![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
En Airbus A 320-200 fra Air Arabia skulle den 18. september ta av fra Sharjah-flyplassen i Emiratene for en ordinært flyging til Salalah i Oman.
Fra Dagbladet: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Skulle jo ikke tro det var mulig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
prosedyrer som sier at man skal se på kompasset etter å ha svingt på banen og sammenligne kursen med rullebane nummer, og si det ut høyt.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]()
Blir det noen konsekvenser for disse pilotene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Jeg leste et sted at de har mistet jobben.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() Quote:
Noe som ikke skal se, men sikkert vil skje igjen. Flaks at det gikk så bra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Jeg har jobbet som flyger for begge slags selskap og flere andre: 737 crash I Kingston på landing. Flyger feil, men ingen fikk sparken. Flyet vraket 747 crash I Columbia på take off, alle 3 i styrehuset fikk sparken på timen. Flyet vraket. Dette her med å ta av feil vei på riktig bane..? Veldig sløvt, no excuse, men mennskelig å feile. Kan dog være dødelig. En moderne selskap ville ha forsket på hvordan dette kunne skje. Deretter skrive lange rapporter og avklaringer med anbefalinger om hvordan det ikke skal gjøres igjen.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 366
|
![]()
Generelt så er det vel fint lite just culture i de landene der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,841
|
![]()
Det er nok sterkt avhengig av nasjonaliteten på pilotene - er de lokale emirater så slipper de langt lettere unna enn hvis de er spanjoler osv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
Forøvrig minner den om den gamle vitsen om to piloter rett etter landing. Det var da en sabla kort rullebane sier den ene. Ja men til gjengjeld var den svært bred svarer den andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]() Quote:
https://www.skybrary.aero/index.php/Just_Culture Quote:
Selvsagt gitt at analysen viser at det ikke er utført grovt tjenestebrudd ala at man har tatt av fra feil rullebane med vilje, med ondsinnede hensikter, med korrupt betaling fra en terrorgruppe, eller at man har dratt på jobb sørpe dritings, beruset, eller i hard narkotikarus.
__________________
Spoiler mixer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]() Quote:
Dersom man må svinge 130 grader før man skal ta av bør det ringe en bjelle.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]()
Taksebanene på akkurat 36L på Schiphol (bildet i forrige post) er vel egentlig mest designet for avkjøring fra 18R. På nye flyplasser designes ofte taksebanene slik at feilaktig innkjøring på rullebanen i størst mulig grad skal kunne forhindres, men man får nok aldri sikret seg totalt mot menneskelige feil. BA gjorde omtrent det samme på St. Kitts for noen år siden, og det er jo mange eksempler på at folk har tatt av og landet på feil baner og taksebanene.
Det pussige i dette konkrete tilfellet med Air Arabia er at enten har begge flygerne mistet orienteringen, eller de har så dårlig CRM at en av dem ikke turde å si ifra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Enten var flygerne ubrukelig, eller så var dem “complacent”. Det første dekker vel det siste på en måte. Har sett det ofte og det er farlig. Dårlig CRM er ofte i østen, kan ikke miste ansikt eller utfordre en authoritets figur, bedre å dø.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Booket feil vei - what to do? | Chris1 | Reiseforum | 4 | 07-04-2017 19:01 |
Norwegian fly tok av med bil på rullebanen | dc9-21 | Flyforum | 4 | 02-02-2013 15:04 |
KLM fly tok fyr på vei mot Sola | baselutvann | Småprat | 7 | 09-05-2011 14:11 |
Luftfartøyet takset feil og tok av fra en parallell taksebane til rullebanen | baselutvann | Flyteknisk forum | 1 | 14-12-2010 14:20 |
Piloter kjører feil på rullebanen | Concorde | Flyforum | 1 | 29-04-2010 10:22 |