![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ja da er 2022 over og store deler av året har man kunnet reise mer eller mindre som normalt etter mildt sagt to unntaksår.
Min reisevirksomhet var ikke så fryktelig spennende i år, den startet i Tallinn for å slippe unna norske coronafestregler og det ble mildt sagt heftig på byen der nyttårshelga 21-22. I februar var jeg i Madrid og testet Air France sin businessklasse, en måned senere i mars var jeg da i Oradea i Romania med tog fra Budapest. Tog i denne delen av Europa er grisebillig sett fra et norsk synspunkt og anbefales. Romania og Ungarn hadde på dette tidspunktet opphevet alle covid restriksjoner så munnbind og sånt trengtes ikke da bortsett fra på Norwegian flyet men dette ble jo opphevet kort tid etter det igjen. . Dvs Romania hadde en slags anbefaling i kraft fortsatt, men dette ble ignorert av alle jeg så. Så kom påska og var i Budapest en tur i fint vårvær. Sommeren holdt jeg meg stortsett i Oslo med litt turer i naboland som Danmark og Sverige og en helgetur til Istanbul. Etter sommeren ble det en tur med Kielferga og en snartur til Munchen for å være litt med på oktoberfesten.. Nye flyplasser for min del i år er kun nye IST og MAD. Og et nytt flyselskap Turkish Airlines. Hvordan var deres reiseår i 2022? Forhåpentligvis bedre enn 2021. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Etter både Covid-19 og baby-slump i flyginga, så endte man på 11 stk til slutt, mot 5 i både 2020 og 2021. Høydepunktet var jo bonusreise foran i flyet til NYC, og første long-haul siden 2018
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det har vært minimalt med reising for min del av naturlige årsaker som dere kjenner til. Noen småturer har det vært. Vi kom oss til Lillehammer og var turister der noen dager i juni, ellers ble alle planer for sommerferien i tur og orden avlyst. I november fikk jeg min første flytur på 3 år da ferden gikk fra Oslo til Bergen. Det ble en riktig fin tur der jeg fikk besøkt de gamle samt min søster og ellers slappet av. Kona og jeg var også på en tur til Sverige i november. Vi tok båten fra Sandefjord til Strømstad og overnattet deretter en natt i Strømstad og en natt i Sarpsborg.
Ellers har det blitt uttallige turer mellom Kongsberg og Rikshospitalet gjennom året. Det meste har vært med type 75 sett fra VY samt noen turer med Type 73 sett fra Goahead. Skulle gjerne vært foruten disse reisene, men når situasjonen er som den er så var det ikke til å unngå at det ble mange turer til Riksen og langvarige opphold der. Jeg er bare glad for at vi har det helsevesenet vi har og at behandlingen og oppfølgingen er så god som den er. I 2023 satser jeg på færre reiser til Riksen og flere hyggelige turer i stedenfor. ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
|
![]()
Reiseåret 2022 ble ikke så travelt akkurat, men visse godbiter befinner seg i statistikken. Totalen så langt er 36 turer, det blir 37 antagelig da Finnair skal fly oss til Helsinki 30 desember.
På grunn av kjøp av ferieleilighet blir det naturlig nok en nedgang i flyturer framover. Det handler litt om prioritering. Så til flyturer. Jeg fikk en tur med Tiger Moth også i år. Litt mye vind først, så etter to timer venting var det take off. Nydelig runde i åpen cockpit over Oslo og Oslofjorden! ![]() ![]() Utenlands ble det Østerrike, Sveits, Portugal, Tyskland og Skandinavia. Hmm, ikke så stort utvalg egentlig. Ellers prøvde jeg Flyr fire ganger med blokkert midtsete. Blokkert midtsete hadde Austrian og Helvetic airways også. Ellers sier statistikken 8 flyturer fra Kjeller, nærflyplassen. Diverse Diamond da40, Tecnam, Piper Archer og Tiger Moth. Cornell ble det ikke i år, motoren hadde problemer. Fikk fløyet en tur til Sverige med småfly også. Så selv om antall flyturer er beskjedent, er det god spredning i typer flymaskiner! ![]() Sent fra min SM-G998B via Tapatalk Last edited by Concorde98; 20-12-2022 at 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
|
![]()
Ikke all verden men best siden 2018. Høydepunktet var nok å bo her en natt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Denne tråden er alltid hyggelig hvor man kan meske seg i fly-fråtsing..
Det ble et godt reiseår med 68 flighter og 185 timer i luften. Mesteparten privat og mye med "Bolaget" Nytt flyselskap ble faktisk Delta og det ble fem nye flyplasser: - Los Angeles - Tampa (innmari fin) - Fort Lauderdale (innmari fin) - Bologna - Venezia Hele familien dro inn noen voldsomme Bolagspoeng med over dobbel diamant på far, gull på de to yngste og det ser ut som Dragen og arving to klokker inn diamant. Hun (10 åringen) rakk faktisk 12 intekontinental flighter og trives nesten like godt ombord som faren. Turer som skilte seg ut: - Widerøe jerfly til LHR - Zwiss i biz LAX-ZRH Turer som ikke var optimale: - Siste flighten fra JFK til Tampa med Delta (Delta var meget bra) etter 54 timer i samme boxeren. Last edited by SudCaravelle; 20-12-2022 at 20:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ser jeg glemte en viktig detalj hva gjelder nye flyplasser. Var jo på Røst med Flyprat gjengen! Det var for mitt vedkommende en ny flyplass, men den er jo så liten at den er lett å glemme. Dog så fikk vi stresstestet sikkerhetskontrollen på den plassen der da. Den var ikke konstruert for så mange mennesker mildt sagt og Røst hadde sikkert tidenes beste juni måned i antall pax, det er vel i snitt sånn 2-3 påstigende pax pr avgang der eller no.Ok kanskje litt mer da når jeg nå faktisk sjekket disse tallene. Men at Flyprat.no bidro vesentlig i juni er det nok veldig lite tvil om...
Last edited by Hypern; 20-12-2022 at 20:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hyggelige oppsummeringer her. Aarets siste flyvning ble gjennomfoert igaar.
Det ble ny rekord i flyvninger, mest p.g.a. pendling og jobb. 94 flyvninger totalt i 2022. Tidligere rekord var 84. Det ble et par nerdeturer for aa hake av nye flytyper og flyplasser Nye flyplasser: 7 - Aberdeen, Bologna, Mallorca, Mariehamn, Newcastle, Timisoara og Valencia Nye Selskaper: 2 - Eastern Airways (UK) og Amapola. Nye flytyper: 2 -Jetstream 41 og CRJ-1000. rettelse: J-41 ikke 31. 41 er jo langt sjeldnere.
Upcoming flights: APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 Last edited by jb1; 21-12-2022 at 12:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Free Luigi
|
![]()
0 - nix - nada for 3 året på rad. Ikke flydd siden August 2019. Vet ikke om jeg snart ikke kvalifiserer til flyinteressert.
Vært på 1 ferie i Nederland, vært gravid og født en unge. Det får holde det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det barnet vil nok snart roere paa seg og da blir det noen turer.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
To ganger tur/retur OSL-CPH og en tur/retur OSL-BOO med SAS, og en envegs OSL-SVG med Flyr.
Ett nytt flyselskap (Flyr) og fikk også testet Airbus på norsk innenriks for første gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Antall flygninger: 103
(+1 helikoptertur og to "helikopterturer" i full flight level D simulator) Nye destinasjoner: Accra, Sao Tome, Wien og Bratislava Mest besøkte flyplasser: SVG, OSL og FRA Mest brukte selskaper: SK, LH (godt å ha de tilbake på SVG) Nye selskaper: Finnair/Norra, Brussels Airlines og Austrian Nye flytyper: Erj195 og A321neo Last edited by ln-bre; 21-12-2022 at 00:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det har ikke blitt det mest spennende, men noen turer har det blitt.
Det begynte med TOS i vinter, EVE i sommer og deretter LGW, RIX og GDN i høst / vinter Last edited by andreas_a; 21-12-2022 at 07:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det ser ikke så verst ut, og om jeg medregner det som gjenstår i løpet av året siste dager blir det sånn:
Antall flyvninger: 32 Nye flyplasser: Chicago O'Hare og Miami International Nye selskaper: Finnair og China Airlines. Skal ikke klage, har vært i Aarhus, Oslo, Miami, Singapore, Chicago, Seoul, Busan og Tokyo. For å runde av året flyr vi til Taiwan på juleferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Her mangler det fremdeles 1 flight, nemlig DY fra OSL-TFS. Men ellers ble det ganske mye spennende og nytt i år. Condor til EVN med Storsmurfen var f.eks knall.
Ellers var Lerwick, Kirkwall, Aberdeen, Oklahoma City, Vilnius og noen jeg ikke helt husker hva egentlig heter. ORF, RTV og et par til som skjuler seg godt i bildet jeg dro frem. Svært mye mindre BA i år, og det kan se ut til å fortsette. Største nedtur er vel Brussels Airlines shorthaul sånn generelt. Stusselige greier. Største opptur er sikkert noe så sykt klisje som First Class Terminal paketet til Lufthansa. Også inkl smurf og Pellefant. Skulle ønske jeg hadde noe bedre. Kanskje VIP arrival pakken i Armenia. Det var blant det rarere jeg noensinne har opplevd på reisefronten. ![]() ![]()
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 21-12-2022 at 16:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Reiseåret 2022 for meg endte opp med 7 flighter og en togreise. Foruten to turer til hytta i Spania dreide resten seg om sosiale eventer tilknyttet forumet. Både fly & Øl i Lillestrøm i mai og julebord nå i desember. Det mest spennende var nok at jeg fikk en liten flytur med Flyr, og returen hjem fra julebordet som gikk med Go-Ahead i et fancy nytt sete som faktisk var veldig komfortabelt. Mini-rapport her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Da var 2022 over reisemessig, og ikke siden 2013 har jeg hatt flere flighter. 29 endte det på, og det ble også først IC longhaul siden 2015
Dog, noen nye linjer på kartet ble det, selv om det totalt sett ble lite nytt: Røst ble eneste nye flyplass, og 737-MAX 8 eneste nye flytype, dog ble det 4 turer med den (FS x2, DY og SQ). Og med litt "juks" ble det et nytt flyselskap, hvis man kan definere SunClass som nytt. LHR-SIN ble også min lengste nonstop flight noensinne, og det ble gjensyn med både A380 og A350, hvilket var lenge siden sist (2015 og 2016). Men man ser det er nye tider når det ikke er 737NG på topp, men A320neo og 737-MAX 8 over det jeg hadde flest flighter med. Utenom flyvning var jeg også en tur i Gøteborg, men det med bil. Og mine turer på Østlandsområet: Tjøme, Sandefjord og Beitostølen, har jo alle også være med bil ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Det ble også en liten svipp til Otta for å teste SJ Premium Pluss, og returen fra ovennevnte enveis OSL-SVG gikk også med Go Ahead. Egentlig et veldig bra år, lite flyving til tross ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Har reist både med T-banelinje 2 og busslinjene 21, 69 og 79
Godt man har lifetime gold
![]() |
#20 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Jeg har for første gang reist med Gaustabanen i 2022! Både opp og ned.
Fly? Nja, ikke så mye. Men hadde en fin tur til Bodø og Røst. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Reiseåret 2019 | robertaas | Småprat | 62 | 21-01-2020 00:44 |
Reiseåret 2018 | Someone | Småprat | 53 | 13-01-2019 07:06 |
Reiseåret 2017 | fluxie | Småprat | 45 | 15-01-2018 16:42 |