![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2013
Posts: 867
|
![]()
Hei
Noen som vet hvorfor SAS flyet fra TOS til Svalbard snudde plutselig?? Dette SAS flyet var nesten framme på Svalbard, men fikk plutselig beskjed om å snu. Både avisene Fremover og Nordlys melder dette for 20 min siden. Kommer ikke inn på artikkelen. Plus+++ sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Manglende passkontroll på Evenes. Mellomlandet der i stedet for TOS pga tåke
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 81
|
![]()
Av ren nysgjerrighet; hvem sitt ansvar er det når passkontroll ikke ble gjennomført i dette tilfellet? Flyselskapet ved kapteinen, bakkepersonalet eller politiet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
|
![]() Quote:
Men av annen nysgjerrighet, kunne ikke Sysselmannen sjekket dette ved ankomst, han har vel politimyndighet, og ev. retunert tvilstilfeller med samme fly. Spør noen meg, så virker dette utrolig dumt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]()
Med tanke på at de ofte har direkte-charters fra Düsseldorf, Frankfurt og andre steder i Europa så bør det vel være fasiliteter for det? Det være sagt så er det nok antakeligvis bedre planlagt enn dette stuntet, så spørs jo om riktig personell er våken, tilgjengelige osv.
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Ikke vet jeg, men mistenker at det er fordi alle pass nå skal scannes før utreise. Slik var det ikke tidligere.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Litt OT, men må pax ut av flyet i TOS for å gå gjennom passkontrollen for så tilbake igjen?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() Quote:
![]() Ved reise fra Longyearbyen til Tromsø/Oslo er det normalt sett: 1) Pass/ID-kontroll ved Longyearbyen lufthavn (før du får gå inn i gate-området). 2) Ved mellomlanding i Tromsø, før videre flight til Oslo: må du gå ut av flyet, hente din egen baggasje, gå gjennom toll og så sjekke inn bag + gå gjennom security igjen. Ved reise fra Tromsø må du normalt sett gå gjennom en pass/ID-kontroll før du når gaten som går til Longyearbyen. Om du kommer fra Oslo og flyr via Tromsø må du ut av flyet og gå gjennom passkontroll før du kommer inn i gateområdet som alle andre. Relativt logiske steg i og med at Longyearbyen-Tromsø/Tromsø-Oslo også selges separat, og Oslo-Tromsø/Tromsø-Longyearbyen også selges separat.
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Svalbard er utenfor Schengen. Alle pass skal sjekkes på Schengen-grensa, dvs i Norge, Tyskland eller hvor i Schengen flyet går fra. Svalbard har fasiliteter for å sjekke pass, men har ingenting med Schengen å gjøre.
Det er både pass- og tollkontroll ved ankomst Norge fra Svalbard. Dette gjelder luft- og skipsfart. Før Schengen var det kun tollkontroll i Tromsø/Oslo. Da måtte crewet også ut og gjennom tollen før de kunne fortsette til FBU som det var den gangen jeg fløy som en del av mannskapet i 1994.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() Quote:
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...-mel/id628539/ Quote:
Quote:
![]()
__________________
Spoiler mixer |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]() Quote:
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 30-09-2017 at 10:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]()
Med andre ord var det altså helt riktig at flyet ubetinget måtte tilbake til Norge, fordi denne sjekken *skal* utføres ved Schengengrensas utreisepunkt. Ikke på ankomstpunkt?
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Schengen-kontroll er full kontroll med all bells and whistles - inn og ut av Schengen-området. Der scannes passet og man blir registrert inn og ut. Det skjer i Schengen-området og når et fly går fra Schengen, må det nødvendigvis skje der. Den reisende skal registreres ut av Schengen. Det er derfor det er passkontroll ut av Norge til Storbritannia som ikke er del av Schengen. Det som skjer på Svalbard er vel en ID-kontroll. Det skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har vært der etter Schengen og har kun reist i uniform og med splittflagg dit (med unntak av en tur i 1994 da jeg ikke var på land).
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Enkelt sagt, ja.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() Quote:
Kan gi deg current affairs både ved ankomst og avgang fra Svalbard til sjøss og til lufts i løpet av uka, ved interesse ![]()
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Våre uniformer passerte alle kontroller. Det var vi som var kontrollen...
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]()
Det kan vel heller ikke kalles passkontroll, all den tid norske borgere ikke trenger pass, men norsk ID for å komme seg til Svalbard?
Dette er derimot ikke alle klar over, og da jeg stod på Kjevik og skulle sjekke inn på min reise til Longyearbyen i fjor (KRS-OSL-LYR) så var det med nød og neppe at SAS-dama på Kjevik ville sjekke meg inn fordi jeg ikke hadde pass, men kun norsk førerkort (og bankkort). I "passkontrollen" på OSL var det null problem å slippe gjennom med førerkort og boardingkort til Svalbard. I gaten sjekket de også boardingkort og ID-kort, og pass for de som ikke er norske borgere.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() Quote:
![]() Som det står her, https://www.regjeringen.no/no/aktuel...-mel/id628539/ (også gjengitt hos sysselmannen) "Da nasjonalt ID-kort per i dag ikke er tilgjengelig i Norge, og det ikke er ønskelig å innføre passplikt for norske borgere ved reiser innen riket, er det vedtatt en overgangsordning som innebærer at nordmenn kan legitimere seg med førerkort utstedt etter 1998, bankkort eller Forsvarsdepartementets Identitetskort. Overgangsordningen vil gjelde frem til nasjonalt ID-kort innføres i Norge. Dokumentene må være utstedt i Norge og minst inneholde navn, bilde og fødselsdato." Rundskriv fra Desember 2010... ![]()
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva skjer med SAS flyet som skulle lande på LYR nå? | Concorde98 | Småprat | 11 | 13-07-2015 18:40 |
Hva skjedde med WF0446? | barteki | Småprat | 0 | 15-08-2013 20:46 |
Hva skjedde med SAS F50 | FlyboyKarsten | Flyforum | 18 | 29-11-2011 15:59 |
Hva skjedde med XL- maskinen til DY i dag? | litt-amatør | Flyforum | 15 | 10-01-2008 19:10 |