Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 28-10-2004, 09:08   #1
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
Default SAS da... Ikke bra...

SAKSET FRA: http://www.adressa.no/midtnorge/article.jhtml?articleID=516636

Fikk sparken - glemte flapsen
Tekst: Frank Cadamarteri Frank Cadamarteri

Piloten var stressa fordi han var innkalt til ekstrajobb og styrmannen var bekymret etter å ha mottatt oppsigelsesbrev fra selskapet.

Dermed glemte de sjekklisten før avgang.

Boeing 737-700 maskinen tok av fra Gardermoen med rorene, flaps, slats og stabilisatortrim i feil stilling. Til alt hell gikk det likevel bra.

Rapporten fra Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane (Hslb) som ble lagt fram denne uken omhandler hendelsen 27. november i fjor. Da var SAS-maskinen på vei fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Stavanger Lufthavn Sola.

På forhånd avtalte de to i cockpiten at kapteinen skulle ta av og så overlate kontrollene til styrmannen. Men da været bedret seg like før start, overlot kapteinen kontrollene til den kvinnelige styrmannen. Dermed glemte de sjekklisten og rorene ble stående i feil posisjon. Dette utløste en alarm som de to i cockpiten ignorerte.

Kapteinen, som hadde over 10 000 timer i luften, men bare ca. 270 timer med den aktuelle flytypen, har forklart at han trodde dette var en alarm som ville slå seg av når styrmannen slapp bremsen. Hun oppdaget feilen og korrigerte rorene. Dette skjedde først etter at flyet var kommet opp i hastighet for å ta av.

Nå får flyselskapet kritikk fra Havarikommisjonen etter å ha hatt fem lignende hendelser på litt over ett år, med to ulike flytyper.

I rapporten heter det blant annet at hendelsen om bord i dette flyet sannsynligvis skyldes «to flygere med problemer i relasjon til privatlivet, uheldige forhold i selskapets
personalpolitikk og mangelfull kommunikasjon». Havarikomisjonen ber også om at selskapet har større fokus på de om bord i forbindelse med omstilling nedbemanning, fordi dette kan virke inn på mannskapets årvåkenhet.

- Vi tar disse rapportene meget alvorlig. Vi vil gå inn i våre rutiner og vurdere om det er noe som må endres, sier informasjonssjef Siw Meisingseth i SAS Braathens.
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Litt kule,men ikke bra 2.12.10 Vidar Bilder & foto 7 04-12-2010 14:27
Ikke alle fly ser like bra ut... FlightDeck Flyforum 9 26-11-2008 10:49
Ikke rart det går bra... EB Flyforum 10 28-09-2007 12:41
Aa lande paa en taksebane er ikke bra .... LN-MOW Flyforum 11 15-11-2005 13:21
Stigende oljepris er ikke bra for Norwegian TG923 Flyforum 5 12-08-2005 12:39


All times are GMT +2. The time now is 01:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.