![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Sep 2016
Posts: 7
|
![]()
Da flyselskapet Fjellfly i Skien anskaffet sine to Scottish Aviation Twin Pioneer fly på midten av sekstitallet, var de foran sin tid. Widerøe fløy fremdeles med sjøfly og det norske kortbanenettet var ennå ikke påtenkt. Twin Pioneeren var på størrelse med en Twin Otter, men ble bygget i 50 årene med teknologi fra krigens dager. Selskapets opprinnelige plan var å bruke flyet til gjødsling av skog, men i stedet ble det satt inn i rutetrafikk mellom Fornebu, Hamar (800m), Torp og Geiteryggen, Skien (600m). På grunn av sitt noe spesielle utseende fikk flyet mange kallenavn, bl.a. Tørkestativet, Prammen, Fjellflycaravellen og Drivhuset.
Twin´en hadde halehjul og to 550 hesters stjernemotorer produsert av Alvis Leonides. En rekke stendere holdt de høyt monterte vingene oppe. Halen hadde tre finner med sideror. Flyet var primært bygget for Royal Air Force til å brukes i jungel- og ørkenoperasjoner rundt om i imperiet. Den kunne ta av på ekstremt kort bane og lande nesten som et helikopter. Med fulle flaps øket vingearealet med hele femti prosent. Et vanlig småfly var raskere enn Twin´en. Men neppe noe annet fly kunne på den tiden ta av med seksten passasjerer, to piloter og last på Geiteryggens 600 meter sandstripe. Det var fantastisk å få anledning til å starte min flykarriere som styrmann på denne maskinen i 1968. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Velkommen til forumet, og takk for en bra første-post.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Ukjent type for meg.
Trodde jeg hadde sett det meste ![]() Var det noe løft fra de små vingene mellom skrog og understell? Hvordan var det flyet i isingsforhold med alle hale finner og struts og slikt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Flott å lese slike historier/erfaringer - kom gjerne med flere.
Re kortbaner: VLS Vestlandske Luftfartsselskap fløy sjøflyrute langs Vestlandskysten, Stavanger-Trondheim i tillegg til Bergen-Trondheim med deHavilland Heron. Selskapet ønsket å gå helt over til landfly, og bestilte i 1956 to TwinPins. Bergen-Florø var planlagt som første rute, og flere andre steder var befart, bl.a. eks Tyske flystriper. Dessverre ble dette ikke noe av før selskapet gikk konkurs i 1957/58.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering Last edited by 1944vintage; 13-09-2016 at 10:38. Reason: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Fjellfly hadde utrolig mye gammelt materiell i løpet av selskapets levetid. Dette bilde tok jeg på Geiteryggen i 1966:
![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]() Quote:
Fra innholdsfortegnelsen: Nediset med Twin Pioneer side 219
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner Last edited by GF1; 15-09-2016 at 19:45. Reason: Flere detaljer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]()
Her er en Twin Pioneer med Winglets:
https://plus.google.com/photos/11024...88211149828370 Kilde Paul Zogg Hele serien til Paul Zogg er full av godbiter som det er vel verdt å bla igjennom.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,475
|
![]()
No shit, Sherlock! Der var det mye rart!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Jeg har byttet lysbilder med Paul i mange år og han har veldig mye som ingen andre har.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
Du mener vel mye fint Andreas ?
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,475
|
![]()
'Mye rart' i historisk sammenheng, er ubetinget positivt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
Join Date: Sep 2016
Posts: 7
|
![]()
Fjellfly
Da flyselskapet Fjellfly i Skien anskaffet sine to Scottish Aviation Twin Pioneer fly, var de foran sin tid. Widerøe fløy fremdeles med sjøfly og det norske kortbanenettet var ennå ikke påtenkt. Twin Pioneeren var på størrelse med en Twin Otter, men ble bygget i 50 årene med teknologi fra krigens dager. Selskapets opprinnelige plan var å bruke flyet til gjødsling av skog, men i stedet ble det satt inn i rutetrafikk mellom Fornebu, Hamar (800m), Torp og Geiteryggen, Skien (600m). På grunn av sitt noe spesielle utseende fikk flyet mange kallenavn, bl.a. Tørkestativet, Prammen, Fjellflycaravellen og Drivhuset. Twin´en hadde halehjul og to 550 hesters stjernemotorer produsert av Alvis Leonides. En rekke stendere holdt de høyt monterte vingene oppe. Halen hadde tre finner med sideror. Flyet var primært bygget for Royal Air Force til å brukes i jungel- og ørkenoperasjoner rundt om i imperiet. Den kunne ta av på ekstremt kort bane og lande nesten som et helikopter. Med fulle flaps øket vingearealet med hele femti prosent. Et vanlig småfly var raskere enn Twin´en. Men neppe noe annet fly kunne på den tiden ta av med seksten passasjerer, to piloter og last på Geiteryggens 600 meter sandstripe. Jeg ble utdannet til flyger i Fjellfly og deretter sjekket ut til styrmann på flytypen. Klokken tre om morgenen en iskald vinterdag var vi klare for avgang fra Skien til Gøteborg. Da hadde vi allerede jobbet en times tid med klargjøring og varmkjøring. Vi klatret opp det bratte gulvet og stroppet oss fast i cockpiten og begynte på sjekklista. Da motorene tøffet tilfreds, svingte vi halen rundt og takset oppover bilveien til lille flyplassen på toppen av sandtaket. Banen var en bakketopp og selv fra den høye posisjonen i cockpiten kunne vi ikke se et eventuelt fly eller annen hindring i den andre baneenden, noe som hadde skapt en del overraskelser gjennom årene. Gasshåndtakene ble skjøvet frem samtidig som vi holdt bremsene inne. Slå løftet vi halen fri fra bakken og slapp bremsene. Vi var i lufta på drøye hundre meter. Turen gikk opp til Tjømelandet, deretter over til Hvaler før vi fortsatte nedover svenskekysten. Vi hadde nesten to timer foran oss. Det var svært kaldt ute og noe varmeapparat kan ikke jeg huske vi hadde i cockpiten. Vi kunne faktisk se ut i åpen luft gjennom sprekker nede ved pedalene. Vi hadde kledd oss godt, men frøs så det ristet på tross av de enorme filttøflene som selskapet hadde innkjøpt til formål som dette. Gøteborgs gamle hovedflyplass, Torslanda, lå nede i strandkanten omringet av knatter og svaberg, og større fly måtte ta hensyn til disse når de landet og tok av. Men med Twin´en var det aldri noe problem. Uansett vær eller vind landet vi etter trepunkt systemet. Det vil si at vi satte ned flyet med både hoved- og halehjul samtidig. Når vi gjorde dette måtte hastigheten være så lav at flyet i virkeligheten ikke kunne fly lenger. Og selv uten bruk av bremser, stoppet vi på uttrolig kort distanse. Morgensolen tittet endelig frem og vi gikk og satte oss i flydøråpningen på Twin’en for å vente på Transair flyet. Den kom fra Genova med blomster og vi skulle fly vel ett tonn av disse videre til Oslo. Etter en stund svingte det store firemotors Douglas DC7B propellflyet inn ved siden av oss. Mens lastefolkene losset ”syveren”, slo den gamle skipperen et slag over til oss for å studere Twin´en nærmere. Ingen detaljer syntes å gå ham forbi. - Er det ni som flyger den här konserveringsburkan? Han presenterte seg som kaptein Rosén. - En så här vil jäg gjärne ha i Afrika. Da forsto vi hvem han var. Nemlig Grev Carl Gustaf von Rosén som var kjent for hans vennskap med keiser Haile Selassie i Etiopia. Siden hadde han også involvert seg i Nigeria hvor han hjalp rebellene i Biafra med å bygge opp et flyvåpen med små Saab fly. Vi ble bokstavlig talt lastet inne i cockpiten uten mulighet til å komme ut igjen før lossefolkene hadde tømt flyet på Fornebu. Men det viktigste var jo å få lasten frem. Og da, så. Det var forresten ikke bare å få den frem heller. Vi møtte en uanmeldt snøfront på vei opp kysten og fikk problemer med ising. Men siden vi regnet med å komme igjennom ganske fort, bestemte vi oss for å forsere hindringen. Nå hadde ikke Twin´en noen form for avisingsutstyr. Hvem trengte vel det på ørken- og jungeloperasjoner? Til gjengjeld hadde den en uttrolig mengde flater som kunne plukke opp is, så det varte ikke lenge før flyet ble så tungt at det begynte å gå nedoverbakke. Men vi klarte å komme innover mot flyplassen på et vis. Men vi kunne intet se fremover fordi vinduene hadde iset igjen. Vi kunne bare se ut gjennom sidevinduet. Men det gikk jo bra denne gangen også. Spesielt etter at skipperen hadde klart å lage et lite hull i isen på frontruta ved å strekke armen ut sidevinduet og skrape med en skrutrekker. Vi parkerte som vanlig foran søppelkassene ved SAS hangaren og ble losset oss ut av flyet som de siste to kolli i lasten. Da var det godt med en pause på kantina før den egentlige arbeidsdagen begynte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Jul 2011
Posts: 8
|
![]()
Takk for fengslende historie !
Per-K |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Flott historie.
Inspirerer meg til å skrive DC-3 historier fra Alaska, men forteller jeg sanne historier får jeg håndjern, blir arrestert og mister sertifikatene på livstid. Best å u-kryddre litt kanskje, regner med at flere har gjort det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 251
|
![]()
Takk til twinpin for at han ønsker å dele med oss.
Til LN-RTP, hva med å vente til "Statute of Limitation" er nådd, og sånn får vi alle detaljer..? Trygve
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Alle jeg jobbet for er borte forlengst og jeg har trappet ned min flyging så det kan jo være trygt å kjøre ut en trip rappprt om bushflying ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 251
|
![]() ![]() Trygve
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Doodlebugger
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo / Nordsjøen
Posts: 470
|
![]()
Hei,
Norsk Motorhistorisk Museum på Stange har muligens en av motorene fra Twin Pioneeren, jeg vet ikke om andre flytyper i Norge som brukte Alvis Leonides http://www.nmhm.no MVH Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Alvis Leonidesen på Stange kommer trolig fra Fjellfly, men historien dens er visst litt uklar. Vi har forresten en propell til slike på museet på Fornebu som stammer fra lageret til Snorre K, men som antagelig aldri har vært påmontert "tørkestativene". Ble visstnok kjøpt på auksjon i Danmark eller Sverige da de sluttet å fly Percival Pembroke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pioneer age in avtion, noen gode sider om det? | Toby91 | Flyforum | 1 | 14-06-2010 11:57 |
Twin Otter | Concorde | Flyhistorisk forum | 5 | 23-03-2010 12:00 |
Twin Pioneer LN-BFK til salgs | LN-KOG | Flyforum | 1 | 14-03-2008 14:07 |
TWIN STRATUS | MountainDew | Flyforum | 15 | 28-06-2006 10:15 |
DC10 Twin | Blubird | Flyforum | 3 | 13-02-2005 17:42 |