Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2017, 21:01   #1
Tarzan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2013
Posts: 867
SAS Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Hei

Noen som vet hvorfor SAS flyet fra TOS til Svalbard snudde plutselig??
Dette SAS flyet var nesten framme på Svalbard, men fikk plutselig beskjed om å snu.

Både avisene Fremover og Nordlys melder dette for 20 min siden.

Kommer ikke inn på artikkelen. Plus+++ sak.
Tarzan is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2017, 21:07   #2
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

Manglende passkontroll på Evenes. Mellomlandet der i stedet for TOS pga tåke

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2017, 21:08   #3
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

https://www.nrk.no/troms/sas-fly-til...oll-1.13710645
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2017, 09:12   #4
flytoget
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 81
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

Av ren nysgjerrighet; hvem sitt ansvar er det når passkontroll ikke ble gjennomført i dette tilfellet? Flyselskapet ved kapteinen, bakkepersonalet eller politiet?
flytoget is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2017, 11:21   #5
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

Quote:
Originally Posted by flytoget View Post
Av ren nysgjerrighet; hvem sitt ansvar er det når passkontroll ikke ble gjennomført i dette tilfellet? Flyselskapet ved kapteinen, bakkepersonalet eller politiet?
Må vel være en liten combo. SK ops kunne informert EVE, men størst ansvar ligger vel i WGH på EVE.

Men av annen nysgjerrighet, kunne ikke Sysselmannen sjekket dette ved ankomst, han har vel politimyndighet, og ev. retunert tvilstilfeller med samme fly.
Spør noen meg, så virker dette utrolig dumt
krølle is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2017, 18:01   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Må vel være en liten combo. SK ops kunne informert EVE, men størst ansvar ligger vel i WGH på EVE.

Men av annen nysgjerrighet, kunne ikke Sysselmannen sjekket dette ved ankomst, han har vel politimyndighet, og ev. retunert tvilstilfeller med samme fly.
Spør noen meg, så virker dette utrolig dumt
Har de utstyr og kompetanse for Schengen-exit på Svalbard? Det er ut av Schengen og pass skal sjekkes mot div registre m.v.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2017, 18:45   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Har de utstyr og kompetanse for Schengen-exit på Svalbard? Det er ut av Schengen og pass skal sjekkes mot div registre m.v.
Med tanke på at de ofte har direkte-charters fra Düsseldorf, Frankfurt og andre steder i Europa så bør det vel være fasiliteter for det? Det være sagt så er det nok antakeligvis bedre planlagt enn dette stuntet, så spørs jo om riktig personell er våken, tilgjengelige osv.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2017, 20:46   #8
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Ikke vet jeg, men mistenker at det er fordi alle pass nå skal scannes før utreise. Slik var det ikke tidligere.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 00:31   #9
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Litt OT, men må pax ut av flyet i TOS for å gå gjennom passkontrollen for så tilbake igjen?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 01:32   #10
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Litt OT, men må pax ut av flyet i TOS for å gå gjennom passkontrollen for så tilbake igjen?
Spørs hvilken retning du snakker om?

Ved reise fra Longyearbyen til Tromsø/Oslo er det normalt sett:
1) Pass/ID-kontroll ved Longyearbyen lufthavn (før du får gå inn i gate-området).
2) Ved mellomlanding i Tromsø, før videre flight til Oslo: må du gå ut av flyet, hente din egen baggasje, gå gjennom toll og så sjekke inn bag + gå gjennom security igjen.

Ved reise fra Tromsø må du normalt sett gå gjennom en pass/ID-kontroll før du når gaten som går til Longyearbyen. Om du kommer fra Oslo og flyr via Tromsø må du ut av flyet og gå gjennom passkontroll før du kommer inn i gateområdet som alle andre.

Relativt logiske steg i og med at Longyearbyen-Tromsø/Tromsø-Oslo også selges separat, og Oslo-Tromsø/Tromsø-Longyearbyen også selges separat.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 10:15   #11
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Svalbard er utenfor Schengen. Alle pass skal sjekkes på Schengen-grensa, dvs i Norge, Tyskland eller hvor i Schengen flyet går fra. Svalbard har fasiliteter for å sjekke pass, men har ingenting med Schengen å gjøre.

Det er både pass- og tollkontroll ved ankomst Norge fra Svalbard. Dette gjelder luft- og skipsfart. Før Schengen var det kun tollkontroll i Tromsø/Oslo. Da måtte crewet også ut og gjennom tollen før de kunne fortsette til FBU som det var den gangen jeg fløy som en del av mannskapet i 1994.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 10:27   #12
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Svalbard er utenfor Schengen. Alle pass skal sjekkes på Schengen-grensa, dvs i Norge, Tyskland eller hvor i Schengen flyet går fra. Svalbard har fasiliteter for å sjekke pass, men har ingenting med Schengen å gjøre.
Altså er kjernen ved poenget at begrepet "passkontroll" er feil, mens "inn og utreise-kontroll" er riktig?

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...-mel/id628539/

Quote:
"Etter Schengenregelverket skal det foretas kontroll av alle som passerer en Schengen yttergrense. Siden Svalbard ikke er en del av Schengenområdet, må det foretas kontroll av alle som reiser mellom Svalbard og det norske fastlandet."

"Pass eller nasjonalt ID-kort vil tilfredsstille Schengenregelverkets krav til identitetskontroll."
Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Det er både pass- og tollkontroll ved ankomst Norge fra Svalbard. Dette gjelder luft- og skipsfart.
Nå gjør du meg såpass usikker at jeg spør; er det passkontroll (eller snakker vi om ID/inn og utreisekontroll) i Longyearbyen eller ved ankomst Norge (fra Svalbard)? Nå er det plutselig 4 år siden sist jeg var på Svalbard så det er mulig at jeg husker feil ang at man kontrolleres før gate i Longyearbyen. Også føler jeg at du ovenfor skriver at kontrollen skal utføres der flyet går FRA, men her skriver du ankomst? Vil gjerne forstå alt riktig
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 10:30   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
Default

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Med tanke på at de ofte har direkte-charters fra Düsseldorf, Frankfurt og andre steder i Europa så bør det vel være fasiliteter for det?
I Europa har de også grensekontroll for å reise ut av Schengen på linje med fly til UK for eksempel

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
A
Nå gjør du meg såpass usikker at jeg spør; er det passkontroll (eller snakker vi om ID/inn og utreisekontroll) i Longyearbyen eller ved ankomst Norge (fra Svalbard)? Nå er det plutselig 4 år siden sist jeg var på Svalbard så det er mulig at jeg husker feil ang at man kontrolleres før gate i Longyearbyen. Også føler jeg at du ovenfor skriver at kontrollen skal utføres der flyet går FRA, men her skriver du ankomst? Vil gjerne forstå alt riktig
Ut og inn i Schengen skal gjøres ved Schengens yttergrense, med andre ord på OSL/TOS. Ut inn av andre territorier gjøres ved territoriets yttergrense avhengig av hva det "territoriet" har bestemt. Tilsvarende når du eks. reiser ut av Tyskland til UK så viser du pass både i Tyskland og i London. Reiser du fra UK så har de valgt å IKKE ha passkontroll/utreisekontroll så man viser bare pass inn i Tyskland. (Samme med USA også)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 30-09-2017 at 10:35.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 12:49   #14
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Med andre ord var det altså helt riktig at flyet ubetinget måtte tilbake til Norge, fordi denne sjekken *skal* utføres ved Schengengrensas utreisepunkt. Ikke på ankomstpunkt?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 13:53   #15
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Altså er kjernen ved poenget at begrepet "passkontroll" er feil, mens
Nå gjør du meg såpass usikker at jeg spør; er det passkontroll (eller snakker vi om ID/inn og utreisekontroll) i Longyearbyen eller ved ankomst Norge (fra Svalbard)? Nå er det plutselig 4 år siden sist jeg var på Svalbard så det er mulig at jeg husker feil ang at man kontrolleres før gate i Longyearbyen. Også føler jeg at du ovenfor skriver at kontrollen skal utføres der flyet går FRA, men her skriver du ankomst? Vil gjerne forstå alt riktig
Her må vi skille snørr og barter - eller Schengen-kontroll og ID-kontroll.

Schengen-kontroll er full kontroll med all bells and whistles - inn og ut av Schengen-området. Der scannes passet og man blir registrert inn og ut. Det skjer i Schengen-området og når et fly går fra Schengen, må det nødvendigvis skje der. Den reisende skal registreres ut av Schengen. Det er derfor det er passkontroll ut av Norge til Storbritannia som ikke er del av Schengen.

Det som skjer på Svalbard er vel en ID-kontroll. Det skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har vært der etter Schengen og har kun reist i uniform og med splittflagg dit (med unntak av en tur i 1994 da jeg ikke var på land).
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 13:54   #16
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Med andre ord var det altså helt riktig at flyet ubetinget måtte tilbake til Norge, fordi denne sjekken *skal* utføres ved Schengengrensas utreisepunkt. Ikke på ankomstpunkt?
Enkelt sagt, ja.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 14:19   #17
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Her må vi skille snørr og barter - eller Schengen-kontroll og ID-kontroll.

Schengen-kontroll er full kontroll med all bells and whistles - inn og ut av Schengen-området. Der scannes passet og man blir registrert inn og ut. Det skjer i Schengen-området og når et fly går fra Schengen, må det nødvendigvis skje der. Den reisende skal registreres ut av Schengen. Det er derfor det er passkontroll ut av Norge til Storbritannia som ikke er del av Schengen.

Det som skjer på Svalbard er vel en ID-kontroll. Det skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har vært der etter Schengen og har kun reist i uniform og med splittflagg dit (med unntak av en tur i 1994 da jeg ikke var på land).
Takk, unbeknownst of why, så finner jeg dette veldig interessant.
Kan gi deg current affairs både ved ankomst og avgang fra Svalbard til sjøss og til lufts i løpet av uka, ved interesse
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 15:52   #18
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Våre uniformer passerte alle kontroller. Det var vi som var kontrollen...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 19:00   #19
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Det kan vel heller ikke kalles passkontroll, all den tid norske borgere ikke trenger pass, men norsk ID for å komme seg til Svalbard?

Dette er derimot ikke alle klar over, og da jeg stod på Kjevik og skulle sjekke inn på min reise til Longyearbyen i fjor (KRS-OSL-LYR) så var det med nød og neppe at SAS-dama på Kjevik ville sjekke meg inn fordi jeg ikke hadde pass, men kun norsk førerkort (og bankkort). I "passkontrollen" på OSL var det null problem å slippe gjennom med førerkort og boardingkort til Svalbard. I gaten sjekket de også boardingkort og ID-kort, og pass for de som ikke er norske borgere.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2017, 19:13   #20
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
Default Re: Hva skjedde med SAS flyet fra TOS til Svalbard

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Dette er derimot ikke alle klar over, og da jeg stod på Kjevik og skulle sjekke inn på min reise til Longyearbyen i fjor (KRS-OSL-LYR) så var det med nød og neppe at SAS-dama på Kjevik ville sjekke meg inn fordi jeg ikke hadde pass, men kun norsk førerkort (og bankkort). I "passkontrollen" på OSL var det null problem å slippe gjennom med førerkort og boardingkort til Svalbard. I gaten sjekket de også boardingkort og ID-kort, og pass for de som ikke er norske borgere.
Wow, hun er jo ekstremt lite oppdatert all den tid reglene har vært krystallklare siden 12/2010

Som det står her, https://www.regjeringen.no/no/aktuel...-mel/id628539/ (også gjengitt hos sysselmannen)
"Da nasjonalt ID-kort per i dag ikke er tilgjengelig i Norge, og det ikke er ønskelig å innføre passplikt for norske borgere ved reiser innen riket, er det vedtatt en overgangsordning som innebærer at nordmenn kan legitimere seg med førerkort utstedt etter 1998, bankkort eller Forsvarsdepartementets Identitetskort. Overgangsordningen vil gjelde frem til nasjonalt ID-kort innføres i Norge. Dokumentene må være utstedt i Norge og minst inneholde navn, bilde og fødselsdato."
Rundskriv fra Desember 2010...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva skjer med SAS flyet som skulle lande på LYR nå? Concorde98 Småprat 11 13-07-2015 18:40
Hva skjedde med WF0446? barteki Småprat 0 15-08-2013 20:46
Hva skjedde med SAS F50 FlyboyKarsten Flyforum 18 29-11-2011 15:59
Hva skjedde med XL- maskinen til DY i dag? litt-amatør Flyforum 15 10-01-2008 19:10


All times are GMT +2. The time now is 08:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.