![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg starter en ny tråd jeg, for dette stikker dypere enn at en av moderatorene velger å forlate skuta. Det går på selve skuta og hvordan den holder seg flytende.
Som vanlig er det vel enkelte som ødelegger for andre. Sånn var det i barnehagen, sånn var det på skolen, sånn er det i arbeidslivet. Og sånn er det jo men meg her på Scanair også. Jeg synes generelt det er en god tone her. Vi sender av gårde litt skarpt skyts en gang i blant, men alt glir inn i den gode diskusjonen. Men enkelte postere dukker kun opp i kontroversielle tråder, sender av gårde ren dritt, svarer ikke på tiltale, troller rundt, stikker av igjen. Og som i dagliglivet blir man provosert, sjøl om det bare er internett, ofte fordi det stikker der det svir mest. Ofte kommer stikkene i forhold til personlige valg man har gjort, det være seg arbeidssted eller yrke. Jeg synes ærlig talt ikke det skal være sånn. Det er nå forjævlig at moderatorene skal måtte drive på og overvåke all trafikken som foregår her, men er det slik forumet må drives? Jeg synes det er fint at vi har et luftfartsforum der flyinteresserte fra hele landet kan utveksle en informasjon og bilder i sunt felleskap. Dessverre er det slik at oftere og oftere glir diskusjonene over i angrep og forsvar, noe som strengt tatt bør være unødvendig. Vi er flere fra flykontrollen som deltar aktivt her, men som noen kanskje har merket har aktiviteten avtatt. Det er rett og slett ikke verdt det. Man kan gjerne si at det er den sykliske naturen i et internettforum, men det burde være mulig å styre utviklingen på et vis. Men istedet for at moderatorene skal drive på med ris bak speilet og trusler om utestengelse burde det da være mulig å klare dette uten restriksjoner? For det er vel eeegentlig bare snakk om litt folkeskikk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Vel med tanke på det som har skjedd de siste dagene bør vel alle (meg inkludert) kanskje gå igjennom en ekstra gang når man skriver kritiske og "skarpe" innlegg slik at man minsker sjansen for misforståelser og kanskje får luket ut enkelte personangrep som ikke er ment som det.
....ellers er det jo ofte slik at det kan bli vel hett når man diskuterer ting man brenner for, men at det må være takhøyde for slike diskusjoner også |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
atck: Slik du beskriver er jeg helt enig i at ting skal være. Men, på samme måte som i dagliglivet, det er dessverre slik at de som trenger å få en slik reminder går dette hus forbi uansett mens den store majoriteten som får det med seg egentlig ikke trenger en reminder.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jo, er enig, men slik som flybransjen har vært i de siste uker/ måneder/ år så er det ikke rart at mange har svært sterke meninger. Og at disse meningene går på tvers av andres meninger. Både flyveledere, piloter, kabinpersonell, skrankepersonell, verkstedpersonell og ikke minst vi som er kunder har ikke hatt det greit i det siste. Det har vært ulovlige aksjoner og det har vært forskjellsbehandling. Slike ting setter følelser og sinn i kok - det er ikke det minste rart.
![]() Men man bør alltid ta ballen og ikke mannen - det er en klisjé, men det er alikevel viktig og sant. Drittkasting fører aldri noe godt med seg. Men jeg mener at sak må man kunne diskutere selv om det er vanskelige og følelsesladede saken man diskuterer. Dersom jeg mener at noen har begått ulovligheter som har medført store ekstra ulemper og problemer for 3-djepart så må det være lov til å si det og fortelle at dette liker jeg ikke. Jeg må få lov til å fortelle hvordan jeg mener dette er - moralsk og juridisk. Dersom de som dette gjelder mener at "vi var i vår fulle rett" så må de selvsagt gjerne argumentere så fillene fyker. ![]() Vi må derfor ha takhøyde - det trengs i flybransjen i dag!! ![]() Det må også gå an å "stikke litt" i en vennskapelig tone. Vennskapeig "mobbing" er ikke mobbing, det er kameratskap! Uvennlig mobbing og trakasering er imidlertid ikke noe kjekt. Så får vi heller bli flinkere til å si unnskyld etterpå dersom noen sier noe som man egentlig ikke mener, men som ble "gulpet opp" i sinne og frustrasjon. Vi er da bare mennesker og gjør feil innimellom - da må vi kanskje bli flinkere til å si unnskyld. Vi må også huske på at det som er ment som kameratslig "mobbing" ikke alltid blir oppfattet som det. Det som står på trykk har mye mer sprengkraft enn det som sies muntlig ansikt til ansikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvor har disse store konfliktene vært egentlig? Jeg er innom forumet daglig, men har ikke merket meg annet enn vanlige diskusjoner slik det alltid har vært på alle type forum.
Det som skjer nå er en normal reaksjon, noen forlater forumet fordi de føler seg dårlig behandlet, så kommer de tilbake etter en liten tid, og så er allting glemt helt til neste gang det samme skjer. En helt normal forumsyklus ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Slik er det på alle forum. Med jevne mellomrom er det alltid noen som med brask og bram melder sin avgang, for så å dukke opp igjen når de verste følelsesmessige reaksjonene har lagt seg.
De som virkelig mener noe med det annonserer det ikke. De bare forsvinner i all stillhet ut bakdøra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Med så mange forskjellige interesser som er representert her på forumet, er diskusjonene nødt til å gå over styr en gang i blant. Folk er forskjellige av natur og ikke alle er like flinke til å kontrollere temperament og meningsytringer. Det tror jeg vi bare må leve med og denne situasjonen er jo ikke akkurat eksklusiv for dette forumet eller denne kommunikasjonsformen. Det skal jo også legges til at situasjonen har vært noe spesiell i det siste med sjeldent mange potensielt konfliktskapende hendelser .. Det roer seg nok ned etterhvert.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Lad os alle sammen prøve at tænke os om en ekstra gang inden vi poster indlæg der kan opfattes som provokerende, stødende, personangreb m.v. Alt i alt er vi jo alle bare interesserede i spændende diskussioner inden for de specifikke områder der nu engang interessere os - hvilket naturligvis er forskelligt fra person til person.
Ligeledes er der naturligvis vidt forskellige syn på en række ting og områder blandt forumets medlemmer. Dette er selvfølgelig helt naturligt og bevirker at der engang imellem vil komme diskussioner hvor tonen måske bliver unødvendig hård og personlig. Men som sagt vil jeg opfodre alle til at tænke sig om en ekstra gang eller lige tag en puster inden for poster et indlæg inden for disse ømtålige emner. Hvad angår mig selv, så er klar over at visse af mine indlæg tilsyneladende kan virke provokerende på visse medlemmer. Dette kan formentlig henføres til at jeg i forhold til forummets majoritet har en anden nationalitet og derved lidt anden agenda. Dette skal naturligvis ikke være en undskyldning og jeg vil også personligt prøve at gå efter bolden i stedet for manden i fremtiden (synes nu også jeg prøver på nuværende tidspunkt, men det glipper alligevel engang imellem). Jeg håber vi fremtiden vil få mange gode diskussioner inden for mange spændende områder - dette forhåbentlig i en god tone således at medlemmer som BU662 der har valgt at forlade os vil genfinde lysten og vende tilbage til forumet.
![]() |
#9 |
Banned
|
![]()
Noen er desverre mere hårsåre enn andre og tåler veldig lite motargumenter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Enkelte har dessverre problemer med å holde en respektfull tone. Respekt for andres meninger er nøkkelen. Høres kanskje ut som en klisje, men ikke desto mindre er det sant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvorfor kan ikke alle bare være venner da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En ting jeg har lagt merke til etter å ha lest dette forumet nesten daglig over en lengre periode, er at de som hyler mest om at andre er for hårsåre, som regel er de som griner mest når de selv møter motgang.
Dette er forsåvidt et vanlig fenomen på de fleste forum der majoriteten av brukerne er menn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banned
|
![]()
Det er jeg også merket
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Utrolig dumt det blir så der. Men en mulighet er jo fullt navn i profil så blir det vel litt værre å være usaklig å frekk.
Funker bra på andre forum. Oddvar |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Som moderator-kommisaer er dette forumet stort sett en takknemlig jobb. Vi har Politimester Bastian som forbilder og ingen av oss har heller noen utdanning som konfliktloesere. Folk oppfatter noen ganger samme innlegg paa forskjellige maater og jeg har selv ogsaa slengt med leppa paa en maate som enkelte ikke liker. Saa det er veldig vanskelig aa sette 'absolutte' grense for hva som kan sies og hva som ikke kan sies. Vi er heller ikke interesserte i aa krangle med dere og paadra oss andre medlemmers vrede. Saa det kan vaere vanskelig noen ganger.
Men jeg vil som et par andre nevner, oppfordre til at dere leser igjennon hva dere skriver en gang til foer dere poster, spesielt i kontroversielle traader, og hvis dere ikke vil si 'face to face' til de andre deltagerene hva dere har skrevet. la vaere aa tryke paa 'Submit Reply'. Dagens oppfordring fra en gammel mann i Amerika som ogsaa erklaerer seg skyldig i ovenstaaende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har skrevet innlegg i affekt og så trykket på "flyforum"-knappen oppe istedet for å trykke "send". Selvsagt blir vi sinte, selvsagt blir vi provosert. Hårsåre eller ikke, det blir bare kjipt å fortsette når man har kommet opp i klinsj med utvalgte deler av forum.
Etter hvert som forumene har blitt mer moderne og folk har blitt mer vant til omgangsformen har jeg lagt merke til at de forumene som fungerer best er de som har en knallhard krig-og-fred-religion-og-politikk-og-sånn-policy. Etter en stund blir det akseptert som en sannhet, og så blir omgangsformen lettere. Disse forumene får også et OT-forum. Tvingende nødvendig spør du meg. Som jeg har nevnt mange ganger er det utrolig provoserende å uttale seg i fagspørsmål og så få drit slengt tilbake, noe som har medført at man ikke gidder å engasjere seg. Jeg kan godt tenke meg at det er slik fra flere hold. Og da får "bermen" herje, diskusjonene går over i god-knows-what og den onde sirkelen er i gang. Visst er slikt syklisk på disse forumene. Jeg har deltatt på diverse diskusjonsgrupper siden '94 og ser de samme nå-må-vi-ordne-opp diskusjonene en gang i kvartalet. For min del synes jeg det hadde vært fint å ende opp på en sjeldnere syklus. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan fungerer Flightradar24 egentlig? | LN-MOW | Register- og ATC-Forum | 7 | 04-02-2023 09:42 |
Widerøe Norgesbillett - Hvordan er det egentlig dette foregår? (splittet) | Hermann SF | Reiseforum | 6 | 27-11-2010 16:54 |
"Luft-Slagt om Danmark", Del 2: Hvordan gar det egentlig med Transavia Danmark??? | BU662 | Flyforum | 9 | 19-01-2010 22:33 |
Hvordan går det egentlig til og fra Rygge?? | JetBlue | Flyforum | 1 | 24-09-2009 11:48 |
Hvordan går det egentlig for SAS og opprettelse av ruten OSL-EWR | Farmer | Flyforum | 45 | 05-05-2005 02:52 |