![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
|
![]()
En Fokker 100 fra TAM mistet venstre dør fremme under en flygning fra Sao Paulo til Rio de Janeiro.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle1415393.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
|
![]()
Trodde ikke dette var mulig jeg, Har skjønt det slik at man ikke kan åpne en dør i luften p.g.a trykket?
Noen som kan bekrefte at det ikke er mulig for en F.T.M.B å åpne en dør i luften hvis han vil av? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Du har helt rett.. Det skal ikke være mulig, men i dette tilfellet var døren etter sigende ikke ordentlig låst, og en stund etter takeoff fikk visstnok pilotene indikasjon på at døra var ulåst. Etter sigende, så skal døra ha blitt blåst ut da en av flyvertinnene tok tak i håndtaket som låser døra, med den hensikt å bekrefte at døra var låst.
Heldig for vedkommende at nevnte håndtak ikke sitter på døra i så tilfelle... Forøvrig falt døra fra 6.000 ft... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,570
|
![]()
Ikke første gang dette har skjedd. For noen få år siden åpnet en fremre flydør seg på en F 100 også i Brasil. Flight International viste bilde av maskinen under landing med døren hengende ned. Landingen gikk vistnok greit. Tror det og var en TAM maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Kanskje de har så kort turnaround tid at de åpner døra før landing for å spare inn noen sekunder.
![]()
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,570
|
![]()
Ja, og de som ønsker kan gå av under innflyging over de forsteder de bor i...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
Når flyet er i kun 6000 fot er trykket så lavt at døren kan åpnes!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Om man f.eks i 6.000 fot har en kabinhøyde på 2.000 fot (just guessing), så vil trykkforskjellen utgjøre bortimot 120 kg pr. kvadratmeter på døra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trønder vs. flydør, 0-1. | kekker | Småprat | 3 | 07-01-2014 20:14 |
Pilot på nødtelefonen: – Passasjeren ramlet ut av flyet! | Hpkris | Småprat | 0 | 15-11-2013 12:47 |
Flyvertinne falt ut av flydør | TrondD | Småprat | 11 | 08-05-2012 23:31 |
Flydør åpen under take-off ! | C130 | Flyforum | 12 | 04-10-2010 22:34 |
Prøvde å åpne flydør i lufta | TG923 | Flyforum | 13 | 05-08-2005 13:35 |