,78- 0,80 kg .avhengig av temperaturen(density)
Takker alle sammen - blir klokere av å spørre.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 10:03   #11
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Jeg hørte engang at NASOSL-BGO måtte ha inn 70000 pr leg for å gå i null. Siden da har vel fuelprisen gått opp endel og de har vel kuttet litt i andre kostnader, så jeg tipper de må ha inn ca 80000 pr i dag. Men dette er VELDIG ca tall :exclamati
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 10:37   #12
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Quote:
Originally posted by Balle Chlorin

Hvem er det som flyr med 500 i gjennomsnittlig billettpris??
Ingen! Snittpris er vesentlig høyere enn kr 500, også for LCC-operatører. Det er gjennomsnittsinntekt som er avgjørende, dvs. yield.

NAS opplever for tiden sviktende yield, bl.a pga. oppstart av nye ruter og lengre flydistanser. På sikt er det en uheldig utvikling, men de er vel på rett vei.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 14:18   #13
flapjack
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 54
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

OSL-BGO på en normal dag bruker man omtrent 1800 kg fuel.

Standard density på JET-A1 er 0.8. Dvs 2160 liter.

En god tommelfingerregel for B737-300 er:

3200 kg fuel for første time flytid
2300 for andre time
2200 for tredje time
2100 for fjerde time

osv osv

flapjack is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2007, 15:25   #14
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Jeg ser gjerne en oppstilling over kostnad pr km (eller pr pax-plass), hvis du får det gjort?
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 20:23   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

I går brukte vi 1800kg fuel med en 736 OSL-SVG. Veldig direkte routing, direct DOGGI etter noen få minutter i lufta. Ca 80knop motvind og FF på 1250kg pr motor på cruise. En 733 er nok ikke altfor langt unna.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 21:04   #16
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Quote:
Originally posted by Dag Viking

I går brukte vi 1800kg fuel med en 736 OSL-SVG. Veldig direkte routing, direct DOGGI etter noen få minutter i lufta. Ca 80knop motvind og FF på 1250kg pr motor på cruise. En 733 er nok ikke altfor langt unna.
Takker for info, vet du distansen mellom OSL-SVG ??

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 21:05   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

342KM
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 21:15   #18
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

342KM
Takk for oppdateringen.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2007, 21:23   #19
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Quote:
Originally posted by flapjack

OSL-BGO på en normal dag bruker man omtrent 1800 kg fuel.

Standard density på JET-A1 er 0.8. Dvs 2160 liter.

En god tommelfingerregel for B737-300 er:

3200 kg fuel for første time flytid
2300 for andre time
2200 for tredje time
2100 for fjerde time

osv osv
Hvorfor brukes ikke 737 direkte OSL-AKL? Etter den utregningen vil den jo fly på tørre tanker de tre siste timene?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Blir self/automatisk bagdrop lite brukt?! kekker Småprat 10 09-02-2013 13:14
Blir jeg straffet om jeg tar en frekkas? Ståle Reiseforum 9 05-06-2011 21:42
Får håpe disse aldri blir brukt ENGM 911 Flyforum 4 06-12-2008 10:21
Hvor mye baggasje kan jeg ha med? Marius_S Flyforum 14 13-02-2008 00:12
A380.. Hvor skal de fly ?.. Når blir de levert ?.. Hvor mange seter ? LN-OSS Flyforum 8 26-01-2005 15:38


All times are GMT +2. The time now is 13:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.