![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Oslo
Posts: 59
|
![]()
Er nettopp hjemme etter høstferie i Dubai. Turen ble bestilt tilbake i januar - salg hos QR ga gode priser (gratis barnebilletter), og en mulighet til å teste QR samt Dramlineren. Dårlig stemning i midtøsten bidro imidlertid til litt utfordringer, men fikk omsider kontakt med QR kundeservice - og fikk booket om via KWI til DXB.
Dette er ingen trip report, men kun en umiddelbar vurdering av turen. Billige billetter i eco til tross - QR skuffet egentlig litt, og Dreamlineren deres skuffet stort. Heldigvis innebar turen DOH-KWI bekjentskap med A350 - som overrasket positivt. ***** gir noen forventninger, men jeg opplevde service ombord på alle QR flighter som nokså svak. En rad fikk servering, vår rad måtte vente lenge. Vogner fram og tilbake....måtte spørre for å få drikke...registrerte at enkelte som hadde forhåndsbestilt mat ikke fikk (hørte det var dårlig stemning der), og generelt en opplevelse av at det hele var noe "tilfeldig". Jada - dette var eco class....men likevel - har opplevd bedre andre steder. Hovedskuffelsen av likevel selve Dreamlineren. Opplevdes veldig trang....midtgang på vei ned, vindu hjem. Setet virket smalt, og kort avstand til setet foran.....og ble ikke bedre av den store boksen som er plassert under stolen foran. På midtrad setet gikk det forsåvidt greit - men på vindusete så var det helt håpløst - knapt mulig å bevege bena. Vinduene er store og kult med "dimmeren" - men skjermer ikke sola nok etter min smak. Opplevelsen av A350 var mye bedre - og her er det plassen som virkelig avgjør. Har ikke sjekket fakta - men setet/plassen virket mye bedre her. Både bredere og minst en knyttneve lenger avstand framover. En veldig mye bedre opplevelse en 787. Mulig disse flyene ikke kan sammenlignes - men dette var første gang i begge - og for min del er A350 (basert på opplevelsen med QR) et mye mer komfortabelt fly (i eco) enn 787. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,320
|
![]()
Nesten samme konklusjon som en kollega som kom hjem fra USA sist uke. Bort med Delta A330 og hjem med KLM 787...og han syntes særlig setene hjem var trange - samt følelse at man hadde klemt inn for mange seter i bredden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,151
|
![]()
Litt subjektivt alt det der.
Jeg fløy med QR til Doha i går, og vi var meget fornøyd med setene og plassen i economy på turen. Strålende service var det også. Skal dog sies at flyet ikke engang var halvfullt, noe som hjelper på servicen. Selv kona var nøgd, kvalitetsstempel det ![]() ![]() Var trangere på QR’s 777 videre til MCT. Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
|
![]()
QR B787 har 76 cm mens A350 har 79cm benplass på økonomi..
Selv er jeg ikke i tvil om at A350 fullstendig utklasser B787 basert på mine erfaringer. Har dog bare flydd business så kan ikke uttale meg om bak i bussen. En venn av meg uttalte at han aldri hadde hatt en trangere opplevelse enn i økonomi på OSL-DOH. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,946
|
![]()
A350 er jo bredere enn 787, og med line mange seter i bredden, sider det seg selv 787 blir trangere i bredden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
|
![]()
Det er jo operatør som bestiller og konfigurerer seteversjonene, så dette blir litt epler og bananer. Selv innen flåten kan man ha forskjellige versjoner - som f.eks. Emirates som stapper inn ekstra seter i maskinene som går på 'arbeiderrutene' til India ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
|
![]()
Opplever 787 som flymaskin helt ok, men 350 er nok et hakk hvassere på de fleste områder. Som nevnt er det opp til det enkelte selskapet å velge seter og konfigurasjon, men personlig er jeg enig i at 787 oppleves trang baki. Jeg har bare fløyet biz på QR's 787 og kjenner ikke til akkurat det selskapets konfigurasjon på eco.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
|
![]()
Tar sikkert ikke lang tid før en operatør velger 3-4-3 på A350. 3-3-3 er maks på 787 og det har alle selskaper valgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,946
|
![]() Quote:
Air Caraibes og French Blue har 3-4-3 i sine A350. Akkurat som det er noen få selskap som har 3-3-3 i sine A330 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,826
|
![]()
Jeg tror jeg har skrevet det i en annen post, men har fløyet Qatar A350 og B787 samme dag og det var en meget stor forskjell i opplevelse av plass om bord. 350en ga en nesten eco Premium følelse mens 787en er rett og slett ubehagelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Born to run
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 623
|
![]()
Husker ikke heller hvor jeg skrev det, men er helt enig med deg i vurderingen av 787 kontra 350.
Vi har flydd 787-8 m Qatar og 787-9 med BA, jeg er 173 høy og satt vannvittig ukomfortabelt i 787 ene. Flydde A350 med SQ i sommer, og det var en totalt forskjellig opplevelse med tanke på komforten. Begge har jo 3-3-3, men strengt tatt burde det vært 2-4-2 i 787 etter mitt hode, de har bommet på kabinbredden der ;-)
__________________
Grab your tickets and your suitcase, |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,078
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
ANA var først ute 2+4+2 og setebredde 18.5" . Nå har visst alle 789 og andre 788 3+3+3 og setebredde 17.3". Kilde: Seatguru... 1.2", 3 cm er merkart . Særlig de med brede skuldre.
QR 359 har 18" bredde. Men vent, snart en til i bredden der.. Blir interessent å teste dette i slutten av nov da jeg har QR 788/359 til SIN. Neste måned UA 789 LAX-LHR, riktignok Economy Plus med 35" pitch. UA har også 17.3 bredde ( kilde UA ) Eneste 788 jeg har hatt er AI i C DEL-FRA.. Da var alt bra... ![]() Last edited by SQ 777; 12-10-2017 at 15:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
|
![]()
Mener å huske at da 787 først ble presentert var det med en merksnodig 3+2+3 konfigurasjon i eco. Boeing vurderte sågar å patentere løsningen, men økonomene så ut til å komme dem i forkjøpet med ni i bredden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Del1: Mars16: Med Qatar i Business (B787/A388) til BKK via DOH | Blackhawk | TripReports | 12 | 02-07-2016 07:46 |
Del2: Mars16: Med Qatar i Business (B787/A388) til BKK via DOH | Blackhawk | TripReports | 15 | 31-05-2016 01:44 |
United bestiller 25 B787 og 25 A350 | LN-OSS | Flyforum | 15 | 20-06-2013 18:33 |
B787 eller A350 med hyppige besøk på GM... | Blubird | Flyforum | 0 | 01-07-2006 11:03 |
Qatar med store planer (60 A350 og 20 777) | haavig | Flyforum | 11 | 14-06-2005 15:25 |