![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
En jungeljet fra KLM tok i går av fra OSL med 50 % trevirke/rapsolje/palmeolje på tankene.
Fra Romerikes Blad : Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
|
![]()
Spennende og et skritt i riktig retning som også kan bidra til å gjøre flyvning litt mer stuerent i øynene til miljøvernerne og dermed forhåpentligvis motvirke strømmen av mer eller mindre gjennomtenkte avgifter med miljø-merkelapp.
Er det noen som har funnet noen kilder som beskriver hvor råstoffet til biodrivstoffet som Avinor sourcer faktisk kommer fra? Siden det allerede har vært ganske mye presse rundt biodrivstoff som reelt sett fører til nedbrenning av regnskog og bruk av matjord for å dyrke raps så antar jeg jo at Avinor har kontroll på at miljø-regnskapet på biodrivstoffet faktisk er positivt og rapsdyrkingen er etisk forsvarlig utført. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]() Quote:
Avinor hevder på sin side at produksjonen av denne biofuelen er grønn. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]() Quote:
Hei, Viser til hyggelig e-post. Flygningene som KLM skal gjennomføre fra Oslo til Amsterdam de neste ukene er basert på biomasse fra planten Camelina, dyrket i Spania. Det er sertifisert av RSB (Roundtable for Sustainable Biomaterials - http://rsb.org/) og tilfredsstiller EUs bærekraftkriterier (jf RED). Camelinaoljen ble fraktet til Finland for raffinering, og på skip til Gävle i Sverige for lagring. Det fraktes med tankbil fra Gävle til OSL. Drivstoffet er det samme som vi også fyller i det sentrale drivstoffet anlegget på OSL (http://media.avinor.no/pressreleases...elskap-1298826) I vedlagte faktaark finner du mer informasjon. Ikke nøl med å ta kontakt dersom du har spørsmål. Dette vet vi mye om. I denne sammenheng vil vi også understreke at Avinor har vært veldig tydelige på at drivstoffet vi tilbyr flyselskapene og benytter i egne kjøretøy ikke er basert på palmeolje eller palmeoljeprodukter (http://media.avinor.no/news/avinors-...odukter-153955). Med vennlig hilsen, Olav Mosvold Larsen Seniorrådgiver, Strategi og utvikling Avinor AS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Er prosess, distribusjon og transport av denne drivstofftypen sparende for miljøet?
Skulle vært artig å se noen sammenlignende kalkyler med fosilt brennstoff.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,963
|
![]() Quote:
Det blir vel fort ganske likt akkurat der? Utvinning, raffinering og transport av olje er ganske energikrevende |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ut på tur med KLM fra AMS til OSL | EspenRR | Bilder & foto | 4 | 01-07-2012 11:26 |
Crosswind landing @ Polderbaan med KLM fra OSL til AMS | EspenRR | Bilder & foto | 6 | 26-06-2012 21:21 |
OSL-AMS-ZRH-AMS- med KLM | grove | TripReports | 3 | 06-09-2011 10:51 |
Tripreport: TRF-AMS-OSL med KLM | jb1 | TripReports | 8 | 21-04-2009 10:32 |
Erfaringer med OSL-AMS-LAX med KLM? | Chris3rn | Reiseforum | 14 | 24-02-2009 19:22 |