![]() |
|
![]() |
#1 | |||
ScanFlyer Dornier
|
![]()
Fra Telemarks Avis:
Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by Fredriksen; 18-06-2015 at 22:59. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Næh, så himla synd er det vel ikke. Har aldri fløyet fra Geitryggen og kommer altså neppe til å gjøre det. Bruk pengene på noe konstruktivt; Vann på pluss er vist veldig aktuelt om dagen...
![]() |
![]() |
#3 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Vi har vel alle våre synspunkter på hva som er fornuftig og ikke
![]() Håper flyplassen/rullebanen består, slik at den i alle fall kan benyttes av GA, at en ildsjel/klubb sørger for at asfalten er nogenlunde god ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Dette er vel bare starten på nedleggelsene av stamruteflyplassene...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Må har Skien aldri vært en stamruteflyplass, men et mer kommunalt prosjekt. Nedgang i oljen i kombinasjon med bedre E18 til TRF har satt en effektiv stopper for det. Hvis det ikke blir for dyrt så håper jeg den består som en GA flyplass. Men som ruteflyplass er det trolig slutt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ser at Senterpartiet nå jobber for å bygge opp under Notodden Flyplass, slik at Telemark fortsatt skal ha en sterk flyplass med passasjer-ruter...Da får vi håpe på at Bergen Air Transport og Airwing kan øke kapasiteten og at ikke Widerøe utkonkurrerer de og så trekker seg ut som på Skien Lufthavn...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dornier
|
![]()
Det er i hvertfall snodig hvordan statstilskuddet nærmest skal bestemmes ut i fra en ruteplanlegger, om en skal bruke slike ord. Når en i dag har en fullverdig flyplass som det ønskes å satses på, flyselskap som ønsker å fly der og etter alt og dømme et befolkningsgrunnlag - så burde slike ting også være med i en avgjørelse om statstilskuddet.
Det er mange meninger om Geiteryggen, men ting må gjøres på rett grunnlag uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Nå har vel ikke Geiteryggen mottatt noe særlig statstilskudd, så er litt usikker hva du forsøker si her? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dornier
|
![]()
De har hatt årlig statstilskudd på 10 millioner kroner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Grovt regnet 10.000 pr avgang.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Er det tilskuddet fast eller aktivitetsavhengig?
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så du tror altså at flyplassen kun blir brukt av WF's rutefly?
Flyplassen blir hyppig, altså svært ofte brukt av ambulanseflyet på grunn av sin nærhet til sykehuset i Skien, samt at den brukes svært ofte av SeaKingen og Politihelikoptrene til fueling under, etter og før oppdrag. Forsvaret, Politihelikoptrene og flyskolen på Torp bruker flyplassen til øvningsflyvning. Og oppå alt dette kommer det lokale flymiljøet, så passasjerflyvninger er absolutt ikke bare hva en norsk distriktsflyplass brukes til. Det er en viktig del i samfunnssikkerheten i hele landet, noe som svært få har forståelse for, desværre. Her bør også Røros og Fagernes nevnes. "Jeg synes flyplassen bør legges ned, fordi jeg aldri har brukt den" - et argumentet jeg ofte ser når en distriktsflyplass trues med nedleggelse. Last edited by Trdfly; 27-06-2015 at 02:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har gode minner fra Geiteryggen. For over 20 år siden (tror jeg det må ha vært) fløy jeg med Teddy Air fra Sola til Geiteryggen. På Sola ble vi passasjerer kjørt med en liten minibuss ut til et bittelite fly. Det var ingen flyvere der så bussjåføren ble litt usikker, men etter en kort stund kom to karer slentrende over asfalten. Den ene bar på en pumpekanne med kaffe, den andre bar på papp-kopper. Det viste seg å være flygerne. Vi gikk om bord, pumpekanna og papp-kopp-stabelen ble plassert midt på gulvet og den ene flygeren forkynte med et smil: "Bare ta kaffe hvis dere vil". Fin tur.
Dagen etter skulle vi hjem. En trivelig eldre mann sjekket meg inn og tok imot kofferten (det viste seg etter hvert at han gjorde alt som skulle gjøres på Geiteryggen). Da avgangstiden nærmet seg kom mannen og tok boardingkortet fra meg og min medpassasjer (vi var bare to) og så gikk vi tre bort til flyet som sto parkert et stykke unna. Den trivelig mannen dro rullekofferten min etter seg - det var visst bare sjekket inn en koffert den dagen. Ute ved flyet var det en flyger - han så forfjamset på oss. "Kommer dere alt nå?" sa han. "Ja", sa den eldre mannen. Vi passasjerene sa ingenting. "Det er avgangstid nå", sa mannen. Flygeren tittet på klokka, men ble ikke synderlig stresset da han så hva den var. "Vi har ikke fuel", sa flygeren. "Hæ??" sa den eldre mannen. Han så nå (for første gang) litt irritert ut og kjeftet på flygeren. Han ba deretter oss to passasjerer innstendig om ikke å røre oss av flekken (hvilket vi etterkom) og så gikk han og hentet en traktor med tank-tilhenger. Den trivelige eldre mannen klatret opp på vingen, skrudde av tank-lokket og tittet nedi hullet. "Oi", sa han "her var det ikke mye fuel nei". Han begynte å fylle mens han nok en gang beklaget seg angående de to surrebukkene som ikke klarte å passe klokka. Etter en stund tok han ut slangen, tittet nedi hullet, smilte til oss og sa: "Litt til". Jeg tittet på den andre passasjeren og han tittet tilbake. Vi sa ingenting. Nok en gang tok den eldre mannen slangen ut av hullet og tittet nedi - nå var han tydeligvis fornøyd. Han skrudde på tank-lokket, samlet sammen slangen og kjørte vekk traktoren. Vi var jo etter hvert blitt nokså forsinket, men ingen virket å bry seg nevneverdig om det. Vi hadde fuel og vi hadde kaffe så da kunne vi fly til Sola. Det var også en fin tur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Legal Eagle
|
![]()
Artig historie!
![]() Selv hadde jeg min aller første flytur noen sinne fra Jarlsberg til Geiteryggen og tilbake. Det må ha vært i 1983, tror jeg, med en Cesna 172 fra Tønsberg flyveklubb. Da ble jeg hekta på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Flysitter
|
![]()
Men kanskje ikke alikevel?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dornier
|
![]()
Bern Raiby Wasler i Airwing sier selv følgende på Bevar Geiteryggen Flyplass sin facebookside:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16 | sarpingen87 | Flyforum | 413 | 15-09-2024 15:49 |
Lufthansa med non-stop KUL, tilbake til CGK, legger ned SGN -> Legges ned igjen | Someone | Flyforum | 4 | 17-12-2015 11:23 |
Widerøe-fly nødlandet på Skien lufthavn Geiteryggen | B738 | Flyforum | 0 | 19-06-2014 23:28 |
Skien Lufthavn Geiteryggen - rullebanelengde m.m. | Lufthavn767 | Flyforum | 3 | 28-01-2012 19:41 |
Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet | Morten | Flyhistorisk forum | 4 | 23-03-2008 09:48 |