![]() |
|
![]() |
#1 |
Lifetime EBG
Join Date: Jan 2016
Location: Oslo
Posts: 33
|
![]()
OSL-FRA
Lufthansa Airbus A321 Business, sete 3A Det ble moderert seg i losjen, jeg tok bare ut et skarve glass hvitvin og litt agurk med en fyrrig dill-dip, for å spare appetitt til Lufthansen. Biiip, sa scanneren i gaten, og da er det som regel noe galt, hvis man allerede sitter foran douche-forhenget... Ironisk nok kunne mannen berette at det ikke var lastet nok mat, og at yours truly EBD var blitt plukket ut som den heldige mottager av Schinke-oder-Käse, selv om jeg satt foran. "Vi plukket ut den siste som booket billett," sa mannen, og jeg gikk ombord noe slukøret etter å ha bemerket at dette var det rareste jeg hadde hørt på mine femten somre som gullfugl hos Ess A Ess. Jeg booket jo billett for over to uker siden, jo! (Og nei: jeg fløy ikke på ID, bonusbillett eller annet rask - dette var J-class-o-rama!) Vel ombord og vel i lufta begynner serveringen. Jeg later som ingenting, og vips står et brett likevel foran meg. "I managed zu find a zray for you," sier den svært så hyggelige purseren. Ellers var denne korte flyturen uneventful som det heter, bortsett fra en lang downwind i kjent FRA-stil, med god utsikt denne klare januarkvelden. --- FRA var stille og rolig, og jeg bega meg til Terminal B, gjennom verdens undergang, der jeg kom fram til at kunstinstallasjonen ser ut som en mengde bilder tatt på fylla i diverse storbyer. Et oppdrag jeg forøvrig svært gjerne kunne tatt på meg. Et lite stopp i Senatorstube blir det tid til nå, med vel tre timer til neste fly. Her prøver jeg meg på et godt, gammelt senatortriks: Det står ikke ekte champagne framme på disken hos Lufthansa, men hvis man spør, iler de inn på kjøkkenet og henter et glass til deg. Denne gang pekte imidlertid Jutta surt bort på sektflaska på disken, og det samme skjedde på Heathrow før jul, så jeg konkluderte med at dagene er talte for denslags tilsnikelser. Jeg forsyner meg med obligatorisk pølse og potetsalat, som inntas til den deilige, nesten Caravelle-ulende gromlyden av en 777-motor som starter opp rett utenfor vinduet mitt. --- FRA-SIN Singapore Airlines 777-300ER (9V-LNC) Business, sete 22A Selvsagt har jeg allerede funnet ut hvilket individ som skal ta meg til Singapore på litt etterlengtet ferie. Det er 9V-SNC, en ganske så spritny flyvemaskin som forlot Everett i november 2015. Det betyr nye businesseter det, og jeg fryder meg over det på vei til gaten. Her er first flight på YouTube
Endelig var jeg inne i skuta, og det luktet ny Volvo, selv gjennom tette nesebor. Setet er schwært! Nå har jeg liten erfaring med business hos andre enn SAS, Lufthansen og Thai, men hos SIA føles det ekstra bredt, selv om flyet er det samme. Snasne detaljer i grått/vinrødt skinn og kobber metallic, og diverse stowage-rom som jeg aldri finner ut hva jeg skal bruke til. Et av dem ble brukt til søppelrom... Jeg satt i hovedkabinen, og den er i største laget. Booker man tidlig nok, gir den fremre miniseksjonen på 777-300ER en mye mer avskjermet følelse. Men man glemmer fort: nå kom det Taittinger 2007 vintage champagne og varme håndklær, og ulende oppstartslyd fra motorene. En annen vertinne kom og bekreftet at Book the Cook-bestillingen min var riktig. Så hadde kapteinen merket seg litt "forurensning på vingene", og da måtte vi til full de-icing, selv om jeg bare så litt lett dugg. Skipperen sjøl kom gjennom midtgangen, og kikket mistenksomt ut på vingen omtrent ved setet mitt. Jeg klarte å styre meg for "morsomheter" om gjeldende norske vinterforhold, eller om den gangen jeg skulle fly Aeroflot Nord B735, og deicingen besto av en lift og en ivrig fyr med rød feiekost. Mer champagne var bestilt, og den kom sammen med nøtter i samme sekund som skiltet plinget. Serveringen kom fort igang, dette er et typisk nattfly der forretningsfolka kniver om å spise og drikke døllest mulig, og sove aller lengst. Jeg aktet egentlig ikke å være med i den konkurransen... Forrett var røkelaks med agurksalat, og den minnet om norsk sommer: god når den er her, men altfor lite av den. Dressingen ble servert av en i crewet fra et restaurant-sausenebb. Proff detalj. Til forretten drakk man riesling. Da var det klart for hovedretten. Lam Panang Curry, og den er noe av det bedre jeg har fått ombord i et fly. Passe størrelse, og herlig spicy, møre lammebiter som ikke var ihjelkokt. Jeg nøt den med en shiraz. Til dessert kunne jeg velge is og/eller tiramisu, jeg bestilte sistnevnte. Den smakte veldig godt, men fikk "litt" basic presentasjon, som dere kanskje kan se. Til slutt kom ostetralla, og den luktet det bare orkideer av, hvilket i min nese ikke er noe godt tegn. Ostene var greie, men litt for milde og snille. Mens jeg spiste, hadde jeg fiklet meg fram til et par dokumentarer på KrisWorld. Skjermen er stor og fin som bare det, og "navigeringen" skjer med en liten håndholdt fjernkontroll med skjerm. Det funker forsåvidt greit, men i begynnelsen syntes jeg det var litt sånn SONY-GUI på dette, hvis det sier noen noe. Altså litt for mange valg asian style og litt for kronglete. Mulig det bare er meg som begynner å bli gammal. Det gikk bedre etter hvert. Så var det å trylle fram køya. Det gjøres ved å felle seteryggen forover, da åpenbarer det seg en 180-graders seng med dyne og pute og et slags laken. Det tok litt tid å venne seg til at man ligger på skrå med beina inni en piknikboks, men klokka var jo 0100 norsk tid, og jeg sov som en unge i fem-seks timer. En annen liten detalj: man får ikke amenity-kit på Singapore business - de enkelte bestanddeler deles ut underveis, kan bes om, eller hentes i den lille skuffen ved siden av vasken på do... Jeg må si jeg hadde foretrukket å få alt sammen med én gang - dette er et litt merkelig konsept, da både Premium Eco og First får alt ved start. Det beste med frokost på fly er uten tvil hot towels. Og dem var det plenty av, jeg tror jeg fikk tre ganger i løpet av dette måltidet. Først frisk frukt, upåklagelig anrettet. Gjennom Bukk de Kukk hadde jeg bestilt nudelsuppe, men akkurat da denne skulle serveres kom turbulensskiltet på, og da ble det thainudler istedenfor, enn så lenge, for crewet har ikke lov å servere varmt flytende på bøljan blå. Thainudlene var gode de, jeg spiste halvparten, og måtte selvsagt også prøve suppa, som kom sekunder etter at skiltet var slått av. God den også. Så nærmet vi oss Changi. En deilig tur i überfresht fly, hadde det vært. Toalettene var også rene og pene, og ble holdt pene underveis også... (hint, hint SAS...) Singapore Airlines leverer, og jeg synes alt i alt at jeg fikk et glimrende businessprodukt. Men andre flyselskaper halser hakk i hæl, og jeg vil si at SAS egentlig er minst like bra, når man legger personlig service, meny og ny hardware på longhaul inn i regnestykket. Singapore Airlines virker imidlertid ikke som de har kuttet ned på noe av det som får fram hotellfølelsen; det er spekket med detaljer i alle ledd av opplevelsen - noen av dem mer unødvendige enn andre, men smaken er jo forskjellig. --- En viktig del av opplevelsen er det selvsagt å komme i havn på Changi også. Null kø i immigration, og bagasjen min kom som nummer ti eller noe, etter at alle HONs/Fs hadde fått sitt. Tommelen opp for det også! En god femmer på terningen, tenker jeg vi sier. Og om noen dager har jeg sjansen igjen, på returen med A380 via LHR. Da med "gammel" kabin, regner jeg med. Følg med, følg med. På hjemturen lærer jeg meg kanskje å ta ordentlige oversiktsbilder av setet også! :-P Enjoy! Last edited by Rane Viking; 16-09-2019 at 11:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
|
![]()
Fin rapport og fine bilder! Ser og høres ut som tur over gjennomsnittet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Freguent Flyer
Join Date: Jan 2014
Location: Stjørdal / Værnes airport
Posts: 52
|
![]()
Super rapport så langt. Ekstra morsomt å lese når man selv faktisk sitter i Singapore nå :-).
__________________
Fly Forsiktig :-) ---------------------- EBG |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Flott rapport og bilder. Tror det er første rapport om ny SQ biz.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,990
|
![]()
Fy flate, det der er noe av det beste jeg har sett...
Takk for rapport.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
|
![]()
Takk for fin rapport, ser frem til returen
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Lifetime EBG
Join Date: Jan 2016
Location: Oslo
Posts: 33
|
![]()
SIN-LHR
Singapore Airlines Airbus A380 Business Etter en smooth sjekk-inn Asia style (der man etterpå egentlig ikke husker om man brukte en maskin eller snakket med et menneske) satt jeg snuten mot loungen for litt lett frokost. På SIA Gold Lounge ble jeg vennlig henvist videre til SilverKris Lounge (hvem er denne Kris, egentlig?!?), og kom inn i det som best kan karakteriseres som en romslig, tradisjonell flyplasslounge med luksuriøse tilsnitt. Egentlig så det litt ut som kombinert lobby og frokostservering på Shangri-La eller tilsvarende. Og det er jo slett ikke dårlig. Det var rikt utvalg i buffeten, men jeg gikk for litt frukt og et par dumplings, siden jeg hadde bestilt dim sum som frokost ombord. Så bar det avsted til gaten, og ombord i... ...unnskyld... ...lett å forveksle, sorry. ![]() I dette tilfellet måtte jeg "turn right" før "turn left". Jeg holdt hoff i den fremre C-kabinen på øvre dekk. Den føles behagelig avskjermet fra bermen, og nå fikk jeg cham...eplejuice. Vi skal ikke glemme at klokka faktisk var 0855. Setet er schwært her også, og det føles egentlig bredere enn ny SQ biz. Og ved første møte er dette "gamle" setet behageligere å sitte i enn det nye; fotskammelen er bedre å lene beina på, særlig når bordet er oppe. Men det lukter ikke ny BMW lenger... "Blomsterkassene" langs veggen minner meg om 747 upper deck, og har masse plass til stuing (som i bagasje...) Utsikt fra Anden Etage... Først litt frukt... Så kom book the cook-bestillingen jeg hadde gjort på nettet - Dim Sum. Stewarden så på meg som om jeg nettopp hadde falt ned fra månen og hadde grønt, blinkende utslett eller noe, da han serverte det: "I wouldn't expect this order from someone like you". Vel, hvis det ikke skal mer til for å overraske... Det var jo allerede lunsjtid, og dette smakte helt topp. Dim Sum må være den perfekte flymat: det kan dampes, og er lett å anrette, og smaker i bøtter og spann. Etter et par ytterst nye filmer ("Steve Jobs" og “Burned”), var jeg klar for litt mer mat - og bestilte spicy nudler med reker. Denne flighten er jo 14 timer og 20 minutter lang, og da må jo strekket mellom de to serveringene utnyttes. Jeg gikk meg en liten tur ned i favelaen, og der var det tydelig at 0910-avgangen vestover ikke akkurat er så "fryktelig" populær, ihvertfall ikke denne dagen. Verken business eller economy var mer enn 30% fullt, og First var sikkert enda romsligere. Fikk litt følelsen av å fly Iran Air 747SP eller noe, med så få mennesker ombord. Litt eksotisk. Og litt deilig. Det går en historie om en rik pappa som skulle oppdra sine barn med rutefly for første gang, etter å ha vokst opp med privatfly: “Pappa, er alle disse folka her dine venner?" Så fulgte litt soving og tv med chips, vann og champagne inntatt horisontalt. Sengen er like behagelig som ny biz, og føles bredere. Jeg sov et par-tre timer her. Nå begynte det å lukte litt mat i kabinen, og jeg varmet opp med en mat-dokumentar; det gjorde sitt for en sulten ulv på 14K. Vips var det tre timer til landing LHR, og siste omgang moro kunne begynne... Varme håndklær, etterfulgt av litt champagne, og så SIAs signatursnack, en sataytralle. Det smakte fortreffelig! Forretten, som seg hør og bør på forretningsklasse - gåselever. Jeg fortsatte med champagne, Taittinger vintage 2007. På book the cook kunne jeg ikke dy meg, og hadde bestilt hummer på tradisjonelt vis. Den var helt grei. Sausen var god, hummeren smakte mye, og jeg ble mett før jeg rakk å spise opp all risen. Gjett hva jeg fortsatte å drikke til... Mulig crewet begynte å få litt dårlig tid - nå kom ostetralla og desserten samtidig. Det var to valg - en kake som var kjempegod, og en merkverdig suppete gelé med fruktbiter oppi. God den også forsåvidt, hvis konsistens ikke betyr alt… Ostene var som vanlig litt kjedelige, men jeg prøvde den som så rarest ut, og den var god som bare det. En knall business class opplevelse gikk mot slutten, i det vi gikk inn for landing på LHR i ganske ruskete vær. Gusting 30kts og regn, vinden tok tak i skuta og det rista godt. Men vi landet silkemykt for det. Hvis jeg har råd til dette igjen, kommer Singapore Airlines høyt opp på listen. Selv om de har en førsteklasse, føler man seg helt på topp ombord. Ikke minst bidrar alle detaljene til dette; amenities på toalettene, alt av hotellfølelse ved servering. I grunnen alt det andre legacies har kuttet ut, "for passasjerene merker jo minimalt til det likevel". Tro meg, vi merker det! ![]() LHR-OSL SAS Boeing 737-700 SAS Plus Det er ikke mye å si om denne flighten, annet enn at det alltid er koselig å komme “hjem”. Purseren var veldig hyggelig og smilte hele tida. Jeg var fortsatt mett etter hummermiddagen min, og tok derfor bare en kopp kaffe og en flaske vann. Og så må jeg ha sovnet, for jeg våknet av et par hjul, og vips var jeg hjemme i hverdagen igjen. Takk for at du leste helt hit! Last edited by Rane Viking; 16-09-2019 at 11:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,563
|
![]()
Takk for flott og underholdende rapport, du har taket på skrivingen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Posts: 306
|
![]()
Haha! Favelaen, den var ny!
Toppers rapport!
__________________
American Express vennlige butikker 2.0 -> www.amexvenn.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,156
|
![]()
Strålende rapport Rane Viking!
Tusen takk for titten. Må si at SQ ser bedre ut en Thai og Lufthansa som jeg har brukt østover ja! Skal prøves. ![]() Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,627
|
![]()
Veldig bra rapport. Eneste skår i gleden var vel at det ikke var flere å se (ned) på nede på "steerage".
![]()
__________________
Upcoming flights: JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 584
|
![]()
Veldig bra rapport!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Super rapport, må si SQ biz ligger høyt på ønskelista
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Glimmers!
Blir nok en stund til jeg ryker på SQ i C, men det er ikke på grunn av hva de ser ut til å levere. Takk for supert innkikk ![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
|
![]()
Veldig bra rapport og morsomt skrevet!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,308
|
![]()
Glitrende rapport!
Ble skikkelig misunnelig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
>>>>><<<<<
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
|
![]()
Angrer som en hund på at jeg ikke bestilte C på min tur om en uke! Får ha det til gode da...
![]() Takk for en bra rapport! En fornøyelse å lese igjennom!
__________________
Whisper Mode! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,970
|
![]()
Dette var en sjefsrapport, det er like sikkert som at SIA sin Business Class ruler over de fleste andre. Om ikke alle...
Takk skal du ha for en super rapport ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
|
![]()
Fin rapport. Kan fortelle at setene på eldre 777 og 330 hos SQ ikke på noen måte er så bra som det som er beskrevet i denne rapporten. Servicen derimot er godt gjennkjennelig som noe av det beste som er å finne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,101
|
![]()
Takk for rapport. Forrige uke fikk en iallfall champis i baren i Sen lounge i Fra B-gates.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sommerferien 2016 - OSL-CPH-YYZ-FRA-OSL i C med SAS, Air Canada og Lufthansa | SAJblue | TripReports | 25 | 04-08-2016 10:17 |
Singapore Airlines med SIN-SFO nonstop | Someone | Flyforum | 0 | 15-06-2016 22:22 |
Med SAS fra OSL til KRS - ORD-LHR-OSL:BA | Cecilie | Reiseforum | 12 | 22-03-2013 15:52 |
British Airways/Singapore Airlines sin Concorde-rute til Singapore | Chriscross | Flyhistorisk forum | 4 | 29-03-2012 12:11 |
SIN-NRT-YYZ med Singapore Airlines og Air Canada | ex_trd | TripReports | 5 | 16-11-2009 13:00 |