![]() |
|
![]() |
#1 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
http://www.an.no/Gigantfly_ble_nekte...5-4-21318.html
En kort sak her om at at forsvaret nektet en AN-124 å lande i Bodø slik at den i stede ble satt til å fly til Trondheim, får meg til å lure, vi kaller oss verdens rikeste land men dette virker som noe som kan gå ut over flysikkerheten, hva tenker andre om dette? Og er det lignende problemer andre steder enn Bodø? (Og ja, jeg finner det også litt komisk at journalisten omtaler AN-124 som verdens største fly)
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Akkurat rullebanen i Bodø er vel litt spesiell. I hvertfall er den rullebanen diskutert en del før:
SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk. Løst betongelement på rullebanen i Bodø Bodø Kommune misfornøyd med basevalget, og krever nå ny rullebane. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Mye av betongen som utgjør rullebanen i Bodø er nesten fra krigen, så håper virkelig politikerne får fingern ut for å disponere penger til den planlagte og sårt tiltrengte nye rullebanen
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]()
Bodø har ikke baneskuldre med bæreevne for AN-124. Dette flyet krever 60 m samlet bredde på rullebane og skuldre, og alt må ha bæreevne for den aktuelle flytypen. Bodø har 45 m bred rullebane med bæreevne, men bæreevnen på skuldrene er altså problemet her.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Det er litt rart siden AN-124 har vært i Bodø flere ganger tidligere
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]()
Fokuset på flysikkerhet og bevisstgjøring av regelverket er jo i utvikling, og selvom ting har foregått tidligere trenger de jo ikke å ha vært iht. boka.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
|
![]()
Det kan jo være at maskinen gjorde skade på banen tidligere ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Tja, skader på rullebanen skjer dagelig med løse fragmenter på opptil flere kg, den midlertidige løsningen på dette er 'epoksy' belegget som er lagt over for å hindre dette som igjen har ført til større slitasje på flyhjul, så ny rullebanne må til etter hvert.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
OSL har vel 45 m banebredde og har jo hatt både 124 og 225 på besøk, så går ut fra at det er mulig å innvilge unntak fra 60-metersregelen.
Mulig man frykter punktering under landing e.l. sett i perspektiv av skadene dekket i BOO gjør på lettere maskiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Nå var begrunnelsen at forsvaret, som eier og driver rullebanen i Bodø, ikke ville gi tillatelse grunnet rullebanens tilstand, og dermed tilbake til det orginale spørsmålet mitt, er det akseptabelt at en av Norges mest brukte rullebaner med over 100 flybevegelser i døgnet ligger under en slik tilstand?
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Ja. Hvor ofte er dette et behov?
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Bodø
Posts: 484
|
![]()
Da ser det ut til at planene der Bodø skulle være snuhavn i sommer ryker...
Bodø risikerer å miste flere tusen cruiseturister:http://www.an.no/Nekter_jumbojeter__...5-4-21513.html
__________________
Upcoming flights: 12.03.15: SK 4561 BOO-TRD 15.03.15: SK 4576 TRD-BOO 29.03.15: SK 4117 BOO-OSL 30.03.15: UA 39 OSL-EWR 05.04.15: LH 404 EWR-FRA 06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]()
Banen på Værnes er også 45 m bred, men ovenfor ble de nevnt skuldrene som går utenpå de 45. Vil tro at de støvsugerne på An124 kan røske opp noen bra store betongbiter når den gir på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]() Quote:
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Newcomer
Join Date: Jul 2014
Posts: 34
|
![]() Quote:
Pullmantur (Nå Wamos) sine 747 tar vel ca 470-480 passasjerer. Corsair har og vært brukt tidligere noen steder - deres tar over 530. Å erstatte med 1 747 med 3 mindre tipper jeg de ender med. Alternative flyplasser vil være Værnes eller Evenes - men ikke trolig, all den tid dette er planlagt i flere år allerede |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Grunnen til at Bodø er valgt skyldes vel i hovedsak kort avstand, ca 20 min til fots, til en havn av stor nok størrelse til å ta i mot cruise skip
![]()
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Newcomer
Join Date: Jul 2014
Posts: 34
|
![]() Quote:
I alle fall Bergen, Værnes, Bodø og Evenes har hatt slike opplegg tidligere - sikkert flere flyplasser/byer og. I fjor var det flere slike operasjoner på Værnes, tror jeg (mulig året før og). Evenes har vel lengst avstand til havn (Harstad) - og selv der har de hatt dette flere ganger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Blir uansett en rimelig stor operasjon når totalt 3600 pax skal begge veier mellom båt og flyplass, vil tro det er litt bedre busstilgang i Bodø enn på Evenes
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]()
Både Værnes og Gardermoen som nevnes over har 45 m rullebanebredde. I tillegg har de 7,5 m skulder på hver side med foreskrevet bæreevne, noe som gir total bredde på 60 m og som dermed er iht forskriftskravet og dermed innenfor det akseptable sikkerhetsnivået.
Beste hilsen Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Dette vil ikke la seg gjøre. Logistikken rundt baggasjen vil ta alt for lang tid. Harstad har heller ikke kaifasilitetet til å ta imot en såpass stor båt.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rullebaner ved norske flyplasser | TFC1 | Flyhistorisk forum | 3 | 18-03-2019 22:25 |
Norske rullebaner | seliasse | Småprat | 25 | 22-02-2013 01:21 |
Havarikommisjonen med rapport om norske rullebaner vinterstid | sukram | Flyforum | 18 | 08-05-2011 20:02 |
Glatte norske rullebaner skal granskes | Wig-wag | Flyforum | 0 | 12-03-2010 10:00 |
Rullebaner | Twin Otter | Flyforum | 2 | 25-01-2005 20:45 |