Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2017, 11:44   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,439
SAS SAS trafikktall januar 2017

Passasjerer: 1.929 +9,8%
ASK: +11,3%
RPK: +20,5%
Belegg: 69,0% +5,3%
Yield: -6%
PASK: +2%

http://mb.cision.com/Main/290/2181610/624715.pdf

Størst vekst på IC med 33%, og generelt sett langt fullere fly, men til dårligere inntjening. Dollarkurs og den norske passasjeravgiften er det som drar ned inntjeningen betraktlig
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 03:01   #2
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 650
Default Re: SAS trafikktall januar 2017

Og vips var SAS lillebror. Norwegian fraktet flere passasjerer både i januar og i 2016.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 13:14   #3
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,793
Default Re: SAS trafikktall januar 2017

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Og vips var SAS lillebror. Norwegian fraktet flere passasjerer både i januar og i 2016.
Hvor være stor når man er (u)lykkelig som liten
krølle is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 13:17   #4
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 650
Default Re: SAS trafikktall januar 2017

Tror selskaper med rød snute er betydelig mer lykkelig enn konkurrentene. SAS har det vel sånn ca middels minus pr nå, de er i hovedsak ute av stormen, for denne gangen..
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 13:18   #5
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 650
Default Re: SAS trafikktall januar 2017

Kan også være verd å få med seg at Norwegian flyttet disse passasjerene med langt færre maksiner enn SAS.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 16:08   #6
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: SAS trafikktall januar 2017

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Kan også være verd å få med seg at Norwegian flyttet disse passasjerene med langt færre maksiner enn SAS.
Norwegian og SAS har to ganske forskjellige bedriftskonsepter. På noen ruter konkurrerer de om de samme passasjerene, på mange andre ruter ikke. Norwegian som lavprisselskap er avhengig av veldig høyt belegg for å tjene penger, SAS ikke SÅ mye. På mange ruter flyr SAS med høye frekvenser. Det er det den best betalende kundegruppen til SAS krever. DY flyr først og fremst på tidspunkt og frekvenser som passer selskapet, ikke så mye passasjerene.

Nå er ikke jeg noen ekspert på hvor mange fly de forskjellige selskapene opererer akkurat i dag, men SAS har vel rundt 125 fly og DY har 122? Hvis du teller med wet lease så har begge selskapene regelmessige wet lease-avtaler med flere operatører.
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 16:14   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,439
Default Re: SAS trafikktall januar 2017

Jeg vil nesten si at selvfølgelig er nå Norwegian større enn SAS. Noe annet ville bety Norwegian har feilet med å bli et europeisk selskap.


Og antall fly er jo litt uvesentlig, selv om det stemmer Norwegian utnytter sine bedre, så er det lite 70, 90, 123 og 141 deres fly som fly for Norwegian
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 16:34   #8
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS trafikktall januar 2017

Quote:
Originally Posted by Flap15 View Post
DY flyr først og fremst på tidspunkt og frekvenser som passer selskapet, ikke så mye passasjerene.
Og SAS flyr først og fremst pax via, mens DY flyr de direkte..
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 16:52   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS trafikktall januar 2017

Det er mange forskjeller mellom SAS og Norwegian.

Ser man på gjennomsnittlig flydd distanse pr flight så flydde SAS de siste 12 måneder på en slik flight 1293 km, mens Norwegian 1745 km på en slik flight - med andre ord har Norwegian en segmentlengde som 35% lengre enn SAS.

På RPK skiller enda litt mer mellom selskapene, SAS hadde en RPK på 38 189 million passasjer km, mens Norwegian 51 756 million passasjer km hvilket gir 36% forskjell.

Der SAS skiller seg vesentlig fra Norwegian er passasjervekst siste 12 måneder, og SAS fikk 1,26 millioner flere passasjerer, mens Norwegian hadde 3,76 millioner flere passasjerer noe som er all time high for selskaper.

Med en slik vekst spørs det om ikke Norwegian kommer til å bryte streken for 30 million passasjerer siste 12 måneder i løpet av denne måneden (februar 2017).
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 16:57   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS trafikktall januar 2017



Bare for å vise at veksten til Norwegian er mye mer kontrollert og kan også utrykkes matematisk hvilket ikke kan sies om berg og dalbanen SAS sitt 12 måneders passasjertall.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 10-02-2017 at 16:59.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 17:06   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,439
Default Re: SAS trafikktall januar 2017

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Og SAS flyr først og fremst pax via, mens DY flyr de direkte..


Nåja, flertallet er SAS sine passasjerer er jo faktisk direkte. Og begynner bli endel transfer hos DY etterhvert.

Selv om ja, SAS har en langt større andel. Men markedet trenger jo begge tilbudene for å både kunne tilby høy frekvens via og lavere frekvens direkte. Og et mulig mellom disse ytterpunktene
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 19:37   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SAS trafikktall januar 2017

SAS som lillebror er vel ikke overraskende, med NAS' voldsomme ekspansjon. Men man kan leve godt som lillebror, så lenge man infinner seg med situasjonen, benytter de huller som byr seg og tar vare på sine (lojale) kunder.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trafikktall SAS oktober 2017 Someone Flyforum 5 13-11-2017 14:58
Trafikktall SAS juli 2017 Someone Flyforum 6 09-08-2017 10:00
SAS trafikktall april 2017 FlightDeck Flyforum 3 08-05-2017 12:30
Skandinaviske trafikktall Januar 2017 Frode789 Flyforum 19 01-03-2017 10:16
Norwegian trafikktall januar 2017 Someone Flyforum 4 07-02-2017 13:00


All times are GMT +2. The time now is 08:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.