![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Ikke bare delays heldigvis!
![]() Daily Mail melder at DY7014 på mandag brukte 5 timer og 13 minutter på turen JFK-LGW, den raskeste transatlantiske reisen noensinne med et subsonisk jetfly og overtok dermed rekorden etter BA som fløy i 2015 på 5 timer og 16 minutter. http://www.dailymail.co.uk/travel/tr...ed-record.html Ligger et bilde i saken hvor det viser en ground speed på 677 knop med 195 knop tailwind. Rundt 1260 km/t. Last edited by Michael; 18-01-2018 at 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Antar at avisen her er litt unøyaktig og at noen har fløyet BOS-DUB raskere. Og rekorden her er for New York-London?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg fløy Providence - Shannon på 5:11 en stormfull aften. Kjapt for en 737 !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg forsoeker aa finne detaljene - jeg husker at SAS i sin tid satte 2 rekorder med SK901 JFK-GEN og SK911 JFK-CPH samme dag, begge med 747-200 med en kraftig Jet stroem, dette paa 80 tallet engang. Hukommelsen sier at SK901 var under 5 timer - jeg vet det ble nyhetsoppslag dengang, men har ikke finner funnet noe online ennaa...
![]() |
#6 | ||
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Finn Erik har rett, jeg husker også den 747 rekorden Kennedy-Gardermoen. Men i likhet med ham husker jeg ikke om det var rett over eller under fem timer.
Avisartikkelen var jo forbausende saklig og riktig, og det fremgår greit at det de refererer til er New York-London tidene. Personlig subsonisk rekord er Gander-Shannon på 3:05 med en IL-86. Over 1000km/t i snitt der også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Fløy TFS-OSL på rundt 4:15 for 5 år siden, men husker ikke nøyaktig flytid. Gikk greit unna det også. På den annen side brukte vi 7 timer + noen minutter andre veien i 2016. Begge med 738
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Jeg fløy en UA 767 i 1997 fra JFK-LHR og hadde hastigheter rundt 1200 km/t og jeg mener at vi fløy på 5.45. Vi måtte dra noen runder rundt LHR for at flyplassen skulle åpne.
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Jeg har noen kabinbilder ett eller sted med kartet og fart osv ett eller annet sted. Jeg skal se om jeg finner det
![]() Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Og nå enda litt raskere..
Quote:
Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det mulig å klare under 5 timer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
|
![]()
Det spurte man vel om inntil Ard Schenk gikk 10.000m på under 15 minutter også ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ligesom med Kipchoge og de to timer på marathon (nu vi er igang med sportsreferencer), så ja sikkert under perfekte vejrforhold og andre til lejligheden perfekte rammer, men i et normalscenarie med andet trafik, så er det nok mere usandssynligt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Med direkte -eller så direkte som mulig- routing ut fra NYC, særdeles kraftig medvind hele veien over Atlanterhavet og null holding eller delay-turns rett inn til landing vestfra i London, så ja. Men i en vanlig hverdagstrafikk, nei. Du skal treffe utrolig godt med de kraftigste vintervindene på en dag med lite trafikk.
Så bør man nok i tillegg ha en jevnt over høyere marsjfart også, opp mot M088-090 med dertil hørende økt drivstofforbruk. Turen bør nok godkjennes av sjefene som et rekordforsøk på forhånd, ellers er det mange tonn med fuel som må forklares... Kanskje første juledag/nyttårsdag med 200+ knop bakfra? Hadde vært gøy hvis noen turde å prøve! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banned
|
![]()
Hvorfor snakkes det om alle andre mulige flystrekninger? Rekorden referer seg til den klassiske ruten: New York til London, og ingen andre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#20 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Fordi dette er flyprat og vi er så mange og mener så mye om såmangt som vi (i hvert fall selv) mener vi har fryyyktelig god greie på. Og av og til hender det faktisk vi har det også. I tillegg kommer en ustyrlig trang til å fortelle om egenopplevde flyturer og episoder som kan være interessante eller morsomme.
Trøsten er at moderatorene klinker til og stopper oss hvis vi sklir helt ut i usakligheter. Personlig synes jeg ikke at denne tråden har sklidd ut og det er helt greit at man i tillegg til NYC - LON også nevner/diskuterer andre rekorder i noenlunde samme kategori, transatlantisk(e) fartsrekorder. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fartsrekord med Thomas Cook A330 | Tally-Ho | Småprat | 25 | 16-01-2015 15:05 |
Samarbeidet mellom Dy og hurtigruten i TOS (Splitta frå AES-LON med DY-tråden) | BU662 | Flyforum | 28 | 14-08-2010 14:16 |
Billig - og dyrt med BA, MAD - LON | VC-10 | Reiseforum | 0 | 04-03-2010 22:31 |
USA hjelp (TRF-NYC + NYC-LAS-LAX-NYC) + Hotel | Chaos Controller | Reiseforum | 5 | 28-05-2009 14:16 |
SMS med BA over Atlanteren | Blubird | Flyforum | 4 | 26-01-2009 13:59 |