![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Sjekk ut videoen i denne linken! Har så lyst å kjøpe
![]() http://www.maskiningenior.no/index.php?side=mikrofly |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Jan 2006
Posts: 4
|
![]()
Hva med et andeslag Mountainsdew! Jeg likte det flyet. så skikkelig morro ut.Bra handling av flyet på videoen. skulle vært et mikroflymiljø i Bergen. Jeg har truffet en gjeng flygere og entusiaster på Voss. jeg har blitt mer og mer interissert! det var et norsk produkt, det hørtes bra ut! ja, og en 2 seter og 2 motorer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]() Quote:
Vet om flere i Bergen som kunne tenkt seg et fly-andelslag, også satse mer på et mikroflymiljø tilsvarende Sola! Hvilke sertifikatbestemmelser er det i forhold til PPL? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Jan 2006
Posts: 4
|
![]()
Jober selv med ATPL-teorien Mountaindew. har sett at du var i Ålesund/Vigra nettopp. teoriprøven omfater: 1)lover og bestemmelser 2)navigasjon 3)meterologi 4)aerodynamikk 5)motor og propell 6)preflight og sikkerhet 7)instrumenter og utstyr. Pensum er utdrag av teorien til PPL-A.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Har lurt på det samme selv flere ganger, og husker jeg ikke feil har jeg vel også spurt om det tidligere, men føler kanskje at jeg ikke har fått det "inn-med-teskje"-svaret jeg er ute etter.
Så etter grei info her om hva teorien på micro går ut på: hva må til for at jeg med PPL-A siden '85 og noen timer på baken skal kunne sette meg bak spaken i et microfly? Slipper man unna med noe mindre omfattende enn hele micro-utdanningen, eller starter jeg på scratch i likhet med en som ikke har satt sine bein i en micro-maskin? ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Dersom du har PPL-A så må du ta et teorikurs (en light-versjon av PPL-teorien, med mer vekt på motorlære og det tekniske aspektet av det å vedlikeholde et fly), og minimum 5 timer konvertering...
Forøvrig så har Mikroflyseksjonen i NAK lagt ut det meste du trenger å vite her: http://nak.no/mikro/html/blimikro.html HaraldH på dette forumet har vel gått igjennom den konverteringen, så han kan sikkert også svare på ting... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 41
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Okidoki, takker for svar! Får vel en liten beretning når Harald har fullført konverteringen da kanskje...
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Veldig greitt at det er kun 5t flygning som er kravet når du har PPL.
Merkelig at vi må ta skriftelig eksamen i de fagene som vi allerede har hatt på PPL og som eg holder på med på ATPL! ATPL teorien burde i hvertfall holde, for det er jo så sykelig detaljert at 1/4 del kunne vert nok... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Jeg vet ikke hvordan det er med ATPL-teorien, men såvidt jeg kan huske så dekker ikke PPL-bøkene:
- Vedlikehold av motor, og spesiellt bruk av to-takter. - Korrekt bruk av låsetråd i forbindelse med sikring av strekkfisker, skruer og muttere, osv. - Korrekt installasjon av wire-forbindelser. Det er altså lagt mer vekt på det flytekniske i mikrofly-teorien enn i PPL-teorien... Mikroflygere har litt flere tekniske oppgaver på flyet sitt enn å peile olje kan man si, siden de selv utfører vedlikeholdet, så det er nok derfor PPL-teorien ikke er nok... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Strengt tatt så kan du ta omtrent alt vedlikehold selv.
Unntaket er vel kun "sertifisert" utstyr som radio og transponder, samt at motorprodusentene stort sett forlanger at hovedoverhaling av motoren skal gjøres på "merkeverksted" når den går ut på timer. Det er jo årlig besiktning av flyet av besiktningsmann godkjent av NAK, og ved modifikasjoner og større reperasjoner på flyet så skal det også besiktiges og testflys. F.eks så holder vi på å bytte ut hele motorinstallasjonen på vårt fly (fra totakter til firetakter), så da må flyet besiktiges på nytt, og også testflys av en som har lov til det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 41
|
![]()
Da var teorien i boks. Du trenger ikke være "rocket scientist" for å ta mikroteorien, og har du PPL fra før og kunnskapen sitter så någelunde kommer du deg igjennom.
Som Kenneth sier så er det noe spesifikt mikrorelatert på en av prøvene, men du kommer ganske langt med litt "sunn fornuft". |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Grattis!
Sunn fornuft er kanskje det vanskeligste? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fjellflys Twin Pioneer | twinpin | Flyhistorisk forum | 18 | 01-12-2016 10:50 |
Twin Ottere på ei strand | RJon | Bilder & foto | 10 | 26-06-2016 17:37 |
Twin Otter | Concorde | Flyhistorisk forum | 5 | 23-03-2010 12:00 |
Twin engined aircraft | ENGM RAMP | Flyforum | 4 | 14-01-2007 19:29 |
DC10 Twin | Blubird | Flyforum | 3 | 13-02-2005 17:42 |