![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Bjørn Kjos lover å skape tusenvis av jobber i Norge, hvis han får fly over Russland på veien til Asia
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,912
|
![]()
Nå som flyene skal omregistreres til -EI (NAI) burde vel Irske EU rettigheter være gjeldende?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,312
|
![]()
Er det en oversikt på dette noen plass? Skal hele flåten ut?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Hvis han enkelt skal få til det burde han kjøpe russiske fly.
Synd men sant! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,912
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,312
|
![]()
Ja, da virker det underlig at den Norske stat skal bry seg noe med dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,080
|
![]()
Tusenvis av arbeidsplasser blir det jo sikkert. Men har en vært på Vestlandet om sommeren vet en jo at dette stort sett er arbeidplasser nordmenn ikke gidder ha. Men bra for andre nasjonaliteter i Europa.
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2014
Posts: 853
|
![]() Quote:
Det trengs snart noen tiltak for å beholde norsk kompentanse i flyene slik at vi ikke mister all kompetansen "in the race to the bottom". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
En nettolønnsordning for flytransport må vel først implementeres i regelverket i EU/eøs før Norge evt kan innføre dette. Pr idag er det vel bare maritim transport som er tiilatt tror jeg.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Hva med fritak/redusert arbeidsgiveravgift for personell med base i Norge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Ja og nei. I utgangspunktet forhandler jo ikke norske myndigheter trafikkrettigheter for irske selskaper. På den annen side er Norwegian fortsatt et norskeid konsern, og norske myndigheter har gjerne en finger med når norske industriinteresser starter opp i utlandet. Det er også viktig for Norge å ha gode flyforbindelser til Asia, uavhengig om det er Norwegian, Aeroflot eller Thai som flyr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,336
|
![]()
Jeg skjønner ikke denne luftfartsavtalen spesielt godt.... Kun SAS kan i følge avtalen fly over russisk territorium på skandinaviske ruter til Asia. Hvorfor kan da alle russiske selskaper fly over norsk territorium på russiske ruter mellom Russland og Nord-Amerika og de karibiske øyer/Cuba? Hvorfor ikke bare Aeroflot?
Hva er det jeg har misforstått her? Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
|
![]()
Dette har såvidt jeg husker blitt debattert i en eller flere andre tråder også, og jeg sitter heller ikke med alle detaljene i denne saken. Men, kortversjonen av avtalens tilblivelse er omtrent følgende:
Den originale avtalen med datidens Sovjet ble fremforhandlet mens SAS var det eneste flyselskapet i Skandinavia som a) hadde praktiske muligheter til å kunne gjennomføre ruteflyginger på såpass lange strekninger, og kanskje vel så viktig for avtalens utforming; b) var det flyselskapet de tre statene var interessert i å støtte. Husk på at f.eks Braathens SAFE pionerrute til Hong Kong gikk rundt Sovjet før myndighetene "drepte" den ruten ved å nekte Braathens SAFE fornyet konsesjon. (Dette er en helt annen sak, men Braathens SAFE hadde allerede bestilt og fått lakkert opp en Constellation for bruk på den ruten da konsesjonen forsvant.) Sovjet var generelt vanskelige å ha med å gjøre (for å si det mildt!) og det var på den tiden få land forunt å få overflygingstillatelse. De aller fleste, inkludert SAS, fløy som oftest rundt Sovjtunionen via Anchorage til/fra Japan. De skandinaviske myndigheter klarte å få fremforhandlet en brukbar avtale, men da kun for SAS. Det var dessuten restriksjoner på ruteføringene og hvor mange flyvninger per uke som var tillatt osv. Etter at Sovjetunionen ble oppløst har Russland "arvet" avtalen. Nå er det nok mer et generelt ønske om å være vanskelig heller enn at Russland synes synd på innleide Thai'er o.l. som gjør at de nekter ikke-norsk besetning å fly over, men det kan jo synes som de er på gli mht. dette. Såvidt jeg vet sier Russland at Norwegian kan fly så mye de bare vil, men da med den forutsetning at crewet er helnorsk. Dette er jo et krav Norwegian hverken vil eller kan etterkomme. Norwegian har til tross for det fått en liten åpning med tillatelsen for overflyvning av den europeiske delen av Russland t/r Bangkok på OSL-ruten (ikke ARN og CPH), så vi får se hva som skjer videre utover. Jeg vil tro at markedet for en 787-rute til både Singapore, Kina og Japan kan være tilstede fra OSL. Singapore-ruten ser jo ut til å komme, men visstnok via en annen by i Europa(?) Som en annen her i tråden også påpekte her er det jo rart at det som de-facto er et irsk flyselskap ikke dekkes av avtalene mellom EU og Russland, spesielt på rutene fra ARN og CPH, men jeg kjenner ikke detaljene i hverken avtalen eller NAIs juridiske konsistens godt nok til å si hvorfor. Andre som har mer detaljer om dette? Last edited by KnutW; 20-12-2016 at 00:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,593
|
![]()
Men hvorfor ønsker Russland å være vanskelig? De vil jo få betaling, overflygingsavgift, for alle flyene som passerer. Det koster vel ikke noe mer for Russisk lufttrafikktjeneste om det passerer 10 - 20 fly mer pr døgn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
Byråkrati. Med innslag av korrupsjon. De skiter i hva det koster eller hva de tar inn. Litt sånn som man drev flyselskap før i tiden ..
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Kjos har synligvis skaffet seg noen skarpe Legal Counsels, jvt NAI med Freddy Lakers dröm gjort virkelighet, well done, karer ! Det tok dem noen tre är ä fikse saken, som var vel sä vrien som denne her nye sak ?! Det som Kjos forteller oss när han nevner dette med "tusenvis av jobber" er han har bestemt ä riste pä et nytt tre, for ä la fruktene regne ned. Han gir et kreftig spark inn pä maurtua og venter deretter ä finne ut hvor skoa trykker. Men det er ikke Jul hver dag i bransjen, det tar vel mannen og hans Legal Counsel-börster de neste to-tre ärene for ä finne veien gjennom denne russiske veggen ?! Men bare vent, folkens : Kjos er mht internasjonal trafikklovsetning like flink som Magnus Carlsen mht sjakkbrettet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Vesten (og Norges) økonomiske sanksjoner mot Russland gjør dem nok heller ikke mer medgjørlige i denne saken..
W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]() Quote:
![]() Blir jo ikke grisebillige billetter hvis man skal betale skatter og avgifter, skjønner dere! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
og næste skud på stammen bliver sikkert" Norwegianas Argentinas". Det bliver dette vel nødt til for at køre dette cirkus videre... At han vil skabe 1000vis af nye job i Norge er vel OK, men bliver de så besat med nordmænd ?? næppe...Lønningerne er sikkert for lave... Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Meglerhus jekker ned kursmålet på Norwegian. Mener Bjørn Kjos bør vurdere å selge fly | ATC-flyradar | Småprat | 9 | 13-02-2018 21:37 |
Det kan bli langt å fly til Asia, hvis Russland stenger Sibir | Discus | Flyforum | 25 | 14-09-2014 03:40 |
DY innfører bonusprogram i Norge hvis de får lov | LN-VLE | Småprat | 0 | 15-01-2012 17:45 |
Kjos: Vi skal skape et enormt marked | ENGM 911 | Flyforum | 7 | 14-01-2011 20:46 |
Jobber flyselskapene i Norge får å få tilbake bonuspoeng i norge? | vstenhjem | Flyforum | 6 | 22-03-2010 00:54 |