Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2007, 12:49   #1
PP
ScanFlyer Molded

Default Spanair udvider antallet af flyvninger til CPH

Spanair har i dag annonceret at de fra sommerprogrammet kraftigt udvider trafikken fra CPH.

Spanair står for den største ekspansion og udvider i codeshare med SAS betydeligt trafikken mellem Spanien og CPH. På MAD-CPH udvider Spanair frekvensen fra 1 til 2 daglige flyvninger - ny er en aften flyvning med ankomst CPH kl 19.15 og afgang til MAD igen kl. 20.00. Herved tilbyder JK og SK i samarbejder 3 daglige flyvninger mellem CPH og MAD.

CPH-BCN udvides kapaciteten ved at der på ruten 2 daglige flyvninger indsættes A321 i stedet for A320 (troede egentlig kun JK benyttede A321 til charter).

Ruten fra Malaga til CPH der i øjeblikket flyves 2x ugentlig udvides ligeledes kraftigt. Fra april vil Spanair flyve dagligt på denne rute med A321 - herved kraftig konkurrence til Sterlings daglige flyvninger på ruten.

Fra Palma Mollorca udvides der ligeledes, hvor der til sommer vil være 5 ugentlige frekvenser. Herved bliver der denne sommer kraftigt konkurrence på CPH-PMI da Air Berlin starter daglige flyvninger på ruten fra april.

Pressemeddelse fra Spanair:

Spanair increases flights between Spanair and Scandinavia

I pressemeddelsen fremgår det ligeledes at ARN-Malaga denne sommer vil blive fløjet 2x ugentlig og at ARN-Palma vil blive fløjet 3x ugentlig. Derimod ser det heller ud til at JK denne sommer vil tilbyde direkte flyvninger til OSL.

PP is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 13:58   #2
Hurum
ScanFlyer Molded

Default Re: Spanair udvider antallet af flyvninger til CPH

Virker som SAS Braathens er eneleverandør av nonstop rutefly mellom Spania og Norge i Star alliance. Spanair "holdes" utenfor det norske rutemarkedet.

SAS Braathens tilbyr jo avganger til Madrid, Barcelona, Malaga, Las Palmas, Palma og Alicante.

Ingen spanske lavprisselskaper satser på ruter til Norge heller. Norwegian har jo nonstopavganger til Madrid, Malaga. Murcia, Alicante, Ibiza og Valencia.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 14:28   #3
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Hurum

Virker som SAS Braathens er eneleverandør av nonstop rutefly mellom Spania og Norge i Star alliance. Spanair "holdes" utenfor det norske rutemarkedet.
Men hvor tid siden er det at Spanair forsøgte sig med en sommerrute mellem MAD og OSL - var det i 2005?

Ellers er det vel sådan at SAS Braathens inden for Star meget godt dækker behovet mellem OSL og Spanien.

Old 08-01-2007, 14:44   #4
Hurum
ScanFlyer Molded

Spanair har vel hatt sommerrute mellom Madrid og Oslo i allefall i 2 somre. Dessverre er nok rutetidene mindre gunstige når flyet starter i Spania enn motsatt vil jeg tro.
SAS Braathens har et godt tak om rutene mellom Norge og Spania. At man lar Spanair ta seg av dette mellom Sverieg/Danmark og Spania e rvel bare en avgjørelse i SAS/Star vil jeg tro.
Men hadde jo vært morsomt å se noe annet enn SAS Braathens-fly på disse rutene. Vil kanskje tro Spanair opererer disse rutene like billig/billigere enn SKBU.
Old 08-01-2007, 16:52   #5
PP
ScanFlyer Molded

Quote:

SAS Braathens har et godt tak om rutene mellom Norge og Spania. At man lar Spanair ta seg av dette mellom Sverieg/Danmark og Spania e rvel bare en avgjørelse i SAS/Star vil jeg tro.
Det er det formentlig - ville dog bare tror at det kunne give mening at lade Spanair komplementer SKBU flyvningerne fra OSL og derved presse konkurrenter som NB og DY. Men måske markedet allerede er mættet med de nuværende flyvninger - så vidt jeg kan se har SKBU denne sommer 32 ugentlige flyvninger mellem OSL og Spanien. Til sammenligning har SK/JK 47 ugentlige flyvninger fra CPH til Spanien.

Old 08-01-2007, 16:55   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by PP
- så vidt jeg kan se har SKBU denne sommer 32 ugentlige flyvninger mellem OSL og Spanien. Til sammenligning har SK/JK 47 ugentlige flyvninger fra CPH til Spanien.
Og når man ser på innbyggertallene til nedslagsområdene til begge flyplassene vil jeg da si at det per person er ca like mange flygninger
Old 08-01-2007, 17:36   #7
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Norwegian og Sterling flyr fyller også godt opp med ruteflygninger til spania.....
Old 08-01-2007, 17:49   #8
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by PP
- så vidt jeg kan se har SKBU denne sommer 32 ugentlige flyvninger mellem OSL og Spanien. Til sammenligning har SK/JK 47 ugentlige flyvninger fra CPH til Spanien.
Og når man ser på innbyggertallene til nedslagsområdene til begge flyplassene vil jeg da si at det per person er ca like mange flygninger
Ja det passer sikkert meget godt - flyvningerne fra OSL er dog centreret omkring leisure destinationer mens de fra CPH i større udstrækning er centreret omkring business. Her en oversigt med de flyvninger jeg kunne finde for den kommende sommer.

OSL-BCN: 7 ugentlige SKBU
OSL-ALC: 6 ugentlige SKBU
OSL-AGP: 6 ugentlige SKBU
OSL-PMI: 6 ugentlige SKBU
OSL-MAD: 4 ugentlige SKBU
OSL-LPA: 3 ugentlige SKBU (overrasker over at denne opererer om sommeren)

CPH-MAD: 21 ugentlige SK/JK
CPH-BCN: 14 ugentlige JK
CPH-AGP: 7 ugentlige JK
CPH-PMI: 5 ugentlige JK

Old 08-01-2007, 18:16   #9
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by PP
Ikke glem at det er nonstop SAS Braathens-fly til Spania fra både Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand....noe som gjør at antall ukentlige avganger fra Norge til Spania nok er like høyt fra som fra Danmark. Og ikke glem at Norwegian har minst 33 ukentlige avganger fra Norge til Spania.

Vil nesten tro det er flere fly fra Norge til Spania enn fra Danmark totalt sett.
Old 08-01-2007, 19:06   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Det er klart det er marked for at Spanair starter opp mellom Norge og Spania. Det er vel kostnadsmessig billigere for SAS at Spanair opererer mellom Norge og Spania? Ligger vel noe firma politikk i denne avgjørelsen, det har ihvertfall ingenting med etterspørselen å gjøre at Spanair ikke flyr til Norge..

Jeg liker Spanair. De har meget billige business saver billetter som gir deg muligheten til å fly business for ca. 2500 t/r ARN-MAD. I tillegg til god service, opptjener man 200% EB poeng.

Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 19:29   #11
Hurum
ScanFlyer Molded

Ja Spanair sin economy-class må vel sies å være fullt på høyde med SAS Braathens', og foran gardinen er vel service heller ikke noe tilbake. Prisen for å sitte foran gardinen med Spanair er i allefall gunstig.
Old 08-01-2007, 19:38   #12
WestAir
ScanFlyer Blue

Flyr spanske flyselskap fortsatt charterflygninger med spanske turister til Norge? For noen år siden var det en del slike flygninger.
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 19:48   #13
PP
ScanFlyer Molded

Quote:

Vil nesten tro det er flere fly fra Norge til Spania enn fra Danmark totalt sett.
Det er jo bare at tælle sammen - nedenstående er en optælling af ugentlige flyvninger til Spanien fra lufthavn i Dk og NO. Baseret på schedule flyvninger fra SAS, SAS Braathens, Spanair, Iberia, Ryanair, Air Berlin, Norwegian og Sterling

CPH: 82 ugentlige
BLL: 11 ugentlige
AAR: 4 ugentlige
AAL: 1 ugentlig

DK Total: 98 ugentlige

OSL: 62 ugentlige
TRF: 8 ugentlige
BGO: 6 ugentlige
TRD: 5 ugentlige
SVG: 4 ugentlige

NO total: 85 ugentlige

Skal ikke garantere om jeg har glemt en enkelt eller to flyvninger i ovenstående optælling - men resultatet er at antallet af flyvninger fra henholdsvis DK og NO til Spanien ligger relativt tæt på hinanden.

Old 08-01-2007, 19:53   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by PP

Quote:

Det er jo bare at tælle sammen - nedenstående er en optælling af ugentlige flyvninger til Spanien fra lufthavn i Dk og NO. Baseret på schedule flyvninger fra SAS, SAS Braathens, Spanair, Iberia, Ryanair, Air Berlin, Norwegian og Sterling

CPH: 82 ugentlige
BLL: 11 ugentlige
AAR: 4 ugentlige
AAL: 1 ugentlig

DK Total: 98 ugentlige

OSL: 62 ugentlige
TRF: 8 ugentlige
BGO: 6 ugentlige
TRD: 5 ugentlige
SVG: 4 ugentlige

NO total: 85 ugentlige

Skal ikke garantere om jeg har glemt en enkelt eller to flyvninger i ovenstående optælling - men resultatet er at antallet af flyvninger fra henholdsvis DK og NO til Spanien ligger relativt tæt på hinanden.
Interessant. Utviklingen med direkteflygninger til Spania har eksplodert fra Norge de siste årene. Hadde ikke Norwegian eksistert, har vel SAS fortsatt tvunget passasjerene via CPH. Enda en positiv effekt DY har bragt til oss lojale SAS passasjerer: Masse flere direkteruter! Om man ekskluderer feeder trafikken (mange dager tvinges SAS passasjerer til og fra Norge og Sverige via CPH), tror jeg OSL er klart størst til Spania.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 10:23   #15
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Tommy777

Interessant. Utviklingen med direkteflygninger til Spania har eksplodert fra Norge de siste årene. Hadde ikke Norwegian eksistert, har vel SAS fortsatt tvunget passasjerene via CPH. Enda en positiv effekt DY har bragt til oss lojale SAS passasjerer: Masse flere direkteruter! Om man ekskluderer feeder trafikken (mange dager tvinges SAS passasjerer til og fra Norge og Sverige via CPH), tror jeg OSL er klart størst til Spania.
Det tvivler jeg personligt på - selvfølgelig er der en del transfer gennem CPH (har dog aldrig hørt om nogen der er blevet tvunget via CPH - man jo altid velkommen til at finde andre rejseveje eller blive hjemme hvis man ikke kan lide vejen via CPH . Men der må trods alt også være en del transfer gennem OSL til Spanien fra andre dele af Norge - i det store billede tror jeg ikke danskernes rejselyst til Spanien er mindre end nordmændenes.

Old 09-01-2007, 10:30   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by PP
Men der må trods alt også være en del transfer gennem OSL til Spanien fra andre dele af Norge - i det store billede tror jeg ikke danskernes rejselyst til Spanien er mindre end nordmændenes.
Absolutt ett poeng. Til tider så virker det som om noen her inne er av den oppfatningen av at kun nordmenn og ikke dansker reiser utenlands
Reply

Posting Rules