Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-02-2025, 15:36   #1
Andre1980
ScanFlyer Blue

SAS SK974 BKK - CPH 01.02.2024 - Teknisk feil på flyet og passasjerer fratatt pass

Min ektefelle skulle lørdag kveld reise med SAS SK974 fra BKK til CPH 22:50 lokal tid.

Flyet fikk teknisk feil etter det hadde gått fra gate, og ble stående i over 4 timer før passasjerer fikk gå av flyet.

I mens fikk enkelte melding om at de var ombooket til forskjellige flyselskap dagen etter.

Etter å ha blitt ført tilbake til gate i terminalbygningen ble det tilnærmet kaos. Etter flere timer ble det ordnet med hotell, men da en skulle til å ta bussen til hotellet, så konfiskerte ground service alle passene og det ble gitt en kvittering med Thai-logo om deponering av pass, og ingen annen info. Min ektefelle ankom Novotel Bangna kl 09:00 om morgenen uten å vite hvor passet var, eller hvordan han skulle få det tilbake.

Jeg forsøkte fra Norge å ringe både SAS, Thai Airways og flyplassen, uten at noen kjente noen ting som helst kvittering for deponering av pass, og det var heller ikke mulig å finne noe info om dette på internett.

Jeg stiller meg spørsmål om hvordan SAS kan tillate seg at deres ground handler Thai Airways konfiskerer passasjerers pass.

Når gruppen min ektefelle var i dagen etter kom tilbake til flyplassen, så ble det mye om og men, men SAS klarte til slutt å hoste opp passet. Neste problem ble da immigration. Hele gruppa ble stanset i immigration og tatt til side da Ground Handler hadde tatt hele gruppa som allerede var sjekket ut av Thailand inn igjen, uten å gå stemple dem inn igjen.

Til slutt så gikk det bra for min ektefelle, men jeg leser i Fædrelandsvennen i dag om en annen gruppe hvor SAS ikke klarte å finne passene like raskt, så hun som står frem mistet nok et fly og er ikke på vei hjem før i dag.

Hvordan i alle dager kan SAS vedkjenne seg en slik dårlig service?
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2025, 15:49   #2
magtje
ScanFlyer Blue

Default Re: SK974 BKK - CPH 01.02.2024 - Teknisk feil på flyet og passasjerer fratatt pass

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Min ektefelle skulle lørdag kveld reise med SAS SK974 fra BKK til CPH 22:50 lokal tid.

Flyet fikk teknisk feil etter det hadde gått fra gate, og ble stående i over 4 timer før passasjerer fikk gå av flyet.

I mens fikk enkelte melding om at de var ombooket til forskjellige flyselskap dagen etter.

Etter å ha blitt ført tilbake til gate i terminalbygningen ble det tilnærmet kaos. Etter flere timer ble det ordnet med hotell, men da en skulle til å ta bussen til hotellet, så konfiskerte ground service alle passene og det ble gitt en kvittering med Thai-logo om deponering av pass, og ingen annen info. Min ektefelle ankom Novotel Bangna kl 09:00 om morgenen uten å vite hvor passet var, eller hvordan han skulle få det tilbake.

Jeg forsøkte fra Norge å ringe både SAS, Thai Airways og flyplassen, uten at noen kjente noen ting som helst kvittering for deponering av pass, og det var heller ikke mulig å finne noe info om dette på internett.

Jeg stiller meg spørsmål om hvordan SAS kan tillate seg at deres ground handler Thai Airways konfiskerer passasjerers pass.

Når gruppen min ektefelle var i dagen etter kom tilbake til flyplassen, så ble det mye om og men, men SAS klarte til slutt å hoste opp passet. Neste problem ble da immigration. Hele gruppa ble stanset i immigration og tatt til side da Ground Handler hadde tatt hele gruppa som allerede var sjekket ut av Thailand inn igjen, uten å gå stemple dem inn igjen.

Til slutt så gikk det bra for min ektefelle, men jeg leser i Fædrelandsvennen i dag om en annen gruppe hvor SAS ikke klarte å finne passene like raskt, så hun som står frem mistet nok et fly og er ikke på vei hjem før i dag.

Hvordan i alle dager kan SAS vedkjenne seg en slik dårlig service?
Passet er det vel kun myndighetene (inkl thailandske) som har lov til å konfiskerer, i hvert fall ikke private selskaper som flyselskaper og handling selskap. (Edit: Dette fordi pass anses som en stats eiendom og dermed er strenge internasjonale lover rundt det).

Her bør det klages imo både til SAS og norske myndigheter (UD) som for ta det videre med thailandske myndigheter.

Last edited by magtje; 03-02-2025 at 19:00.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2025, 15:52   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Re: SK974 BKK - CPH 01.02.2024 - Teknisk feil på flyet og passasjerer fratatt pass

Nå har ikke jeg noen fasit, men dette er kanskje standard prosedyre nettop fordi en på mange fly har passasjerer som kommer fra land det kreves visum fra. Konen din kunne antagelig bare gått gjennom immigration og funnet hotell selv om hun var ombooket.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2025, 16:04   #4
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Nå har ikke jeg noen fasit, men dette er kanskje standard prosedyre nettop fordi en på mange fly har passasjerer som kommer fra land det kreves visum fra. Konen din kunne antagelig bare gått gjennom immigration og funnet hotell selv om hun var ombooket.
I såfall lar man vel folk overnatte i terminalen, dette er ikke unormalt f.eks. når folk som ikke har Schengen visum blir sittende fast på flyplass over natten i Europa. De får ikke lov å ta seg en tur på hotell selv uten pass.

Akkurat i Thailand hvor immigration er åpen døgnet rundt burde de bare sluset folk inn i landet igjen, de som ikke kommer inn får bli igjen i terminal. Høres ikke ut som handling agent gjorde det riktig her i forhold til immigration heller.
view is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2025, 16:27   #5
Andre1980
ScanFlyer Blue

Artikkel om annen reisende på samme fly som ikke var like heldig:

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...fratatt-passet

(Bak betalingsmur)
Old 03-02-2025, 18:53   #6
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Dette høres jo veldig merkelig ut. Burde jo være kurant for de som ikke trenger visum å bare gå gjennom immigrasjonen. I Moskva hadde de egne transithotell til dette formålet i sin tid hehe - ble vel kalt fengselshotell (Novotel Shermyetevo) hvor man fikk adgang uten visum. Men det var vakter på hotellet. Bare en kurositet.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2025, 19:48   #7
Trent600
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
I Moskva hadde de egne transithotell til dette formålet i sin tid hehe - ble vel kalt fengselshotell (Novotel Shermyetevo) hvor man fikk adgang uten visum. Men det var vakter på hotellet. Bare en kurositet.
Been there, done that. Skulle hjem via Moskva januar for en del år siden og det var dårlig vær. Piloten kom ikke ned på første forsøk og innen vi kom på bakken var flyet til Oslo dratt og ikke lenge etterpå stengte hele flyplassen grunnet dårlig vær.

Selv om det ble mye venting så ble det egentlig håndtert ganske greit. Etter ca halvannen time ble vi som ikke kom oss gjennom immigrasjonen sent ned til noen busser som tok oss inn bakveien på Novotel.

Humøret sank litt når det ble sagt at de som fløy alene slik som undertegnede, måtte dele rom med noen andre. Tok sin tid å få fordelt rom og jeg vurderte faktisk å bli med tilbake til flyplassen som de sa var mulig.

Men, viste seg at business fikk enerom og jeg hadde gudskjelov oppgradert meg.

Var sliten og sulten etter en lang reisedag og gledet meg til å gå i baren og restauranten, men skjønte jo etterhvert at det ikke ville være mulig for oss uten visum.

Satt en kar i hver ende av gangen og de kunne ikke engelsk (eller latet i hvert fall som de ikke kunne det) som man ikke kom seg forbi og alle spørsmål ble besvart med et tilbud om å få en tannbørste.

Fikk etterhvert mat på døren, mikrolasagne type vegetar så det var ingen høydare, men rommet var jo helt greit og jeg delte i hvert fall ikke med en fremmed.

Dagen etter var det oppstilling på gangen hvor vi fikk igjen passene og så ble vi igjen skyflet ut bakveiene og busset tilbake til flyplassen.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2025, 23:37   #8
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Nå tviler jeg på at denne "praksisen" er kjent for SAS.
Er vel snarere en lokal Thai ting.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2025, 23:49   #9
geirs
ScanFlyer Gold

Var borti det samme for noen år siden da Thai var forsinka til Bangkok fra Phuket og Osloflyet gikk uten meg.

Jeg og flere måtte levere inn passet på flyplassen før vi ble kjørt til hotellet rett ved. Neste kveld tilbake på flyplassen og ble fulgt av en person gjennom en sideinngang til immigrasjonen. Der satt det en kar i en skranke med en bunke pass. Fikk det tilbake og kunne fly hjem. Jeg stempla jo ut av Thailand i Phuket dagen før opprinnelig.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2025, 17:23   #10
tdb
ScanFlyer Silver

tdb's Avatar

Jeg var med samme fly. Det var kaos i terminalen… ble heldigvis booket om tidlig og reiste hjem med Air India allerede kl 0825 via Delhi og København.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 06-02-2025, 18:02   #11
Andre1980
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Nå tviler jeg på at denne "praksisen" er kjent for SAS.
Er vel snarere en lokal Thai ting.
Vel, i så tilfelle har de ikke kontroll på sine handlere...
Old 07-02-2025, 02:53   #12
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Spørs jo om det er handling agenten eller immigrasjonsmyndighetene som vil ha det sånn da

Posting Rules