![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,439
|
![]()
Passasjerer: 1.929 +9,8%
ASK: +11,3% RPK: +20,5% Belegg: 69,0% +5,3% Yield: -6% PASK: +2% http://mb.cision.com/Main/290/2181610/624715.pdf Størst vekst på IC med 33%, og generelt sett langt fullere fly, men til dårligere inntjening. Dollarkurs og den norske passasjeravgiften er det som drar ned inntjeningen betraktlig |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 650
|
![]()
Og vips var SAS lillebror. Norwegian fraktet flere passasjerer både i januar og i 2016.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,793
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 650
|
![]()
Tror selskaper med rød snute er betydelig mer lykkelig enn konkurrentene. SAS har det vel sånn ca middels minus pr nå, de er i hovedsak ute av stormen, for denne gangen..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 650
|
![]()
Kan også være verd å få med seg at Norwegian flyttet disse passasjerene med langt færre maksiner enn SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
|
![]() Quote:
Nå er ikke jeg noen ekspert på hvor mange fly de forskjellige selskapene opererer akkurat i dag, men SAS har vel rundt 125 fly og DY har 122? Hvis du teller med wet lease så har begge selskapene regelmessige wet lease-avtaler med flere operatører. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,439
|
![]()
Jeg vil nesten si at selvfølgelig er nå Norwegian større enn SAS. Noe annet ville bety Norwegian har feilet med å bli et europeisk selskap.
Og antall fly er jo litt uvesentlig, selv om det stemmer Norwegian utnytter sine bedre, så er det lite 70, 90, 123 og 141 deres fly som fly for Norwegian ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er mange forskjeller mellom SAS og Norwegian.
Ser man på gjennomsnittlig flydd distanse pr flight så flydde SAS de siste 12 måneder på en slik flight 1293 km, mens Norwegian 1745 km på en slik flight - med andre ord har Norwegian en segmentlengde som 35% lengre enn SAS. På RPK skiller enda litt mer mellom selskapene, SAS hadde en RPK på 38 189 million passasjer km, mens Norwegian 51 756 million passasjer km hvilket gir 36% forskjell. Der SAS skiller seg vesentlig fra Norwegian er passasjervekst siste 12 måneder, og SAS fikk 1,26 millioner flere passasjerer, mens Norwegian hadde 3,76 millioner flere passasjerer noe som er all time high for selskaper. Med en slik vekst spørs det om ikke Norwegian kommer til å bryte streken for 30 million passasjerer siste 12 måneder i løpet av denne måneden (februar 2017).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() ![]() Bare for å vise at veksten til Norwegian er mye mer kontrollert og kan også utrykkes matematisk hvilket ikke kan sies om berg og dalbanen SAS sitt 12 måneders passasjertall.
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 10-02-2017 at 16:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,439
|
![]() Nåja, flertallet er SAS sine passasjerer er jo faktisk direkte. Og begynner bli endel transfer hos DY etterhvert. Selv om ja, SAS har en langt større andel. Men markedet trenger jo begge tilbudene for å både kunne tilby høy frekvens via og lavere frekvens direkte. Og et mulig mellom disse ytterpunktene |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
SAS som lillebror er vel ikke overraskende, med NAS' voldsomme ekspansjon. Men man kan leve godt som lillebror, så lenge man infinner seg med situasjonen, benytter de huller som byr seg og tar vare på sine (lojale) kunder.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikktall SAS oktober 2017 | Someone | Flyforum | 5 | 13-11-2017 14:58 |
Trafikktall SAS juli 2017 | Someone | Flyforum | 6 | 09-08-2017 10:00 |
SAS trafikktall april 2017 | FlightDeck | Flyforum | 3 | 08-05-2017 12:30 |
Skandinaviske trafikktall Januar 2017 | Frode789 | Flyforum | 19 | 01-03-2017 10:16 |
Norwegian trafikktall januar 2017 | Someone | Flyforum | 4 | 07-02-2017 13:00 |