![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,562
|
![]()
AirBaltic har utlyst et tilbud (RFP) for en erstatter for deres Q400 maskiner. De ønsker seg jetfly og ser ut som CSeries eller Embraer E2 er de sterkeste kandidatene. Lease på de første Q400 går ut i 2021, men det er mulig de ønsker flyene før dette
http://aviationweek.com/awincommerci...eplacement-rfp Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,678
|
![]()
Tja, Q400 begynner jo å bli over 30 år gammel. Riktignok er ikke AirBaltics maskiner såpass oppi årene, men det tar jo også noen år å få på plass en ny flytype. CS100 er egentlig ikke noe alternativ hvis de ikke ønsker å øke kapasiteten kraftig. Q400 har 76 seter, CS100 rundt 125. E175-E2 er den som ligger nærmest Q400 i antall seter, 80-90.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,562
|
![]() Quote:
Konkurrenten fra ATR er jo omtrent samme alder, selv om mye jo har skjedd siden de første variantene kom |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,678
|
![]()
Uuups, ja der gikk det litt for fort i svingen. Det jeg mente å si var selvsagt at Q400 baserer seg på en type som er over 30 år, men at selve Q400-flyene ikke er så gamle. Uansett ser det ut til at AirBaltic har begynt å legge seg mer frempå med fornying av flåten, skal bli interessant å se hva som kommer etterhvert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,288
|
![]()
BT er vel blant de som sender Q400 ut på lengst ruter i Europa?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,940
|
![]()
CS100 er nok det beste. Blir crazy days med 2 flytyper av typen jet. Du bør ha 100+ seter uansett for å få ned kostnader.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,678
|
![]() Quote:
Det er heller ikke all verdens forskjell mellom CS100 og CS300, selvsagt avhengig av hvordan man stabler seter, og AirBaltic stabler tett, men likevel ikke mer enn rundt 20%. Og en CS300 tar nesten dobbelt så mange pax som en Q400. Skal bli interessant å se hva de ender opp med, det er jo heller ingen reelle turboproparvtagere til noen av DHC-8 versjonene på tegnebrettet ennå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ut på tur med airBaltic Dash 8 Q400 | EspenRR | Bilder & foto | 0 | 05-09-2015 16:21 |
SAS vil erstatte nordmenn med billigere svensker | sirpjalle | Flyforum | 4 | 12-08-2009 10:32 |
Hva skjer med de Q400 som skulle til airBaltic? | EB | Flyforum | 2 | 01-01-2009 14:10 |
Hvilket fly skal erstatte Q400? | Trety | Flyforum | 49 | 02-11-2007 21:16 |