Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 17-03-2013, 20:56   #1
grove
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 69
SAS En statusløs flyktning vender tilbake

Etter flere år som trofast FB-medlem, har jeg nå vendt ryggen til de blå startet på bunnen som EBB. Har ikke flydd SK internasjonalt siden 2003, så det begynner å bli noen år. Men med de dårlige vilkårene FB har for opptjening og uttak, og at vilkårene er vesentlig bedre hos SK var ikke valget vanskelig nå.
Har riktignok mistet en del mils hos FB, samt en del BlueBiz poeng, men regner med å være ajour gjennom EB og SAS Creditsprogrammet i løpet av kort tid.
Dette blir altså en TR fra en statusløs flyktning, som vender hjem.

Dagen startet på jobb kl 0700. Måtte gjøre unna div møter før turen opp til Gardermoen. Rakk å spise lunsj, før jeg ble kjørt til flyplassen.

Vel framme på OSL var et bare å sende avgårde kofferten, raskt gjennom security og ut til høyre.
Der mange andre tar trappen opp i diverse stuer, gikk jeg trappen ned isteden for, mye hvitt porselen der også.......
Ooooh det var deilig!
Gikk raskt ned til gate 46 for boarding.



SK 1469
1345
A320 reg OY-KAN
Sete 11A

Lit forsinket ut, grunnet sent ankommet fly. Kort taxetur it til ...... Treff nordover og en rask høyresving før det gikk rett sydover til CPH
Fint flyvær, men det skyet til mer og mer jo lengre sør vi kom.


Med to og en halv time i CPH ble det tid til litt gaveshopping (barna regner med gave hver gang pappa er på tur).
Som statusløs flyktning er loungebesøk kun om man flyr på business. Valgte derfor å ta en tur opp i CPH Apartments.
Maten var ikke all verden å rope hurra for, kyllingspyd og potetsalat funker dog greit.
Stort pluss for utsikten fra loungen samt at det var veldig stille og rolig der.


Etter litt mat og god drikke var det tid for å gå mot gate A22.
Gikk ned fra loungen for å rekke innom et par butikker før avgang, og der kom sms fra SAS: Forsinket med 35 minutter.
Fant en av stolene i andre etg. avslapningsområdet, og begynte å skrive litt på denne tr'en.


SK 2685 CPH-BLQ
1725 NY TID 1800
Crj900 OY-KFE
Sete 12A


Liker takeoffen på disse maskinene. Med motorene plassert bak, går det hele temmelig lydløst for seg. Brukte lite rullebane, og klatret bratt ut fra CPH.
Ganske full flight. Spesielt i økonomi. Varvlikevel heldig og fikk ledig sete ved siden av. Her var det bare å breie seg ut de neste to timene.
Behovet for mat underveis var ikke til stede, så vogna passerte stille og rolig forbi. Begynte å mørke ute, så det ble enda mindre å se på ut vinduet. Brukte derfor det meste av tiden til å se film på ipaden. Ikke værst med "AVOD" på en CRJ900 :-)
I det skiltet med fest setebeltene kom på var det en passasjer fra et litauisk reisefølge som fikk et illebefinnende. Ble intens jobbing på CA'ene. Frem og tilbake med oksygenflasker, vann osv. Mye høylydt prating på uforståelig språk.
Alt så heldigvis ut til å gå bra.


Overnattet i Bologna på Hotel HC3
Et greit forretningshotell med bare 47 rom.


På torsdag fikk jeg låne bil for å komme meg nordover til møtet jeg skulle på. Med en BMW 530d gikk det rimelig greit unna. Italiensk trafikk er noe mer intens enn hva man er vondt med fra Norge, men nødt er bare å spisse albuene, og kreve sin rett........


Hjemreise fredag 15/3

Ankom flyplassen 1t og 10 min før avgang.
Innsjekkingssystemet foregår i underetasjen,, hvor det var to skranken åpne til denne flighten.
Havnet bak en italiensk guttegjeng med store ryggsekken, og mye annet stæsj. Dette gikk ikke fort. At det gikk nesten 20 minutter å få sjekket inn disse 8 guttene sier litt om tempoet. Sekker måtte pakkes om, klær inn og ut av sekken osv osv.
Ble til slutt vinket over til Business-skranken. La kortet mitt og passet på skranken. 30 sekunder etterpå var kofferten merket med prioritytag (!) og jeg fikk tilbake det jeg skulle ha. Fin gest fra personalet, som tydeligvis registrerte at jeg hadde stått lenge i kø.......
Flyplassen er ganske kaotisk. Den er under ombygging, og derfor mye trangere enn normalt. Med flere fulle Ryanairflighter, og innenriks/ utenriks i en og samme avgangshall blr det trangt.

De drømmer iallefall om store maskiner

Hadde håpet å få meg noe med mat på flyplassen, men de to små stedene som var der hadde stort sett bare kjeks eller andre merkelige greier.
Endte derfor opp med BOB etter takeoff.

SK2686
2005
Crj900 OY KFA
Sete 8A

Som tidligere nevnt liker jeg takeoffen på disse maskinene. Lite lyd, og raskt opp. Serveringen kom raskt i gang, og etter 6 timer uten mat var det utrolig godt med "Chicken potatosalad".
Crewet var oppmerksomme og hyggelige, en fin tur oppover kontinentet.
Belegget ombord var 0 i business, 4 av 8 seter i eco extra.
ca. 80 % bakover i økonomi.
Landet fem min før rutetid i CPH.

Hadde 35 min connection u CPH, men fikk raskt melding om forsinkelse på flyet til OSL.
Ny avgangstid var 2300, grunnet sent ankommet fly, samt 20 passasjerer som som var forsinket fra Geneve.

SK1474
A321 OY-KBE
2245
Sete 25 A

Boardet flyet ca 2250. Det varte og rakk før vi kom oss avgårde. Mellom kvart over elleve og halv tolv pushet vi fra gate.
En ganske begivenhetsløs flight, ca 50% belegg.


Landet på OSL 35 min etter oppsatt rutetid. Var glad bagen min var merket med prioritytag, slik at jeg forhåpentligvis kom meg raskt avgårde.
Men neida!
Det kom et lass med bagasje, men ingen var pri-merket. Gikk deretter veldig lang tid før neste ladning kom. Og der kom kofferten min som nr. 15 - med pri-tagen godt synlig.
Så på klokka, det hadde da gått over 30 minutter fra flyet parkerte til pri-merket bagasje var på båndet. Hadde jeg vært EBG hadde jeg skrevet en liten notis til SAS. Men som statusløs blir det litt feil.

Verdiløs denne gangen.


Alt i alt en bra reise med SAS, selv om slutte ikke levde helt opp til forventningene.
Den statusløse vil uansett vende tilbake, og kanskje etterhvert nyte godene på den riktige måten
grove is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air France vender tilbake til Oslo - Status på OSL econ Flyforum 50 06-05-2025 10:13
Carlsen vender tilbake og Thomas har hjerte på halen inger Bilder & foto 17 28-12-2013 16:58
Når en helt vender hjem .... LN-MOW Småprat 4 04-09-2013 02:01
En 787 vender hjem dc-8-63 Flyforum 3 21-12-2011 20:05
Turistene vender tilbake til USA. LN-RKF Flyforum 19 06-03-2007 20:32


All times are GMT +2. The time now is 13:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.