![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
|
![]()
Nok en aktør som skal forsøke seg på elfly. Svenske Heart Aerospace, jobber i første omgang med en 19 seter som skal være klar i 2025 med ca 400km rekkevidde, og deretter en 48 seter senere.
Utfordringen er vel som oftes om de klarer skaffe nok finansiering? https://www.flightglobal.com/news/ar...r-back-460327/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
|
![]()
Litt mer om planene og tankene deres bak her:
https://atwonline.com/opinions/analy...tric-airliners Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
|
![]()
Ser man på endel av tegningene de har presentert så snakker vi kanskje et comeback for 4 motors propellfly i passasjertrafikk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]() ![]() Svenske staten går inn med midler i prosjektet. Kanskje Norge burde spytte inn litt her også, er nok mange norske bedrifter som kan bidra inn her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,934
|
![]()
For å være litt negativ så høres tidsplanen usannsynlig ut. Tipper 2030 "in service" om prosjektet ikke strander før det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Mye mulig de er vel fremoverlent, men viser jo også at de prøver å komme først i kappløpet.
Alltid lurt å komme først å skaffe seg erfaringsdata fra testing og drift. Da kommer man først til 2.0, som ofte er vesentlig bedre på alle vis. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]() Quote:
Men hvor realistiske er et slikt prosjekt ? Hvor mye batterier skal det til for å få et slikt fly i lufta og holde det der en stund ? Etter det jeg har lest og hørt så er energiinnholdet i JetA1 50 ganger høyere pr. Kg enn det er i batterier. Det vil jo si at dersom et Dash8-200 for eksempel bruker 500 Kg drivstoff på en gitt tur, så må et tilsvarende elfly ha 25 tonn (!) batterier for å fly den samme distansen.... Sorry, men dette har jeg absolutt ingen tro på :-/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,654
|
![]() Quote:
Et sted må man starte, fremskritt og utvikling skjer ikke ved at man sitter og venter på at «noen» skal finne opp en 100% perfekt løsning før man tør å begynne med noe som helst. Og jada, tidsplaner -og ikke minst budsjetter- vil ryke, uhell og ulykker vil dessverre skje, og mange vil gå konk på veien. Men skal vi få til fremgang og progresjon er vi avhengig av at noen går foran og prøver seg frem -mens andre står på stedet hvil og sier «det der kommer aldri til å funke!» |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
|
![]() Quote:
Men hvem som tilslutt kommer seirende ut er umulig å vite Ellers er det ofte lurt å ikke være først. La heller andre prøve og feile, og lær heller av dem. Eventuelt kjøp opp greie når den funker, så man selv kan høste fremtidig gevinst ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
|
![]()
LItt mer info om prosjektet er nå presentert. De nevnes i første omgang 400km rekkevidde, men usikker på om det er snakk om faktisk rekkevidde med hensyn til reserver etc? Og behov for 750m rullebane
https://www.ainonline.com/aviation-n...nel=lcp-389487 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
|
![]()
Finnair skal også ha signert en LoI på 20 maskiner med Heart.
For dem kan den vel funke bra til f.eks Åland, eller som "timesshuttle" til Tallinn? https://allplane.tv/blog/2021/3/25/f...eart-aerospace Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
|
![]()
Gjennom blant annet United Airlines, og oppkjøpsfond som EQT, har Heart hentet inn 300 millioner i friske midler
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
|
![]()
Sounds Air på New Zealand skal ha bekreftet sin ordre på 3 maskiner
https://www.ch-aviation.com/portal/n...der-for-es-19s Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Hva tenker Widerøe om Heart ES19?
Burde jo være interessant også for dem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,574
|
![]()
Widerøe er nevnt i post 1, men 400km rekkevidde gjør jo at de ikke engang klarer Oslo-Vestlandet uten ladestopp på Haukeli ….
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,654
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,417
|
![]()
Det skal være spanske Aernnova som skal stå for flykropp og vinger til maskinen
https://www.nyteknik.se/fordon/de-sk...ospace-7025102 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Det testes
https://www.youtube.com/watch?v=U2rstnnDCI4
https://www.youtube.com/watch?v=U2rstnnDCI4
Last edited by Radiv; 11-01-2022 at 10:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
|
![]()
Hvordan blir da regnestykket på en B737/a320 look alike med batterier.....her vil jo uansett Max Landing Weight være = det som blir reduced Takeoff Weight, eller bommer jeg her ??....for en B738 er det rundt 66 ton som er max landing weight...max takeoff er rundt 78.0 ton...hvordan skal man kunne fly en narrowbody 737/320 size med batterier f.eks OSL LPA ?? Jeg bare lurer....Eller blir batteriene lettere ??
Last edited by BU595; 11-01-2022 at 02:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,574
|
![]()
Det blir vel max structural weight og ikke noe annet. Lasta endrer seg jo ikke, så utregningen blir jo enklere.
Man vil muligens få forskjellige batterikonfigurasjoner. Dette kan i tilfelle påvirke payload, men det vil kanskje også avhenge av batterienes plassering i skrog og vinger. Last edited by LN-MOW; 11-01-2022 at 02:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Elfly AS bestiller 18 elfly - Bye eFlyer2 | Someone | Flyforum | 1 | 05-05-2019 22:52 |
Wright Electric - Elfly | Radiv | Flyteknisk forum | 6 | 24-05-2018 09:08 |
Hvilken produsent? | TRDmiler | Samlerhjørnet | 3 | 25-09-2012 16:55 |
Widerøe som garasje- og campingtilhenger-produsent | LN-BRK | Flyforum | 8 | 21-08-2007 09:53 |