Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-04-2009, 23:06   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

KLM Tripreport: TRF-AMS-OSL med KLM

Tripreport TRF-AMS-OSL:

1. Flyvning:
Flyselskap: KLM Cityhopper
Dato: 17.04.09
Strekning: TRF-AMS
Flytid: 1:20
Flytype: Fokker-70
Klasse: Economy

Valget falt på KLM på en tur til Nederland og Haag ettersom det var greiest å fly ut fra Torp denne gang. Prisen var også bra. Jeg ankom med toget til Torp stasjon og bussen ventet og kjørte kjapt den lille turen bort til flyplassen. Det var fredag ettermiddag og masse folk inne i terminalen, da tre Ryanair –fly til Düsseldorf Weeze, Bremen og Milano Bergamo skulle gå omtrent samtidig med mitt fly til Amsterdam. Widerøe og Wizzair hadde avganger ikke lenge etterpå til hhv. København og Kiev, og en del passasjerer til deres fly hadde også møtt frem. Jeg hadde kun håndbagasje og hadde sjekket inn på internett, og gikk derfor rett til sikkerhetskontrollen. Den gikk relativt fort og jeg rakk å kjøpe litt vin i butikken og en kaffe før det var tid for ombordstigning. Jeg hadde bedt om et sete på en to-seter i Fokker’en, men en mor med en baby satt der med et babysete i mitt sete. Flyvertinnen sa det var ledig ved nødutgangen, så jeg satte meg der. Knyttnevetesten ble derfor selvsagt bestått. Flyet var 90 % belagt, og mange nederlandske forretningsfolk på vei hjem og nordmenn på vei på helgetur lettet på tidtabell. Etter at setebelteskiltet var slukket, kom to unge og blide flyvertinner rundt med KLMs faste pakke med fire små trekantsandwicher og drikke av ymse slag. Det smakte slett ikke verst, men det er lite å spise. Kaffe og te ble servert etterpå, og det var en avslappet stemning i flyet. Det må ha vært litt medvind på veien ned til Schiphol for vi landet 15 minutter før rute. Jeg gikk rett til togstasjonen og tok toget videre mot Haag.

2. Flyvning:
Flyselskap: KLM
Dato: 19:04.09
Strekning: AMS-OSL
Flytid: 1:35
Flytype: Boeing 737-400
Klasse: Economy

Jeg ankom Schiphol litt senere enn planlagt p.g.a. et forsinket tog. Jeg gikk til en av KLMs automater for å få boarding pass. Automaten gav meg beskjed om å gå til skranken p.g.a. ”Flight Status”. Det gikk litt sakte fremover i køen der, men da jeg kom frem fikk jeg beskjed om at flyet var overbooket, men at jeg måtte møte frem ved utgangen når ombordstigning begynte for å se om jeg fikk være med eller om jeg måtte vente på neste fly. Det var kun kort tid til ombordstigning begynte og jeg måtte gå rett til utgangen. Sikkerhetskontrollen gikk unna relativt raskt sett i forhold til hvor mange passasjerer det var i køene frem til gjennomlysningsmaskinene. Ombordstigning var alt i gang da jeg kom frem, og jeg fikk beskjed om at jeg fikk være med. Noen connecting-passasjerer rakk vel ikke sin videreforbindelse tenker jeg. Jeg fikk boarding passet i hånden og gikk om bord. Jeg hadde et vindussete på rad 5. Flyet var tilnærmet fullt; jeg mener betjeningen sa til hverandre på nederlandsk, at det var fire seter uten noen i. Mine kunnskaper i nederlandsk er minimale, men det er overraskende hvor mye man forstår. Knyttnevetesten ble bestått med et nødskrik. Push-back skjedde på tid, men vi taxet laaaaangt før vi kom frem til rullebanen. Resten av turen var ikke spesielt spennende og det er lite å skrive om. Matserveringen var identisk med den på turen ned. Betjeningen var hyggelig, men jeg savnet et par smil. Flyværet var strålende hele veien med sol på vei nordover og soldnedgang over Gardermoen under landing. Ankomst OSL skjedde helt etter tidtabell og jeg var raskt på vei mot flytoget etter at noen flasker var plukket opp i ankomstbutikken.

KLM leverte varene her, men serveringen om bord er ikke spesielt mye å skryte av. Man må bli lei av den om man flyr meget med KLM. Jeg savner også én-veispriser.

Last edited by jb1; 19-04-2009 at 23:58.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2009, 23:40   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Tripreport: TRF-AMS-OSL med KLM

Takk for kort og konsis rapport.

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Mine kunnskaper i nederlandsk er minimale, men det er overraskende hvor mye man forstår.
Når det koker og er pakkfullt med folk i AMS får jeg visse bilder på netthinnen når det står "instaapen" på skjermene (rett skrevet?)

Old 19-04-2009, 23:59   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post

Når det koker og er pakkfullt med folk i AMS får jeg visse bilder på netthinnen når det står "instaapen" på skjermene (rett skrevet?)
Hehe, det er et fint ord, men vet ikke hvordan det staves korrekt.
Old 20-04-2009, 00:47   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post

Instaapskarte er vel ombordningskort! Et artig sprog.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2009, 09:45   #5
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Hva heter det motsatte da?

Uijtstaapen?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2009, 09:52   #6
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Hva heter det motsatte da?

Uijtstaapen?

BF
Uitstappen er faktisk riktig. Overgang eller transfer på flyspråket heter overstappen eller smekkfullt som høres mest logisk ut for norske ører.
Old 20-04-2009, 21:27   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for fin KLM-oppdatering!
Old 21-04-2009, 03:42   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

instaapen passer jo bra naar det gjelder KLM.

Takker for rapport !
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2009, 10:32   #9
Rob Mulder
ScanFlyer Blue

OBB 4 Re: Tripreport: TRF-AMS-OSL med KLM

Det heter forresten "instappen" og ikke "instaapen"

For de siste bøkene sjekk: https://www.europeanairlines.no/prod...ory/new-books/
Rob Mulder is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules