Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-10-2016, 13:20   #1
Iver
Newcomer
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 3
Default Vekt av passasjerer bakerst bak i flyet

Opplevde på Gardermoen noe jeg ikke har vært borti i siden jeg begynte å være flypassasjer for over 40 år siden. Landet på Gardermoen og var parkert ved gaten, og de første hadde gått av flyet. Satt langt bak og ca halvparten hadde kommet seg ut. Så sier kapteinen på høytaleren at nå må folk komme seg fremover i flyet. Det går ca 1 minutt da flyvertinnen i en meget bestemt tone sier nå må dere komme fremover i flyet. Passasjene som kom seg fremover ble tydelig holdt igjen ved utgangsdøren foran. Dette hadde tydeligvis noe å gjøre med å få vekten fremover i flyet. Har aldri hørt om dette før, er det vanlig? Hadde de kun tømt flyet foran for baggasje, slik at en var redd for at det kun var vekt bakerst i flyet. Nyskjerrig på hva som forårsaket dette på Norwegian flyet. Flyet kom rett fra hovedservice i Budapest
Iver is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 13:26   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Helt normalt på fly som er 'lange' bak for å unngå tailtipping. Hvis du har for mye vekt bak i forhold til foran, kan flyet gå på halen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 14:12   #3
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Hvilken flytype Iver?

Selv med tomme fly kan tyngdepunktet være så langt bak at man må fylle fuel i de forrerste tankene for at det ikke skal bokstavlig talt, gå på ræva.

Husker for noen år siden skulle jeg fly en tom jumbo, cargo version fra MIA til JFK. Hadde ballast bensin og alt innefor grensene men etter landing i JFK og da vi taxet inn var det så lite vekt på nesehjulene at flyet bare gikk rett from i en sving. Det var på tørr asfalt og var ganske så overraskende, måtte bare hive meg på bremsene i full fart and en halvmeter før det gikk av taxe veien kom nesa ned nok til at gummien fikk takk og man fikk svingt beistet.
Så i årevis senere gummi merkene på asfalten, først en svart strek hvor nesehjulene gikk sideveis og like før gresset gikk det plutselig 60 grader til venstre når man brukte mere bremser på venstresiden for å få nesa over i full fart, og så ble det styring igjen og merkene stoppet. Pussige bremsespor og mange som kommenterte det siden.
På vinteren i en slik situasjon har man ikle nesehjuls styring i det hele tatt, kun forskjells bremsing og å styre med motorene og veldiiig sakte fart.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 14:20   #4
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Hadde samme opplevelse på Kjevik, kom fra Oslo med Norwegian (737-800). Vi ble holdt tilbake med begrunnelse at flyet kunne bli baktungt siden det forsatt var mange bak.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 14:26   #5
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,583
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Er det noe form for vekt eller lignende som forteller at "nå er vi lette framme"?
Piper is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 14:26   #6
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvis du har for mye vekt bak i forhold til foran, kan flyet gå på halen.
Hvordan ville det fortone seg? Går det fort? Vil de som står foran i flyet bli vippet i taket, eller går det i en langsom bevegelse?

Noen som vet, er det mulig å gi et entydig svar?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 14:30   #7
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Hvordan ville det fortone seg? Går det fort? Vil de som står foran i flyet bli vippet i taket, eller går det i en langsom bevegelse?

Noen som vet, er det mulig å gi et entydig svar?
Delta 737, gikk nok så sakte:
https://www.youtube.com/watch?v=JLWxD0gY__A
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 14:39   #8
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Delta 737, gikk nok så sakte:
Det gikk nesten fortere tilbake igjen, jeg antar at folk løp fremover i flyet. Det oppstår kanskje skader rundt døren og der ved bagasjeluken? Den mest overraskede ble kanskje stueren som plutselig ikke hadde noe bånd å legge ut kofferten på?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 14:41   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Hvilken flytype Iver?
DY flyr bare 737-800.

-900'en er langt verre, og der er crewet også tilsvarende mer oppmerksomme. United f.eks. har begynt med halestøtte.

http://www.briansumers.com/home/2015...boeing-737-900
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 15:11   #10
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Hvordan ville det fortone seg? Går det fort? Vil de som står foran i flyet bli vippet i taket, eller går det i en langsom bevegelse?

Noen som vet, er det mulig å gi et entydig svar?
Det går langsomt og hvis noen er rask på labben kan man begynne å springe forover for å stoppe tippen, skjønt det er teoretisk.
Har sett fly gå på halen, som å se på saktefilm.
Quote:
Hvilken flytype Iver?
DY flyr bare 737-800.
Aha, da så..
Vi har mange -800 i mitt bolag også men har ikke hørt om balanseproblemer men samme type kan være utstyrt forskjellig med hensyn til dass og bysser og slikt, men er sikkert prosedyre på at lasterom bak skal tømmes først.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 15:12   #11
Iver
Newcomer
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 3
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Boing 737-800
Iver is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2016, 20:41   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,691
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Er nok standard prosedyre på Norwegian. Opplever det ofte innenriks. Ref historie, var vel Maersk eller Sterling som stod på halen i Spania?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 00:55   #13
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Er nok standard prosedyre på Norwegian. Opplever det ofte innenriks. Ref historie, var vel Maersk eller Sterling som stod på halen i Spania?
Sterling stod på halen i Malaga, ja. Finnes vel en video av det på YouTube.

Tailtipping er noe DY er veldig fokusert på. De aller fleste 737-800 som de har har jo også sliding carpet i lasterommet bak, som gjør de enda mer baktunge. Mener å ha hørt en gang at en sånn sliding carpet veier 5-600 kilo.

Så med lite bagasje, lite catering, mye pax (typisk innlandstur) og ingen trapp bak under deboarding, så blir tailtipping et veldig relevant tema. Har stått i broa under deboarding en god del ganger i mine dispatcher-dager som (dessverre?) er et tilbakelagt kapittel i mitt liv - men det er ganske utrolig å se hvor mye flymaskinen rører på seg under turnarounden. Det er jo derfor broene har et hjul eller tilsvarende som ligger inntil flykroppen, slik at broen justerer høyde etter flyet når det rører på seg.

Når det kommer til om de i cockpit har noe indikator på hvor baktunge de er, så finnes det vel en indikatorlampe som tennes når nesehjulsleggen når et punkt hvor den er ganske utstrekt har jeg blitt fortalt. Har aldri sett dette med egne øyne, dog. Tross for mange turer i cockpit på 737en.

Litt loadcontroller-trivia, men:
KLM er også ganske opptatt av dette, og det sendes en såkalt "Tailtip-MAC" til stasjonen flyet går til på hver LDM (Load message) når det er en 738/9. Om det har en høy verdi på tailtip-MAC så er flyet såpass baktungt at det skal uten unntak lastes av helt tomt foran før det lastes av bak. I lasterommene altså.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 01:17   #14
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
. En høy verdi på tailtip-MAC så er flyet såpass baktungt at det skal uten unntak lastes av helt tomt foran før det lastes av bak. I lasterommene altså.
Lurer på om du mener omvendt?
Losses fra bakre lasterom først for å tyngdepunkt forover.

Det er noen fly som har sensorer på understellet, koblet til en enkel datamaskin som dermed gir vekt samt CG (Center og Gravity)
Det var blant annet en "option" på gamle jumboer. Vi brukte det av og til men måtte likevel kjøre papir arbeid eller load sheet.
Har ikke hørt om fly som har rød lampe som varsler om utstrakt nesehjuls legg, men det kan jo godt finnes, enkelt å lage til skjønt det blinkes vel mye på take off og landing da.
Med litt erfaring kan man se hvor mye leggen er strekt ut og når det er for mye. (Seeing too much silver).
Det har hendt at alle flygerne har fått beskjed om å pelle seg inn i cockpiten og jo fetere man er, jo bedre.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 01:42   #15
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Såklart omvendt...kanskje like greit jeg ikke jobber med loadcontrol lengre.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2016, 22:22   #16
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Har ikke hørt om fly som har rød lampe som varsler om utstrakt nesehjuls legg, men det kan jo godt finnes, enkelt å lage til skjønt det blinkes vel mye på take off og landing da.
Med litt erfaring kan man se hvor mye leggen er strekt ut og når det er for mye. (Seeing too much silver).
Det har hendt at alle flygerne har fått beskjed om å pelle seg inn i cockpiten og jo fetere man er, jo bedre.

Jeg var ved en maskin som var seriøst tung bak. All last lå bak, og ingen passasjerer var ombord. Da vibrerte det i stikka, akkurat som på en PlayStation håndkontroll, som en advarsel at det var lite trykk på neseleggen.

Nå skal det understrekes at ingen flyr noen gang tar av med en slik balanse. Det planlegges og regnes grundig for hver eneste avgang et fly tar av.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 01:57   #17
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Jeg var ved en maskin som var seriøst tung bak. All last lå bak, og ingen passasjerer var ombord. Da vibrerte det i stikka, akkurat som på en PlayStation håndkontroll, som en advarsel at det var lite trykk på neseleggen.

Nå skal det understrekes at ingen flyr noen gang tar av med en slik balanse. Det planlegges og regnes grundig for hver eneste avgang et fly tar av.
Ha, noen ganger planlegges og regnes det grundig ja, andre ganger ikke.
Noen fly er veldig mere følsom (farlig) med feil tyngdepunkt, andre flytyper er atskillig mere "forgiving" og alt går...Nesten.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 15:22   #18
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Ha, noen ganger planlegges og regnes det grundig ja, andre ganger ikke.
Noen fly er veldig mere følsom (farlig) med feil tyngdepunkt, andre flytyper er atskillig mere "forgiving" og alt går...Nesten.

Jeg er enig i at noen fly er mer følsomme enn andre, men helt uenig i at det ikke regnes grundig før enhver avgang. Jeg har jobbet med mange selskap gjennom mange år, og aldri sett noen flyselskap som ikke gjør denne jobben slik den skal.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 15:35   #19
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Jeg er enig i at noen fly er mer følsomme enn andre, men helt uenig i at det ikke regnes grundig før enhver avgang. Jeg har jobbet med mange selskap gjennom mange år, og aldri sett noen flyselskap som ikke gjør denne jobben slik den skal.
Dessverre så hender det slurv av og til. Derfor faller noen fly på halen, og noen crasjer pga feil lasting og feil vekt og balanse utregning.
Jeg kan vel dra frem eksempler men egentlig ikke nødvendig siden alle vet at vi ikke lever i en perfekt verden.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2016, 16:48   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
Default Re: Vekt av passasjerer bakkerst bak i flyet

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Jeg har jobbet med mange selskap gjennom mange år, og aldri sett noen flyselskap som ikke gjør denne jobben slik den skal.
Hehehe .. det har jeg - også i Norge (dog ikke norske selskaper). Skal ikke henge ut noen, men et par er fortsatt i fast trafikk på OSL. Ikke allle steder i verden dette tas like alvorlig. Ikke alle som instruerer sine handlingagenter like godt heller.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Airbus med patent for cockpit lenger bak på flyet LN-VLE Småprat 37 18-04-2015 07:42
God natt MH370 - sannheten bak det savnede flyet LN-REF Samlerhjørnet 2 09-11-2014 08:31
USA-tur blant uvaskede bak i flyet FlyTAP TripReports 5 11-10-2014 21:41
Måtte sitte bakerst for å «balansere» flyet - gikk av sukram Flyforum 42 25-06-2009 12:06


All times are GMT +2. The time now is 23:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.