Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-04-2015, 16:00   #1
ForeverSAS
ScanFlyer Gold

Default Mulig Oslo-tur Sommer 2015-Tips/Råd/Ideer!

Hei godtfolk!!!

Denne karen + 2 familiemedlemmer vurderer sterkt en Oslo-tur i sommer. Planen er da uke 31/32 i august med 3-5 dagers opphold i Oslo og omegn. Får jeg viljen min så blir det fly TRD-OSL-TRD med SK begge veier. Ingen av oss har vært i Oslo siden 05/06 minst, så her trengs det noen friske ideer/råd. Vi har tenkt litt slik:

Hotell:

- Noenlunde greit prisnivå, ikke gjerrig men sløser ikke penger heller.
- Helst ved Oslo S eller i grei avstand.
- Spise/shopping-muligheter i nærheten.

Lillesøster er 13, så greit om man kan aktivisere henne litt, så slipper man verdensrekord i å høre KJEDELIG!
Har alt fått anbefalt Scandic Byporten og Clarion Hotel Royal Christiania.

Hva kan gjøres? Hva bør gjøres? og hva MÅ man gjøre når man først er i selveste storbyen? Sleng dere på, alle tips mottas med ENORM takk.

Last edited by ForeverSAS; 19-04-2015 at 16:44.
ForeverSAS is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2015, 16:50   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Mulig Oslo-tur Sommer 2015-Tips/Råd/Ideer!

Noen spesiell grunn til at du ønsker rett ved Oslo S? Normalt vil jeg anbefale andre steder enn kanskje blant de minst sjarmerende stedene her i byen
Old 19-04-2015, 16:59   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by ForeverSAS View Post
Hei godtfolk!!!

Hotell:

Comfort Hotel Grand Central burde da være perfekt. Inngang fra Østbanehallen med masse nye serveringsteder og Byporten, Oslo City og Karl Johans Gate kun minutter unna.
Old 19-04-2015, 17:01   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Lurer på det samme som Someone. Om det er nærhet til toget til/fra flyplassen du er ute etter, så går alle tog fra OSL også videre til Nationaltheateret stasjon (og de fleste andre tog som går til/fra/via Oslo S)
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2015, 17:17   #5
ForeverSAS
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Noen spesiell grunn til at du ønsker rett ved Oslo S? Normalt vil jeg anbefale andre steder enn kanskje blant de minst sjarmerende stedene her i byen
Som sagt, ingen av oss her oppe kan skryte på oss å være super-lokalkjent i Oslo, derfor tenkte vi tog fra OSL og inn til Oslo S som en grei mulighet da de så langt anbefalte hotellene ligger like ved.

Er det andre steder du anbefaler, før eller etter Oslo S så kjør på med tips, her mottas alt med takk og blir sjekket ut.

Last edited by ForeverSAS; 19-04-2015 at 17:21.
Old 19-04-2015, 17:20   #6
ForeverSAS
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Lurer på det samme som Someone. Om det er nærhet til toget til/fra flyplassen du er ute etter, så går alle tog fra OSL også videre til Nationaltheateret stasjon (og de fleste andre tog som går til/fra/via Oslo S)
Oslo S var tenkt som en umiddelbar tanke iht de hotellene vi så langt har fått anbefalt, egentlig derfor.

Er det andre steder du anbefaler, før eller etter Oslo S så kjør på med tips, her mottas alt med takk og blir sjekket ut.
Old 19-04-2015, 17:23   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Oslo S, du.....

Jeg har ikke bodd på så veldig mange hotell i Oslo, men et hotell som jeg faktisk ble positivt overrasket over var Rica Holmenkollen Park Hotell (nå Scandic)
Det ligger litt utenfor by'n, men så vidt jeg husker tar ikke t-banen mer enn 15-20 minutter til sentrum. Fine rom, god frokost.

Ellers er det jo en haug med hotell langs Karl Johan, eller i sidegatene til Karl Johan.
Best Western Bondeheimen har vafler til frokost. Alle hotell som serverer vafler til frokost, får alltid plusspoeng fra meg.
Old 19-04-2015, 17:32   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Jeg skal ikke anbefale noen hoteller foran andre, da jeg ikke har bodd så voldsomt mye på hotell i byen. Av de jeg har prøvd er kanskje Clarion Colletion Savoy det jeg ikke akkurat stresser med å prøve igjen.

Toget går som sagt via Oslo S til Nationaltheateret, og alle togene fra OSL går videre dit. Det er de to stasjonene som ligger innenfor sentrum, og i første omgang ville jeg heller anbefalt et hotell i nærheten av Nationaltheateret fremfor Oslo S. I tillegg er det et ganske godt fungerende t-banenett i byen, med stasjoner med tilknytning til de to nevnte jernbanestasjonene. Kjøper du en Ruter-billett (som du i praksis gjør når du kjøper en billett til et vanlig NSB-tog fra OSL til Oslo), så har du også gratis overgang til t-banen .
Old 19-04-2015, 19:05   #9
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Dersom dere er 3 personer forslår jeg å leie en leilighet på:

airbnb.no

Generell info:

visitoslo.com/no

osloby.no

http://tripadvisor.com/Attractions-g...rn_Norway.html

Første skoledag i Oslo er trolig 17. august, uke 34.

Last edited by Edvard; 20-04-2015 at 13:48.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2015, 19:54   #10
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Heisann!

Jeg bor selv på hotell i Oslo i hvertfall 30-40 netter pr år, og det er mye å velge i.

Har jeg vært dere ville jeg sjekket om dere kan få bra priser på noen Comfort-hoteller, evt også på Thon-hoteller der det ofte er bra priser.

Dere trenger ikke bo rett ved siden av Oslo S, ville heller satset på å ta Flytoget til Nationaltheteret og bo i nærheten der. Da har du et enormt antall hoteller å velge i mellom, og på sommerstid bør dere kunne få gode priser. I tillegg er det nært Aker Brygge og Slottet. Thon Rosenkrantz, Bristol, Clarion Christiania Theater, Thon Munch etc. Noe for enhver pris der.. Og vinner dere i Lotto før ferien kan The Thief trygt anbefales.

For å aktivisere søsteren på 13 ville jeg tatt en tur ut til Tusenfryd, går busser dit hver dag om sommeren, og er alltid populært.

Noen småtips.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2015, 20:07   #11
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
ville heller satset på å ta Flytoget til Nationaltheteret og bo i nærheten der.
Også kan det skytes inn at NSB tar halve prisen, og bruker ca. like lang tid (og gir som nevnt over overgang til t-bane/trikk/buss om hotellet ligger litt unna en av jernbanstasjonene)

Når det er sagt: Lillesøster på 13 reiser gratis på Flytoget i følge med en person over 18. Hos Ruter/NSB gjelder det bare i helgene.
Du nevner ikke alder på den tredje personen, men om vedkommende også er under 18, kan Flytoget muligens lønne seg. Ellers er NSB billigere, og omtrent like effektivt. Det eneste er at de har tre avganger i timen, og de går med 10+20+40 minutters mellomrom.
Old 19-04-2015, 21:17   #12
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Hei godtfolk!!!

Denne karen + 2 familiemedlemmer vurderer sterkt en Oslo-tur i sommer. Planen er da uke 31/32 i august med 3-5 dagers opphold i Oslo og omegn. Får jeg viljen min så blir det fly TRD-OSL-TRD med SK begge veier. Ingen av oss har vært i Oslo siden 05/06 minst, så her trengs det noen friske ideer/råd. Vi har tenkt litt slik:

Hotell:

Lillesøster er 13, så greit om man kan aktivisere henne litt, så slipper man verdensrekord i å høre KJEDELIG!
Har alt fått anbefalt Scandic Byporten og Clarion Hotel Royal Christiania.

Hva kan gjøres? Hva bør gjøres? og hva MÅ man gjøre når man først er i selveste storbyen? Sleng dere på, alle tips mottas med ENORM takk.
Vil annbefale en tur til Holmenkollbakken, hvis dere ikke har høydeskrekk er det en fantastisk utsikt fra toppen av hopptårnet.

Oslo Reptilpark og Teknisk Museum kan vel og være vinnere hos en 13 åring.

I tillegg har du Tryvann klatrepark i toppen av alpinannlegget ved Tryvannstårnet.
Old 19-04-2015, 21:27   #13
Orbiter
ScanFlyer Blue

Orbiter's Avatar

Norway cup spilles i uke 31, så styr unna Tusenfryd den helga, ellers kan Tusenfryd være grei avkobling men det tar fort en hel dag. Hvis det er 30+ grader ville jeg også styrt utenom Tusenfryd.

Hvis veldig bra vær: sett av en dag til sol&bad. I avstand fra sentrum kan da anbefales Frognerbadet (ikke bare parken, men betal inngang for å bruke bassengene), Huk (30-bussen til Bygdøy, men blir fort folksomt), båt ut til Hovedøya/mfl (båt fra Vippetangen, vanlig Ruter kort som billett).

OK vær: Operataket, Aker Brygge, Ekebergrestauranten, Holmenkollen (spektakulær utsikt og t-bane kjøring)

Gråvær: Mathallen (anbefales egentlig uansett), Teknisk museum, Oslo Reptilsenter

Hotell. Thon har avtale med flere boligbyggerlag, så om dere er medlem i ett sjekk om de har noen tilbud. Styr uansett unna alle som ligger i litt for shadye områder eks Prinensgate, Tollbugata, OsloS (1kvartal radius)

Last edited by Orbiter; 20-04-2015 at 08:36.
Orbiter is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2015, 21:31   #14
ForeverSAS
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Også kan det skytes inn at NSB tar halve prisen, og bruker ca. like lang tid (og gir som nevnt over overgang til t-bane/trikk/buss om hotellet ligger litt unna en av jernbanstasjonene)

Når det er sagt: Lillesøster på 13 reiser gratis på Flytoget i følge med en person over 18. Hos Ruter/NSB gjelder det bare i helgene.
Du nevner ikke alder på den tredje personen, men om vedkommende også er under 18, kan Flytoget muligens lønne seg. Ellers er NSB billigere, og omtrent like effektivt. Det eneste er at de har tre avganger i timen, og de går med 10+20+40 minutters mellomrom.
Reisefølget på 3 stykker er 13, 25 og 50 år og har ikke planer om å bli eldre før turen. Hva er ellers prisen på flytoget mellom OSL og f.eks Oslo S?
Old 19-04-2015, 21:34   #15
ForeverSAS
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Heisann!

Jeg bor selv på hotell i Oslo i hvertfall 30-40 netter pr år, og det er mye å velge i.

Har jeg vært dere ville jeg sjekket om dere kan få bra priser på noen Comfort-hoteller, evt også på Thon-hoteller der det ofte er bra priser.

Dere trenger ikke bo rett ved siden av Oslo S, ville heller satset på å ta Flytoget til Nationaltheteret og bo i nærheten der. Da har du et enormt antall hoteller å velge i mellom, og på sommerstid bør dere kunne få gode priser. I tillegg er det nært Aker Brygge og Slottet. Thon Rosenkrantz, Bristol, Clarion Christiania Theater, Thon Munch etc. Noe for enhver pris der.. Og vinner dere i Lotto før ferien kan The Thief trygt anbefales.

For å aktivisere søsteren på 13 ville jeg tatt en tur ut til Tusenfryd, går busser dit hver dag om sommeren, og er alltid populært.

Noen småtips.

Kim
Masse flotte tips her, takker!

Til dere andre også, takker så langt, bare fyll på, en hver ide er en god ide.
Old 19-04-2015, 21:36   #16
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Reisefølget på 3 stykker er 13, 25 og 50 år og har ikke planer om å bli eldre før turen. Hva er ellers prisen på flytoget mellom OSL og f.eks Oslo S?
Flytoget koster 180 for en voksen fra OSL til Oslo. NSB tar 90 kroner per voksen, pluss 45 for søsteren din.

Regnestykket blir da:
Flytoget: 180+180+0=360 kroner
NSB: 90+90+45=225 kroner. Og da er som sagt buss/trikke/t-banebilletten videre inkludert (innen en viss tid).
Old 19-04-2015, 21:39   #17
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Oslo Reptil hus kan jo være noe. Om det er interesse for sånt i familien din da
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2015, 21:43   #18
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Neste gang jeg får litt ekstra tid i Oslo, så tar jeg nok turen innom Forsvarets hjemmefrontmuseum og deres nyeste utstilling fra andre verdenskrig. Det ligger ved Akershus festning, som i seg selv er verdt et besøk.
Old 20-04-2015, 01:06   #19
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Orbiter View Post
Hvis veldig bra vær: sett av en dag til sol&bad. I avstand fra sentrum kan da anbefales Frognerbadet (ikke bare parken, men betal inngang for å bruke bassengene), Huk (buss til Snarøya, men blir fort folksomt), båt ut til Hovedøya/mfl (båt fra Vippetangen, vanlig Ruter kort som billett).
Skal man til Huk vil jeg anbefale bussen til Bygdøy og ikke bussen til Snarøya...
Old 20-04-2015, 07:31   #20
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Mulig Oslo-tur Sommer 2015-Tips/Råd/Ideer!

Mange gode forslag her, ja.

Velg Nasjonalteateret, ikke Oslo S, hvis du vil bo sentrumsnært!

Frognerparken (svær park og skulpturer, Frognerbadet like ved), Ekebergparken (flere skulpturer og utsikt), Slottsparken (utsikt til Sonja), Akershus festning (museer og fint) og Holmenkollen er obligatorisk. Og Operataket, selvsagt.

Båttur! Ta båt fra Aker brygge (ikke fra Vippetangen lenger) til hvilken som helst øy. Bli så lenge eller kort dere vil. Bad, spis is, se på fjorden og utsikten. Ta hvertfall båt til Bygdøy og gå på museum. Buss, trikk, båt, t-bane og lokaltog er samme billett (Ruter-app er enklest).

Shopping: Bogstadveien/Hegdehaugsveien, Aker brygge, Paleet og Eger er stiligst, Oslo City er vel mest fornuftig.

Kaffebarer: Stockfleth's, Java, Mocca, Kaffa, Kaffebrenneriet, Wendelboe og Fuglen er bra. Ligg unna Waynes, Espresso house og Starbucks, hvis du kan.

Når det gjelder spising, ville jeg ligget langt unna Karl Johan, Aker brygge og Oslo S-området, med unntak av Dinner og McDonalds. Best pizza får du på Villa Paradiso, Hells kitchen eller Pizza da Mimmo. Grünerløkka og Mathallen/Vulkan-området har hyggelig og god mat. Mye bra i Torggata-området eller på Grønland/Gamle Oslo og Tøyen, men det er litt vanskelig å finne fram til de bra stedene der. Områdene er uansett verd en rusletur. Beste burger: Munchies eller Illegal burger.

Oslo reptilpark er nevnt, Teknisk museum. Dette begynner å ligne noe. God fornøyelse i verdens beste by!

Last edited by RWY 24; 20-04-2015 at 08:48.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules