Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-05-2018, 06:05   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default God søndag fra Minsk

God søndag fra en skyfri Minsk. Det ligger absolutt ann til enda en fin sommerdag. Klokket over 40.000 skritt rundt i byen igår, men det er jo idag jeg virkelig skal på utflukt. Heldigvis skal det sittes endel i buss til gamle slott og slikt.

Her har amerikanske firmaer visst å spille på riktig strenger.: "Opp, alle jordens bundne trelle! Opp I, som sulten knuget har!"

Aner ikke helt hva de har spilt på her, men andelen amerikanske biler er også høyere enn i vest-europa.

Ha en god en alle som skal nyte enda en sommerdag.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	kfc.jpg
Views:	809
Size:	181.0 KB
ID:	45004   Click image for larger version

Name:	amcar.jpg
Views:	806
Size:	158.3 KB
ID:	45005  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2018, 06:38   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: God søndag fra Minsk

Glad søndag fra Røros i soloppgang. Klar for ny dag med/på jobb. Satser allikevel på at det blir nok tid ute og til fots også. Ha en flott søndag du også.
EB is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2018, 07:45   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

God morgen fra Sandaker. Her skjedde det store ting i går da vi endte opp med å kjøpe oss et hus på Hvalstad. Det er riktignok en tujahekk som bør fjernes der, men ellers blir det bare å flytte rett inn etter sommeren. Det gjør også at jeg har fått et spark i rævva, så må få malt en gang her i huset i dag. Ikke så mye å male, men med 4 dører er det veldig mye å maskere. Ha en fin dag
Old 13-05-2018, 07:59   #4
Concorde98
ScanFlyer Silver

God morgen fra Lillestrøm. Ikke de store planer annet enn å slappe av i dag. En tur ut bør man vel få til. Gratulerer til Someone! Ha en fin en!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2018, 08:07   #5
jestraveller
Newcomer

God søndag fra det lille flade land syd for Norge.

Om lidt går turen mod Billund lufthavn, for dagens flyvninger: BLL-HEL-ICN med Finnair i Business, og A350 fra Helsinki til Seoul. En første gang for mig med den flytype.
I Seoul skal der skiftes lufthavn til Gimpo for indenrigsflyvning til Busan med Korean air.

Da dette er første ud af mange kommende rejser med nyt job/arbejdsgiver, starter jeg som statusløs, da virksomheden primært benytter KLM/Air France eller Finnair, og jeg har guldkort hos SAS *A. Så nu er det basis niveau og 0 miles på kontoen hos Finnair plus. Men med denne tur og kommende tur til Doha med Qatar i slutningen af måneden bør det gå hurtigt med status hos Oneworld.

Fredag går det i 7 dage med skib til Singapore og derfra hjem til København, via Helsinki igen.

God søndag til jer.
Old 13-05-2018, 08:46   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

God morgen herfra. Langhelg unnagjort, kortuke står for døren. Blir tre arbeidsdager fordelt på tre forskjellige land før man igjen kan nyte noen ekstra fridager igjen. Lite på planen i dag egentlig.

Husk at etter neste helg er det ingen røde dager i kalenderen før 25/12

Ha en fin maidag du også!

Old 13-05-2018, 08:51   #7
Bergern
ScanFlyer Dusty

God morgen fra Tunhovd!
Granveden spraker, kaffen er beksvart og P1 surrer i bakgrunnen. En god start på dagen til fjells, der altså.
Har allerede startet forberedelsene til lunch. Når jeg er på hytta, liker jeg å ta meg tid til å lage mat fra bunnen av.
Makelig ukeslutt ønskes
Old 13-05-2018, 10:00   #8
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
God morgen fra Sandaker. Her skjedde det store ting i går da vi endte opp med å kjøpe oss et hus på Hvalstad. Det er riktignok en tujahekk som bør fjernes der, men ellers blir det bare å flytte rett inn etter sommeren. Det gjør også at jeg har fått et spark i rævva, så må få malt en gang her i huset i dag. Ikke så mye å male, men med 4 dører er det veldig mye å maskere. Ha en fin dag
Velkommen til tujaland! Jeg måtte selv fjerne tre stykker fra plenen(!) da jeg kjøpte hus. Men ikke gjør som naboen som lagde seg hvitt plankegjerde i stedet for, hun bruker et par dager på å male det.

Tujafri søndag ønskes
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2018, 10:54   #9
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Gratulerer til Someone med ny kåk.

God søndag fra Oslo - ikke noe store planer bortsett fra at foreldrene forventer et lite middagsbesøk i kveld - de har mast om det lenge. Så greit å få det unnagjort så jeg slipper å høre mer om det den neste tiden. I mellomtiden får jeg vel rydde litt og gå en tur, selv om jeg var nok ute i går da på Langøyene.

Ble kun chilling og grilling der ute, men Langøyene er og forblir ikke min favoritt - det er rett og slett for mye fuglemøkk der og en kiosk som ikke hadde åpnet ennå for sesongen. Men båtene de går på lørdag og søndag + helligdager frem til 1 juni da de begynner å gå hver dag.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2018, 12:08   #10
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Var det "Soverom med hotellsuitefølelse" som var utslagsgjørende? Grattis! Så veldig lekkert ut, om det er riktig jeg tittet på.
Vi er i fasen hvor vi tegner plantegningen og velger løsningene for vårt framtidige hus, så jeg finner stor glede i å se på plantegninger og løsninger på finn. Derav stalkeeffekten. #nocreep.

I dag blir det husmorsaktiviteter innblandet mannfolkarbeid; rundstykkebaking og vask av bil + etterfyll av spylevæske. Sinnsyke mengder insekter som drepes av Audien hver dag. Blir en tur for å titte på hundevalper senere, men har ikke planlagt å ta noen med hjem riktig enda
Old 13-05-2018, 13:08   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Grattis, Someone!

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Blir en tur for å titte på hundevalper senere, men har ikke planlagt å ta noen med hjem riktig enda
Rescue, håper jeg? Du kan ikke redde verden, men redd gjerne en hund.

G’morgen fra stedet med tre reddede hunder og en katt. Morsdag, faktisk! Kone og Svigermor fikk begge en blomsterkvast i går, så det får holde. Overfullt på alle restauranter i dag, så holder meg unna. Mulig vi heller følger Sørstatstradisjonen med lunch på Waffle House.

Fikk unna masse hagearbeid i går, så i dag planlegger jeg å sløve. 32 i går, 33 er spådd i dag. Hvis det ikke kommer en storm og ‘ødelegger’. Håper egentlig litt på det ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2018, 13:30   #12
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Rescue, håper jeg? Du kan ikke redde verden, men redd gjerne en hund.
Problemet her i området er at alle rescues er har en gigantisk baggasje. Siden jeg har jobb må hunden kunne være noe alene (endog ikke hel arbeidsdag, men noen timer) - altså er separasjonsangst helt utelukket da jeg ikke ønsker å utsette en hund med separasjonsangst for den plagen. De fleste rescues har separasjonsangst.
Deretter er det mye aggresjonsproblemer og/eller fryktaggresjon. Dette kan man aldri trene bort, og slike hunder må til enslige eldre personer som bor i et fint hus med store mengder tomt og lite "samfunn" rundt seg. Vi bygger hus i et boligfelt med barnefamilier og barn er vel sånn ca. rundt svingen for oss. Det kommer til å bli en stor hage med lekestativ hvor hunden må dele sin hage med våre, og nabolagets, barn. Med hoi, vræl, skrik, sykler, et og annet dask over kroppen i et uheldig sekund.
Da er rescues svært vanskelig å innkorporere i våre liv, samtidig som jeg synes det er urettferdig for hundene at jeg skal adoptere de "bare fordi" og deretter utsette de for masse stress som de ikke passer til. Derfor velger vi nok rasehund med en genpakke som er forutsigbar og som vi ser passer for oss og våre framtidige liv. Men om det finnes en hyggelig familiehund til omplassering i det vi skal ha oss hund, så har jeg ingen ting i mot det
Old 13-05-2018, 13:57   #13
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Problemet her i området er at alle rescues er har en gigantisk baggasje. Siden jeg har jobb må hunden kunne være noe alene (endog ikke hel arbeidsdag, men noen timer) - altså er separasjonsangst helt utelukket da jeg ikke ønsker å utsette en hund med separasjonsangst for den plagen. De fleste rescues har separasjonsangst.
Deretter er det mye aggresjonsproblemer og/eller fryktaggresjon. Dette kan man aldri trene bort, og slike hunder må til enslige eldre personer som bor i et fint hus med store mengder tomt og lite "samfunn" rundt seg. Vi bygger hus i et boligfelt med barnefamilier og barn er vel sånn ca. rundt svingen for oss. Det kommer til å bli en stor hage med lekestativ hvor hunden må dele sin hage med våre, og nabolagets, barn. Med hoi, vræl, skrik, sykler, et og annet dask over kroppen i et uheldig sekund.
Da er rescues svært vanskelig å innkorporere i våre liv, samtidig som jeg synes det er urettferdig for hundene at jeg skal adoptere de "bare fordi" og deretter utsette de for masse stress som de ikke passer til. Derfor velger vi nok rasehund med en genpakke som er forutsigbar og som vi ser passer for oss og våre framtidige liv. Men om det finnes en hyggelig familiehund til omplassering i det vi skal ha oss hund, så har jeg ingen ting i mot det
Jaha, ja ... Har hatt fem rescues og kjenner meg dårlig igjen i dette..
Radar Station KGRV3
Old 13-05-2018, 14:27   #14
Polaris
Free Luigi

Quote:
Jaha, ja ... Har hatt fem rescues og kjenner meg dårlig igjen i dette..
Men geehrte herr LN-MOW, de bor da i USA? Husk at hundehold i Junaiten vs. Europa er fryktelig, fryktelig forskjellig. I USA anbefales det jo å aldri ALDRI kjøpe rasehund fordi det er så hinsides all fattbar fornuft mange hjemløse hunder, katter, hester og alskens dyr. Det forstår jeg godt, for det er nok for de fleste europeere vanskelig å forstå hvilken størrelsesorden hjemløsproblematikken i USA har. Men det betyr ikke at det er samme forhold "her på berget". Bare flytting fra Norge til Tyskland gav meg et kultursjokk hva gjelder hundehold (her er f.eks "rasehunder" uten stamtavle helt vanlig, mens de fleste rasehunder i Norge alle er stamtavleregistrert hos norsk kennel klubb). I Norge har vi jo - for eksempel - ca ingen hjemløse hunder, kun omplasseringshunder med baggasje fordi eierene ikke ønsket de. Det samme gjelder her i området av Tyskland hvor jeg bor: de hjemløse hundene er hentet ut fra svært dårlige kår, de hjemløse hundene er uønsket fra familier som ikke klarte å håndtere de, de hjemløse hundene er uønsket fra familier som ikke kunne la de være hjemme alene. De har alle problemer som må jobbes med - uten at det gjør de noe mindre verdt. Men de må inn i riktig hjem. Jeg kan ikke ta inn i mitt hus en Rottweiler/Kangal-blanding som har bitt sin tidligere eier og som ikke takler å være alene hjemme
Old 13-05-2018, 18:28   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Men geehrte herr LN-MOW, de bor da i USA? Husk at hundehold i Junaiten vs. Europa er fryktelig, fryktelig forskjellig. I USA anbefales det jo å aldri ALDRI kjøpe rasehund fordi det er så hinsides all fattbar fornuft mange hjemløse hunder, katter, hester og alskens dyr. Det forstår jeg godt, for det er nok for de fleste europeere vanskelig å forstå hvilken størrelsesorden hjemløsproblematikken i USA har. Men det betyr ikke at det er samme forhold "her på berget". Bare flytting fra Norge til Tyskland gav meg et kultursjokk hva gjelder hundehold (her er f.eks "rasehunder" uten stamtavle helt vanlig, mens de fleste rasehunder i Norge alle er stamtavleregistrert hos norsk kennel klubb). I Norge har vi jo - for eksempel - ca ingen hjemløse hunder, kun omplasseringshunder med baggasje fordi eierene ikke ønsket de. Det samme gjelder her i området av Tyskland hvor jeg bor: de hjemløse hundene er hentet ut fra svært dårlige kår, de hjemløse hundene er uønsket fra familier som ikke klarte å håndtere de, de hjemløse hundene er uønsket fra familier som ikke kunne la de være hjemme alene. De har alle problemer som må jobbes med - uten at det gjør de noe mindre verdt. Men de må inn i riktig hjem. Jeg kan ikke ta inn i mitt hus en Rottweiler/Kangal-blanding som har bitt sin tidligere eier og som ikke takler å være alene hjemme
Det er jo mange internasjonale Rescue organisasjoner, vi jobber tett med Beagle Rescue og det er svært mange Beagler som hentes fra Korea, disse trenger masse kjærlighet og er fantastiske hunder (i den grad en Beagle er hund ). Disse mangler bagasje - de har vært i forskningslaboratioer - og vi har hatt flere i «transitt» uten noen problemer.
Old 13-05-2018, 18:34   #16
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er jo mange internasjonale Rescue organisasjoner, vi jobber tett med Beagle Rescue og det er svært mange Beagler som hentes fra Korea, disse trenger masse kjærlighet og er fantastiske hunder (i den grad en Beagle er hund ). Disse mangler bagasje - de har vært i forskningslaboratioer - og vi har hatt flere i «transitt» uten noen problemer.
Det har du helt rett i! Men jeg har en slags moralsk kollisjon i det tilfelle; får fnatt av alle disse folkene som importerer spanske/rumenske gatehunder til norge uten å gjøre importen riktig - og dermed bringer inn masse ukjente sykdommer som lungeorm, hjerteorm, rabies og så videre til Norge. Det har vel til og med vært tilfeller av Leishmaniose... Dette truer den trygge og gode hundehverdagen som finnes i Norge. (For de som tror jeg er sær og dust, kan man lese norske veterinærers uttalelser her: https://www.nrk.no/norge/mattilsynet...orm-1.13170280 ). Derfor er prinsippet "importere hund fra utlandet" noe negativt laddet hos meg, selv om det helt klart er mulig å gjøre det på en fornuftig og god måte om man bare er villig til å betale for riktige karantenemuligheter!
Savner allikevel forutsigbarheten av å ha en hund med god mental pakke. Hunder som har vokst opp i forskningslaboratoriummer har f.eks aldri blitt sosialisert og har aldri vært utsatt for viktige miljøfaktorer når de var i den riktige alderen. Jeg er såpass hundenerd at jeg legger svært stor vekt på riktig sosialisering når valpen er mellom 8-12 uker, den skal i denne perioden ha møtt alt den skal møte når den er voksen, slik at hverken mennesker på krykker eller sykler blir problematisk. Den skal ha vært hos veterinær og ha kjørt bil, etc etc...
Old 13-05-2018, 19:24   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Dette blir litt som disse som er for integrering, så lenge det ikke er i nabolaget deres ..

Ser selvfølgelig logikken, men det blir for lettvint. Selv hunder som har blitt vanskjøttet, vil bli elskelige familiehunder når de kommer i et hjem hvor de får en ny sjanse. Likedan som ‘rene’ hunder kan være hakkende gale selv om stamtavla er god.

Ikke noe poeng i å dra dette videre. Lykken er en god blandingshund uten stamtavle men med masse glede og kjærlighet.

MOW out.
Radar Station KGRV3
Old 13-05-2018, 19:36   #18
Polaris
Free Luigi

Quote:
Dette blir litt som disse som er for integrering, så lenge det ikke er i nabolaget deres ..

Ser selvfølgelig logikken, men det blir for lettvint. Selv hunder som har blitt vanskjøttet, vil bli elskelige familiehunder når de kommer i et hjem hvor de får en ny sjanse. Likedan som ‘rene’ hunder kan være hakkende gale selv om stamtavla er god.

Ikke noe poeng i å dra dette videre. Lykken er en god blandingshund uten stamtavle men med masse glede og kjærlighet.

MOW out.
Nå er ikke jeg den som har ropt høyest om hundeomplassering (siden det ikke er et tema i Norge), så jeg ser ikke helt hvorfor du mener jeg "er så for det"? For meg er andre forhold som f.eks hvilke treningsmetoder man velger, og hvilken avl man driver med (finnes valpefabrikker i Norge), det som har vært mine hjertesaker. Støtter derimot hundeomplassering i USA. Synes du misser poenget med riktig hund til riktig hjem. Det er ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg opplever det som urettferdig for en hund å komme til et hjem som overhodet ikke passer den. Lykken er en hund som elskes for det den er hos den familien den bor hos, og er en hund uten stress og uten plager i hverdagen. Man er svært ulykkelig når man har en hund man hele tiden må "sitte oppå" for å få den til å fungere i familien, man er svært ulykkelig når man har en hund man har kronisk dårlig samvittighet for fordi man ikke har riktig hverdag for den. Hunden har det heller ikke bra når den hele tiden er redd, engstelig, alene, mangler stimuli eller på andre måter ikke får det den fortjener. Du trenger ikke å være "ute etter å ta meg" for noe slags ødelagt moralkompass, både du og jeg vil hundenes beste
Old 13-05-2018, 19:49   #19
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Er ikke ute etter å ta deg, men jeg synes du overkompliserer. Hunder er enkle vesener, og relativt lette å integrere i heimen. Tror ikke det er særlig forskjell på ‘nye’ og ‘brukte’ i så måte. Du kan finne gode og dårlige matcher i begge kategorier. Vi har en 50-kilos ‘bamse’ som kom til oss på tredje forsøk. Han var for stor, det var hans eneste problem. Verdens elskeligste skapning.

Radar Station KGRV3
Old 13-05-2018, 20:01   #20
Polaris
Free Luigi

Da tror jeg du har noe andre erfaringer enn det jeg har. Pga min interesse i hundetrening har jeg vært borti veldig mange hunder med problemer, og hunder som til slutt ble avlivet pga problemer med gemytt. Når du ser hva de kommer fra, og hvor mange av disse problemhundene som ender opp med omplassering gjennom FOD-gården eller liknende, så er det noe jeg aldri ville tatt i med jernklype i... Familier som må holde barn og hund avskilt 24 timer i døgnet pga redsel for at hunden skal bite, familier som må gå turer utenom "peak hours" fordi hundene bare utagerer mot andre hunder, mødre som har blitt dratt overende i barnevogner, hunder som ikke kan være passasjer i bil... Alt stammer fra dårlige gener, dårlig sosialisering og dårlig trening. Og selv om man kan lære en gammel hund nye triks, kan man ikke endre personligheten, hjernen til en hund. Mennesker som er alvorlig psykisk syke og en fare for samfunnet sperrer vi inne på mentalsykehus, og vi vet de aldri kan bli 100% frisk. Hunder som er alvorlig psykisk syke fortjener å bli avlivet og få fred; ikke sitte i konstant stress på en kennel et sted i "håp" om at det magisk skal komme noen å redde den fra plagene som du aldri får trent bort.

Posting Rules