![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Panasonic Aviation ser paa muligehetene til aa overta der Conenxion slapp ..
http://seattlepi.nwsource.com/business/293252_air22.html Men de har ogsaa andre planer i gang! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Dagens gla`melding...:clap
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ahhh .. Glimrende! Da er det lys i tunellen:clap
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Snakk om gode nyheter!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men, er det bredbånd ombord som er fremtiden?
Connection er installert på 156 fly fra 12 selskaper, og er - tross alt - et nisjeprodukt. Boeing har ikke fått lønnsomhet i det, og jeg tviler på at SAS tjener på det heller. jeg vet ikke hva SK har betalt for installasjonen, men standardpris er ca $400.000 per fly, pluss arbeidstimer, down-time på flyet og den ekstra vekten. Jeg har selv ikke prøvd internett ombord, men jeg spør meg selv om det virkelig er bredbånd man trenger? For noen er det sikkert kjekt å ha, men jeg tror (dette er ikke noe jeg vet) at de aller fleste egentlig klarer seg med tilgang til e-mail for å kunne sende og motta mails mens de er på reise, og at dette er noe man er villige til å betale litt for. Og, om det er e-mail og kommunikasjon som er det viktigste, da holder det kanskje med GSM-nett ombord? Fler og fler bruker e-mail på mobilen når de er borte fra kontoret, og "proffe" mobiltelefoner kan overta mer og mer av det laptops ble brukt til før - og de er enklere å dra rundt med enn lap-tops (særlig med nye, strengere sikkerhetsregler). "Alle" reiser med mobiltelefon, de færreste drar med seg lap-topen. Dessuten mener jeg revenue-potensialtet for flyselskapene er enormt mye høyere med mobilnett ombord enn med bredbånd - av følgende årsaker: 1) flere har mobil enn pc og 2) mens pax'en selv må betale for bruk av bredbånd til flyselskapet der og da, er revenue-modellen for mobilbruk helt annerledes - der blir kunden belastet over mobilregningen som vanlig (og for de av oss som får dekket mobiltelefon av arbeidsgiver er det jo enda bedre...) og flyselskapene får en bit av kaka, og 3) Utstyret som skal til er enkelt å installere og koster ca $100.000 per fly (og synker). Dette har Ryanair innsett - og de har bestilt utstyr til hele flåten - uten å vente på at alle testene er gjennomført, eller at man har fått godkjenning for mobil in-air fra alle europeiske land - Ryanair gamlber (sikkert smart) på at det blir godkjent. Personlig ser jeg ikke frem til å sitte ved siden av folk som prater i mobilen non-stop fra Oslo til New York, men jeg tror dette er fremtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hallo!! Har du gått igjennom sikkerhetskontrollen i det siste? Det er ikke mobiltelefonene som skaper kø!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
har da aldri sagt noe om at mobilene skaper kø - men lap-toper som skal ut og inn av vesker etc - det tar tid (og skaper irritasjon). Selv har jeg valgt å la min være hjemme på en del reiser der jeg tidligere ville tatt den med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er ser jeg personlig HELLER IKKE frem til :viking Der er i DK lavet en undersøgelse om folks mening til mobilsamtaler i fly, 69% mente det var en dårlig ide.
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Poenget var vel heller at når CK sier at "ingen" reiser med lap-top mens "alle" reiser med mobiltelefon - så sier faktisk køene i sikkerhetskontrollen noe annet...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
jeg har sett en undersøkelse referert som sier at 80% reiser med mobiltelefon, mens selv blant forretningsreisende er det bare 50% som reiser med lap-top. I disse dager det vel ikke bare lap-tops, men hårspray (hvordan reiser Eli Hagen om dagen??), leppis og Farris som er problemet....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Men, du har et poeng når det gjelder der sosiale aspektet. Jeg tror mange flyselskaper godt kunne tenke seg å tilby mobiltelefon ombord (noen har startet), men kvier seg pga de konfliktene som helt klart vil oppstå, og som jeg sier i mitt innlegg ser jeg ikke frem til å sitte ved siden av en skravlefant hele veien til NYC (eller til ARN for den del), men personlig synes jeg ikke det er det samme problemet på buss og tog lenger - enten har folk blitt flinkere, eller så har vi blitt vant til svineriet. På Flytoget har man i dag "stille soner", og kanskje man skal innføre det på fly også - der du og jeg kan sitte, Richard - og det er jo ingenting i veien for at man oppfordrer pax til å skru av lyden ombord (som man er blitt flinke til på kino - jeg kan ikke huske sist jeg hørte en mobiltelefon på kino eller i et møte). Det er også mulig - med den teknologien som brukes til i tilby mobildekning - å slå denne av i "stille" perioder, som midt på natten på lange flighter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Uansett om man har bredbånd eller mobil ombord så må det inversteringer til og man kan sende sms via bredbånd men man kan ikke ha bredbånd via sms.
Det er mange andre tjenester man kan tilby med utstyret til connexion, deriblant telefon og live-tv. Og selvfølgelig e-post og 'vanlige' internett tjenester.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er glimrende at det nå ser ut til å bli en fortsatt drift av dette fantastiske systemet.
Jeg ernok kanskje en av de som har brukt dette mest av forumistene det siste året, og jeg har faktisk bevisst valgt flyselskap på langturene hvor wifi har vært tilgjengelig. Dette både av jobbmessige og hobbymessige årsaker ![]() De fleste nye mobiltelefoner/PDA/Smartphone .. eller hva de nå kalles har jo nå også wifi funksjonalitet, slik at her åpner det seg også opp et stort potensiale. Jeg har blitt så vant til dette, at jeg oppriktig har gruet med til bare å tenke tanken på en lang flyreise offline.. SCARY !! Finnes det kur mot nettavhengighet mon tro ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg tror samtaleprisene vil gjoere at gjoere at snakkingen ombord begrenser seg selv. Noe vil det selvfoelgelig bli, men med noen enkle kjoereregler (som kun vibrasjon tillatt) behoever det ikke aa bli saa ille. Med all den stoeyen som likevel er i fly, blir det stort sett samme greia om folk snakker i telefon eller med sidemannen.
Men jeg er enig med Farmer. Jeg reiser selv alltid med laptop, og har forlengst vent meg til aa dra den inn og ut av ryggsekken i security. Ren bredbaandstjeneste ombord tror jeg imidlertid naa bare er et mellomstadium. Det kommer naa mer og mer avanserte mobilbredbaandsloesninger - jeg kan naa kjoepe mobilabbo hos Verizon for $70 maaneden som gir meg internett der jeg har mobildekning. Og det vil snart inkludere fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Uansett så har de som har med seg lap-top på flyet ikke med den for morroskyld. Jeg ser på mine kollegaer som reiser og lap-topen er rett og slett ett nødvendig arbeidsverktøy |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
jeg tror vi egentlig er enig - med de nye mobilnettene ombord kan du også bruke laptop - men hvor stor hastighet trenger man egentlig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ja slikt blir det $$ av...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det har vært stille om dette en stund nå, og en måned har jo gått siden de slo av systemet.
Er det noen som har snappet opp noen nyhet om dette temaet? Skal ha noen intercont reiser i løpet av vinteren, og ser jo ikke så lyst på så lange turer helt offline;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kan ikke forstå annet enn at denne siden fra Panasonic omhandler temaet
http://www.panasonic.aero/globalcomm.html eXconnect er ikke på timelinen, men kan en gå ut fra at den faller sammen med eX2 wireless - og da EIS slutten av 2007/begynnelsen av 2008 ?
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Internet på LH A380 | Savipix | Reiseforum | 5 | 27-07-2013 23:47 |
Internet på OSL-EWR | dash-7 | Småprat | 1 | 15-12-2012 22:13 |
Internet i luften: SK vs DY 1-0 | jefi99 | Småprat | 31 | 29-09-2012 20:12 |
flyradar på internet | B767 | Register- og ATC-Forum | 41 | 26-08-2009 15:39 |