![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Tripreport TRF-AMS-OSL:
1. Flyvning: Flyselskap: KLM Cityhopper Dato: 17.04.09 Strekning: TRF-AMS Flytid: 1:20 Flytype: Fokker-70 Klasse: Economy Valget falt på KLM på en tur til Nederland og Haag ettersom det var greiest å fly ut fra Torp denne gang. Prisen var også bra. Jeg ankom med toget til Torp stasjon og bussen ventet og kjørte kjapt den lille turen bort til flyplassen. Det var fredag ettermiddag og masse folk inne i terminalen, da tre Ryanair –fly til Düsseldorf Weeze, Bremen og Milano Bergamo skulle gå omtrent samtidig med mitt fly til Amsterdam. Widerøe og Wizzair hadde avganger ikke lenge etterpå til hhv. København og Kiev, og en del passasjerer til deres fly hadde også møtt frem. Jeg hadde kun håndbagasje og hadde sjekket inn på internett, og gikk derfor rett til sikkerhetskontrollen. Den gikk relativt fort og jeg rakk å kjøpe litt vin i butikken og en kaffe før det var tid for ombordstigning. Jeg hadde bedt om et sete på en to-seter i Fokker’en, men en mor med en baby satt der med et babysete i mitt sete. Flyvertinnen sa det var ledig ved nødutgangen, så jeg satte meg der. Knyttnevetesten ble derfor selvsagt bestått. Flyet var 90 % belagt, og mange nederlandske forretningsfolk på vei hjem og nordmenn på vei på helgetur lettet på tidtabell. Etter at setebelteskiltet var slukket, kom to unge og blide flyvertinner rundt med KLMs faste pakke med fire små trekantsandwicher og drikke av ymse slag. Det smakte slett ikke verst, men det er lite å spise. Kaffe og te ble servert etterpå, og det var en avslappet stemning i flyet. Det må ha vært litt medvind på veien ned til Schiphol for vi landet 15 minutter før rute. Jeg gikk rett til togstasjonen og tok toget videre mot Haag. 2. Flyvning: Flyselskap: KLM Dato: 19:04.09 Strekning: AMS-OSL Flytid: 1:35 Flytype: Boeing 737-400 Klasse: Economy Jeg ankom Schiphol litt senere enn planlagt p.g.a. et forsinket tog. Jeg gikk til en av KLMs automater for å få boarding pass. Automaten gav meg beskjed om å gå til skranken p.g.a. ”Flight Status”. Det gikk litt sakte fremover i køen der, men da jeg kom frem fikk jeg beskjed om at flyet var overbooket, men at jeg måtte møte frem ved utgangen når ombordstigning begynte for å se om jeg fikk være med eller om jeg måtte vente på neste fly. Det var kun kort tid til ombordstigning begynte og jeg måtte gå rett til utgangen. Sikkerhetskontrollen gikk unna relativt raskt sett i forhold til hvor mange passasjerer det var i køene frem til gjennomlysningsmaskinene. Ombordstigning var alt i gang da jeg kom frem, og jeg fikk beskjed om at jeg fikk være med. Noen connecting-passasjerer rakk vel ikke sin videreforbindelse tenker jeg. Jeg fikk boarding passet i hånden og gikk om bord. Jeg hadde et vindussete på rad 5. Flyet var tilnærmet fullt; jeg mener betjeningen sa til hverandre på nederlandsk, at det var fire seter uten noen i. Mine kunnskaper i nederlandsk er minimale, men det er overraskende hvor mye man forstår. Knyttnevetesten ble bestått med et nødskrik. Push-back skjedde på tid, men vi taxet laaaaangt før vi kom frem til rullebanen. Resten av turen var ikke spesielt spennende og det er lite å skrive om. Matserveringen var identisk med den på turen ned. Betjeningen var hyggelig, men jeg savnet et par smil. Flyværet var strålende hele veien med sol på vei nordover og soldnedgang over Gardermoen under landing. Ankomst OSL skjedde helt etter tidtabell og jeg var raskt på vei mot flytoget etter at noen flasker var plukket opp i ankomstbutikken. KLM leverte varene her, men serveringen om bord er ikke spesielt mye å skryte av. Man må bli lei av den om man flyr meget med KLM. Jeg savner også én-veispriser.
Upcoming flights: APR ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 Last edited by jb1; 19-04-2009 at 23:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for kort og konsis rapport.
Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hehe, det er et fint ord, men vet ikke hvordan det staves korrekt.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Hva heter det motsatte da?
Uijtstaapen? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Uitstappen er faktisk riktig. Overgang eller transfer på flyspråket heter overstappen eller smekkfullt som høres mest logisk ut for norske ører.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for fin KLM-oppdatering!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
instaapen passer jo bra naar det gjelder KLM.
![]() Takker for rapport ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Sep 2008
|
![]()
Det heter forresten "instappen" og ikke "instaapen"
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KLM med OSL-AMS på 50% biofuel | C130 | Småprat | 5 | 07-04-2016 06:46 |
Ut på tur med KLM fra AMS til OSL | EspenRR | Bilder & foto | 4 | 01-07-2012 11:26 |
OSL-AMS-ZRH-AMS- med KLM | grove | TripReports | 3 | 06-09-2011 10:51 |
DXB-AMS-TRF-AMS-NYC-ATL-LAS-LAX-NYC-AMS-TRF-AMS-DXB | Chaos Controller | TripReports | 17 | 06-06-2009 19:11 |
Erfaringer med OSL-AMS-LAX med KLM? | Chris3rn | Reiseforum | 14 | 24-02-2009 19:22 |