Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2006, 15:09   #1
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
Default TWIN STRATUS

Sjekk ut videoen i denne linken! Har så lyst å kjøpe

http://www.maskiningenior.no/index.php?side=mikrofly
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 12-02-2006, 15:50   #2
F172M
Newcomer
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 4
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Hva med et andeslag Mountainsdew! Jeg likte det flyet. så skikkelig morro ut.Bra handling av flyet på videoen. skulle vært et mikroflymiljø i Bergen. Jeg har truffet en gjeng flygere og entusiaster på Voss. jeg har blitt mer og mer interissert! det var et norsk produkt, det hørtes bra ut! ja, og en 2 seter og 2 motorer.
F172M is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2006, 16:46   #3
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Quote:
det var et norsk produkt, det hørtes bra ut!
Norsk ja...., og produsert ved Microfly Produkt AS i Surnadal på Nordmøre
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 12:23   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Quote:
Originally posted by F172M


Hva med et andeslag Mountainsdew! Jeg likte det flyet. så skikkelig morro ut.Bra handling av flyet på videoen. skulle vært et mikroflymiljø i Bergen. Jeg har truffet en gjeng flygere og entusiaster på Voss. jeg har blitt mer og mer interissert! det var et norsk produkt, det hørtes bra ut! ja, og en 2 seter og 2 motorer.

Vet om flere i Bergen som kunne tenkt seg et fly-andelslag, også satse mer på et mikroflymiljø tilsvarende Sola! Hvilke sertifikatbestemmelser er det i forhold til PPL?
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 16:44   #5
F172M
Newcomer
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 4
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Jober selv med ATPL-teorien Mountaindew. har sett at du var i Ålesund/Vigra nettopp. teoriprøven omfater: 1)lover og bestemmelser 2)navigasjon 3)meterologi 4)aerodynamikk 5)motor og propell 6)preflight og sikkerhet 7)instrumenter og utstyr. Pensum er utdrag av teorien til PPL-A.
F172M is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 18:14   #6
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Har lurt på det samme selv flere ganger, og husker jeg ikke feil har jeg vel også spurt om det tidligere, men føler kanskje at jeg ikke har fått det "inn-med-teskje"-svaret jeg er ute etter.
Så etter grei info her om hva teorien på micro går ut på: hva må til for at jeg med PPL-A siden '85 og noen timer på baken skal kunne sette meg bak spaken i et microfly?
Slipper man unna med noe mindre omfattende enn hele micro-utdanningen, eller starter jeg på scratch i likhet med en som ikke har satt sine bein i en micro-maskin?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 18:49   #7
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Dersom du har PPL-A så må du ta et teorikurs (en light-versjon av PPL-teorien, med mer vekt på motorlære og det tekniske aspektet av det å vedlikeholde et fly), og minimum 5 timer konvertering...

Forøvrig så har Mikroflyseksjonen i NAK lagt ut det meste du trenger å vite her: http://nak.no/mikro/html/blimikro.html

HaraldH på dette forumet har vel gått igjennom den konverteringen, så han kan sikkert også svare på ting...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 19:03   #8
HaraldH
Newcomer
 
HaraldH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 41
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Quote:
HaraldH på dette forumet har vel gått igjennom den konverteringen, så han kan sikkert også svare på ting...
Holder på.... kverna maler langsomt... 5 timer flyprogram pluss teoriprøve. Er på tre timer flyging foreløpig. Teoriprøven tas før "skill testen" (heter det det på mikro, mon tro).

HaraldH is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 19:39   #9
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Okidoki, takker for svar! Får vel en liten beretning når Harald har fullført konverteringen da kanskje...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 23:16   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Veldig greitt at det er kun 5t flygning som er kravet når du har PPL.
Merkelig at vi må ta skriftelig eksamen i de fagene som vi allerede har hatt på PPL og som eg holder på med på ATPL!

ATPL teorien burde i hvertfall holde, for det er jo så sykelig detaljert at 1/4 del kunne vert nok...
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 09:15   #11
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Quote:
Merkelig at vi må ta skriftelig eksamen i de fagene som vi allerede har hatt på PPL
Ååååå..., de som har ansvaret vet nok hva de gjør. De er nok ikke dummere enn at de aner at det første vi hiver dit pepper'n gror etter å ha fått PPL-lappen i hånda er teoribøkene. Tror noen og en hver trenger å bli brusha opp på teori en gang i blant etter som årene går, og da kan jo en overgang til micro være et greit tidspunkt til å holde enkelte igjen litt, og se om de fortsatt vet hva de driver med...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 09:24   #12
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Jeg vet ikke hvordan det er med ATPL-teorien, men såvidt jeg kan huske så dekker ikke PPL-bøkene:

- Vedlikehold av motor, og spesiellt bruk av to-takter.
- Korrekt bruk av låsetråd i forbindelse med sikring av strekkfisker, skruer og muttere, osv.
- Korrekt installasjon av wire-forbindelser.

Det er altså lagt mer vekt på det flytekniske i mikrofly-teorien enn i PPL-teorien... Mikroflygere har litt flere tekniske oppgaver på flyet sitt enn å peile olje kan man si, siden de selv utfører vedlikeholdet, så det er nok derfor PPL-teorien ikke er nok...

KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 09:29   #13
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Quote:
siden de selv utfører vedlikeholdet
For å være litt alvorlig da..., sånn ca. hvor mye av vedlikeholdet kan man gjøre selv på et microfly? Er det krav om at fagfolk skal overta ved visse intervaller?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2006, 12:02   #14
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Strengt tatt så kan du ta omtrent alt vedlikehold selv.
Unntaket er vel kun "sertifisert" utstyr som radio og transponder, samt at motorprodusentene stort sett forlanger at hovedoverhaling av motoren skal gjøres på "merkeverksted" når den går ut på timer.

Det er jo årlig besiktning av flyet av besiktningsmann godkjent av NAK, og ved modifikasjoner og større reperasjoner på flyet så skal det også besiktiges og testflys.

F.eks så holder vi på å bytte ut hele motorinstallasjonen på vårt fly (fra totakter til firetakter), så da må flyet besiktiges på nytt, og også testflys av en som har lov til det...

KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2006, 08:24   #15
HaraldH
Newcomer
 
HaraldH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 41
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Da var teorien i boks. Du trenger ikke være "rocket scientist" for å ta mikroteorien, og har du PPL fra før og kunnskapen sitter så någelunde kommer du deg igjennom.

Som Kenneth sier så er det noe spesifikt mikrorelatert på en av prøvene, men du kommer ganske langt med litt "sunn fornuft".
HaraldH is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2006, 10:15   #16
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'TWIN STRATUS'

Grattis!

Sunn fornuft er kanskje det vanskeligste?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fjellflys Twin Pioneer twinpin Flyhistorisk forum 18 01-12-2016 10:50
Twin Ottere på ei strand RJon Bilder & foto 10 26-06-2016 17:37
Twin Otter Concorde Flyhistorisk forum 5 23-03-2010 12:00
Twin engined aircraft ENGM RAMP Flyforum 4 14-01-2007 19:29
DC10 Twin Blubird Flyforum 3 13-02-2005 17:42


All times are GMT +2. The time now is 16:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.