Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-08-2017, 13:34   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
SAS Trafikktall SAS juli 2017

Litt flere passasjerer, men litt flere ledige seter per fly, dog så ser det ut som yielden er litt mer under kontroll og er svakt opp, selv om lavere dollarkurs vel hjelper mer

http://mb.cision.com/Main/290/2322725/707507.pdf

Quote:
• Scheduled traffic (RPK) increased 6.7% and the capacity (ASK) was up 8.8%.
• The load factor decreased by 1.7 p.u. versus last year to 86.5%.
• Scheduled number of passengers increased by 2.2% to 2.5 million passengers in July, the highest
number of passengers that SAS has transported in July.
• The preliminary currency adjusted yield increased 1% and the PASK decreased 1% in July 2017 vs. last
year. The nominal yield increased 2% and the nominal PASK was unchanged vs. last year
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2017, 14:33   #2
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
Default Re: Trafikktall SAS juli 2017

Hvordan beregner SAS load factor på avganger hvor de blokkerer seter i SAS Plus?

F.eks, en B738 har 180 seter, 10 midtseter blokkeres i Plus, 170 selges og alle 170 møter opp til avgang. Har da den avgangen 100% load factor (170 av 170 solgt) eller 94,4% load factor (170 av 180 solgt)?

Hvis siste brukes, virker det logisk at de har lavere load factor enn f.eks DY som selger alle setene?
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2017, 14:36   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
Default Re: Trafikktall SAS juli 2017

Quote:
Originally Posted by CRJ1000ER View Post
Hvordan beregner SAS load factor på avganger hvor de blokkerer seter i SAS Plus?

F.eks, en B738 har 180 seter, 10 midtseter blokkeres i Plus, 170 selges og alle 170 møter opp til avgang. Har da den avgangen 100% load factor (170 av 170 solgt) eller 94,4% load factor (170 av 180 solgt)?

Hvis siste brukes, virker det logisk at de har lavere load factor enn f.eks DY som selger alle setene?


Nå blokkerer jo ikke SAS midtsetene i plus, så det blir jo uansett en ikke relevant problemstilling

De forsøker seg riktignok på en "soft block" ved å forsøke la seter i Plus stå tomme når flyet ikke er fullt (så kan man sikkert diskutere om de lykkes eller ikke), men i prinsippet så er jo alle setene på alle avganger på salg
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2017, 19:44   #4
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
Default Re: Trafikktall SAS juli 2017

Sier du det... trodde de blokkerte, jeg. Har hørt så mange som mener dette hardnakket. Takk for korreksjon :-)
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2017, 19:54   #5
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: Trafikktall SAS juli 2017

Det var den gang det het Business class på Europa flightene, at SAS blokkerte alle midt-setene. Det har ikke vært praksis når konseptet ble gjort om til SAS Pluss.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2017, 21:17   #6
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,559
Default Re: Trafikktall SAS juli 2017

Quote:
Originally Posted by CRJ1000ER View Post
Sier du det... trodde de blokkerte, jeg. Har hørt så mange som mener dette hardnakket. Takk for korreksjon :-)

Nettopp ankommet OSL med SK1470 fra CPH. Stappfull A321 og 8 rader Plus, alle midtseter fylt opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2017, 10:00   #7
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
Default Re: Trafikktall SAS juli 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå blokkerer jo ikke SAS midtsetene i plus, så det blir jo uansett en ikke relevant problemstilling

De forsøker seg riktignok på en "soft block" ved å forsøke la seter i Plus stå tomme når flyet ikke er fullt (så kan man sikkert diskutere om de lykkes eller ikke), men i prinsippet så er jo alle setene på alle avganger på salg
De lager ofte en veldig stor Plus kabin. Det er kanskje 10 rader plus, men det sitter bare mennesker på de første fem radene. Opplever det ofte innenlands, og også da vi fløy til secilia i sommer. Til Sicilia lurte jeg på om de rett og slett ikke solgte mer enn 140 seter i tilfelle de måtte bytte fra 737-800 til -700. Å skulle finne 58 ekstra seter dit er sikkert ikke så lett i juli.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trafikktall SAS oktober 2017 Someone Flyforum 5 13-11-2017 14:58
SAS august 2017 trafikktall Someone Flyforum 0 07-09-2017 12:56
Trafikktall SAS mai 2017 Someone Flyforum 0 08-06-2017 12:03
SAS trafikktall april 2017 FlightDeck Flyforum 3 08-05-2017 12:30
SAS trafikktall januar 2017 Someone Flyforum 11 10-02-2017 19:37


All times are GMT +2. The time now is 04:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.