Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2015, 22:51   #1
Fredriksen
ScanFlyer Dornier

Fredriksen's Avatar

Default Skien lufthavn Geiteryggen legges ned

Fra Telemarks Avis:
Quote:
Slutt for Geiteryggen.
Skien bystyre ber styret avvikle den kommersielle driften
Artikkel fra Varden her.

Quote:
Skien bystyre vedtok, klokka 18.20 torsdag kveld, å be flyplassens styre avvikle den kommersielle trafikken på Skien lufthavn Geiteryggen. Grunnen er et brev fra statsråd Ketil Solvik-Olsen der han gjør det helt klart at flyplassen ikke vil få mer statstilskudd, fra og med neste år.
Fra NRK:
Quote:
Arne Rui seier han ikkje lenger vil fortsette som styreleiar for Skien Lufthavn Geiteryggen etter vedtaket i Skien bystyre. Han vil be Skien kommune som eigar om å innkalle til ei ekstraordinær generalforsamling.
Synd. De har stått på for lufthavnen. For kort vei til Torp for å få søtte fra staten. Nå ser det ut til å være over - i hvertfall for ruteflyging. Hva vil skje med flyplassen?

Mvh
Lars Otto.

Last edited by Fredriksen; 18-06-2015 at 22:59.
Fredriksen is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2015, 01:04   #2
Bergern
ScanFlyer Dusty

Default Re: Slutt for Skien lufthavn Geiteryggen

Quote:
Originally Posted by Fredriksen View Post
Fra Telemarks Avis:

Artikkel fra Varden her.

Fra NRK:

Synd. De har stått på for lufthavnen. For kort vei til Torp for å få søtte fra staten. Nå ser det ut til å være over - i hvertfall for ruteflyging. Hva vil skje med flyplassen?

Næh, så himla synd er det vel ikke. Har aldri fløyet fra Geitryggen og kommer altså neppe til å gjøre det. Bruk pengene på noe konstruktivt; Vann på pluss er vist veldig aktuelt om dagen...
Old 19-06-2015, 09:42   #3
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Vi har vel alle våre synspunkter på hva som er fornuftig og ikke

Håper flyplassen/rullebanen består, slik at den i alle fall kan benyttes av GA, at en ildsjel/klubb sørger for at asfalten er nogenlunde god
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2015, 12:09   #4
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Dette er vel bare starten på nedleggelsene av stamruteflyplassene...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2015, 12:18   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Dette er vel bare starten på nedleggelsene av stamruteflyplassene...

Må har Skien aldri vært en stamruteflyplass, men et mer kommunalt prosjekt.
Nedgang i oljen i kombinasjon med bedre E18 til TRF har satt en effektiv stopper for det.

Hvis det ikke blir for dyrt så håper jeg den består som en GA flyplass. Men som ruteflyplass er det trolig slutt
Old 25-06-2015, 19:32   #6
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Default Re: Skien lufthavn Geiteryggen legges ned

Ser at Senterpartiet nå jobber for å bygge opp under Notodden Flyplass, slik at Telemark fortsatt skal ha en sterk flyplass med passasjer-ruter...Da får vi håpe på at Bergen Air Transport og Airwing kan øke kapasiteten og at ikke Widerøe utkonkurrerer de og så trekker seg ut som på Skien Lufthavn...
Quote:
"Nå er det på tide at vi prioriterer å arbeide for å sikre statlig bidrag til EN flyplass i Telemark". Dahl Eide er ikke i tvil om at Telemarks flyplass må bli Notodden; "Næringslivet på Notodden og Kongsberg etterspør flyplassen, og den er helt avgjørende for å bidra til en positiv utvikling i øvre deler av Telemark og i Kongsbergregionen. Det skjer fantastiske ting rundt Telemark Teknologipark. Skal vi sørge for at utviklingen sprer seg over hele fylket, må vi sørge for at flyplassen på Notodden får utvikle seg", sier Dahl Eide engasjert.
http://www.senterpartiet.no/telemark...9700-4907.html
Old 26-06-2015, 21:19   #7
Fredriksen
ScanFlyer Dornier

Fredriksen's Avatar

Det er i hvertfall snodig hvordan statstilskuddet nærmest skal bestemmes ut i fra en ruteplanlegger, om en skal bruke slike ord. Når en i dag har en fullverdig flyplass som det ønskes å satses på, flyselskap som ønsker å fly der og etter alt og dømme et befolkningsgrunnlag - så burde slike ting også være med i en avgjørelse om statstilskuddet.

Det er mange meninger om Geiteryggen, men ting må gjøres på rett grunnlag uansett.

Mvh
Lars Otto.
Old 26-06-2015, 21:48   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Det er i hvertfall snodig hvordan statstilskuddet nærmest skal bestemmes ut i fra en ruteplanlegger, om en skal bruke slike ord. Når en i dag har en fullverdig flyplass som det ønskes å satses på, flyselskap som ønsker å fly der og etter alt og dømme et befolkningsgrunnlag - så burde slike ting også være med i en avgjørelse om statstilskuddet.

Det er mange meninger om Geiteryggen, men ting må gjøres på rett grunnlag uansett.

Nå har vel ikke Geiteryggen mottatt noe særlig statstilskudd, så er litt usikker hva du forsøker si her?
Old 26-06-2015, 21:55   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Ser at Senterpartiet nå jobber for å bygge opp under Notodden Flyplass, slik at Telemark fortsatt skal ha en sterk flyplass med passasjer-ruter...Da får vi håpe på at Bergen Air Transport og Airwing kan øke kapasiteten og at ikke Widerøe utkonkurrerer de og så trekker seg ut som på Skien Lufthavn...

http://www.senterpartiet.no/telemark...9700-4907.html
Det nærmer seg valg
Old 26-06-2015, 22:25   #10
Fredriksen
ScanFlyer Dornier

Fredriksen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå har vel ikke Geiteryggen mottatt noe særlig statstilskudd, så er litt usikker hva du forsøker si her?
De har hatt årlig statstilskudd på 10 millioner kroner.

Mvh
Lars Otto.
Old 27-06-2015, 00:59   #11
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
De har hatt årlig statstilskudd på 10 millioner kroner.
Grovt regnet 10.000 pr avgang.
Old 27-06-2015, 01:51   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty

Er det tilskuddet fast eller aktivitetsavhengig?
Old 27-06-2015, 02:36   #13
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Grovt regnet 10.000 pr avgang.
Så du tror altså at flyplassen kun blir brukt av WF's rutefly?
Flyplassen blir hyppig, altså svært ofte brukt av ambulanseflyet på grunn av sin nærhet til sykehuset i Skien, samt at den brukes svært ofte av SeaKingen og Politihelikoptrene til fueling under, etter og før oppdrag. Forsvaret, Politihelikoptrene og flyskolen på Torp bruker flyplassen til øvningsflyvning. Og oppå alt dette kommer det lokale flymiljøet, så passasjerflyvninger er absolutt ikke bare hva en norsk distriktsflyplass brukes til. Det er en viktig del i samfunnssikkerheten i hele landet, noe som svært få har forståelse for, desværre. Her bør også Røros og Fagernes nevnes.

"Jeg synes flyplassen bør legges ned, fordi jeg aldri har brukt den" - et argumentet jeg ofte ser når en distriktsflyplass trues med nedleggelse.

Last edited by Trdfly; 27-06-2015 at 02:50.
Old 30-06-2015, 00:12   #14
Geir
ScanFlyer Blue

Jeg har gode minner fra Geiteryggen. For over 20 år siden (tror jeg det må ha vært) fløy jeg med Teddy Air fra Sola til Geiteryggen. På Sola ble vi passasjerer kjørt med en liten minibuss ut til et bittelite fly. Det var ingen flyvere der så bussjåføren ble litt usikker, men etter en kort stund kom to karer slentrende over asfalten. Den ene bar på en pumpekanne med kaffe, den andre bar på papp-kopper. Det viste seg å være flygerne. Vi gikk om bord, pumpekanna og papp-kopp-stabelen ble plassert midt på gulvet og den ene flygeren forkynte med et smil: "Bare ta kaffe hvis dere vil". Fin tur.

Dagen etter skulle vi hjem. En trivelig eldre mann sjekket meg inn og tok imot kofferten (det viste seg etter hvert at han gjorde alt som skulle gjøres på Geiteryggen). Da avgangstiden nærmet seg kom mannen og tok boardingkortet fra meg og min medpassasjer (vi var bare to) og så gikk vi tre bort til flyet som sto parkert et stykke unna. Den trivelig mannen dro rullekofferten min etter seg - det var visst bare sjekket inn en koffert den dagen. Ute ved flyet var det en flyger - han så forfjamset på oss. "Kommer dere alt nå?" sa han. "Ja", sa den eldre mannen. Vi passasjerene sa ingenting. "Det er avgangstid nå", sa mannen. Flygeren tittet på klokka, men ble ikke synderlig stresset da han så hva den var. "Vi har ikke fuel", sa flygeren. "Hæ??" sa den eldre mannen. Han så nå (for første gang) litt irritert ut og kjeftet på flygeren. Han ba deretter oss to passasjerer innstendig om ikke å røre oss av flekken (hvilket vi etterkom) og så gikk han og hentet en traktor med tank-tilhenger. Den trivelige eldre mannen klatret opp på vingen, skrudde av tank-lokket og tittet nedi hullet. "Oi", sa han "her var det ikke mye fuel nei". Han begynte å fylle mens han nok en gang beklaget seg angående de to surrebukkene som ikke klarte å passe klokka. Etter en stund tok han ut slangen, tittet nedi hullet, smilte til oss og sa: "Litt til". Jeg tittet på den andre passasjeren og han tittet tilbake. Vi sa ingenting. Nok en gang tok den eldre mannen slangen ut av hullet og tittet nedi - nå var han tydeligvis fornøyd. Han skrudde på tank-lokket, samlet sammen slangen og kjørte vekk traktoren. Vi var jo etter hvert blitt nokså forsinket, men ingen virket å bry seg nevneverdig om det. Vi hadde fuel og vi hadde kaffe så da kunne vi fly til Sola. Det var også en fin tur.
Geir is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2015, 01:35   #15
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Artig historie!

Selv hadde jeg min aller første flytur noen sinne fra Jarlsberg til Geiteryggen og tilbake. Det må ha vært i 1983, tror jeg, med en Cesna 172 fra Tønsberg flyveklubb. Da ble jeg hekta på fly
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2015, 17:22   #16
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Men kanskje ikke alikevel?

Quote:
– Jeg kan bekrefte at Airwing planlegger rute fra Skien lufthavn Geiteryggen, sier Jarle Granheim, daglig leder i Airwing til Varden.

Allerede til uka?

Den planlagte ruta vil gå mellom Skien og Bergen. Oppstart blir mest sannsynlig til uka, om ikke mandag neste uke, ifølge Granheim.
http://touch.varden.no/nyheter/airwi...f1ae8c7490ef6f
Old 09-07-2015, 19:17   #17
Fredriksen
ScanFlyer Dornier

Fredriksen's Avatar

Bern Raiby Wasler i Airwing sier selv følgende på Bevar Geiteryggen Flyplass sin facebookside:
Quote:
Vi starter flyvinger på egen risiko og regning, ingen kommunal stønad. Billett prisene vil være konkurranse dyktige med WF. Det kommer ut pressemelding senest Onsdag.
Nå får vi bare vente på pressemeldingen som ikke har kommet enda. Friskt initiativ - det skal Airwing ha.

Mvh
Lars Otto.
Reply

Posting Rules