![]() |
|
![]() |
#1 |
Banned
|
![]()
VG nett:
Etter terrorangrepene den 11.september 2001 opplevde flyselskapene en dramatisk nedgang i antall passasjerer. Den internasjonale turismen var i fritt fall i to år. Nå, fem og et halvt år senere, er bransjen i ferd med å hente seg inn igjen, skriver nyhetsbyrået AP. USAs handelsminister Carlos Gutierrez forventer at 2007 vil bli året da antall turister som drar til USA overgår nivået fra før terrorangrepene i 2001. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er ikke ovverrasket, maken til spennende og mangfoldig ferieland skal man lete lenge etter. Bare synd at myndighetene ikke akkurat gjør det enklere å komme seg dit. Men det spiller tydeligvis ingen rolle.
![]() |
#3 |
Flyklapper
|
![]()
Money talks .. og med dollarkursen omtrent 2:1 mot pundet, blir ferie i USA veldig attraktivt ... Ellers er det min erfaring at hvis man ser bort fra visa/pass spoersmaal, er det mindre stress og enklere aa fly her borte enn det er i Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Gjett om det er lettere. Var gjennom LHR-hysteriet for to uker siden.Helt vilt.....
Mange USA-turer i det siste og det går som en drøm. Personlig rekord, slå den: Sist september fra vi forlot Union Square i San Fransisco med minibuss til vi hadde sjekket inn hos UA til FRA på SFO og var på innsiden av security, KUN 35 minutter !! Trodde ikke mine egne øyne da jeg så på klokka !!:exclamati :clap :clap :clap |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Tror jeg sto en time i kø på IAD i januar, men de jeg først kom frem til skranken var formalitetene unnagjort på et minutt. Ingen kritiske spørsmål heller. Jeg mener heller ikke at det er vanskelig å komme seg inn, men jeg tenker på reglene som forandrer seg hele tiden, krav til nye pass etc. Men USA skal vel ikke ha hele skylden for dette alene. Men selv om jeg nå har reist noen ganger inn og ut av USA, har jeg immigration hengende i bakhodet på vei dit. Kan tenke meg at de som ikke selv har prøvd det, men hørt skrekkhistoriene kan bli usikre.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Har det vært noen stor nedgang???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Tror jeg fikk løftet statestikken i noen år i hvertfall
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hva må man egentlig gjennom for å reise til USA? Har akkurat bestilt min første tur dit..
Må jeg ha noe mer enn pass? Hva slags pass? Hva må jeg gjennom ved ankomst EWR? Hva må jeg gjennom ved avgang OSL? Avgang fra EWR? Antar også at man må sjekke inn bagasje på nytt når man mellomlander på EWR fra LAX til OSL? Spør mye (og sikkert dumt) her, men det er som sagt min første tur. Om noen hadde vært så snille og forklart litt (gjerne på PM..), så hadde jeg blitt glad :-p |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Bagasjen fra LAX går vel helt til OSL uten at du må ta den ut på EWR!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nordmenn som skal feriere i USA mindre enn 90 dager, og ikke er tidligere straffedømte, er bærere av alvorlige smittbare sykdommer, og aldri tidligere har blitt nektet innreise til USA, trenger bare et maskinlesbart eller biometrisk pass. (de biometriske passene er også maskinlesbare)
Før avreise må man oppgi hvor man kommer til å oppholde seg første natten i USA. Den samme informajonen, pluss diverse passinformasjon og egenerklæringer, oppgis også på en grønt skjema (I-94W) man fyller ut på flyet. I tillegg til dette skjemaet må man også fylle ut et tolldekalreringsskjema, også dette blir utdelt på flyet. Begge skjemaene leveres til Department of Homeland Security i passkontrollen når du lander i USA: De spør deg noen spørsmål, gjerne om hva du skal gjøre i USA; om du har vært der før, hvor mye penger du har med o.l. Deretter tar de et digitalt bilde og digitale fingeravtrykk av begge pekefingrene, stempler skjemaene og passet, og stifter din gjenpart av I-94W skjemaet inn i passet ditt. Denne gjenparten skal flyselskapet ta imot når du sjekker inn på hjemreisen. (Pass på hvis du flyr United fra ORD; de er en smule tilbakestående på det området... ![]() Personer som er tidligere straffedømte, er bærere av smittsomme sykdommer, eller som har blitt nektet innreise tidligere, må søke om visum på ambassaden, uansett lengden på oppholdet.
![]() |
#12 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Eller ikke si ifra i det hele tatt....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvor mye penger svarer man at man har med seg?
Kontanter kan det hende jeg er skrapa for når jeg lander, men Har allikevel et VISA-kort som trekker fra lønnskontoen, som fylles opp av en ganske grei sum med feriepenger rett før jeg drar, samt et Mastercard - tilsammen ganske mange ti-tallstusen Straffedømt er jeg ikke, og noe alvorlige sykdommer har jeg ikke. Har aldri reist dit før, så de har aldri hatt mulighet til og nekte meg innreise, så den biten går nok greit.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Bare si det som det er, at du ikke har mye kontanter med deg, men tilgang til nok penger gjennom kortene. Amerikanere er verdensmestere i kredittkortbruk, det er ingen som vil si noe på det.
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
...jo strafferegisteret har de kontroll på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Jeg har aldri blitt spurt om hvor mye penger jeg har hatt med
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
De er ikke så nøye på hvor mye penger du har med, og såklart har de kontroll på strafferegistret lenge før avreise. Men smittsomm sykdommer er det verre med..
Det viktigste er å ha en adresse å referere til, men du får ikke bestillt flybilett uten å ha en adresse der.. Ellers er de som regel hyggelige på EWR sålangt du ikke kommer som en gjennomsnitts-nordmann og er sørpe full... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
EDIT: Glemte to viktige unntak til: hvis du er terrorist eller var nazist *under andre verdenskrig* kan du heller ikke reise på Visa Waiver programmet! ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
BA Concorde Sep 1998
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air France vender tilbake til Oslo - Status på OSL | econ | Flyforum | 50 | 06-05-2025 10:13 |
easyJet vender tilbage til Sverige | Scandinavien_Airlines | Flyforum | 3 | 01-07-2016 11:10 |
Carlsen vender tilbake og Thomas har hjerte på halen | inger | Bilder & foto | 17 | 28-12-2013 16:58 |
En statusløs flyktning vender tilbake | grove | TripReports | 13 | 19-03-2013 05:57 |
KLM sendt tilbake til Nederland av USA | Arrow | Flyforum | 2 | 10-04-2005 15:59 |