Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2015, 16:02   #1
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Norge Tilstanden på norske rullebaner

http://www.an.no/Gigantfly_ble_nekte...5-4-21318.html

En kort sak her om at at forsvaret nektet en AN-124 å lande i Bodø slik at den i stede ble satt til å fly til Trondheim, får meg til å lure, vi kaller oss verdens rikeste land men dette virker som noe som kan gå ut over flysikkerheten, hva tenker andre om dette? Og er det lignende problemer andre steder enn Bodø?

(Og ja, jeg finner det også litt komisk at journalisten omtaler AN-124 som verdens største fly)
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 16:46   #2
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Akkurat rullebanen i Bodø er vel litt spesiell. I hvertfall er den rullebanen diskutert en del før:

SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

Løst betongelement på rullebanen i Bodø

Bodø Kommune misfornøyd med basevalget, og krever nå ny rullebane.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 16:59   #3
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Mye av betongen som utgjør rullebanen i Bodø er nesten fra krigen, så håper virkelig politikerne får fingern ut for å disponere penger til den planlagte og sårt tiltrengte nye rullebanen
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 20:45   #4
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Bodø har ikke baneskuldre med bæreevne for AN-124. Dette flyet krever 60 m samlet bredde på rullebane og skuldre, og alt må ha bæreevne for den aktuelle flytypen. Bodø har 45 m bred rullebane med bæreevne, men bæreevnen på skuldrene er altså problemet her.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 21:13   #5
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Det er litt rart siden AN-124 har vært i Bodø flere ganger tidligere
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 21:29   #6
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Fokuset på flysikkerhet og bevisstgjøring av regelverket er jo i utvikling, og selvom ting har foregått tidligere trenger de jo ikke å ha vært iht. boka.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 22:01   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Quote:
Originally Posted by kimbo View Post
Det er litt rart siden AN-124 har vært i Bodø flere ganger tidligere
Det kan jo være at maskinen gjorde skade på banen tidligere ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 22:43   #8
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Tja, skader på rullebanen skjer dagelig med løse fragmenter på opptil flere kg, den midlertidige løsningen på dette er 'epoksy' belegget som er lagt over for å hindre dette som igjen har ført til større slitasje på flyhjul, så ny rullebanne må til etter hvert.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 22:58   #9
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

OSL har vel 45 m banebredde og har jo hatt både 124 og 225 på besøk, så går ut fra at det er mulig å innvilge unntak fra 60-metersregelen.
Mulig man frykter punktering under landing e.l. sett i perspektiv av skadene dekket i BOO gjør på lettere maskiner.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 23:17   #10
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Nå var begrunnelsen at forsvaret, som eier og driver rullebanen i Bodø, ikke ville gi tillatelse grunnet rullebanens tilstand, og dermed tilbake til det orginale spørsmålet mitt, er det akseptabelt at en av Norges mest brukte rullebaner med over 100 flybevegelser i døgnet ligger under en slik tilstand?
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 23:28   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Ja. Hvor ofte er dette et behov?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 07:25   #12
orhel
ScanFlyer Blue
 
orhel's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Location: Bodø
Posts: 484
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Da ser det ut til at planene der Bodø skulle være snuhavn i sommer ryker...

Bodø risikerer å miste flere tusen cruiseturister:
Nekter jumbojeter å lande
http://www.an.no/Nekter_jumbojeter__...5-4-21513.html
__________________
Upcoming flights:
12.03.15: SK 4561 BOO-TRD 15.03.15: SK 4576 TRD-BOO
29.03.15: SK 4117 BOO-OSL 30.03.15: UA 39 OSL-EWR
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 09:02   #13
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
OSL har vel 45 m banebredde og har jo hatt både 124 og 225 på besøk, så går ut fra at det er mulig å innvilge unntak fra 60-metersregelen.
Banen på Værnes er også 45 m bred, men ovenfor ble de nevnt skuldrene som går utenpå de 45. Vil tro at de støvsugerne på An124 kan røske opp noen bra store betongbiter når den gir på.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 14:00   #14
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Quote:
Originally Posted by orhel View Post
Da ser det ut til at planene der Bodø skulle være snuhavn i sommer ryker...

Bodø risikerer å miste flere tusen cruiseturister:
Nekter jumbojeter å lande
http://www.an.no/Nekter_jumbojeter__...5-4-21513.html
Fantastisk, er jo så vidt 737ene går innenfor de marginene som er satt.. Fatter ikke at de som er ansvarlige står med hua i handa å ser på dette..
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 16:36   #15
abr133
Newcomer
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 34
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Quote:
Originally Posted by orhel View Post
Da ser det ut til at planene der Bodø skulle være snuhavn i sommer ryker...

Bodø risikerer å miste flere tusen cruiseturister:
Nekter jumbojeter å lande
http://www.an.no/Nekter_jumbojeter__...5-4-21513.html
De finner nok en løsning - med flere mindre fly. Man ønsker større en 737, men mindre enn 747? Spørs hva de gir tillatelse til... A321, A310, A330?
Pullmantur (Nå Wamos) sine 747 tar vel ca 470-480 passasjerer. Corsair har og vært brukt tidligere noen steder - deres tar over 530. Å erstatte med 1 747 med 3 mindre tipper jeg de ender med. Alternative flyplasser vil være Værnes eller Evenes - men ikke trolig, all den tid dette er planlagt i flere år allerede
abr133 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 16:56   #16
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Grunnen til at Bodø er valgt skyldes vel i hovedsak kort avstand, ca 20 min til fots, til en havn av stor nok størrelse til å ta i mot cruise skip
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 17:04   #17
abr133
Newcomer
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 34
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Quote:
Originally Posted by kimbo View Post
Grunnen til at Bodø er valgt skyldes vel i hovedsak kort avstand, ca 20 min til fots, til en havn av stor nok størrelse til å ta i mot cruise skip
Det kan hende - men ikke sikker på at det er avgjørende. De kjører buss uansett. 5-10 min eller 45 min i buss er nok ikke det som avgjør.

I alle fall Bergen, Værnes, Bodø og Evenes har hatt slike opplegg tidligere - sikkert flere flyplasser/byer og. I fjor var det flere slike operasjoner på Værnes, tror jeg (mulig året før og). Evenes har vel lengst avstand til havn (Harstad) - og selv der har de hatt dette flere ganger.
abr133 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 17:25   #18
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Blir uansett en rimelig stor operasjon når totalt 3600 pax skal begge veier mellom båt og flyplass, vil tro det er litt bedre busstilgang i Bodø enn på Evenes
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 18:46   #19
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Både Værnes og Gardermoen som nevnes over har 45 m rullebanebredde. I tillegg har de 7,5 m skulder på hver side med foreskrevet bæreevne, noe som gir total bredde på 60 m og som dermed er iht forskriftskravet og dermed innenfor det akseptable sikkerhetsnivået.

Beste hilsen Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 23:48   #20
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Tilstanden på norske rullebaner

Quote:
Originally Posted by kimbo View Post
Blir uansett en rimelig stor operasjon når totalt 3600 pax skal begge veier mellom båt og flyplass, vil tro det er litt bedre busstilgang i Bodø enn på Evenes
Dette vil ikke la seg gjøre. Logistikken rundt baggasjen vil ta alt for lang tid. Harstad har heller ikke kaifasilitetet til å ta imot en såpass stor båt.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rullebaner ved norske flyplasser TFC1 Flyhistorisk forum 3 18-03-2019 22:25
Norske rullebaner seliasse Småprat 25 22-02-2013 01:21
Havarikommisjonen med rapport om norske rullebaner vinterstid sukram Flyforum 18 08-05-2011 20:02
Glatte norske rullebaner skal granskes Wig-wag Flyforum 0 12-03-2010 10:00
Rullebaner Twin Otter Flyforum 2 25-01-2005 20:45


All times are GMT +2. The time now is 06:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.