![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jun 2005
Posts: 2
|
![]()
Hei,
Jeg Har tidligere (en gang) kommet med noen spørsmål fra en amatør, og fikk mange utfyllende svar ![]() Nå har det dukket opp et par til, når man kommer nordfra å skal lande på RWY 19 så gjør flyet nesten bestandig noen svinger frem og tilbake, vel det føles slik, før flyet blir rettet opp før landing, hvorfor flyr man ikke "rett" på? Etter take off gjør også flyet en sving, (tror det er til venstre) selv om dest. er "til høyre" hva er grunnen til dette? Mvh Tommy |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Det er vel en stor haug ved Hurdal som man må unngå?? Tipper det, dog er det mange her som kan mye mer enn meg om dette
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Totalt amatør svar, man kan fly litt svinger om man kommer for tett på den foran ?, sveingene tar tid, man får avstand
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Her også et amatør-svar, men jeg gjetter på at om det svinger frem og tilbake på innflyging, så må det ha sammenheng med separsjonen til flyet som kommer inn foran det vi er ombord i selv. Det er ofte de ligger på rekke og rad inn mot OSL. Men selv har jeg også opplevd helt rette innflyginger fra Mjøsa og inn på bane 19R flere ganger.
Når det gjelder utflyging, så tro jeg de har faste prosedyrer for hvilken rute de skal følge bort fra flyplassområdet. Både i forhold til god avstand fra den trafikken som kommer motsatt vei, og kanskje også en og annen prosedyre som har sammenheng med å minske støyen over boligområder.. (?)
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]()
Tommy 777:
"Haugen ved Hurdal" heter Mistberget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,110
|
![]()
Mye av svaret ligger i støyforebyggende tiltak.
Dette gjelder både ut og innflyging på 01og 19. I tillegg selfølgelig terrengklarering. Ved høy trafikkbelastning på 19 blir man ofte vektorert i "sløyfer" for separasjon av nord- og sydlig trafikk + for å få av gårde avganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
SID
Kanskje du fulgte en SID ut som tok deg "feil vei". På linken over er det noen standard utflygninger, om du måtte fly hele og skulle østover blir det ganske mye lenger... På innflygningen var det nok sekvensering ja, for å forsinke, for at dere skulle få den rette plassen. Det ble nok i tillegg brukt "speedcontrol" for at dere skulle "passe inn" med den andre trafikken..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Tommy, under finner du kartene for standard utflyvning fra OSL mot sør. Når du sammenligner dem, vil du nok se hensikten (stikkord: horisontal separasjon)
http://www.ippc.no/norway_aip/280906...NGM_4-5_en.pdf http://www.ippc.no/norway_aip/280906...NGM_4-7_en.pdf Mer informasjon om OSL kan lastes ned herfra: http://www.ippc.no/norway_aip/280906...ENGM/engm.html
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
1. Vectors: flyet blir vektorert av approach-kontrollern på Røyken for å sette flyet opp i posisjon til siste del av innflygingen. Pilotene mottar instruksjoner i kurs, høyde og av og til fart fra flygelederen. Vektoreringsruten er litt avhengig av retning du kommer fra og hvor mye annen trafikk det er (også litt vær). Siste vector/kurs man mottar kalles en "base leg" og setter flyet opp for å intercepte en instrumentinnflyging. Det er først da flyet kommer inn på final, i rullebanens forlengelse. Hvor langt ute dette skjer fra flyplassen er også avhengig av annen trafikk. Dette planlegger flygelederen i god tid. ". STAR: Standard Arrival Route. Allerede ferdig publiserte instrumentinnflygingsruter med kurser, minstehøyder og punkter som skal overflys. Samme formål som vectors: sette flyet opp for å kunne gjennomføre siste del av en instrumentinnflyging (f.eks ILS). STAR´ene ligger inne i navigasjonsdatabasen på større fly og kan derfor flys på autopilot gjennom FMS. Hva som brukes av disse to er avhengig av flygelederens trafikkplanlegging. Quote:
Ruten som flys skal gi horisontal og vertikal separasjon fra annen trafikk/terreng og ikke minst hindre overflyging av støysensitive områder (som på Gardermoen). På større plasser skal man ikke langt utenfor SID-ruta før støysensorer plukker opp at støybegrensninger blir brutt. Så dukker det opp en sur bot på flygesjefens kontor ikke lenge etter (Kastrup...) På andre plasser er det kun terreng som dikterer måten SID´en må designes på. Godt eksempel er Alta ved avgang sør-østover mot høyt terreng. Ergo er det også publisert en minsteverdi for stigerate som flyet må kunne overholde etter avgang for å være sikret vertikal separasjon fra terreng. Alt dette står på instrumentkartet og briefes av flygende pilot før avgang. Ved motorsvikt etter avgang på én motor, er det ikke sikkert flyet kan overholde dette minstekravet til stigerate. Da har man publisert egne "engine failure procedures" som man må over på i såfall. Disse kan skille seg ganske mye ut fra SID´ene sånn rutemessig. Håper dette ikke ble for rotete ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Uvanlig lav innflyging i dag? | KjetilK | Småprat | 5 | 28-08-2016 02:51 |
Innflyging til Honningsvåg | Everest | Småprat | 5 | 23-12-2013 15:11 |
Merkelig innflyging? | Journal | Småprat | 0 | 24-11-2012 13:43 |
TimeLapse-innflyging | catocontrol | Bilder & foto | 3 | 05-10-2012 15:42 |
Flyvertinner skadet under innflyging | Stian | Flyforum | 14 | 05-02-2008 21:37 |